Työmatka yhteen suuntaan 100km. ONKO JÄRKEÄ?
Paljonko bensa-autolla tulee kustannuksia noin, jos kuljen neljänä päivänä viikosta 200 km. päivässä? Mitä tuosta saa työmatkavähennyksenä verottajalta? Meneekö mulla koko palkka bensoihin?
Kiitos jos joku viitsii auttaa tässä asiassa.
Kommentit (28)
kulki aikasemmin tuon matkan joka päivä,nyt vain muutaman kerran viikossa.hyvät kilometrikorvaukset sai.talvisin oli kyllä melko väsynyt.
Olisiko järkevämpää koettaa neuvotella niin, että saisin kilometrikorvaukset? Luulen, että se voisi onnistua.
ap.
Olisiko järkevämpää koettaa neuvotella niin, että saisin kilometrikorvaukset? Luulen, että se voisi onnistua. ap.
on ollu hyvä lisä meillä miehen palkkaan!
Jos vertaa sitä vaikka tämän hetkiseen bensan hintaan...voi että meneen vaikeaksi. En siis osaa yhtään laskea/ajatella millainen osuus itselle jäisi vielä maksettavaa matkoista kilometrikorvausten jälkeen. Osaako joku muu?
ap.
Järkeä siis. Paitsi siinä tapauksessa et tää on joku väliaikaisratkaisu. Pidemmän päälle ihan liian pitkä työmatka.
sellaista pientä tietä, ei mitään turun/lahden moottoritietä :(
Yli tunti on mennyt aikaa. Sai pomolta kilometrikorvauksia. Ja palkka ei ollut paha, joten oli sen arvoista.
Väsyttävää se on. Hänen piti olla töissä jo 7:ltä ja teki pitkiä päiviä. Kotona oli joskus 20.00-21.00
tuota samaa matkaa. Ei kilometrikorvauksia, vain verotuksessa se tietty hyvitys. Palkkakaan ei ollut noin hyvä kuin sulla. Jaksoi ajaa 8 kk. Se ei siis kilpistynyt raha-asioihin, vaan siihen että oli aivan tolkuttoman väsynyt tuosta ajamisesta. Toki joutui ajamaan osan pääkaupunkiseudun ruuhkissa, jolloin aikaakin meni enemmän kuin rauhallisemmalla seudulla.
Minusta tuo sinun systeemisi kuulostaa varsin hyvältä, varsinkin jos saat kilometrikorvaukset!
bensoihin, lisäksi auto kuluu. Entä lapset, miten heidän hoitopäivänsä onnistuvat (mikäli sinulla on sen ikäisiä lapsia). Onko työajassa jouston varaa? Jos homma on vain sinusta itsestäsi kiinni, eikä tarvitse miettiä esim. perheen aikatauluja, niin kokeile. Vallankin jos saat kilometrit ja työ on tosi mieluinen, sellainen once-in-a-lifetime.
Itse en ottanut työtä n. 80 km päästä, koska matkaan olisi mennyt hirveästi aikaa (huono tie), auton kulut ja lasten hoitokulut olisivat syöneet palkasta valtaosan. Lisäksi lasten hoitopäivät olisivat venyneet kohtuuttoman pitkiksi. Laskin vain, että ei kannata siihen vaivaan nähden, vaikka työ olisikin ollut suht mieleinen. Saan kotona enemmän rahaa käteen.
Pelkkään polttoaineeseen (diesel) menee n. 300 e/kk, bensaan tietty menee enemmän rahaa. Päälle tulee myös auton muut kustannukset. Mun matka on kokonaan moottoritietä. Verovähennyksiähän on mahdollista saada max. 7000 e/vuosi (- omavastuu 600e/v) eli niillä pelkästään ei kateta matkoista aiheutuvia kuluja. Työn vero vähennyksen voi saada vain jos julkisilla ei pääse kulkemaan. Jos työnantaja maksaa matkat niin kilometri korvaus on 0,45 e/ km, jolloin et tietenkään saa verovähennyksiä. Enpä ole törmännyt kovin moneen työnantajaan joka maksaisi kodin ja työpaikan väliset matkat... Tämä tietty riippuu työnluonteesta.
vain jos kyse on:
-työstä josta saat hyvää työkokemusta ja ottamalla työn vastaan saat esim. vuoden päästä hyvän työn lähempää.
-kyseessä on väliaikainen työ, esim. vuosi, tuollaista ei jaksa esim. 10 vuotta.
on laitonta maksatta kilometrikorvauksia kodin ja työnvälisestä ajamisesta. Eikö koulussa ole opetettu. Kateellinen naapuri kun ilmiantaa tulee huijaus kalliiksi.
Työmatkaan kuluva aika lasketaan minulla tässä tapauksessa työajaksi. toisinsanoen lähden kotoa klo.8.00 ja saavun kotiin klo.16.00.
On pieniä lapsia ja siksi en työmatkojen takia meinaa työmatkaan käyttää yhtään ylimääräistä aikaa.
ap.
Kilometrikorvaukset voi maksaa ihan laillisesti jos työpisteeni määritellään lähtöpisteesee, jossa siis oikeastikin yhtenä päivänä työskentelen...käynnit 100 kilometrin päähän tekisin siis työajalla tältä työpisteeltä käsin...ymmärsiköhän tästä nyt mitään :)
ap.
Työmatkaan kuluva aika lasketaan minulla tässä tapauksessa työajaksi. toisinsanoen lähden kotoa klo.8.00 ja saavun kotiin klo.16.00. On pieniä lapsia ja siksi en työmatkojen takia meinaa työmatkaan käyttää yhtään ylimääräistä aikaa. ap.
monissa töissä kaikki ehdot on neuvottelukysymyksiä.
Tuossa tilanteessa voi olla ihan järkevää, jos vaan tykkäät autolla ajosta.
Mun broidilla oli samanmoinen diili aikoinaan, jaksoi pari vuotta.
saat selville kun selvität paljonko autosi vie ainetta per 100 km. Jos autosi ei sitä itse laske niin tankatessasi täyteen laita kilometrilukemat ja tankattu määrä ylös, niin saat muutaman tankkauskerran jälkeen laskettua karkean noin arvion keskimääräisestä kulutuksesta.
Kilometrikorvaukset voi maksaa ihan laillisesti jos työpisteeni määritellään lähtöpisteesee, jossa siis oikeastikin yhtenä päivänä työskentelen...käynnit 100 kilometrin päähän tekisin siis työajalla tältä työpisteeltä käsin...ymmärsiköhän tästä nyt mitään :)
ap.
tartu siihen ilman muuta!!!
Koska sähän saisit ihan hyvät tienestit siitä ajo-ajasta: kilometrikorvaukset + palkka!
Toivoo eräs jonka mies ajelee päivittäin 65 km/suunta eikä saa siitä korvauksia. Tulee hemmetin pitkät päivät.
Leveitä moottoriteitä vaan kapeita, pieniä pohjoisen teitä. Voihan se talvella olla tuskaista :(
ap.