Olenko ainoa jonka mielestä lapsilisien verotus, subjektiivisen
päivähoito-oikeuden lopettaminen ja arvonlisäveron korottaminen kuulostaa järkevältä?
Ei meidän perheen talous hetkahda, jos siitä saturaisesta nappastaan verot pois. Osallistun mielelläni omalta osaltani talkoisiin, jotta saadaan hillitön valtion velkaantuminen kääntymään.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus... Onko meillä oikeasti varaa maksattaa verovaroista 2-vuotiaan Nico-Petterin virikehoito, kun mamma hyysää Jenna-Jessica- vauvaa kotona ja haluaa olla rauhassa taaperonsa vaatimuksilta... Mun mielestä ei. Sosiaalitapausperheet on erikseen.
Arvonlisäveron korotus. Mikä siinä nyt niin hiersi vasemmistoa? Jostainhan perkule sitä rahoitusta on tälle yritykselle nimeltä Suomi saatava.
Ugh. Onko kaikki muut ihan eri mieltä kuin minä?
Kommentit (58)
Mielestäni yhteiskunta voisi tukea lapsiperheitä enemmänkin, en ymmärrä ajatteluasi yhtään. Kenen etu on että lasten kasvatus ja elatus tehdään vaikeammaksi? Täysin oikein on että otetaan niiltä jotka eivät itsekkyyttään ja mukavuudenhaluaan halua lisääntyä ja annetaan niille jotka asettavat terveytensä, oman elämänsä, taloudellisen hyvinvointinsa, jopa henkensä alttiiksi tuodakseen uusia ihmisiä pitämään systeemiä pystyssä tulevaisuudessakin, kompensoimaan lapsista aiheutuvia kuluja.
niin eihän kukaan ole sinulle elantoa velkaa vain sen takia että päätit ruveta lisääntymään. Lapset pois niiltä jotka eivät osaa ottaa taaperostaan taloudellista vastuuta
tietenkin se on lasten etu syntyä sellaiseen perheeseen jossa on resurssit hoitaa siihen syntyvät lapset.
ei ole minun ongelma jos sinun oma valintasi oli huonopalkkainen tyo ja nyt minulta vaadit elatusapua koska koska koska koska
kuule elämäsi ei ole minun syy. Etsi itse keinot elättää perheesi ja mieti muutakin kuin sitä että koko maailma on nyt sulle lisääntymisesi takia jotain velkaa.
Yhteiskunnan ongelmat vain kasvavat jos lapsen kautta saa ilmaisen elannon.
vanhemmat voisivat oikeasti kantaa vastuuta lapsistaan jo ennen näiden kouluikää. Ja jokainen maksaisi tuloista riippumatta saman hoitomaksun, koska nyt köyhät voivat tehdä lapsia liukuhihnalta ja hoidattaa ne ilmaiseksi yhteiskunnalla.
[/quote]
heh, hee. Kaikille vaan todellinen hintalappu päivähoidosta, noin 1000e/kk/lapsi. he-hee, kyllä täällä on vitsikästä porukkaa. Haluisin kysyä sinulta, että kuka tällaisessa yht.kunnassa sitten olisi se sairaanhoitaja joka hoitaisi sunkin vanhat vanhemmat (et varmaan itse niitä hoida, koska olet tuottavassa hyvin palkatussa työssä)? Kuka olisi kaupan kassa, joka möisi sulle päivittäisen ravintosi? Kuka olisi lähihoitaja, joka hoitaisi sun lapset (et niitäkään kai hoida, koska se on tuottamatonta ja arvotonta)? jne. jne. Kun harvalla sitten olisi varaa näihin töihin lähteä, kyllä olisi pakko vaan kotiäidiksi jäädä... heh-hee, taidat olla humoristi kuitenkin...
Subj. hoito-oikeus pois, lapsilisät pois kaikilta tasapuolisesti, ei alv-korotusta.
Mutta olen ihan eri mieltä kuin sinä. Mulle on henkilökohtaisesti ihan yksi lysti mitä juuri meidän saamalle lapsilisälle tapahtuu mutta hyvinvointivaltion pojana on universalismi ja on tosiaan kuten joku sanoi ensin hölmöä jakaa rahaa ja sitten verottaa sitä.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus taas ei oikeasti tule kovin kalliiksi päinvastoin voisi tulla se jollei sitä olisi (esim. työtä hakevat vanhemmat). Olen itse sosiaalityöntekijä ja tiedän, että viranomaisilla laidasta laitaan on ihan oikeasti oikeitakin töitä sen sijaan, että aletaan tehdä suosituksia ja selvityksiä eri perheiden tarpeesta päivähoitoon. Oikeasti monissa maissa mennään kouluunkin niin piennenä, ettei noita typeriä virikehoitokeskusteluja tarvitse edes käydä. Ja selvennykseksi vielä tuskin veisin omaa taaperoani hoitoon jos olisin vauvan kanssa kotona, isommaan voisin viedäkin, tilanteesta ja lapsesta riipuuen.
Ja musta kulutusta pitäisi yleisesti ottaen vähentää. Ei ole silti reilua, että arvonlisäveroa korotetaan ja pienituloisilla on entistä tiukempaa. Itse en ole pienituloinen ja varainen mutta täytyy ajatella myös omaa napaansa pidemmälle... Joidenkin yksittäisten juttujen kuten sokeripitoiset tuotteet jne. alvin korotukset kyllä hyväksyisin vallankin kun vastaiskuna kotimaisten juuresten tms. kohdalla alvia huomattavasti laskettaisiin.
mutta päivähoito-oikeuteen en puuttuisi. En usko, että se toisi säästöjä, mutta hankaloittaisi monen elämää. Ja pätkätyöaikoina voisi olla ikäviä vaikutuksia, jos äiti ei voi ottaa työtä vastaan, kun ei ole lapselle tuttua hoitopaikkaa.
Ap:n ja muiden oikeistolaisten kannattaa ensin hankkia hieman perspektiiviä asiaan ennen mielipiteensä lukkoonlyömistä. Lukekaa tutkimuksia, perehtykää historiaan ja puhukaa sitten. Minä TIEDÄN, millaisia ongelmia tulee eteen, jos suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa puretaan yhtään enemmän. Sahaatte omaa oksaanne.
että yhteiskunnan arvomaailma pitäisi olla sellainen että sen eteen tehtävää työtä, kuten lastenkasvatusta arvostetaan. Juuri tämä on lapsilisän historia, haluttiin osoittaa arvostusta ja kannustaa suomalaisia lisääntymään. Yhteiskunta tarkoittaa ihan meitä kaikkia, ei ole olemassa erikseen yhteiskuntaa joka elättää lapsiperheitä vaan myös lapsiperheet tekee työtä tulevaisuuden yhteiskunnan eteen. Lapset eivät ole perheen yksityinen asia, he ovat myös yhteiskunnan jäseniä, tulevia aikuisia. Minulla ei ole lapsia virikehoidossa, mutta tiedän mitä se todellisuus monella siellä virikehoidon takana on. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ehkäisee vakavampia ongelmia, perheiden loppuunpalamista esim. ja on matalan kynnyksen helpotus tilanteessa kun seinät kaatuu päälle. Muutahan apua ei nyky-yhteiskunnalla ole tarjota toisin kun menneinä aikoina yhteisöllisemmässä elinpiirissä. On pieni kynnys hakea päivähoitopaikka, isompi hakeutua "sosiaalitapaukseksi" silloin kun tuntuu ettei vaan jaksa. Oikeasti hirveitä asioita tapahtuu kun vanhemmat ei jaksa ja mistään ei apua saa, yhteiskunnalla on velvollisuus pitää huolta sen jäsenistä.
meillä ne lapsilisät on 900e ja lähes puolet kk-tuloista. Lapsilisän verotus tarkoittaisi meidän siirtymistä sossunluukulle, kiikutaan siinä rajoilla. Sossusta tosin saataisiin se erotus kuitenkin. Mutta mielummin sen lapsilisänä ottaisin kuin sossurahana. Nythän on helppo laittaa lapset hoitoon jos tuntuu ettei jaksa, ihan vaan ehkäistäkseen pahempaa uupumusta. Jos päiväkotipaikka vaatisi lastensuojelun asiakkuutta niin kovin moni väsynyt vanhempi sitkuttelisi kotona uupumuksensa ja masennuksensa kanssa eikä lapsetkaan voisi hyvin, saisi ulkoilua tai kunnon ruokaa. Nykyisellä systeemillä voi saada helpotusta arkeen ilman leimatuksi tulemisen pelkoa. Lapsiperheiltä säästäminen kostautuu tulevaisuudessa, kun rahaa on vähän eikä apua arkeen saa niin kyllä se lapsissa näkyy, lastensuojelun tilastoissa ja tulevaisuuden aikuisväestössä. Musta on pelottavaa että meidän asioista päättää ihmiset jotka on täysin irrallaan siitä todellisuudesta jota suuri osa kansasta elää. Haluatteko oikeasti lisää nuorisorikollisuutta ja psyykkisesti sairastuneita lapsia ja nuoria? Tulevaisuuden yhteiskunnan jossa vaarallisempaa elää, enemmän pahoinvointia?
Hmmm. En varmaan pitäisi sanoa, mutta sanon kuitenkin. Oletko sitä mieltä, että yhteiskunnan kuuluu elättää teidän monilapsinen perhe? Eikö yksilöllä ole mitään vastuuta itsestään/perheestään? Sen kuin vain sylkee lapsia sisältään, oli rahaa niiden ruokkimiseen tai ei ja yhteiskunta maksaa. Millä tällainen touhu rahoitetaan pidemmän päälle? Ai niin, ne rikkaat. Niiden maksamilla veroilla mällätään vaan lisää "hyvinvointilapsia" yhteiskunnan elätettäviksi. o_O Kuuluuko yhteiskunnan myös kasvattaa teidän lapset puolestanne, kun ne pitäisi sinne hoitoonkin saada ilman mitään perusteluja?
koska me synnymme tähän yhteiskuntaan sellaisena kuin se on. Kaikki vaikuttaa ihmisen vastuunkantokykyyn. Yhteiskunnissa joissa ihmisillä menee taloudellisesti huonommin on myös lastenkasvatus vaikeampaa ja lapsilla enemmän ongelmia. Vanhemmat eivät yksin kasvata lastaan, päiväkoti, koulu, kaveripiiri (miten kaverien vanhemmilla menee), yhteiskunnan arvot, yksilön mahdollisuudet hyvään elämään kussakin yhteiskunnassa. Kaikki se vaikuttaa. Kukaan lapsi ei kasva erillään yhteiskunnasta. Ihan kaikkien yhteiskunnan jäsenten etu on että lapsia ja lapsiperheitä arvostetaan ja että turvataan olosuhteet joissa minimoidaan ongelmien synty ja maksimoidaan mahdollisuudet kasvaa hyväksi ihmiseksi ja kunnon kansalaiseksi.
Se on hirmu iso vastuu kasvattaa ihmisiä jotka tulevaisuudessa tätä maailmaa pyörittää. Kyllä se ihan tärkein asia on mihin yhteiskunta rahojaan voi laittaa, kaiken perusta.
Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Vastuu toki, mutta juurihan yritit yllä sysätä koko vastuun itseltäsi yhteiskunnalle (joka ollaan me kaikki, haluttiin tai ei). Ei kannata ottaa liian isoa vastuuta itselleen, vaan tehdä sen verran niitä muksuja mitä itse jaksaa suurin piirtein hoitaa.
Ap:n ja muiden oikeistolaisten kannattaa ensin hankkia hieman perspektiiviä asiaan ennen mielipiteensä lukkoonlyömistä. Lukekaa tutkimuksia, perehtykää historiaan ja puhukaa sitten. Minä TIEDÄN, millaisia ongelmia tulee eteen, jos suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa puretaan yhtään enemmän. Sahaatte omaa oksaanne.
lähetämmeko taas lapsia ruotsiin evakkoon
koska suomessa ei enään olekaan subjektiivinen lähes ilmainen lastenhoito oikeutta.
ehkä ruottalaiset ottavat lapset ilomielin
köyhyys on oma vika, josta on syytä rangaista ja tehdä elämästä entistäkin vaikeampaa. Mihin köyhät mielestäsi kelpaavat, kun eivät lisääntymään? Miten muuten saataisiin varakkaammat lisääntymään sitten enemmän että riittäisi heidän jälkikasvuaan myös pienipalkkaisiin duunariammatteihin joita suurin osa työpaikoista on? Onko sulla hyviä ehdotuksia, tuntuu olevan niin realiteetit hallussa?
Se on hirmu iso vastuu kasvattaa ihmisiä jotka tulevaisuudessa tätä maailmaa pyörittää. Kyllä se ihan tärkein asia on mihin yhteiskunta rahojaan voi laittaa, kaiken perusta.
Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Vastuu toki, mutta juurihan yritit yllä sysätä koko vastuun itseltäsi yhteiskunnalle (joka ollaan me kaikki, haluttiin tai ei). Ei kannata ottaa liian isoa vastuuta itselleen, vaan tehdä sen verran niitä muksuja mitä itse jaksaa suurin piirtein hoitaa.
vanhemmat voisivat oikeasti kantaa vastuuta lapsistaan jo ennen näiden kouluikää. Ja jokainen maksaisi tuloista riippumatta saman hoitomaksun, koska nyt köyhät voivat tehdä lapsia liukuhihnalta ja hoidattaa ne ilmaiseksi yhteiskunnalla.
ns. oikeistolaisesti ajattelevilla ne on usein täysin hukassa. Kun on vaan mä ja mun työ ja mun lapset ja mun koti ja mun auto ja mun mun mun mun. Vaaleissa ei äänestetä paremman yht. kunnan puolesta vaan ajatellaan ainoastaan, kuka ajaa eniten just mun etuja. Maailmassa kaikki on vaan mua varten. Ei tarvita köyhiä duunareita eikä niiden tyhmiä sottasia lapsia pilaamaan lastentarhoja, kun täällä tarvitaan vaan tällaisia kantavia voimia kuin mä ja mun söpöt lapset.
Sinänsä subjektiivinen päivähoito-oikeus tuottaa lähes yhtä paljon työtä kuin tarveharkintainen - työ vain tehtäisiin eri paikassa. Nyt on paljon lastenhoitajia, mutta jos subjektiivisesta siirryttäisiin tarveharkintaisempaan systeemiin niin mistähän tuo harkinta tulisi? Tarvittaisiin enemmän paperinpyörittäjiä päättämään pääseekö Ville-Vilma päivähoitoon ja mistä syistä, ja evätäänkö Jenna-Joonaksen päivähoito syystä x. Ja sitten niitä valituksia käsiteltäisiin ja koko koneisto olisi tukossa. Pidän subjektiivisen suoraviivaisuudesta.
Lapsilisienkin verotus mietityttää. Toisaalta olen sitä mieltä että köyhemmät niitä enemmän tarvitsevat, mutta sitten olen miettinyt sitäkin että jos vaikka yli 2500 euron, tai no, vaikka 3500 euron kuukausituloilla ei enää saisi lapsilisiä tai ne käytännössä verotettaisiin olemattomiin, niin sitten hyvätuloisemmat perheet kokisivat olevansa aika lailla eri asemassa kuin pienituloisemmat. Jo nyt tälläkin palstalla näkee paljon nillitystä niistä jotka saavat sossulta rahaa - entä sitten kun lapsilisä muuttuisi käytännössä sossutuloihin verrattaviksi? Kohta ei enää hyvätuloisten perheiden lapset saisi leikkiä köyhempien kanssa vanhempien typerien ennakkoluulojen takia. Siksi koen tasa-arvoistavana tekijänä sen että kaikki saavat saman rahan.
Minusta omaisuusveroa voisi nostaa ja palkkaeroja tasata. Ja pätkätyöläisten asemaa parantaa tasaisemmilla sosiaaliturvaetuuksilla.
alv tappaa yrittäjät. Meillä tarvittaisiin lisää yritystoimintaa ja alv on se pahin pääpiru senkin kiusana.
Ylipäätään minusta lapsiperheiden etuudet on viimeinen asia mistä pitää leikata! Mieluummin vaikka tietullit, bensaveron korotus, lentopolttoaineen korotus, alvin lisäystä, omaisuus- ja tuloverojen lisäämistä mutta ei leikkauksia lasten eduista. Kyllä ne säästörahat pitää ottaa jostain ihan muualta kuin pienimmiltä, ei lapset ole syypäitä siihen että päättäjät on munanneet rahat muualle :/
Nykyään on paljon pätkätöitä ja se tilanne tehdään entistä vaikeammaksi, jos lapsi pitää aina ottaa työttömyysjaksoina pois hoidosta. Tai eihän se ottaminen ole ongelma vaan se, että tarpeen taas tullessa lapsi ei pääsekään siihen tuttuun lähipäiväkotiin. Jos mä ajattelen vaikka tilannetta, jossa teen 7-8kk vuodesta töitä, niin pitääkö mun aina antaa kovan taistelun jälkeen saatu hoitopaikka 3-vuotiaalta pois ja taas yllättäin työllistyessä viedä jonnekin kauas, uuteen paikkaan. Ei paljon tekisi mieli enää ottaa lyhyitä työpätkiä.
Siksi siihen pitäisikin tehdä joku sellainen, että osa-aikahoitoon on subjektiivinen oikeus ja sen saa sitten ilmoituksella muutettua kokopäiväiseksi tai sitten lyhyen työttömyyden takia ei tarvi ottaa lainkaan pois hoidosta.
Muistakaa se, että työmarkkinat vaatii nykyään joustavuutta työsuhteissa, joten päivähoitojärjestelmän pitää tukea myös sitä.
saavat lisääntyä, niin heidänkö jälkikasvunsa tekee sitten ne huonopalkkaiset työt tulevaisuudessa?
Yhteiskunta ei nyt vaan toimi niinkuin sinä mariset. Kenen ongelma on se että on töitä joista ei saa riittävää palkkaa ja että kaikilla ei ole töitä ollenkaan? Avoimia työpaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita.
Onko mielestäsi siis työntekijän syy jos työstä ei makseta kunnon palkkaa? Jos vaikka kaikki lähihoitajat kouluttautuisivat lääkäreiksi, niin kuka tekisi hoitajien työt?
Oikeistolaisissa on se vika että todellisuudentaju on täysin hämärtynyt, ei ymmärretä yhteiskuntaa kokonaisuutena eikä hahmoteta miten se toimii ja miten jokaisella on osansa siinä. Puputetaan mantraa miten jokainen on vastuussa itsestään, ymmärtämättä realiteetteja missä ihmiset elää ja miten yhteiskunta toimii ja rakentuu. Siis ongelmathan ratkeavat sillä että kaikki hankkivat hyväpalkkaisen työpaikan. Mitenköhän se on mahdollista?
t. mielummin köyhä kuin tyhmä
Mielestäni yhteiskunta voisi tukea lapsiperheitä enemmänkin, en ymmärrä ajatteluasi yhtään. Kenen etu on että lasten kasvatus ja elatus tehdään vaikeammaksi? Täysin oikein on että otetaan niiltä jotka eivät itsekkyyttään ja mukavuudenhaluaan halua lisääntyä ja annetaan niille jotka asettavat terveytensä, oman elämänsä, taloudellisen hyvinvointinsa, jopa henkensä alttiiksi tuodakseen uusia ihmisiä pitämään systeemiä pystyssä tulevaisuudessakin, kompensoimaan lapsista aiheutuvia kuluja.
niin eihän kukaan ole sinulle elantoa velkaa vain sen takia että päätit ruveta lisääntymään. Lapset pois niiltä jotka eivät osaa ottaa taaperostaan taloudellista vastuuta
tietenkin se on lasten etu syntyä sellaiseen perheeseen jossa on resurssit hoitaa siihen syntyvät lapset.
ei ole minun ongelma jos sinun oma valintasi oli huonopalkkainen tyo ja nyt minulta vaadit elatusapua koska koska koska koskakuule elämäsi ei ole minun syy. Etsi itse keinot elättää perheesi ja mieti muutakin kuin sitä että koko maailma on nyt sulle lisääntymisesi takia jotain velkaa.
Yhteiskunnan ongelmat vain kasvavat jos lapsen kautta saa ilmaisen elannon.
säkö meinaat, että kun sä, niin kaikki muutkin? Mun perheen talous todellakin hetkahtaa, jos aletaan lapsilisiä verottamaan. Noh, sossun luukku kutsuu.
Mä en ymmärrä, miten kokoomuslaiset oikeasti kuvittelee, että kaikki joko on samassa tilanteessa kuin he, tai että jos eivät ole, niin voi voi, kun ovat sössineet asiansa, heille ei silloin tarvitse latin latia antaakaan.
Kuinka te kokoomuslaiset meinaatte eläkeenne rahoittaa, jos kukaan ei enää halua tehdä lapsia? Kuka teidän pyllynne pyyhii vanhainkodissa, kun ei ole henkilökuntaa? Tusin te siinä vaiheessa enää sanotte, että voi voi, kun itse olette autettavan asemassa. Sitten varmasti kyllä kelpaa apu. Vai kiikkuunko meinasitte itsenne vetää?
mutta varsinkin 2% arvonlisäveron korotus on siksi paha, että se vähentää kulutusta, jonka pitäisi talouskehityksen vuoksi pysyä hyvällä tasolla. Lisäksi se pienentää pienituloisimpien käytössä olevia varoja - siis niiden pienituloisten, joiden talous on jo nyt viritetty äärimmilleen, eikä esim. ruokalaskussa olisi enää varaa tinkiä.
Lisäksi välillisenä vaikutuksena tähän voi liittää arvauksen siitä, että nostaisivatkohan kaupat hintoihinsa vain sen alv:n määrän, vai olisiko se sopiva hetki ynnätä päälle muitakin hinnankorotuspaineita noin huomaamatta.
että yhteiskunnan arvomaailma pitäisi olla sellainen että sen eteen tehtävää työtä, kuten lastenkasvatusta arvostetaan. Juuri tämä on lapsilisän historia, haluttiin osoittaa arvostusta ja kannustaa suomalaisia lisääntymään. Yhteiskunta tarkoittaa ihan meitä kaikkia, ei ole olemassa erikseen yhteiskuntaa joka elättää lapsiperheitä vaan myös lapsiperheet tekee työtä tulevaisuuden yhteiskunnan eteen. Lapset eivät ole perheen yksityinen asia, he ovat myös yhteiskunnan jäseniä, tulevia aikuisia.
Minulla ei ole lapsia virikehoidossa, mutta tiedän mitä se todellisuus monella siellä virikehoidon takana on. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ehkäisee vakavampia ongelmia, perheiden loppuunpalamista esim. ja on matalan kynnyksen helpotus tilanteessa kun seinät kaatuu päälle. Muutahan apua ei nyky-yhteiskunnalla ole tarjota toisin kun menneinä aikoina yhteisöllisemmässä elinpiirissä. On pieni kynnys hakea päivähoitopaikka, isompi hakeutua "sosiaalitapaukseksi" silloin kun tuntuu ettei vaan jaksa. Oikeasti hirveitä asioita tapahtuu kun vanhemmat ei jaksa ja mistään ei apua saa, yhteiskunnalla on velvollisuus pitää huolta sen jäsenistä.