Onko 30 € viikkorahaa liikaa 16-vuotiaalle?
Ei se nyt oikeestaan kotitöitä tee, pitää huoneensa puhtaana. Ja raha siis omiin menoihin, ostamme vaatteet ja maksamme harrastukset yms.
Kommentit (30)
Minusta nuoret eivät "kuppaa" yhtään mitään vaan elävät elämäänsä, joka ei ole ilmaista. Nykyisin ei saa töitä vaikka olisi kuinka ahkera ja yritteliäs niitä hakemaan. 80-luvulla minulla oli helpompaa, sen kun käveli firmaan sisään aj olmoittu tulevansa täihin.
Vanhemmat voivat antaa omaa käyttörahaa omien varojensa mukaan.
Riippu myös nuoresta, kaveripiirin puuhista ja jopa asuinseudusta mikä summa on sopivin.
Se menee jo kahvilassa käymiseen
noin 4€/päivä = 120€/kk on minusta aika paljon, jos sillä ei tarvitse maksaa omia vaatteita, kännykkälaskua ja sen voi todella käyttää "kahvilassakäymiseen", mitä sitten oikeasti tarkoittaneekin.
Jos lapsi olisi opiskelemassa toisella paikkakunnalla ja joutuisi siellä ruokkimaan itsenä vaikka "kahvilassa", niin sitten olisi kohtuullista.
Mihin lapsi ylimääräiset rahat käyttää?
kavereiden synttärilahjoihin, johonkin vaatteisiin, bussilippuihin, bensaan...? Vai pitääkö alusta lähtien opettaa, että elämä on karua, nuoruudesta ei kannata nauttia kun se loppuu kuitenkin? "Rupea jo kärsimään rahapulasta ihan kuten äitisi ja isäsikin, että opit olemaan ;)
Vaikka ei summana kuulosta isolta, kannustaa laiskottelemaan josset vaadi edes osallistumaan kotitöihin viikottain. Lellitty prinsessa sinulla siellä kasvaa, sanon tämän ihan omasta kokemuksesta.
Vai käyvätkö aikuisetkin leffassa+syömässä kahdesti viikossa (leffalippu 2 x 8€, pikaruoka 2 x 6€)..?
meillä on neljä teini-ikäistä, 480 euroa kuukaudessa viikkorahoihin???
mutta siitä hänen pitää ostaa itse bussilippu (45 euroa / kk), joka on välttämätön jo koulumatkojen takia. Käytännössä nuorelle jää siis omaan käyttöön rahaa noin 6 euroa viikossa. Mutta sen lisäksi ko. nuori voi tienata halutessaan lisää rahaa tekemällä ylimääräisiä kotitöitä.
Mitä se sillä rahalla tekisi??
Ei lapsi opi mitenkään käyttämään rahaa, jos sen ansaitsemiseksi ei tarvitse tehdä mitään ja sitä on koko ajan yllinkyllin. Minusta 50-70e kuussa on sopiva. itse olin 17 vuonna 2004 ja sain sillon 50e kuussa. Hyvin riitti ja jos ei riittänyt, nin pisti vähän miettimään, että mikä on tärkeää ja mitä ostoksia priorisoi.
ihan huvituksiin. Kotoa saa täyden ylöspidon.
Viikkoraha pitää suhteuttaa perheen varoihin. Jos on hyvin varakas perhe, pitäisikö lasten elää silti niukasti?