Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistuksessa väärää tietoa

Vierailija
01.06.2011 |

Minut irtisanottiin koeajalla, koska töitä ei kuulemma riittänyt, työnantaja kirjasi kuitenkin työtodistukseen, että olisin itse irtisanoutunut!? Ei suostu tekemään uutta todistusta, missä lukisi että he ovat itse irtisanoneet minut, kuulemma sellaisen tekeminen "hankalaa". Mitä ihmettä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun pitäisi saada työtodistus, jossa työn päättymisen syynä on 'irtisanottu'ja täsmenteenä "työn vähyys" tai "koeaikapurku', valitettavasti koeaikapurku tulkitaan aina niin että työntekijä on mokannut

Vierailija
22/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis jos työsuhde päättyy koeajalla kyseessä on yleensä työsuhteen purkaminen eikä irtisanominen? Nyt työtodistuksessa ei mainita lainkaan kumpaakaan noista sanoista: purkaminen tai irtisanominen, joten en tiedä kumpi on kyseessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo työn vähyys olisi se oikea syy, joka minulle on annettu. Ihmetyttää tässä vain tämä salaperäisyys, että miksi on niin vaikeaa tehdä tuollainen todistus.

Vierailija
24/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tuossa on. Miksi sinut on ylipäätään palkattu töihin, jos pian sen jälkeen on ilmennyt, ettei töitä olekaan? Aika harvoin työtilanne noin äkillisesti muuttuu. Ja sitten vielä toi, että olisit muka itse halunnut päättää työsuhteen. Tod.näk. niillä onkin joku toinen, jonka haluavat ottaa tehtävään ja siksi eivät halua kirjata työtodistukseen, ettei töitä ole, koska silloin ei voisi palkata uutta.

Vierailija
25/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erikseen todistus, jonka mukaan oli koeaikapurku. Työkkäri pyytää selvityksen siitä, mikä oli koeaikapurun syy, kerrot oman käsityksesi asiasta ja työkkäri kysyy työnantajalta niiden näkemyksen. Sitten odotat mahdollisesti joitain viikkoja (riippuen paikkakunnasta) lausuntoa, jossa todetaan, oliko "syy" sinun vai ei.

Nopeammin asia selviää, jos saat todistuksen päättymisen oikeasta syystä.

Mikäli todistuksessa lukee, että syy oli oma pyyntö, saat aikalailla todistella, ettei tuo pidä paikkaansa, sekä todentaa sen, että olet riitauttanut asian...

Vierailija
26/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän alalla ainakin pomo toiminut ihan kuten parhaaksi katsoo. Koeaika on koeaika ja jos silloin työsuhde puretaan niin kumpikaan ei saa tuosta mitään sanomista. Paitsi että työntekijä näyttää mokanneen kun työt viedään alta.

Vierailija
27/29 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu aivan hullulta, että jos työnantaja valehtelee, niin minä saan todistella, ettei kyseessä oikeasti ollut oma pyyntö ja mitä tuo riitauttaminenkaan tarkoittaa ja sen todentaminen...Ehkä voin vilauttaa tiliotetta, niin näkevät, ettei todellakaan olisi ollut varaa itse irtisanoutua! Aivan hulluahan tämä on, saako työnantaja tehdä mitä vain?! Ihan niinkuin ei olisi tarpeeksi siinä, että yhtäkkiä menettää työn, jota on pitänyt varmana, pitää vielä alkaa valheita todistelemaan.

Vierailija
28/29 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistukseen ei saa laittaa mitään sellaista,

mitä työntekijä ei halua. Eli siis vaadi uusi työtodistus.

Ei se nyt ihan noin mene. Esimerkiksi työtehtävien laatu siihen kirjataan halusi työntekijä tai ei.

Vierailija
29/29 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis jos työsuhde päättyy koeajalla kyseessä on yleensä työsuhteen purkaminen eikä irtisanominen? Nyt työtodistuksessa ei mainita lainkaan kumpaakaan noista sanoista: purkaminen tai irtisanominen, joten en tiedä kumpi on kyseessä...

Ei tietenkään siinä voi olla kumpaakaan, koska on kirjattu että olet itse irtisanoutunut.

Voiko työnantaja todistaa irtisanoutumisesti? Vai voitko sinä todistaa,että todellisuudessa työt vähenivät?

Voi olla, että kyseessä on sellainen paikkakunnalla tunnettu työnantaja, että sieltä lähteneet eivät edes saa karenssia. Ota kuitenkin joka tapauksessa asiasta selvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi