Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tykkää, että kehitysvammaisia syrjitään.

Vierailija
27.05.2011 |

Syrjintä aloitetaan jo ennen syntymää. Kulmat rutussa yritetään löytää poloiset vammaiset tuhottaviksi jo kohdussa. Näin toimii sivistysvaltio.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisarvoa ja oikeutta elämään

ei pidä mitätä rahallisella tuottavuudella. Se on perusoikeus.

Sen vuoksi minun verovaroja ei pidä käyttää tapauksissa, jossa kehitysvamma olisi huomattu ajoissa.

Jos haluaa vammaisen lapsen niin kantakoon myös taloudellisen vastuun. Tilanne on eri kun ihminen vammautuu syntymän jälkeen.

Vierailija
22/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä hoitaa koko ajan sellaista mikä ei tule koskaan kuntoutumaan normaaliin elämään. Jos vanhemmat välttämättä haluavat lapsen pitää vaikka olisivat tienneet odottavansa vammaista lasta niin osallistukoon myös kustannuksiin ilman verovaroja. Tässä on kyllä epäkohtaa. Kyllä muistakin palveluista on tosi paljon tingitty ja ajettu suorastaan alas. Tulevaisuudessa ei voi kyllä enään olla näin että vammaiset ja heidän perheensä olisivat etuoikeutettuja.

Eri asia tosiaan jos myöhemmin on vammautunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jostain sikiää näitä henkisesti vammaisia, jotka eivät ymmärrä kehitysvammaa.

Jos ihminen päästää suustansa, että "minun veromarkkojani ei saa käyttää kehitysvammaisiin" tai että ne "tulee liian kalliiksi yhteiskunnalle" tai jotain muuta sontaa, niin minulle tulee hirveä sääli tällaisia tapauksia kohtaan. Minkälainen elämä heillä on? Empatia puuttuu, ymmärrys puuttuu, kehittyminen on puolitiessä, ja silti heillä on oikeus elää tässä yhteiskunnassa? Miksi ei seulota näitä tunnevammaisia yksilöitä pois maailmankartalta, maailma olisi yksinkertaisesti parempi paikka elää silloin.

Vierailija
24/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi aivan hyvin kritisoida, että mitä helvetin järkeä on esim. kunnan maksaa ratsastusterapiaa sellaiselle, joka ei edes tajua olevansa tässä maailmassa vaan kuolaa ja mölisee. Kaikki invataksit ja austajat ja tunnit ja muut maksaa joka terapiakerta maltaita.

Samaan aikaan normaalilapsi ei saa koulussa tukiopetusta, koska koulussa pitää säästää niin paljon. Mutta tärkeintähän on, että tämä kehitysvammainen pääsee ratsastamaan kerran viikossa, vaikka hänen tulevaisuus on suljetussa asumisyksikössä, missä hänen elämä on sellaista, että kävelee edestakaisin, mölisee, hakkaa seiniä, syö ja häneltä takapuoli pyyhitään ja hänet pestään ja hänen pyykit huolletaan yms.

Näistä on uskallettava puhua ihan oikeasti, eikä vain hymisteltävä ja suljettava silmät.

Minä soisin nämäkin rahat mieluummin terveiden lasten terveystarkastuksiin ja tukiopetuksiin yms.

Aina jostain sikiää näitä henkisesti vammaisia, jotka eivät ymmärrä kehitysvammaa.

Jos ihminen päästää suustansa, että "minun veromarkkojani ei saa käyttää kehitysvammaisiin" tai että ne "tulee liian kalliiksi yhteiskunnalle" tai jotain muuta sontaa, niin minulle tulee hirveä sääli tällaisia tapauksia kohtaan. Minkälainen elämä heillä on? Empatia puuttuu, ymmärrys puuttuu, kehittyminen on puolitiessä, ja silti heillä on oikeus elää tässä yhteiskunnassa? Miksi ei seulota näitä tunnevammaisia yksilöitä pois maailmankartalta, maailma olisi yksinkertaisesti parempi paikka elää silloin.

Vierailija
25/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tietty auta että yksittäisen vammaisen kimppuun käydään ja haukutaan ym. Vaan pitäisi tehdä lakialoite tästä että olisi lääkärin vastuulla päättää onko järkeä ruveta synnyttämään lasta jos vammainen. Vastuu elämän päättämisestä pois vanhemmilta. Samoin myös downin kohdalla. Eipä heitä työelämässä näy. Sitten siitä säästettävät verovarat perheiden tukemiseen ym. En myöskään näe sitä tarpeellisena että terveiden lasten terveystarkastuksia lisätään. Mitä he sillä tekevät että käyvät 6kk välein ja kaikki ok ja tilanne sama. Tuhlausta sanon minä. Tukiopetusta pitäisi lisätä ja se olisi hyvä asia samoin kuin henkilökohtaisia avustajia lisää.

Itse en voisi vammasita lasta synnyttää.

Vierailija
26/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähennetty niin, että niiden terveiden lasten ongelmia ei enää saada seulottua, mikä taas säästäisi kuluja pidemmän päälle.

Tosiasia on, että rahaa on rajallinen määrä. On uskallettava puhua siitäkin, mihin sitä käytetään. Kun katsoo koulussa esimerkiksi sitä pyöritystä, mitä yhden erityislapsen ympärillä käydään ja sitä kun terve lapsi ei saa apua jos joskus sitä tarvitsisi, panee miettimään verojen maksun järkevyyttä.

Esimerkiksi itse satsaisin mieluummin niihin poikiin, jotka ovat vaarassa syrjäytyä, koska yläasteen todistuksesta on tulossa huono. Ei sen takia, että eivät viitsisi lukea vaan siksi, että tarvitsisivat tukipetusta. Kun eivät esim. pärjää ruotsissa ja äidinkielen kieliopissa, se vie motivaatiota ja turhauttaa. Pienellä avulla heitä saataisiin tuettua ja numeroita paremmaksi. Kaikki kun eivät todellakaan ole mitään tulevia laudaturin oppilaita. Mutta hyviä duunareita heistä tulisi. Mutta kun tipahtavat kärryiltä jo ala-asteella kun ei riitä rahaa tukiopetukseen (mutta eivät ole erityislapsia, että pääsisivät pienryhmään), tuloksena on kutosen keskiarvo peruskoulusta ja sillä sitten yritetään pärjätä.

Mutta olepa erityislapsi, sinut kuskaa kouluun oma taksi ja matkassa kulkee avustaja. Olet luokassa, missä on sinulle oma opettaja ja avustajia ja muutama oppilas. Sinulle on omat kirjat ja oma opetussuunnitelma. Saat tukea ja apua ja kunta kustantaa sinulle tietokoneen ja siihen apuvälineet, että pystyt siirtelemään punaisia ja sinisä kuvioita näytöllä edestakaisin.

Ja kaiken tämän jälkeen tarvitset silti koko loppuelämäsi avustajaa ja apua siihen, että pysyt hengissä.

Eli on ihan oikein, että asiasta keskustellaan, mihin näitä rahoja käytetään.

Ei se tietty auta että yksittäisen vammaisen kimppuun käydään ja haukutaan ym. Vaan pitäisi tehdä lakialoite tästä että olisi lääkärin vastuulla päättää onko järkeä ruveta synnyttämään lasta jos vammainen. Vastuu elämän päättämisestä pois vanhemmilta. Samoin myös downin kohdalla. Eipä heitä työelämässä näy. Sitten siitä säästettävät verovarat perheiden tukemiseen ym. En myöskään näe sitä tarpeellisena että terveiden lasten terveystarkastuksia lisätään. Mitä he sillä tekevät että käyvät 6kk välein ja kaikki ok ja tilanne sama. Tuhlausta sanon minä. Tukiopetusta pitäisi lisätä ja se olisi hyvä asia samoin kuin henkilökohtaisia avustajia lisää.

Itse en voisi vammasita lasta synnyttää.

Vierailija
27/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki osittain vammaisen itsensä takia - mutta myös koko muun perheen tukemiseksi. Noita "kalliita lomia" ei muuten ole tarjolla joka vuosi. Me emme ole olleet ainoallakaan, vaikka kehitysvammainen löytyykin perheestä.

Onhan sitä kuule tuettuja lomia muillekin kuin keva-perheille, löytyy aina yh-vanhempien tukemisesta diabeetikkolasten perheisiin.

suosii sikiöseulontoja. Aivan uskomattomia summia upotetaan kehitysvammaisiin lapsiin. Ja kun tosi on, että kun oppivelvollisuus loppuu, ei jäljelle ole mitään ja tuottavia jäseniä heistä ei tule. Tuettuja asumismuotoja ja henkilökohtaisia avustajia, jotka pesee ja laittaa ruoat ja syöttää ja hoitaa hautaan asti.

Kallista on.

Ja minusta vanhempien tulisi tajuta kahden lapsen jälkeen, että jos kahdella on kehitysvamma niin melko varmasti kolmaskin tulee sellaisen saamaan.

Olen seurannut läheltä down-perheen elämistä. Yhteiskunta joutuu kyllä maksumieheksi ihan täysillä; kalliit virkistyslomat ja terapiat joissa leikitään pallolla, kouluun huristellaan taksilla, jatkokoulutukseen ei usein mennä ja jos sellainen sitten sattuu eteen, se on lähinnä pullanpaistoa neljä tuntia päivässä. Tästä kaikesta saa toki opintoetuudet ja muut tuet.

Vierailija
28/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläviä möliseviä, kuolaavia ja seiniä potkivia kehitysvammaisia. Minä en ole sellaisia nähnyt, vaikka työkseni olen jo kymmenet vuodet kehitysvammaisia hoitanut. Pitäisikö tahallaan tupakoivien ja alkoholia käyttävien maksaa itse sairauskulunsa, jos ne todennäköisesti ovat aiheutuneet em paheista?

Vierailija
29/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa lapsen kotona, mutta silti käydä töissä ja elää mahdollisimman "normaalia" elämää.

Tekisi mieli kirjoittaa melkein koko nimellä, kun vastassa on teitä puskista roiskivia kateellisia rassukoita.

Vierailija
30/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä uskon siihen täysiä että erilaisuus auttaa meitä kaikkia. Mun ystäväni asuu 5 tuhannen hengen paikkakunnalla, siellä oli pari vähän tummempaa ihmistä ja heidät ajettiin sieltä pois. Ja elämme vuotta 2011.

Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä homovihamielisempää on. Ei ole luonnollista.

Kuka meistä saa päättää kuka saa elää ja kuka ei ? Kenellä on valta ? Kenestä tulee uusi Hitler ja laittaa epäyksilöt pois ?

Tiedän 2 vaikeasti kehitysvammaisen äidin joka on uhrannut todella paljon elämästään lastensa hoitamiseen ja kyllä, tämä on tullut yhteiskunnalle hyvin kalliiksi. Helpotusta on yhteiskunnalle tulossa, kumpikin lapsista on yli 10 v ja heillä ennuste on max 15 v. Äiti tässä vaiheessa on jo tietty niin vanha ettei kukaan häntä palkkaa, lasten isäkin häippäs heti toisen lapsen syntymän jälkeen. Vamma siis tuli ilmi kun esikoinen oli syntynyt ja toinen oli jo niin pitkällä ettei aborttia saanut tehdä vaikka tutkimuksen kertoivatkin samaa tautia kantavan olevan vatsassa. Siinä ei hirveesti vaihtoehtoja ole.

Vierailija
31/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kehitysvammaisista. Milloinkahan tahallinen tyhmyys ja asennevamma opitaan tutkimaan jo sikiövaiheessa.

Vierailija
32/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläviä möliseviä, kuolaavia ja seiniä potkivia kehitysvammaisia. Minä en ole sellaisia nähnyt, vaikka työkseni olen jo kymmenet vuodet kehitysvammaisia hoitanut. Pitäisikö tahallaan tupakoivien ja alkoholia käyttävien maksaa itse sairauskulunsa, jos ne todennäköisesti ovat aiheutuneet em paheista?

minä olen nähnyt paljonkin ja paljon näitä hoitanut elämäni aikana.

Vierailija
33/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen nähnyt paljonkin ja paljon näitä hoitanut elämäni aikana.

Vierailija
34/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa lapsen kotona, mutta silti käydä töissä ja elää mahdollisimman "normaalia" elämää.

Tekisi mieli kirjoittaa melkein koko nimellä, kun vastassa on teitä puskista roiskivia kateellisia rassukoita.

kalliita terapioita, kalliita avustajia yms. kun heistä ei kuitenkaan tule tuottavia vaan tulevat loppuelämänsä olemaan saamapuolella. Eikö hiukan vähemmälläkin rahalla saataisi sitä oppivelvollisuutta käytyä lävitse kun normaalilapsilta on kulut vedetty ihan minimiin.

Tämä ei ole kateellisuutta vaan ihan realiteetteja, koska tiedän tarkalleen, paljon maksaa kunnalle esim. laitoksen hoitopäivämaksu, ryhmäkodin hoitopäivämaksu, lisäksi erityisavustajien palkat yms.

Sano yksikin normaalilapsi, joka saa näin paljon tukia ja hänestä sentään voi odottaa, että tekee joskus itse töitä ja maksaa veroja.

Vierailija
35/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole sitten laitoksessa koskaan ollut töissä *kyyninen naurahdus*

Miksihän edelleen on oltava sellaisia paikkoja, vaikka kaikki ovat niin suloisia ja pystyvät elämään ja asumaan yksin suloisesti toisiaan kädestä pitäen ja hymistellen onnesta.

Vierailija
36/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se on myös ajan ja rahan haaskausta että heille pitää vuosittain olla tarkastus vaikka kaikki on ihan hyvin ja ongelmia ei ole. samalla ajalla ja rahalla voisi keskittyä enempi niihin joilla on jotain ongelmaa.

Vierailija
37/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ensin pitää kysyä mikä on oikein ja mikä on väärin? Onko oikein tehdä asiat työnantajien ja yhteiskunnan mukaan vai omantunnon mukaan? Kumpi sitten on oikeaa tapaa elää. Ikuinen problematiikka hyvästä ja pahasta.

Vierailija
38/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä 1000 euroa. Valinta terveen lapsen hoito vai kehitysvammaisen kuntoutus. Raha käytetään kehitysvammaisen kuntoutukseen, koska jos sitä ei siihen käytetä, saadaan lööppiin suurempi ja kyyneliä heruttavampi juttu. Näin voidaan terve lapsi jättää hoitamatta, koska ei uskalleta olla satsaamatta siihen kehitusvammaiseen. Muuten kaikki lynkataan kylmiksi ja epäempaattisiksi.

Rahaa on vain rajallinen määrä ja parempi jättää satsaamatta terveisiin lapsiin. Satsataan lisää kehitysvammaisiin.

niin ensin pitää kysyä mikä on oikein ja mikä on väärin? Onko oikein tehdä asiat työnantajien ja yhteiskunnan mukaan vai omantunnon mukaan? Kumpi sitten on oikeaa tapaa elää. Ikuinen problematiikka hyvästä ja pahasta.

Vierailija
39/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole niin syvästi kehitysvammaisia kuin muutama seiskalehtihenkinen kirjoittaja antaa ymmärtää. Iso osa hankkii itselleen ammatin ja työllistyy tuetun työllistämisen kautta ja asuu melko itsenäisesti.

Meillä on hyvä koulutusjärjestelmä erityisoppilaille erityisammattioppilaitosten ja muiden kuntouttavaa koulutusta järjestävien tahojen kautta varsinkin vammaishuollon palövelujen piirissä oleville.

Enemmän olisin huolissani niistä oppilaista, joilla ei kehitysvammadiagnoosia ole, mutta pärjäämisen taso on lähellä sitä tai jopa sen alle, mutta ei ole vaan päässyt tutkimuksiin ja sanut ajoissa diagnoosia. He ovat niitä todellisia väliinputoajia joita syrjitään ja syrjäytetään yhteyskunnasta!

Vierailija
40/44 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ennen sitä hoidin kehitysvammaisia. Olen nähnyt kaikentasoisia kehitysvammaisia ja ollut töissä asuntoloissa, kahdessa laitoksessa, kouluissa, työtoiminnassa ja päiväkodeissa. Möliseviä, kuolaavia ihmisiä en ole nähnyt. Kehitysvammaiset ovat ihmisiä kuten me kaikki muutkin. Eivät he mitään hirviöitä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi