Olipa neuvolakäynti!
Kävin ekassa neuvolassa kolmatta odottaessani. Neuvolantäti alkoi luetella, mitä ei saa raskauden aikana syödä. Listassa oli tosi outoja juttuja, esim. aspartaamia ei lainkaan, hedelmiä hyvin rajoitetusti. Kuulemma ei saa syödä kerralla enempää kuin puolikkaan banaanin, ettei tule liikaa sokeria. Ja tuoremehu on kielletty.
Ihmettelin, että ovatpa suositukset muuttuneet aiemmista raskauksista. Siinä vaiheessa neuvolan täti myönsi, että ei ne viralliset suositukset ole muuttuneet, mutta kun hän on katsonut sellaisia dokumentteja, joissa on varoiteltu sokerin ja makeutusaineiden vaaroista.
Saako neuvolassa oikeasti jakaa tällaista tietoa? Ymmärrän ihan hyvin, että täti tarkoitti hyvää, mutta mutta...
Ihmettelin myös tätä sokerikammoa, koska olen hoikka ja edelliset raskaudet ovat menneet ongelmitta. En syö muuten makeaa, ei kai yksi banaani päivässä voi terveyttäni tuhota? Ja siinä tapauksessa varmaan pitäisi kieltää myös muut nopeat hiilihydraatit kuten peruna?
Kommentit (22)
odotat jo kolmatta, mutta et osaa vielä suodattaa neuvolan "ohjeita"? Minä opin jo ekan raskauden aikana, että antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja myöntelee vain. Itse sitten toimin kotona, kuten parhaaksi näen (esim. meillä juodaan täysmaitoa, hui kamala).
Minulle selitti aikanaan neuvolan kesätuuraaja, että mansikoita ei saa syödä kuin desilitran kerralla. Ettei tule sitä hedelmäsokeria liikaa. Olipa vaikeuksia pitää pokkaa, kun ruokavalioon kuului jotakuinkin kokonainen suklaalevy per päivä. Ei tietenkään ollut terveellistä, mutta sokeriarvoissa ei ollut ikinä häikkää. No, tulipa varottua niitä vaarallisia mansikoita ja hedelmäsokeria :-D
odotat jo kolmatta, mutta et osaa vielä suodattaa neuvolan "ohjeita"? Minä opin jo ekan raskauden aikana, että antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja myöntelee vain. Itse sitten toimin kotona, kuten parhaaksi näen (esim. meillä juodaan täysmaitoa, hui kamala).
Kyllä minä osaan, varsinkin kun olen itse alan ihminen. Ihmettelen vaan, miten neuvolantäti voi jakaa TYÖSSÄÄN tv-dokumentteihin perustuvia käsityksiään.
ao
Käypä Hoito -suosituksia! Jos on vaikka tosi rokotuskriittinen ei ehkä pysty toimimaan neuvolath:na. Muutenkin pitäisi pitää omat voimakkaat mielipiteet ja pelot! omana tietonaan. Mutta tuoremehua ei enää suositella janojuomaksi, ainoastaan aterioiden yhteydessä, koska se lisää hampaiden eroosiota.
Kaikenmoista. Kyllä varmaan ihan oikeasti pitäisi tuollainen th käräyttää... Miten paniikissa joku ensimmäistään odottava mahtaakaan olla, kun tuollaisen luona käy. Ja siis ihan puppua kaikki, mikä älyttömyys nyt tuollainen puolikas banaanikin muka on?!?!?
Käypä Hoito -suosituksia! Jos on vaikka tosi rokotuskriittinen ei ehkä pysty toimimaan neuvolath:na. Muutenkin pitäisi pitää omat voimakkaat mielipiteet ja pelot! omana tietonaan. Mutta tuoremehua ei enää suositella janojuomaksi, ainoastaan aterioiden yhteydessä, koska se lisää hampaiden eroosiota.
Mutta siitä huolimatta täti muistutti, että tuoremehu on paholaisesta :) kun siinä on niin paljon sokeria.
ap
Kyllä minä osaan, varsinkin kun olen itse alan ihminen. Ihmettelen vaan, miten neuvolantäti voi jakaa TYÖSSÄÄN tv-dokumentteihin perustuvia käsityksiään.ao
kun minun terveydenhoitajani jakeli työssään oman vauvansa ja lapsensa hoitoon perustuvia hoitovinkkejä. Olisi pitänyt ostaa sitä sun tätä, esim. kantoliina, kun oma vauva viihtyi siinä niin hyvin. Hohhoijaa. Keskittyisivät ihan vain mittailemaan, punnitsemaan ja rokottamaan.
Kyllä se painopiste kannattaa kuitenkin laittaa ennemmin hedelmien kuin karkin, suklaan ja limsan nauttimiseen.
Kaikenmoista. Kyllä varmaan ihan oikeasti pitäisi tuollainen th käräyttää... Miten paniikissa joku ensimmäistään odottava mahtaakaan olla, kun tuollaisen luona käy. Ja siis ihan puppua kaikki, mikä älyttömyys nyt tuollainen puolikas banaanikin muka on?!?!?
Mutta täti oli muuten niin mukava, etten raatsisi. Ja lisäksi pelkään, että minut leimataan kantelupukiksi, ja sen jälkeen neuvolassakäynti ei ehkä ole kovin kivaa... Ei varmaan ole tädin vaikea arvata kuka on kannellut, kun on kyse pienestä neuvolasta ja täti muistaa, että kiinnitin asiaan huomiota.
ap
Kyllä se painopiste kannattaa kuitenkin laittaa ennemmin hedelmien kuin karkin, suklaan ja limsan nauttimiseen.
Samaa mutisin itsekseni kun sieltä neuvolasta lähdin, että saisi olla iloinen, että syön banaania enkä karkkia...
ap
Minähän osaan jo laittaa omaan arvoonsa tuollaiset, mutta joku ensiodottaja voi oikeasti ottaa todesta puolikkaat banaanit jne. Eiköhän kaikkein haitallisinta ole, jos äiti ei uskalla syödä mitään.
ap
Jenkeissä jaellaan tällaisia ohjeita. Raskausdiabeteksenkin hoidossa ollaan paljon tiukempia. Tosiasiahan on, että hedelmissä ja marjoissa on hedelmäsokeria. Hedelmissähän on kuitenkin paljon muita hyviä aineita. Monipuolinen ruokavalio on kaikista paras ja siihen kuuluu myös hedelmiä/marjoja. Eli kohtuudella kaikkea. Siis myös "herkkuja" välillä.
jos on todettu raskausdiabetes. Nostaa sitä verensokeria siinä missä suklaalevy.
Mutta ehkä vähän turhaa valistusta jos ei ole todettu rd:tä.
jos on todettu raskausdiabetes. Nostaa sitä verensokeria siinä missä suklaalevy.
Mutta ehkä vähän turhaa valistusta jos ei ole todettu rd:tä.
Mulla ei ole ikinä ollut. Ja tosiaan perunakin on ns. nopeaa hiilihydraattia, joten luulisi olevan ihan yhtä haitallista.
ap
Ihan hirveää, jos tuollainen th antaa ohjeita jollekin lihavalle ensisynnyttäjälle. Sinä sentään olet kokenut ja laiha. Minä yritän ajatella aina noissa puhutteluissa, että työtään vain tekevät. Ei niitä oikeasti kiinnosta, mitä kukakin syö.
joten sen suhteen olisin ilahtunut, että on valistunut täti siellä. ehkä turhaa toitotusta noista sokereista. anna olla.
fiksuahan se olisi aspartaamista varoitellakin, mutta nuo hedelmistä vouhottajat menevät jo yli kaiken järjen! Joissakin maissa syödään aika reiluja annoksia hedelmiä, ei ole äideillä raskausdiabetesta tai kohonneita sokeriarvoja. Tosiaan voisit huomauttaa asiasta, käyhän siellä muitakin asiakkaita kuin sinä, joka olet jo kokeneempi synnyttäjä etkä suhtaudu niin vakavasti neuvolassa kuulemiisi vikinöihin.
Voithan ensi kerralla varovasti kysäistä, että mihin oikein perustaa näitä ohjeitaan... Kun kuulemasi mukaan muissa neuvoloissa neuvotaan vähän eri tavalla. Ja ehkä joku toinen odottaja ei ole yhtä kiva ja ymmärtäväinen kuin sinä (tai pidä th:ta muuten mukavana), ja tekee th:sta valituksen... ;)
Mutta täti oli muuten niin mukava, etten raatsisi. Ja lisäksi pelkään, että minut leimataan kantelupukiksi, ja sen jälkeen neuvolassakäynti ei ehkä ole kovin kivaa... Ei varmaan ole tädin vaikea arvata kuka on kannellut, kun on kyse pienestä neuvolasta ja täti muistaa, että kiinnitin asiaan huomiota.
ap
Mutta siihenkin suhtaudun terveellä järjellä. Vesikin on myrkkyä, jos sitä juo liikaa. Tietenkin kukin voi aspartaamia välttää jos haluaa, mutta mielestäni on kyseenalaista kieltää se kokonaan, jos näyttöä pienten annosten haitallisuudesta ei ole.
ap
neuvoloissa täytyy opastaa niistä virallisista ohjeista. Kaveri on th ja aina kertoo mm. koulutuksistaan, että miten esim. jotkut suositukset vaihtumassa, mutta neuvolassa ei voi niistä mainita, koska ne eivät ole virallissia suosituksia.