Se ei ole mikään kunnollinen avioliitto, jos on omat rahat.
siis niin tiukasti ja tarkasti kuin täällä tuntuu joillakin olevan.
Lainkin mukaan avioliitossa (ja kai avoliitossakin?) on elatusvelvollisuus puolisoon nähden.
Kommentit (21)
Avioliittoni ei ole kunnollinen! Onko se sitten kunnoton? Kunniaton? Huonokuntoinen? Onneksi ap tietää ja osaa neuvoa sekä valistaa.
Minä epäkunnollinen lähden tästä potkimaan itseäni persiille ja tekemään katumusharjoituksia. Sitten soitan kunnollisuushaasteiselle aviomiehelleni ja kehotan häntä tekemään saman.
Ehkä saamme vielä pelastettua vakavaa kunnollisuuspuutetta
potevan avioliittomme, jos perustamme yhden kunnollisen pankkitilin, jonne voimme lapioda miljoonamme.
Kiitos ap.
liitto on ehdottomasti avioliitto; avoliitot eivät ole liittoja laisinkaan.
Ja kunnon liittoon kuuluvat seuraavat asiat:
a) Mies tienaa rahat, nainen päättää, miten niitä käytetään.
b) Seksiä ei saa olla enempää kuin korkeintaan kerran parissa viikossa ja senkin tulee olla naisen puolelta velvollisuus; ennen jokaista seksikertaa miehen kuuluu vongata vähintään viikko, kuulla kunniansa vonkaamisesta, siivota vaatehuone hyvitykseksi ja saa sitten hyvältä pikkuvaimoltaan lähetyssaarnaajassa sen, minkä pystyy siemensyöksyään pidättelemään.
c) Miehen pitää joka kerta (kerran vuodessa) ulos lähtiessään pyytää lupa vaimolta, jonka tulee se lupa kerran vuodessa mutta ei useammin antaa mutta myös mököttää sen johdosta. Miehen tulee myös luvata tulla kotiin viimeistään puoliltaöin mutta sitten ratketakin juomaan kaksin käsin, sammua kaverin sohvalle, kusta eteiseen kotiin palattuaan ja huutaa vaimolleen loukkaavasti.
d) Miehen tulee myös säännöllisesti kommentoida ikävästi naisensa ylipainoa (huom! naisen ylipaino ja miehen satunnainen alkoholin ongelmakäyttö ovat kunnollisessa liitossa välttämättömiä).
e) Naisen tulee säännöllisen usein kommentoida ikävästi kaikkia miehensä tapoja, älyttömyyttä ja keskustelutaidon puutetta.
f) Lapsia tulee olla kaksi tai kolme. Naisen tulee aina haluta lisää lapsia, mutta mies saa haluta vain yhden lapsen. Toiseen ja kolmanteen mies suostutellaan painostamalla tai sitten "unohdetaan" ehkäisypilleri. Ja huom! nainen siis tosiaan aina haluaa lisää lapsia, muuten hän valehtelee tai ei ole nainen KUNNOLLISESSA LIITOSSA.
Vähintään kaiken yllä mainitun tulee siis toteutua, muuten on kyseessä kaksi keskenkasvuista kotia leikkivää kakaraa eikä todellakaan mikään kunnollinen liitto!
Meillä on omat tilit, mutta koska mies tienaa enemmän, hän myös maksaa enemmän yhteisistä menoistamme kuin minä.
Eikö täällä ole niitä äitejä, jotka maksavat puolet menoistaan myös äitiysloman (ja siis pienen päivärahan) aikana. Luulen, että ap tarkoitti tätä elatusvelvollisuudella ja yhteisillä rahoilla.
vaan yhteisistä RAHOISTA. Siis yhteisestä taloudesta!
Kyllä meillä on hyvä ja kunnollinen avioliitto vaikka ei yhteistä tiliä olekaan :)
maksamalla laskut, ruokaa ja muita menoja. Toiselle hyvää haluava ihminen tekee niin. Mutta jos ei itse osaa ajatella, että haluaa auttaa ja kantaa kortensa kekoon, on viisainta panna rahat samalle tilille, että se fiksumpi osaa edes itse sieltä ottaa elämistä varten.
Samassa taloudessa asuvilla pitää olla sama elintaso.
Ja kun tosiaan kaikkiin tukiinkin vaikuttaa molempien tulot, niin silloin molempien tulot täytyy olla perheen yhteistä rahaa.
Ja en tosiaan ymmärrä, että jos on täysin omat rahat ja aina kaikki menee puoliksi, niin miten muka hoitovapaalla oleva maksaa puolet asumisesta ja elämisestä ja lasten menoista...?
Mietittiin just tätä yksi ilta miehen kanssa ja ihmeteltiin, miten se onnistuu. Jos meillä olisi ollut tällainen täysin omat erilliset rahat -periaate, niin ensin mies olisi ollut selkeästi varakkaampi, sitten minä. En edes haluaisi lähteä vaikka yksin reissuun, jos sattuisi olemaan se tilanne, että mulla on rahaa ja miehellä ei. Meillä ihan kumpikin nimenomaan haluaa viettää lomat perheen kanssa yhdessä.
Mitä jos toinen vammautuu, jää työttömäksi, sairastuu vakavasti... Ihmettelen, mitä silloin tehdään.
aina kun ostan Stockmannilta paidan, soitan ensin mieheltä luvan, vai ? Koska otan rahan omalta tililtäni, mutta meillä on yhteiset rahat, nääs...
Ap:llä on ehkä omassa perheessään niin vähän sitä yhteistä rahaa, että siitä pitää tehdä ihan yhteissopimus. Meillä sitä rahaa on sen verran, ettei siitä tarvitse raportoida ja kaikki hankinnat tulee tehtyä sulassa sovussa ilman määrityksiä.
Kyllä meillä on hyvä ja kunnollinen avioliitto vaikka ei yhteistä tiliä olekaan :)
että ruokakaupassa käydessä molemmat haluaa aina olla se "maksaja", koska toinen joutuu sit pakkaushommiin :-)
Vielä ei ole rahat kummankaan tililtä loppuneet vaikka ostamme vaatteita ihan itsenäisesti.
aina kun ostan Stockmannilta paidan, soitan ensin mieheltä luvan, vai ? Koska otan rahan omalta tililtäni, mutta meillä on yhteiset rahat, nääs... Ap:llä on ehkä omassa perheessään niin vähän sitä yhteistä rahaa, että siitä pitää tehdä ihan yhteissopimus. Meillä sitä rahaa on sen verran, ettei siitä tarvitse raportoida ja kaikki hankinnat tulee tehtyä sulassa sovussa ilman määrityksiä.
Rahathan sen avioliiton onnellisuuden määrää ja määrittää..
Noh, en voi ajatukselleni mitään että ne rahat mitä mies on töissään tienannut ovat hänen päätäntävaltansa alla. Minä voin toki ehdottaa että mitä voi ja pitäisi tehdä, mutta hän päättää itse tienaamistaan rahoista.
Mulle tulee minimirahat kuussa ja mies on sanonut että saan käyttää ne kuten itse haluan, eli yleensä ruokiin ja lapseen. Mies ostaa kyllä karhunosan ruoista ja maksaa aikalailla kaikki laskut, joten niin.
Kukaan ei ole täällä kuolemassa nälkään vaikka ajattelemmekin näin.
Oikeasti. Ei raha määritä yhtään mitään.
mutta lakikaan ei tunne sellaista käsitettä kuin perheen rahat. Lain edessä jokaisella yksilöllä on omat rahat, vaikka ne olisi miten tungettu samalle tilille.
Laadukas avioliitto tarkoittaa yhteistä tiliä! Myös pankilla on väliä. Me olemme mieheni kanssa päätyneet Nordeaan, koska se on tasoisemme pankki. White trash -pariskunnilla saattaa sitten olla yhteinen sukanvarsi.
Eikä varmasti tule ikinä olemaankaan. Ehkä jossain vaiheessa siirrytään samaan pankkiin, kunhan minä saan opintolainani maksettua. Mutta kyllä meillä silti molemmat maksaa, eikä niitä katsella, kuka maksoi mitäkin. Se maksaa kenellä on rahaa sillä hetkellä. Eli tällä hetkellä yleensä mies, kun minä olen kotihoidon tuella.
Samassa taloudessa asuvilla pitää olla sama elintaso. Ja kun tosiaan kaikkiin tukiinkin vaikuttaa molempien tulot, niin silloin molempien tulot täytyy olla perheen yhteistä rahaa. Ja en tosiaan ymmärrä, että jos on täysin omat rahat ja aina kaikki menee puoliksi, niin miten muka hoitovapaalla oleva maksaa puolet asumisesta ja elämisestä ja lasten menoista...? Mietittiin just tätä yksi ilta miehen kanssa ja ihmeteltiin, miten se onnistuu. Jos meillä olisi ollut tällainen täysin omat erilliset rahat -periaate, niin ensin mies olisi ollut selkeästi varakkaampi, sitten minä. En edes haluaisi lähteä vaikka yksin reissuun, jos sattuisi olemaan se tilanne, että mulla on rahaa ja miehellä ei. Meillä ihan kumpikin nimenomaan haluaa viettää lomat perheen kanssa yhdessä. Mitä jos toinen vammautuu, jää työttömäksi, sairastuu vakavasti... Ihmettelen, mitä silloin tehdään.
ja tämä aloitus tuli mieleen siitä, kun joku ihmetteli kumpi maksaa synnytyssairaalan laskun!
Eikä tässä nyt ole kyse siitä kenen nimillä ne TILIT on ja montako niitä on, vaan yleisesti siitä onko yhteiset rahat vai molemmilla omat, joista sitten jonkun sopimuksen mukaan maksetaan ytheisiä menoja (oli sitten 50/50 tai suhteessa tulojen mukaan tai miten vaan - tällainen systeemi luo aina eritasoiset elintasot kuitenkin.)
Eihän tällöin esim. äiti voisi käytännössä jäädä lapsia hoitamaan, tai jos jäisi, olisi hän ihan lähes orjan asemassa, kun tulot niin pienet.
Itse en ainakaan voisi olla kotona sillä n. 300 eur kotihoidontuella.
Kyllä se mun omiin menoihin riittäisi hyvinkin (niitä mulla ei paljoa ole), mutta jos mun pitäisi osallistua sillä asumis- ja ruoka- ym. menoihin, ja neuvotella mieheltä rahaa jokaiseen lapsiin liittyvään menoon (lapsilisä ei niihin välttämättä riitä), niin olisipas hankalaa.
Menisin kai töihin aiemmin - ja lapsethan siinä sitten kärsisi.
ap
mutta ei meistä kumpikaan kysy toiselta jos aikoo jonkun paidan tms. ostaa.
Meillä siis nimenomaan ON sen verran rahaa, että sitä voi käyttää järjellä "omiin hankintoihin". Mä ainakin ostan vaatteet ja muut itselleni ihan kyselemättä keneltäkään, ikinä ei ole mies sanonut mitään (korkeintaan on iloinen jos ostin itselleni jotain). Hän tietää kyllä etten tuhlaa niin järjettömästi että käyttörahat loppuisi turhuuksien takia. Ja samoin minä tiedän että hän ei tuhlaa - tosin on hänellä aina välillä jotain ihme mun mielestä typeriä hankintoja mitä haluaa (harrastukset, elektroniikka), mutta nekin pitää mun sitten hyväksyä.
Jos on joku isompi hankinta, joka maksaa enemmän kuin esim. 100-200 eur (ja jonka hankkiminen nyt ehkä muutenkin molempia kiinnostaa), niin sitten siitä puhutaan vähän etukäteen.
ap
aina kun ostan Stockmannilta paidan, soitan ensin mieheltä luvan, vai ? Koska otan rahan omalta tililtäni, mutta meillä on yhteiset rahat, nääs... Ap:llä on ehkä omassa perheessään niin vähän sitä yhteistä rahaa, että siitä pitää tehdä ihan yhteissopimus. Meillä sitä rahaa on sen verran, ettei siitä tarvitse raportoida ja kaikki hankinnat tulee tehtyä sulassa sovussa ilman määrityksiä.
joka vie 0-300 eur kuussa, ihan miten haluan. Millä ilveellä kehtaisin sotkea mieheni rahat tähän harrastukseen, jonka hankinnat on täysin mun omia eikä miehelle kuulu eikä häntä kiinnosta, JOS meillä olisi yhteiset rahat.
Tai esim jos toinen saa päivärahoja ja muita kulukorvauksia, miksi toisen pitäisi päästä niille apajille?
joka vie 0-300 eur kuussa, ihan miten haluan. Millä ilveellä kehtaisin sotkea mieheni rahat tähän harrastukseen, jonka hankinnat on täysin mun omia eikä miehelle kuulu eikä häntä kiinnosta, JOS meillä olisi yhteiset rahat. Tai esim jos toinen saa päivärahoja ja muita kulukorvauksia, miksi toisen pitäisi päästä niille apajille?
moottoripyöräily, mikä mua ei kiinnosta yhtään, mutta silti hän sen meidän yhteisistä rahoista pyörittää. Täytyyhän toisen saada harrastsaa.
Toisaalta on minunkin kuntosalin jäsenmaksut maksettu mukisematta yhteisistä rahoista, myös kotona ollessani.
(Prätkäharrastus kyllä silti paljon kalliimpi.)
Ja kulukorvaukset - siis jos pv-rahoista jotain jää sen päälle, että matkallahan tulee kuluja joihin ne on tarkoitettu, niin miksei se voisi olla samanlaista "palkkaa" / tilillä käytössä olevaa rahaa kuin mikä tahansa muu raha mitä talouteen tulee?
On meilläkin molemmilla pv-rahoja, ei niitä mitenkään erotella kuitenkaan kun jollekin tilille tulevat, siellähän ovat, rahaa kuin rahaa.
Ja onhan se kotiin jäänyt puoliso sillä aikaa huolehtinut yksin koko taloudesta, sittenhän hänenkin pitäisi saada jotain "bisneslesken" päivärahaa.
Ja esim. km-kuluthan on auton käytöstä johtuvaa, no auto varmaan kuitenkin jollain tapaa yhteinen, niin eiköhän niillä km-kuluilla voi auton menoja rahoittaa. (Tosin nekin meillä vaan tulevat tileille sen kummemmin erittelemättä.)
ap
harrastukseeni liittyviä asioita toisen rahoista, piste. Jos olisi yhteiset rahat, niin harrastukseni surkastuisi vähitellen.
Jos toinen on reissussa, ja saa siitä korvauksen, niin hänelle sen suon mielellään, onhan reissaajalta mennyt aikaa/rahaa enemmän kuin normityössä ja kotona ollessa.
Ai niin, no meillä on omat autot, ja ihan itse vastaamme niistäkin kustannuksista.
Eli me ei lasketa kumpi laittaa enemmään tai vähemmän perheeseen rahaa. Se maksaa kumpi ehtii tai miten sovitaan.
Minä en ymmärrä niitä perheitä, joissa mies käy töissä ja vaimo on kotiäiti ja silti pitää kaikki laittaa puoliksi! Lasketaan että varmasti kumpikin on maksanut yhtä paljon....en ymmärrä en.
Mutta onneksi minun ei tarvitsekaan ymmärtää :) pääasia että pysyn oman perheen asioissa kärryillä.
rahoista. Periaatteessa kaikki on yhteistä kun naimsiin mennään. Meillä on omat tilit, omat lainat koska lähtökohdat rakentaessamme taloa oli erilaiset, minusta selvempi noin. Mutta tottakai yhteiset kulut maksetaan yhdessä! Ja mitä se kellekään kuuluu edes :D