Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia häiden vieraslistan kanssa :( Apua

Vierailija
29.05.2011 |

Olemme nyt miettimässä tulevien häiden vierasmäärää ja pulassa olemme.

Haluamme, että häissämme on paikalla MEILLE tärkeimmät ja läheisimmät ihmiset ja kaverit.

Sukumme on todella suuret, mutta harvojen kanssa olemme läheisesti tekemisissä.

Kavereita molemmilta tulee aika paljon, heitä tapaamme usein ja vietämme aikaa yhdessä.

Kutsulistalla on tietenkin vanhemmat, sisarukset perheineen, isovanhemmat.

Nyt tuottaa päänvaivaa esim mummoni sisarukset joita on yhteensä 6kpl.

5 heistä en ole vuosiin nähnyt eikä yhteyksiä ole pidetty, mummoni kautta kuulumiset vaihdettu.

Yhtä taas näen sillointällöin, mutta ei ole kovin läheinen.

Hänen pojan poikansa on kuitenkin läheisin serkkuni, jota näen usein ja olemme läheisiä, hänen veljen kanssa en ole vuosiin ollut tekemisissä.

Kuitenkin jos kutsun mummon ja hänen siskonsa, alkaa kamala selkkaus miksi ei kutsuttu kaikkia, jos kutsun serkkuni, mummoni sisko saa hepulit kun veljeä en ole kutsunut.

Tässä vain pari esimerkkiä..

Emme kuitenkaan todellakaan haluaisi häihimme kutsua ketään vain pakosta, vaan kutsumamme henkilöt ovat meille oikeasti tärkeitä, läheisiä ja porukkaan kuuluvia.

Mitä mieltä olette, voidaanko oikeasti kutsua vain ne henkilöt keiden kanssa olemme tekemisissä vai pitääkö kutsua kohteliaisuudesta loputkin?

Tämä lisäisi määrää kymmenillä.

Saikohan kukaan tästä sepustuksesta mitään tolkkua?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden on sitten vain ymmärrettävä tilanne, että kaikkia ei voi kutsua.

Vierailija
2/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pienet ja intiimit häät, 30 vierasta. En olisi voinut ikinä kuvitellakaan, että mun olisi pitänyt esim. onnittelujonossa alkaa jollekin vieraalle esittelemään mieheni tai päinvastoin.

No, miehen mummo sai hepulin. Hepuli meni ohi kun selitettiin tilanne, mummo tuli häihin ja kaikki sujui hienosti. Tilanne oli sellainen, että mummon mielestä meidän olisi pitänyt kutsua eräs sukulainen avopuolisoineen. No, avopuoliso sattuu olemaan sellaista "mallia", että kun sukulainen tulee meille kylään jää tämä puoliso autoon odottamaan. Emme kutsuneet kumpaakaan. Helppo päätös.

Teette niinkuin itsestä tuntuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mietin kuinka kaukaisemmat sukulaiset suhtautuvat kun kuitenkin näin "monta" on kutsuttu.

Suurempi osa näistäkin on kuitenkin meidän ystäviä ja kavereita.

Jotenkin en vain osaa ajatella häitämme jonain sukukokouksena, kerta ei ole meidän elämä kiinnostanu ennen häitä, miksi kutsua häihinkään?

Äh kun osaa olla vaikeaa :(

Haluaisin kuitenkin tuntea häissämme olevat ihmiset hyvin ja juhlia heidän kanssaan. Muutamalla yksin tulevalle lähtee tietenkin kutsut avec, ettei tarvitse yksin tulla.

ap

Vierailija
4/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei kutsua saa. Mutta menetätkö mitään jos jätät kutsumatta ihmisen kenen kanssa et ole tekemisissä? Meillä oli häissä n. 120 vierasta. Molempien isovanhemmat, ei heidän sisaruksiaan kun emme olleet tekemisissä. Molempien sedät/enot/tädit kutsuttiin, serkuista kutsuimme ne joiden kanssa olemme tekemisissä. Muutamalta serkulta oli kommenttia tullut että eivät olleet kutsua saaneet, mutta eipä heitä muuten kiinnosta olla tekemisissä kanssamme joten ei väliä.

Vierailija
5/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuimme vanhempamme kylään ja kerroimme tilanteen. Kerroimme, että teemme listan, johon jätämme kummallekin puolelle yhtä monta vapaata paikkaa, joilla voi täydentää listaa. Meille tuli 200 vierasta ja vanhemmille annoimme tästä 15 paikkaa / puoli . Itse kustuimme siis 170 läheisintä. Näin vältimme "ainakin se" lauseen - ja vanhempamme saivat itse tuta kutsulistan tekemisen vaikeutta.

En tiedä olisiko tästä apua?

Vierailija
6/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne aikanaan, äitini painosti kutsumaan isäni (en ollut 25vuoteen nähnyt), siskoni vaati kutsumaan serkkulikan perheensä kanssa (oltiin oltu heidän häissä 10v aiemmin, muttei muuten nähty) jne... Pidettiin oma päämme, kutsuttiin ne, joiden kanssa ollaan tekemisissä ja jotka haluttiin, ei näitä "pakollisia sukulaisia". Itsepä maksoimme, minä en rupea kustantamaan juhlia kymmenille käytännössä ventovieraille ihmisille. Ei tullu sanomista jälkeenpäin ja hyvät oli juhlat.

Vierailija
7/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat ei tule sanomaan ketä täytyisi kutsua ja ketä ei :)

Ihan itse myös maksamme häämme.

Onneksi on vielä aikaa kääntää ja vääntää vieraslistaa. Silti jotenkin alkaa kammottamaan kuinka pahaa seläntakana jauhamista tulee monelta sukulaiselta kun eivät saaneet kutsua :(

ap

Vierailija
8/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätimme myös kutsumatta suurimman osan vanhempiemme sisaruksia (eli setiä, tätejä ja enoja) ja kutsuimme heistäkin vain kummit ja pari muita läheisempää. Enpä usko että kukaan loukkaantui. Ja vieraita oli myös 80-100.

Vierailija
9/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kutsuisin ainoastaan ne joiden kanssa olen ollut tekemisissä ja jotka tuntevat puolisoni. Esimerkiksi isäni serkuista kutsuisin vain puolet, koska he ovat olleet aina minulle läheisiä melkein kuin setiä ja tätiä. Loput tiedän ulkonäöltä mutta jo nimienkin kanssa tulisi vaikeuksia. Itselleni häät ainakin ovat sen verran tärkeä tapahtuma, että tahtoisin siellä olevan minulle läheisiä ihmisiä (ja tottakai miehelle). Miksi kutsua sellaisia, jotka eivät ole tulleet tärkeiksi elämässä? Voisin kyllä kuvitella kutsuvani häihini ihmisen joka on ollut minulle tärkeä lapsena mutta jonka kanssa en enää ole juurikaan tekemisissä mutten ihmistä joka on aina ollut minulle vieras.

Sinun tapauksessasi jättäisin mummon sisarukset kutsumatta ja kutsuisin sen läheisimmän serkkusi mutten hänen veljeään. Voit selittää mummollesi, että tätä serkkua ei kutsuttu sukulaisuuden takia vaan koska hän on läheinen ystäväsi. Jos taas tämä serkun veli on ainoa serkku jota ei kutsuta niin kutsuisin hänet mutta jos muitakin serkkuja jää kutsumatta niin voit ihan hyvin sanoa, että kutsuin vain lähisukulaiset ja ystävät.

Vierailija
10/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastatkaa seurauksista. Omalla kohdalla kävi niin, että kutsuin serkuista vain ne kaikkein läheisimmät ja siis ne joiden kanssa oltiin oikeasti tekemisissä. No yksi täti veti herneet nenään ja jatkoi vihan pitoa kuolemaansa saakka, eikä pelkästään minulle vaan myös äidilleni, joka oli hänen siskonsa.

Vierailija
11/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hääbuumi. Kuinka monesti toivoisin, että minua ei kutsuttaisi sellaisten sukulaisten häihin, joita en ole pitkään aikaan tavannut.

Esim. siskoni lasten häihin en olisi halunnut kutsua. Tiedän, että pojat eivät olisi halunneet maksaa tätiään perheineen juhlaan, mutta äitinsä halusi sisaruksensa perheineen.

En voinut jäädä pois, koska tiesin, että siskoni suuttuu, mutta tiesin, että hääparia ärsytti kun "sekin täti vääntyy tänne miehensä ja kakaroidensa kanssa"

Joten pliis, älkää kutsuko meitä kaukausempia sukulaisia. Ei tippaakaan kiinnosta tuhlata kesäviikonloppua häihin, mutta pakko tulla kun sisarukset tms. suuttuu jos ei tule.

Vierailija
12/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hääbuumi. Kuinka monesti toivoisin, että minua ei kutsuttaisi sellaisten sukulaisten häihin, joita en ole pitkään aikaan tavannut.

Esim. siskoni lasten häihin en olisi halunnut kutsua. Tiedän, että pojat eivät olisi halunneet maksaa tätiään perheineen juhlaan, mutta äitinsä halusi sisaruksensa perheineen.

En voinut jäädä pois, koska tiesin, että siskoni suuttuu, mutta tiesin, että hääparia ärsytti kun "sekin täti vääntyy tänne miehensä ja kakaroidensa kanssa"

Joten pliis, älkää kutsuko meitä kaukausempia sukulaisia. Ei tippaakaan kiinnosta tuhlata kesäviikonloppua häihin, mutta pakko tulla kun sisarukset tms. suuttuu jos ei tule.

Vierailija
13/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me itse maksoimme häät ja vanhemmat näki vieraslistat. Miehen vanhemmilla ei ollut mitään vastaan mutta sekä isäni että äitini halusivat kumpikin kutsua muutaman ihmiset lisää. Olin tosi vastaan ja lopuksi isäni oli hyvin lähellä suuttumispistettä, isäni on suuttunut minulle muutaman kerran eläessäni. Onneksi tajusin antaa periksi ja yht 4 henkeä heidän pyynnöstään pyydettiin. Ja hyvä niin ! Ensiksi kaikki olivat tosi otettuja kutsusta. Kun odottelimme vahvistuksia juuri heidän puhelinsoitto jäi mieleen. Olivat tosi iloisia että kutsuimme ja odottavat innolla häitä. Kaikissa kuvissa missä heidät näkyy on pelkkää hymyä ja toivat tosi upeat lahjat.

Ja mitä tärkeintä, välit vanhempiin ei hirveesti tulehtuneet, koska kova paikka vanhemmille on se että oma lapsi menee naimisiin. Vaikka toivottu, mutta silti. Ja liikaa oli häästressiä kaikilla.

Mitä olis sellainen ratkaisu että tee muutama kutsu eri päivillä, lähetä ekat kutsut mahd pian ja pyydä vastaamaan siihen ja siihen päivään mennessä ja sitten lisää kutsut kun tiedät tämän tilanteen. Me kutsuttiin häihin 160 henkeä ja häissä oli 117. On niin paljon päälekkäisyyksiä ettei aina kaikki pääse.

Pidä pääsi mutta muista antaa vähän periksi. Ei ole kiva jos sulla menee välit lopullisesti mummosi kanssa.

Vierailija
14/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma on täynnä tekosyitä ja et muka yhtä keksi.

Ensi kerralla kun sut kutsutaan häihin, joihin et halua mennä kysy täältä tekosyyehdotuksia. Lupaan että saat niitä tarpeeksi, sinullekin löytyy mieleinen. Mikään ei ole niin typerää kun joku tulee häihin, joka on kuvissa norsunkärsällä.

Vierailija
15/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä kannattaa ottaa vanha etikettisääntö käyttöön: Kutsutut saa rajata millä säännöllä tahansa, kunhan sääntö ei rajaa pois yhtä tai kahta kutsuttavaa. Eli voitte kutsua vain ne sedät/tädit/enot joihin pidätte yhteyttä, kunhan tarkistte että kutsumatta ei jää vain yhtä tai kahta heistä jne.

Kutsumisperusteet kannattaa kertoa ihan lähimmille avoimesti, niin ne voivat sitten sopivassa välissä "juoruta" niitä eteenpäin ja näin sukurauha säilyy paremmin.

Vierailija
16/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hankalia tilanteita. Esim tässä siskoni tapauksessa. Tunnen pojat hyvin, koska olen heidän ollessa pieniä hoitanut heitä paljon. Siskoni oli ilmoittanut hääparille, että hänen sisaruksensa perheineen on kutsuttava ja minut ainoana siskona varsinkin, koska LOUKKAANNUN JOS EN PÄÄSE HÄIHIN". Äitini tämä siis kertoi minulle.

Olin, että voi vinde. Tunnen tämän naimisiin menevän pojan ja tiedän, että häntä ärsyttää kun joutuvat kutsumaan kaikki sukulaiset, sedät ja tädi´t. Kun me emme nyt niin läheisiä enää olla, että heitä kiinnostaa häissään meitä katsoa ja maksaa ruokailumme.

Mutta jos emme mene, siskoni suuttuu kun on katkera niistäkin kerroista kun en esimerkiksi vuorotyöni takia päässyt jokaisen pojan lakkiaisiin tai rippijuhliin.

Poikansa ei uskalla laittaa vastaan, koska morsian haluaa isot häät ja siskoni maksaa niistä aika suuren osan.

Että ei me kaukaiset sukulaiset aina niin kamalan innoissamme olla niihin häihin tulossa ja vedetä hernettä nenään jos niihin ei päästä. Mielellään lahjan laittaisin ja onnittelisin, mutta ei ole mitään intoa vääntyä paikalle niitä juhlimaan.

nyt hääbuumi. Kuinka monesti toivoisin, että minua ei kutsuttaisi sellaisten sukulaisten häihin, joita en ole pitkään aikaan tavannut. Esim. siskoni lasten häihin en olisi halunnut kutsua. Tiedän, että pojat eivät olisi halunneet maksaa tätiään perheineen juhlaan, mutta äitinsä halusi sisaruksensa perheineen. En voinut jäädä pois, koska tiesin, että siskoni suuttuu, mutta tiesin, että hääparia ärsytti kun "sekin täti vääntyy tänne miehensä ja kakaroidensa kanssa" Joten pliis, älkää kutsuko meitä kaukausempia sukulaisia. Ei tippaakaan kiinnosta tuhlata kesäviikonloppua häihin, mutta pakko tulla kun sisarukset tms. suuttuu jos ei tule.

Vierailija
17/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsua ne sedät ja tädit. Ja jos setä ja täti ymmärtää tilanteen ja ei välttämättä haluaisi tulla niin sitten itku kurkussa huudetaan, että vittu me mitään haluttaskaan tänne naama norsunvitulla olemaan.

Päättäkää nyt, mitä haluatte.

Vierailija
18/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutosella oli loistoidea, voi kun olisin tuon keksinyt kun omaa vieraslistaa väänsin... Ei se anoppi, mutta oma äitini on vieläkin katkera kun en kutsunut sitä-ja-sitä hänelle läheistä sukulaista. Olisi ollut paljon helpompaa antaa se sukulaisille varattu 20 paikkaa hänen täytettäväkseen, niin olisi oikeasti nähnyt kuinka hankalaa se on.

Lisähankaluutta hommaan ainakin meillä toivat uusioperheet: eli kun minulle läheinen sukulainen on löytänyt miehen + tämän edellisestä liitosta olevat lapset ja asuu heidän kanssaan yhdessä, niin on noloa jättää nämä lapset kutsumatta, mutta hassua kutsua kun en ole heitä koskaan nähnyt (kyse siis teini-ikäisistä, osin täysikäisistäkin, jotka voisivat ihan hyvin jäädä keskenään kotiin, ei mistään taaperoista).

Tsemppiä!

Vierailija
19/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajatella niinkin päin, että tuntuisiko oudolta vai luontevalta jos ne ihmiset kutsuisivat teidät häihinsä.

Mulle on pari kerta sattunut sellainen "tuntuu oudolle" -kutsu. Kummallakin kerralla kyse vanhempien perheystävien lapsista. Toisella kerralla hyväksyimme, toisella kertaa oli matka onneksi samaan aikaan, joten saattoi perua luontevasti.

Vierailija
20/26 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mikään "kaukainen sukulainen", vaikka ei olisi jatkuvasti tekemisissäkään :-O. Joku mummon sisarus sen sijaan on jo kaukainen, vähän rajaa nyt. Ihme siskonpoika jos ei halua omaa tätiäään paikalle, serkut on sitten jo eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi