Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvan pää ei ole kiinnittynyt - napanuoran esiinluiskahdusvaara?

Vierailija
31.05.2011 |

Olen viikolla 38+3, ja tänään neuvolassa sanottiin, että koska vauvan pää heiluu vielä selvästi (toka lapsi), jos vedet menee, pitäis mennä pötkölleen ja soittaa ambulanssi sairaalaan (matkaa puolisen tuntia) napanuoran esiinluiskahdusvaaran takia. Säikähdin tätä tietysti, mutta miten suuri riski todella on? Netistä lueskelin, että ohjeet vaihtelevat paljon neuvoloiden ja sairaaloidenkin välillä. Vauva on siis raivotarjonnassa kyllä ja melko alhaalla. Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo sairaalassa, synnytys käynnissä 4cm auki kun huomattiin että lapsi on poikittain vatsassa. Napanuoran luiskahdusvaaran takia tehtiin sektio, ja muutenkin olisi kuulemma ollut hyvin epätodennäköistä että vauva olisi kääntynyt siinä vaiheessa pää alaspäin.

Vierailija
2/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää ei ollut kummallakaan kiinnittynyt, kun vedet menivät. Esikoisen kanssa ei annettu mitään erikoisohjeita, ei nlasta eikä sairaalastakaan, ja kun supistukset eivät alkaneet, oksitosiinia sain vasta 38 tunnin kuluttua vesien menosta, mutta käyrää toki otettiin pari kertaa päivässä.

Kuopuksen synnytykseenkään ei annettu mitään ohjeita, lapsivesi oli vihreää, joten sairaalasta todettiin, että hissukseen voi alkaa tulla, kunhan kerkiän. Lapsi oli lopulta väärässä tarjonnassa ja syntyi sektiolla, ja sain kuulla kätilöltä, että vika oli minussa, kun en kävellyt tarpeeksi vauhdittaakseni synnytystä vaan istuin suihkussa...

Kummassakaan synnytyksessä tai raskausaikana ei ole mainittu sanallakaan tuota napanuoran esiinluiskahdusta, vaikka siis aina on jo nlassa ja ultrallakin todettu, että vauva ei ole kiinnittynyt, ja kuopus oli jopa varsin ylhäällä rv 40 ultrauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama homma, laskeutunut oli, mutta ei kiinnittynyt. Lapsivedet meni aamuyöstä ja soittelin sairaalaan, josta sain ohjeet odotella aamuun tai mikäli supistukset alkavat ja ovat voimakkaita niin sitten tilanteen mukaan. Kerroin heille, että ei ole kiinnittynyt, mutta ei silti tullut mitään erityisohjetta. Synnytys sujui ongelmitta, supistukset käynnistyivät säännöllisinä ja voimakkaina noin puoli tuntia vesien mentyä. Sairaalaan mentiin aamulla sitten ja olinkin jo nelisen senttiä auki. Taemppiä synnytykseen, hyvin se sujuu! :)

Mun piti heti lähtee sairaalaan, kun vedet rupes menee. Sairaalassa, kunhan mut sängylle saatiin, ja huomasivat ettei ole kiinnittyny, en saanu enää nousta ylös, enkä liikkua muutenkaan, juurikin ettei napanuora luiskahda esiin, tai jää puristuksiin mun lantion ja vauvan pään väliin!!

Vauva syntyi sektiolla 2,5h siitä kun vedet meni. Neuvolan ohje oli juuri tuo makaamaan ja ambulanssi, mut unohdin sen tykkänään kun vedet alko tulvia. :D En kyllä lähtis leikkimään asialla. Kannattaa kertoa sairaalaan soittaessa et ei oo kiinnittyny, niin varmasti neuvovat miten toimia.

Vierailija
4/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedet on menneet. Koskaan ei ole ollut kiirettä. Ekasta sanoivat, että tule sitten vaikka 4 tunnin kuluttua. Siivosin siinä vielä kämppää, kävin suihkussa yms. Sairaalassakin vielä todettiin olevan ylhäällä, laitettiin ravaamaan portaita ja lopulta kotiin odottamaan aamun käynnistystä.

Toisesta lähdin parin tunnin päästä. Kolmannesta olin ihan normaalisti yli vuorokauden odottelemassa käynnistystä. Koskaan ei ole siis makuutettu tms.

Vierailija
5/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta lasta olin tekemässä ja sairaalaan menin supistuksissa. Synnytyssalissa meni vesi. En soittanut kätilöä paikalle, ajttelin informoida häntä vesien menosta, kun hän seuraavan kerran tulee huoneeseen. Meni viitisen minuuttia ja kätilö säntäsi huoneeseen ja käski makuuulle. Oli huomannut monitoreista vauvan sykkeen laskeneen vaarallisen alas. Kätilö hälyytti lääkärin ja sitten se olikin menoa, hätäsektioon siis. Myöhemmin sain kuulla sykkeiden laskun syynä olleen juuri tuo napanuoran esiinluikahdus.

Vierailija
6/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin myös tuota että jos vedet menee kotona niin pitääkö tilata ambulanssi? Mielipiteet oli kovin erilaisia eri lääkäreillä/terveydenhoitajilla.

Kummassakaan synnytyksessä vedet ei menny ennen kuin kalvojen puhkaisun jälkeen sairaalassa joten minun ei tarvinut loppujen lopuksi asiaa miettiä.

Nyt odotan kolmatta. Enkä ole yhtään viisaampi asian suhteen.

Vierailija
7/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut 1,5-3cm ne tilanteet, kun vedet ovat menneet. Voisin kuvitella, että tapahtuu herkemmin, jos on enemmän auki?

Kolmatta lasta olin tekemässä ja sairaalaan menin supistuksissa. Synnytyssalissa meni vesi. En soittanut kätilöä paikalle, ajttelin informoida häntä vesien menosta, kun hän seuraavan kerran tulee huoneeseen. Meni viitisen minuuttia ja kätilö säntäsi huoneeseen ja käski makuuulle. Oli huomannut monitoreista vauvan sykkeen laskeneen vaarallisen alas. Kätilö hälyytti lääkärin ja sitten se olikin menoa, hätäsektioon siis. Myöhemmin sain kuulla sykkeiden laskun syynä olleen juuri tuo napanuoran esiinluikahdus.

Vierailija
8/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minut laitettiin makuulle, edes vessaan en päässyt, vaan toivat alusastian. Minulla ei ollut mitään tietoa, mistä olisin voinut tietää, ettei vauva ole kiinnittynyt. (ehkä olisi pitänyt laittaa mies tökkimään sormella vauvan päätä, kuten kätilö teki sairaalassa)

Toka synnytys käynnistyi kuten ekakin eli vesien menolla, molemmilla kerroilla kävelin kotona paljon ennen sairaalaan menoa. Oli aika järkytys kuulla tokan kanssa sairaalasa, että on napanuoran esiinluiskahtamisvaara olemassa! Vauva syntyi alakautta ilman ongelmia.

Vierailija
9/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen rv 37+4 (ei kiinnittynyt, rt).

Vedet meni ja soitin sairaalaan sanottiin tule viimestään 6 tunnin päästä. Kävelin kilsan sairaalalle. Synnytyssalissa tarkastettiin tilanne ja pistettiin ramppaamaan pitkin sairaaan käytäviä. 15 tunnin päästä syntyi.

toinen rv 36+0 (ei kiinnittynyt, rt)

otettiin sairaalaan tutkittavaksi, seurailtiin vointia, kävelin käytävillä. Puhkastiin kalvoja, odotettiin supistuksia, kävelin pitkin sairaalaa. Illalla suihkuun ja kaikki supistukset hävisi.

Seuraavana aamuna puhkastiin loputkin kalvot, ja tunnin päästä oli vauva sylissä.

Lapsi vettä siis tihkutti runsaasti yläseinämästä.

Molemmilla kerroilla kehotettiin liikkumaan

Vierailija
10/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin tullessa vasta sormelle auki, mutta kun tilanne todettin olin neljä cm auki.

Kätilö sanoi tullessa,ettei pää ollut kiinnittynyt, mutta koska vesi ei ollut mennyt, niin vaaraa ei pitänyt olla. Minä sitten supistushuuruissani unohdin asian silloin, kun se oli ajankohtaista.

Vierailija
11/14 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei sanota että pitäisi olla makuuasennossa jos vesi mennyt, käsketään kuitenkin tulla näytille jolloin otetaan KTGkäyrä ja tutkitaan, pääsee vielä kotiin jos ei supistele. Teoreettisesti on mahdollista että napanuoraprolapsi sattuu ja harvoin sattuukin mutta kyllä pään on oltava aika korkealla silloin tai vauva väärässä asennossa esim viistotilassa. Kuitenkin suurin osa uudelleensynnyttäjien lapsista eivät ole kiinnittyneet vaan se tapahtuu vasta kun synnytys on käynnissä / käynnistyy. Ensareiden kohdalla hieman eri asia sillä ne yleensä kiinnittyy rv 38-40. Sen lisäksi neuvoloissa on tänä päivänä usein th eikä kätilöä ja jos heidän sisätutkimuksen mukaan pää korkealla voi olla kätilön / gynekologin mielestä normaali korkeus ja kiinnittynyt. Ja tässä puhui nyt siis täysiviikkoisesta sikiöstä (rv 37--), on eri asia jos viikos 33 tai 35.

Vierailija
12/14 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen ohjeita synnäriltä, jos vedet menevät, kuten neuvolan terkkakin käski ensimmäiseksi tehdä.

Esikoinen oli tosiaan kiinnittyneenä jo pitkän aikaa ennen synnytystä, joten tällaista asiaa ei silloin tullut esiin.

Ap

Vierailija
13/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vielä lisää?

Ap

Vierailija
14/14 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama homma, laskeutunut oli, mutta ei kiinnittynyt. Lapsivedet meni aamuyöstä ja soittelin sairaalaan, josta sain ohjeet odotella aamuun tai mikäli supistukset alkavat ja ovat voimakkaita niin sitten tilanteen mukaan. Kerroin heille, että ei ole kiinnittynyt, mutta ei silti tullut mitään erityisohjetta. Synnytys sujui ongelmitta, supistukset käynnistyivät säännöllisinä ja voimakkaina noin puoli tuntia vesien mentyä. Sairaalaan mentiin aamulla sitten ja olinkin jo nelisen senttiä auki. Taemppiä synnytykseen, hyvin se sujuu! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme