Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakiapua? Miten lasten omaisuus vaikuttaa esim. opintotukiin tms?

Vierailija
30.05.2011 |

Hei!

Mummo haluaa lahjoittaa omistamastaan omakotitalosta osia lapsenlapsilleen. Talon arvo on 170 000e, siitä haluaisi alkaa lahjoittaa osia meille perillisilleen pikkuhiljaa.

Miehen kanssa alettiin vain miettiä, että mitä se käytännössä sitten tarkoittaa kun lapset kasvaa ja lähtevät omilleen. Kaipaisivat opinto- ja asumistukea. Evätäänkö se heiltä, koska heillä on omaisuutta? Siis omistavat osan mummon talosta?

Kannattaako siis vaan kauniisti kieltäytyä, tuleeko koko omistuskuviosta enemmän haittaa kuin hyötyä lapsille myöhemmässä vaiheessa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta tänäpäivänä opintotukiin, mutta kiinteistöveroja sun muuta voi tulla.

Vierailija
2/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 jatkaa, eikö tuollainen osaomistus ole hankala jos kaikki eivät halua aikanaan myydä samaan aikaan (ja samalla hinnalla)? Erityisesti jos lapset ovat useasta perheestä. Ja kun jaon pitäisi mennä vielä oikeudenmukaisesti, eli jos poika A:lla on 2 lasta ja tytär B:llä 4 lasta, niin ei ole ok jakaa asuntoa kuuteen osaan, vaan poika A:n lasten kuuluisi saada puolet suuremmat osuudet kuin tytär B:n...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että talon omistaa minun äitini. Hän on lahjoittanut siitä minulle jo 10%, siitä maksoin lahjaveron ja nyt olen kiinteistöverollinenkin siis. Minulla on kaksi lasta, 3v ja ½v, ja heille äitini haluaisi myös pienet osat siirtää.

Ja minä siis asun tässä talossa nyt, mistä äitini on näitä palasia meille siirtämässä. Äiti ja suku on tästä talosta jo moneen kertaan perintöverot maksanut (sukutalo), ja nyt äiti siis toivoo ettei taas joskus aikanaan olisi suuret verot edessä.

Mutta hyvä tietää ettei vaikuta tukiin. Jos lapsilla ei ole kiinteistöön hallintaoikeutta, niin ei kai sitä veroakaan sitten heiltä mene?

ap

Vierailija
4/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa KELA:n tuista sanoa, epäilyn kyllä, ettei tuollaisella omaisuudella ole merkitystä. Ainoa on, jos asuu ko. talossa ja hakee asumistukea.

Kun ok-talon omistussuhteet muuttuvat pitää kiinteistö lainhuudattaa aina uudestaan, muuten asia ei ole virallinen. En nyt muista mitä maanmittauslaitos siitä ottaa, mutta olisiko jotain 80 € luokkaa?

Lisäksi mikä yhden lahoituskerran arvo ylittää 3999,99 €/3-v ottaa verottaja lahjaveron.

Suosittelin, että mummo kävisi juttelemassa verosuunnittelusta jollekin asiantuntijalle. Pankkien lakimiehet anatvat yleensä neuvontaa ilmaiseksi.

Vierailija
5/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mummo siirtäisi lapsille vain nuo 3999,99e viipaleet kerrallaan ettei veroa menisi. Sitähän voi siirtää tosiaan sen 3v välein, eli silloin ei tuo lainhuudatuskaan nyt niin iso juttu ole...

TOisaalta tuntuu vähän hassulta nähdä niin iso vaiva, mitä se nyt lopulta painaa että lapset omistaa 170 000e arvoisesta kiinteistöstä yhteensä 8000e arvosta?

Pitää vielä jutella mummon kanssa onko koko hommassa mitään järkeä. Hän siis kaavailee että 3v välein aina siirtelee, välillä ehkä isompiakin osuuksia - silloin toki tulisi verokin maksaa...

Ap

Vierailija
6/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alaikäisellä on henkilökohtaista omaisuutta yli 20 000 € niin pitää huoltajan tehdä sen hoidosta vuosittain ilmoitus maistraattiin. En tarkemmin tiedä mitä tuo ilmoitus pitää sisällään, mutta ota selvää.

Tosin 3999,99 € kerran kolmessa vuodessa tahtoo sanoa, että 20 000 € ylittyy 15 vuoden jälkeen, paitsi tietysti jos välillä antaa isompia viipaleita.

Vierailija
7/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kävi itselläni, olin aina jonon hännillä vaikkei omaisuutta (osuus pienestä maatilasta) paljoa ollutkaan. Piti sitten yrittää löytää kämppä vapailta markkinoilta ja se oli välillä tosi vaikeaa.

Vierailija
8/8 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelisi kokonaisuutta, että sukupolvien jatkumona maksaisitte niin vähän veroa kuin mahdollista. Tämä hoitusisi siten että mummosi testamenttaisi mahdollisimman ison osan menemään suoraan lapsillesi, jolloin se osuus joka sinulta joskus jäisi jos talon pitäisitte, olisi pienempi ja siitä menisi vähemmän siinä kohtaa sukupolvien vaihtumista veroa.