Miten aloitatte työhakemuksen? Aina yhtä vaikeaa!
Pitäisi siis lyhyesti esitellä itsensä, mutta millä sanoilla?
Opiskeluaikana oli vielä helppoa: "Olen 22-vuotias x opiskelija" kuulosti vielä ihan hyvältä. Mutta mitäs nyt:
"Olen 35-vuotias" - uh, mikä raakki, kehtaako tässä iässä enää ikäänsä edes mainita?
"Olen 35-vuotias MIKÄ??" - Olen pätkätyöläinen, hoitovapaalla ilman vakituista työsuhdetta. Mikä siis olen? Filosofian maisteri/ viimeisin nimikkeeni/ äiti ??
"olen 35-vuotias äiti" ainakin kuulostaa siltä, että ei tartte hetkeen töistä haaveilla.
Arg, vihaan työhakemuksen ensimmäistä lausetta.
Kommentit (14)
kai se on niitä "teknisiä tietoja", ei sitä tarvitse uudestan kertoa. Aloitat että olet kiinnostunut siitä ja siitä avoimesta tehtävästä. Jatkat pätevyytesi kertomisella.
hoitovapaat ja äiteilyt pois, jos mahdollista. Vaikka ei saisi vaikuttaa, niin ajattelevatkin kuitenkin " Pienten/ pienen äiti," ei kannata.
helsinkiläinen valtiotieteen maisteri ja asun perheeni kanssa XX:ssä. Valmistuin X:n yliopistosta xxxx pääaineena xx, sivuaineitani olivat xx ja xx.
Työkokemusta minulle on karttunut..... jne.
Ekaksi lauseeksi: haen x-paikkaa. Sen jälkeen se miksi sinä olisit juuri sopiva siihen paikkaan.
Tärkeimmät asiat ensin.
Pelkkä "olen filosofian maisteri" kuulostaa idiootilta, jotain pitäisi olla ennen maisteriutta.
Vaihtoehtoja:
Ikä - liian vanha, ei tätä
Paikkakunta - helsinkiläinen kuulostaisi hyvältä, mutta satun asumaan tosi pienellä kylällä. "Olen emäjunttilalainen filosofian maisteri"
En keksi muuta.
Hmm. Kuulostaisko fiksummalta, jos laittais jotain tyyliin:
"Olen viitisen vuotta x ammatissa työskennellyt filosofian maisteri emäjunttilasta..."
ap
siis todella se työhakemus kannattaa aloittaa sillä miksi olisi paras valinta siihen työpaikkaan. Sehän sitä rekrytoijaa kiinnostaa eniten. Ikä, koulutus ja entinen duuni ovat sitten toissijaisia.
Ensiksi siis mitä paikkaa hakee ja sitten miksi hakee juuri sitä paikkaa.
Ihan yhtä vaikeaa on aloittaa kiinnostumisellakaan.
"Olen kiinnostunut teillä avoinna olevasta x tehtävästä." Tök. Ja sitten ollaan taas siinä pisteessä, että pitäisi sanoa jotain nasevaa itsestä.
Mulla on ne hakemukset viimeiset kappaleet valmiina, mutta aloituksesta ei tule mitään. Vituttaa jo sinänsä, ja vituttaa, että vielä tässä iässä pitää hakemuksia laatia. Voi kun ois vakkariduuni, niin ei tarttis näitä vääntää. Olen aina ollut huono kehumaan itseäni ja työnhaku on kauhean stressaavaa.
Paras varmaan pitää pieni breikki, en pääse puusta pitkään. Kiitti teille!
ap
siis todella se työhakemus kannattaa aloittaa sillä miksi olisi paras valinta siihen työpaikkaan.
Koska lähtökohtaisesti en koskaan usko, että olisin paras valinta mihinkään työpaikkaan... Muut on varmasti parempia, tehokkaampia ja fiksumpia. Jos menen väittämään, että ole kauhean hyvä, niin nehän saattaa pettyä, jos valitsevat minut ;)
ap
Kahdella-kolmella lauseella
-haet paikkaa x
-miksi se kiinnostaa sinua esim koska haluat työskennellä x parissa
- miksi sovit paikkaan eli vahvuutesi hakijana
Näiden lauseiden on tarkoitus saada rekrytoija lukemaan eteenpäin. "32-vuotias filosofian maisteri Helsingistä" aloitusfraasina ei erotu muista, vaikka olisi kuinka ansiokas.
mutta mulla on aina ihan sama ongelma! Tosin se ei rajoitu aloitukseen, vaan koko hakemus on tuskien taivalta. Joo, huono itsetunto on, mutta lisäksi on tosi vähän kokemusta ja koulutuskin on enemmän yleispätevä kuin jonkin tietyn, tarkan alan, joten on tosi vaikeaa perustellakaan, miksi juuri minut pitäisi valita.
Komppaan muita siitä, että aloita vain "Olen kiinnostunut x paikasta", ilman ikää ja kuvailua. On jotenkin sujuvampaa lukea hakemusta, kun heti ensimmäisessä lauseessa kerrotaan, mitä varten kirje on. Vaikka se olisi jo mainittu otsikossa.
Tsemppiä, olet oikeasti paras siihen hommaan!
No mitä jos jatkaisit tuota omaa virkettäsi sanomalla jotain tämäntyyppistä:
"Olen tällä hetkellä kiinnostunut haastavista työtehtävistä, joissa voisin hyödyntää kokemustani xxx:stä sekä kehittyä xxx suuntaan."
Noh, vähän ontuvaa kyllä, siitä on aikaa kun olen työhakemuksia kirjoitellut! Tsemppiä.
ikä ja koulutus ei tule aloitukseen! Ne näkee sit cv:stä.
Aloitat sillä miksi olisit hyvä ko. paikkaan. Ja perustelet sen aiemmalla työkokemuksella, koulutuksesta saadulla asiantuntemuksella tms. mutta et äitiydellä tai iällä.
Terveisin samassa tilanteessa oleva 32-vuotias YTM, joka sai juuri pätkätöitä.
Sain sen hakemuksen viimein rustattua ja ihan hyvä siitä lopulta tuli (no, aamu paljastaa totuuden). Kiitti kun autoitte aivojumista eteenpäin! Aloitin lopulta ihan toisella tavalla.
ap
Mainitset vaikka että "olen helsinkiläinen/porvoolainen filosofian (tai mikä nyt oletkin) maisteri.