Miksi niin moni kirjoittaa "kuullostaa"?
Kommentit (17)
että sana kuulla on kahdella l-kirjaimella.
Mutta mitä väliä....
kuin "enään" tai "aijon". Mutta ehkä ne on niitä, joiden mielestä oikeinkirjoitus on turhaa nipottamista.
Tai sanoo eläkeLLäinen...argh
Sama kuin hernekkeitto ja liikennevvalot vaikka.
Sanovat myös usein "erillainen". Outoa. Hernekkeitossa on konsonantin loppukahdennus (vai mikä se hieno nimi oikein on..?, mutta mielestäni kuulostaa-sanaan sitä ei kuulu. Tai sitten pitäisi sanoa: täällä tuullee, hän kävellee kotiin jne.
selitystä, ja oon tosi hyvä keksimään syitä sille, miksi ihmiset hahmottaa jonkin sanan kirjoituksen oikeinkirjoitusnormien vastaisesti.
Tuon "hernekkeitto"-ilmiön nimi on loppukahdennus ja sitä esiintyy esim. e-johtimen sanojen tai e-loppuisten (liikenne, eläke, herne) ja tiettyjen muotoryhmien (esim. imperatiivi; anna, lopeta) yhteydessä. Syyt ovat kielihistorialliset, sanan tai johtimen lopusta on kadonnut äänne. Poikkeuksiakin löytyy uudemmista sanoista: esim. sanoissa nalle ja jade ei ole loppukahdennusta.
Loppukahdennus ei ole kuitenkaan millään tavalla ajateltuna syynä siihen, että joku kirjoittaa "kuullostaa". En tiedä, voisko olla murrejuttu. Tai sitten hyperkorrektismi, joka siis tarkoittaa sitä, että joku sanoo vaikka pieno tai hevoinen, ts. yrittää tuottaa sanasta "kirjakielisemmän" muodon, mutta metsään menee.
Tiedän oikein hyvin, että se kuulostaa, kuullottaminen on ihan eri asia ;-) Ja silti joskus lipsahtaa tällaiseen puhekielisen jutusteluun "kuullostaa".
hernekeitto kirjoiteta hernekkeitto? Vai mitä tämä tarkoitti?
Siis ei kai.. hernekeitto kirjoiteta hernekkeitto? Vai mitä tämä tarkoitti?
Se kuuluu ääneen sanottaessa noin.
kaikki muut ketjun kirjoitusasut ymmärrän virheelliseksi, vaan tuo "kuullostaa" on minulle aina ollut se oikea muoto ja olen nauranut niille jotka kirjoittavat kuulostaa :D !
koko peruskoulun ajan minulle on opetettu tuo kirjoitusasu (peruskoulu käyty -90 ja 2000-luvuilla).
voiko olla totta että se olisikin kuulostaa!! :D
kuin "enään" tai "aijon". Mutta ehkä ne on niitä, joiden mielestä oikeinkirjoitus on turhaa nipottamista.
Tuo enääN on yleistynyt televisiossakin ihan tolkuttomasti tässä parin vuoden sisällä. En vaan tajua, kenen korvaan tuo kuulostaa oikealta! Myös kirjoitettuina vielLä ja siitTä on jotain uusia villityksiä.
Siis ei kai.. hernekeitto kirjoiteta hernekkeitto? Vai mitä tämä tarkoitti?
Se kuuluu ääneen sanottaessa noin.
Kiitos kun selvensit. En ole tullut tuota ajatelleeksi ja koulussa ei ollut tapana kuunnella opettajia.
kaikki muut ketjun kirjoitusasut ymmärrän virheelliseksi, vaan tuo "kuullostaa" on minulle aina ollut se oikea muoto ja olen nauranut niille jotka kirjoittavat kuulostaa :D !
koko peruskoulun ajan minulle on opetettu tuo kirjoitusasu (peruskoulu käyty -90 ja 2000-luvuilla).
voiko olla totta että se olisikin kuulostaa!! :D
Hoidan työkseni talousasioita ja olen opiskellut yliopistossa suomea. Arvaapa hävettikö, kun tajusin, että olen kirjoittanut ties kuinka kauan, että "laskulle on saapunut maksukehoitus", kun oikea sana on kehotus =S
esim. sipuleita pannulla