Kotiäidit: Miksi ette tee osa-aikatöitä?
Siis en tarkoita mitenkään syyllistää, vaan mielenkiinnosta ihan kyselen, että mitä syitä teillä on, jotka ette käy ollenkaan töissä? Miksi osa-aikatyö ei ole sinun kohdallasi mahdollista?
Kommentit (62)
Ja kun tekee osa-aikatöitä tai siihen rinnastettavaa työtä, niin sittenhän ei ole enää kotiäiti ja lapset pitää laittaa hoitoon.
Osa-aikatyöläinen, jonka lapset kokopäivähoidossa.
nyt on hyvä syy olla tekemättä töitä ollenkaan, ehdin kyllä vielä tekemään töitä varmaan 40 vuotta. köyhäily ei oo musta niin paha juttu, saanhan sentään olla rakkaan lapseni kanssa kotona ja hoitaa häntä!
sitä työntekoa itsessään niin tärkeäksi, että haluaisi käydä töissä?
Monissa muissa maissahan suurempi osa äideistä on työelämässä, mutta tekevät osa-aikatöitä. Suomessa on helpommin on-off tilanne eli joko olet kokonaan töissä tai kokonaan kotona.
Ap
sen takia kun mielestäni lasten ja kodinhoidossa on jo aivan tarpeeksi töitä. Olen iltaisin todella väsynyt enkä voisi kuvitellakaan tähän lisäksi jotain muuta työtä.
Aikahan loppuisi kesken!
Onneksi ei ole pakko mennä töihin, miehelläni on hyvä palkka joten pärjäämme yhdellä.
Kun on ne lapset eli aikaa töille olisi vain iltaisin ja viikonloppuisin.
Lisäksi olen hoitovapaalta vakityöpaikasta enkä ole mitenkään varma miten he suhtautuisivat mun muihin töihin.
tämä kyllä käy mulle ihan työstä, tämä lasten kanssa kotona oleminen.
Toiseksi, mun alalla ei oikein voi tehdä osa-aikatyötä. Enkä oikein viitsi lehtiäkään alkaa jakaa. Ei ole niin kovaa pulaa rahasta.
Panostan nyt kotiin ja lapsiin. Työn vuoro tulee sitten kohta. (Työssäni panostan muiden lapsiin.)
Eiköhän tämä 3 lapsen hoitaminen ihan työstä käy. Ja osa-aikatyön pitäisi olla viikonloppuisin klo 9.30 ja 14.30 välisenä aikana, enkä keksi yhtäkään osaamistani ja koulutustani vastaavaa tekemistä, jota tuolloin voisi tehdä työkseen.
on ainakin silloin lapset vietävä päivähoitoon ja koska tällä seudulla osa-aika työt ovat kiven alla (olen yrittänyt hakea niitä harvoja), joutuisin hakemaan kauempaa, jolloin se olisi rahallisesti lähes järjetöntä matkakulujen vuoksi. Voi, kun voisinkin tehdä niitä niin, että saisin myös hyödyn siitä!
kysyin ilmeisesti vähän väärin.
Olisin kiinnostuneempi siis tästä kysymyksestä:
Miksi olet mieluummin kotiäitinä kuin osapäivätöissä?
Ap
Siihen asti, kunnes aloin tehdä täysipäiväisesti töitä puolitoista vuotta sitten.
Mun mielestä töissäkäynti oli piristävää vaihtelua pelkkään kotona oloon, ja lisäksi hyvä tienesti lisää. Meillä lapset eivät olleet missään hoidossa, vaan mun työt oli viikonloppuisin ja yhtenä päiväna arkisin, jolloin isovanhemmat hoitivat lapsia.
Lapsia on 3 kpl. Tosin en kyllä missään vaiheessa varsinaisesti ajatellut olevanikaan kotiäiti.
Siihen asti, kunnes aloin tehdä täysipäiväisesti töitä puolitoista vuotta sitten.
Mun mielestä töissäkäynti oli piristävää vaihtelua pelkkään kotona oloon, ja lisäksi hyvä tienesti lisää. Meillä lapset eivät olleet missään hoidossa, vaan mun työt oli viikonloppuisin ja yhtenä päiväna arkisin, jolloin isovanhemmat hoitivat lapsia.
Lapsia on 3 kpl. Tosin en kyllä missään vaiheessa varsinaisesti ajatellut olevanikaan kotiäiti.
että mulle se työ itsessään on tärkeää ja olen aina nauttinut töiden tekemisestä. Olen toimittaja.
Olen anonut hoitovapaata voidakseni hoitaa lapset kotona. Töihin mennään (vakipaikka odottaa), kun nuorin on 3 vuotta. Siksi.
Miksi olet mieluummin kotiäitinä kuin osapäivätöissä?Ap
siis kodinhoidontuella ja käyn osa-aikatöissä, tämä ei olisi mahdollista ilman miehen työkuvioita, lapset siis kotihoidossa
En vain keksinyt mitään mitä olisin voinut tehdä. Omalta alaltani löytyy kyllä kaikenlaista osa-aikatyötäkin, mutta se vain on ongelma milloin sitä työtä olisi ehtinyt tehdä kun mies oli normaalissa päivätyössä.
50% työaika olisi ollut unelma, mutta käytännössä lasten hoitomaksut (3 lasta) ja verot = käteen olisi jäänyt samanverran kuin kotihoidontuki.
Ja jos verrataan muihin maihin niin esim. Ruotsissa jokainen 4-v on oikeutettu ilmaiseen puolipäivähoitoon! Lisäksi pk-maksut ovat muutenkin pienemmät kuin Suomessa, joten osa-aikatyö on paljon kannattavampaa kuin täällä.
Jos täällä olisi tällainen mahdollisuus niin varmasti aika moni tekisi osa-aikatyötä sen sijaan että viettäisi kotona vuosikausia.
Mä olisin aloittanut osa-aikaisen työn. Lapsi olisi jopa saanut olla mukana (avustajan hommaa)mutta omat vanhempainrahani olsivat menneet sekaisin pitkäksi aikaa ja rahallinen tulos olisi ollut sama raha kuin nyt! Käyn kyllä tuttavani luona ihan mielelläni auttamassa mutta nyt hän sai avustajan ja sen lisäksi hänellä on minut. Mitään järkeä ei ole suomen verotuksessa rokotetaan jos teke ja jos ei tee niin on taas outoa!!!!!!!!
Valitus kotihoidon tuen pienuudesta on turhaa, kaikilla vastanneilla rahaa on tarpeeksi ihan vaan olla kotona.
Ja myös itkeminen siitä, että muualla äidit on osa-aikatöissä ja työn ja perheen yhdistäminen on niin hyvä juttu, mutta Suomessa ollaan pakotettuja pitkiin päiviin tai ei ainakaan ole siistiä sisätyötä jossa voi viilata kynsiä ja lukea lehtiä. Noooot tämän ketjun perusteella. Ei ole edes halua.
Ja juu, kotonaolo on työtä, josta yhteiskunnan kai kuuluisi maksaa palkkaa - vaikka sille ei selkeästi ole tarvetta.
MItäpä siitä sen enempää.
En ole ap.
Suomessa koko systeemi on rakennettu toisella tavalla, osa-aikatyö ei kannata taloudellisesti. Siitä saatava palkka on tosi pieni.
Lisäksi osa-aikatyötä on tosi vähän tarjolla, se on lähinnä kokopäivätyötä, ja osa-aikatyössä työajat ovat hankalat. Iltaa, viikonloppua, varhaista aamua.
Osa-aikatyöhön meno edellyttäisi että lapsi on päivähoidossa. Jos yksityiselle ei ole tilaa tai ei ole kunnassa juurikaan tarjolla, menettää kotihoidotuen.
Yksityinen pph ottaa kyllä osapäivähoitoisen lapsen, mutta perii päivämaksun, joka on sama tai enemmänkin kuin osa-aikatyöstä saatava palkka. Ei kannata siis.
varhain aamulla alkava työ tai myöhään illalla alakva työ, päivästä tulee pitkä, edellyttää että mies on kotona tuona aikana lasten kanssa, mutta päivästä tulee todella pitkä ja raskas, kun tekee työn ja vielä lapset ja kodin - mieshän on sitten sen kokopäivän töissä eli mies olisi vain sen ajan em. ajoilla kun äiti on töissä..
Yritin itse hetken aikaa osapäivätyötä siten, että saimme miehen kanssa työvuorot lomitettua. Lapset oli kotona, sain kodinhoidotuen - ja sitten muuten pitää muistaa kelalle tarkistuttaa se tulosidonnainen lisäosa !! kun tulot muuttuu .
Se oli helvatin rakstasta. Olin vanhainkodissa hoitotyössä ja kotona odotti niin työpäivien rinnalle kuin vapaapäivillekin "sitä samaa", hoitamista, pyykkiä, muista huolehtimista. Omaa aikaa ei ollut ollenkaan, paitsi tietysti 10 min mittainen työmatka.
Lisäksi hoitotyössä se on vuorotyötä ja olen aina inhonnut sitä ilta-aamu-sahaamista. Minulta kysyttiin ja sanoin, että tuo on raskainta. Iltavuoron jälkeen aamuvuoroon tuleminen ja tuo edes-takas sahaaminen. Silti minulla oli niitä vuoroja.
Tein tuota pienen pätkän ja lopetin kun en vaan jaksanut.
Minä olen kotona kotihoidontuella (kohta uudelleen äitiyslomalla) ja käyn töissä sillointällöin kun miehellä pidempiä vuorovapaita. En usko että kovin monessa ammatissa tällainen onnistuu ja kaikenlisäksi nykyinen pomoni on entinen yhtiökumppani joten aikataulujen sopiminen on todella joustavaa ja hän on ymmärtänyt ihanasti nämä perhe-elämän haasteet. Me katsoimme että on meille kaikille hyväksi jos sillointällöin piipahdan töissä kun se kerran on mahdollista. Mies saa enemmän kahdenkeskistä aikaa lapsemme kanssa (jota olin ilmeisesti vähän nihkeästi antanut:) ), minä pääsen tuulettumaan ja olemaan se entinen minäni ja saan tietysti vähän rahaa näihin muuten niiiin pieniin tuloihini. Vuokraa enkä isoja laskuja ole silti pystynyt maksamaan, saatika isompia hankintoja lapselle mutta me ollaan oltu tosi tyytyväisiä tänän järjestelyyn ja ei aina tartte olla käsi ojossa miehelle kun tarttee ittelle jotain pientä ostaa ja mies aina varmistaakin että onhan mulla rahaa että pääsen näkee kavereita kahville yms. Tyytyväinen tähän tilanteeseen!:)
Tuntisin syyllisyyttä jos veisin alle 3-vuotiaan hoitoon, varsinkin kun täällä päin yksi jos toinenkin päiväkoti on homeessa ja meillä kotona ei ole sisäilmaongelmia ja on hyvä ympäristö lapselle leikkiä. Sitä paitsi en ole saanut töitä ennen raskautta, miten sitten nyt kävisi, voisi tehdä tiukkaa, valitsin aikanaan alani huonosti. (käsi- ja taideteollisuus) Lapseni on erittäin hyvin kehittynyt ikäisekseen, sairastellut erittäin vähän ja viihtyy kanssani ja muiden lasten kanssa, on sosiaalinen. En siis koe tehneeni mitään huonoja valintoja jäämällä kotiäidiksi. CV:täni en ajattele, kyllä elämä kantaa, eikä elämää voi "taata" onnelliseksi varmistamalla aina itselleen kaikki edut tulevaisuudessa kuten hyvän eläkkeen.
Eli ei ole tarvetta rahalle, sitä riittää. Ajasta on pulaa ja siksi olen kotona lasten kanssa. Töissä jos olisin, näkisin lapsia hyvin vähän.
Jos ottaisin osa-aikatyön, vaikka koulutuksia ja luentoja, olisin hyvin nopeasti täystyöllistetty. Kiitos ei.