Teitittelystä
Koko teitittelykulttuuri tuntuu kuolleen, mutta itse en ainakaan osaa tai halua sinutella vieraita vanhuksia. Olen 18-vuotias ja asiakaspalvelutyössä, välillä joutuu miettimään, keitä kaikkia teitittelisi. Osaan vakiasiakkaista tutustuu ja heidän kanssaan tulee juteltua kaikenlaista aina tavatessa, ja teen ikään kuin itsekseni sinunkaupat. Paitsi sinuttelusta myös teitittelystä saattaa joku loukkaantua. Keitä sinä teitittelisit minun asemassani? Ja jos olet jo itse lähempänä keski-ikää, teititteletkö sinä vieraita vanhuksia?
Kommentit (22)
Myötähäpeä on suuri, kun toimittaja teitittelee haastateltavaa: "Oletteko nähNEET" ARGH.
Oikea teitittely on: "Oletteko nähnyt"
inhoan syvästi sitä että minua teititellään. Tekisi mieli huitaista :-D Siinä vain tuntee itsensä niin VANHAKSI!
Itse asiakaspalvelussa teitittelen noin 55+ ikäiset.
asiakaspalvelutilanteessa ja muissa tilanteissa noin eläkeikäisiä. Itse 42v (muistaakseni :)
Myötähäpeä on suuri, kun toimittaja teitittelee haastateltavaa: "Oletteko nähNEET" ARGH.
Oikea teitittely on: "Oletteko nähnyt"
Harva osaa teititellä oikein :)
teititellä vanhempia henkilöitä. En nyt ihan lähipiiriä, mutta tuntemattomia, tai ainakin vieraampia. Näin on kotona minut kasvatettu. Ja kun olin eräässä kenkäkaupassa töissä, niin siellä piti teititellä KAIKKIA asiakkaita, ikään katsomatta. No ehkei nyt mitään pikkulapsia, mutta näiden vanhempia kyllä. Tästä sitten jäi se teitittely päälle kaikkiin muihinkin asiakaspalvelutehtäviin. En osaa enää noissa tehtävissä olla teitittelemättä, tulee luonnostaan.
Ja kyllähän sen liikkeen tason huomaa juuri teitittelystä. Koen, että stocka (jossa teititellään asiakkaita) on tasokkaampi, kuin esim. Sokos (jossa ei sitten välttämättä teititellä)
Mun korvaan kalskahti ikävästi kun noin 20 v. kaupan kassa sanoi noin 80-vuotiaalle asiakkaalle "moi". Itse olen 43 v ja odotan, että minua sinutellaan mutta aika usein kaupassa teititellään; kuulostaa oudolta.
et tykkää teitittelystä mutta ihmettelet moikkaamista? olisin teititellyt 80-vuotiasta (tosin kassatilanteessa sitä ei tarvitse tehdä kuin "ja noin olkaa hyvä"-tilanteessa, johon harva edes kiinnittää huomiota) olisin myös saattanut sanoa vanhukselle "moi", minusta se on ihan yhtä korrekti kuin "hei", päiväät, iltaat ja huomenet ovat vanhusten mielestä aina vääriä: jonkun mielestä aamu loppuu 8:00 ja ilta alkaa 13:00, vaikka yleisen käsityksen mukaan nuo ovat päivää. jos asiakas ehtii ensin sanoa "päivää" (tai huomenta tms), vastaan toki samoin, mutta jos mummo huikkaa moit, en näe mitään syytä olla vastaamatta samoin. eri asia on, jos hän sinuttelee minua, teitittelen silti itse tietenkin, koska olen huomattavasti nuorempi ja hän on asiakas.
t. eräs nuori aspa
Itse sanon lähes aina "päivää"; myös keskellä yötä. Eipä ole kukaan sanonut, että se olisi väärin. Jos asiakas on lähellä omaa ikääni, sanon "hei".
Kun olet tehnyt noita hommia jonkun aikaa opit näkemään ja vaistoamaan keitä "saa" ja pitää teititellä. Monet asiakkaat yrittävät vihjata omalla puhetyylillään asiakaspalvelijalle etä on OK sinutella :)
Mun korvaan kalskahti ikävästi kun noin 20 v. kaupan kassa sanoi noin 80-vuotiaalle asiakkaalle "moi". Itse olen 43 v ja odotan, että minua sinutellaan mutta aika usein kaupassa teititellään; kuulostaa oudolta.
et tykkää teitittelystä mutta ihmettelet moikkaamista? olisin teititellyt 80-vuotiasta (tosin kassatilanteessa sitä ei tarvitse tehdä kuin "ja noin olkaa hyvä"-tilanteessa, johon harva edes kiinnittää huomiota) olisin myös saattanut sanoa vanhukselle "moi", minusta se on ihan yhtä korrekti kuin "hei", päiväät, iltaat ja huomenet ovat vanhusten mielestä aina vääriä: jonkun mielestä aamu loppuu 8:00 ja ilta alkaa 13:00, vaikka yleisen käsityksen mukaan nuo ovat päivää. jos asiakas ehtii ensin sanoa "päivää" (tai huomenta tms), vastaan toki samoin, mutta jos mummo huikkaa moit, en näe mitään syytä olla vastaamatta samoin. eri asia on, jos hän sinuttelee minua, teitittelen silti itse tietenkin, koska olen huomattavasti nuorempi ja hän on asiakas. t. eräs nuori aspa
Itse sanon lähes aina "päivää"; myös keskellä yötä. Eipä ole kukaan sanonut, että se olisi väärin. Jos asiakas on lähellä omaa ikääni, sanon "hei".
keskellä yötä tarkoittaa, ettet tiedä, mikä sen sisältö on. päivää on päivää, iltaa on iltaa ja huomenta on huomenta. ymmärrän, että suomea vasta opiskelija luulee niitä mihin tilanteeseen vain sopiviksi tervehdyksiksi, mutta että suomenkielinen. sama kun toivottaisi joulua pääsiäisenä.
Osa asiakkaista on jo hyvinkin tuttuja ja näitä sinuttelen, mutta kaikkia vieraita asiakkaita teitittelen (työskentelen erikoisliikkeessä, jossa ei asioi lapsia). Asiakkaana oletan, että minua teititellään ja vastaan asiakaspalvelijan sinutteluun teitittelemällä. Iästä ei mielestäni ole kysymys vaan asiakaspalvelutilanteesta. Olen muuten 29v ja eilen kysyttiin viimeksi alkossa paperit, kohteliaasti teititellen.
je teitittlen kaikkia joita pidän yli 55-vuotiaina. Joskus ilmeestä näkee, että tuli huti:O
Siis about 20 vuotiaasta ylöspäin.
Vapaa-ajallani teitittelen lähinnä vieraita vanhuksia, arvioni mukaan yli 70 vuotiaita.
Asiakaspalveluhommissa teitittelin lähes kaikkia. Siis about 20 vuotiaasta ylöspäin.
Vapaa-ajallani teitittelen lähinnä vieraita vanhuksia, arvioni mukaan yli 70 vuotiaita.
jos kolmen vuoden päästä joku itseäni kaksi vuotta nuorempi teitittelisi mua. olen teititellyt lähinnä yli 50-vuotiaita, sillä äitini (51v) ei tykkää jos häntä teititellään. Hän ei mielestään ole vielä niin vanha, joten olen ajatellut että osa saman ikäisistä ajattelisi samoin.
t. ap
ylemmän tahon määräys. Asiakasta teititellään. Piste. (Paitsi tietysti jos asiakas erityisesti osoittaa, ettei pidä teitittelystä.)
En käsitä mikä siinä teititellyksi tulemisessa on niin kamalaa. Etenkin just aspa-tilanteessa.
mutta olen jo tottunut tähän. Helpompihan se on esim kaupan myyjän teititellä kaikkia teini-iän ylittäneitä, kuin yrittää arpoa kummin tekee.
Mutta joskus on kyllä koominen olo (siis minulla), kun ~50-v Stockmannin myyjä teitittelee minua, olen 35-v.
En käsitä mikä siinä teititellyksi tulemisessa on niin kamalaa. Etenkin just aspa-tilanteessa.
Minä olen myöskin aspa ja teitittelen kaikkia. Lapsia myöskin, en ole koskaan ajatellut, että teititellä pitäisi jonkun tietyn ikäryhmän jäseniä.
Teitittely tulee oikeastaan jo ihan luonnostaan suusta ulos.
Minä olen myöskin aspa ja teitittelen kaikkia. Lapsia myöskin, en ole koskaan ajatellut, että teititellä pitäisi jonkun tietyn ikäryhmän jäseniä.
Teitittely tulee oikeastaan jo ihan luonnostaan suusta ulos.
vanhempien ihmisten kunnioittamista. jos kuulisin myyjän sanovan kärryissä istuvalle kolmevuotiaalle "antaisitteko sen pillimehun niin täti piippaa ja sitten saatte sen taas", repeäisin totaalisesti.
He kyllä sanovat jos voi sanoa sinä. Ja yleensä ovat aivan otettuja, jos teititellään. Minun ikäistä ei sen sijaan tarvitse teititellä :)
Mua teititellään kun teen yli 200 e:n ostoksia
mulla harvoin ruokakaupassa tulee asiakas kyselemään apua yli 200e:n tuotteen etsimisessä tai valitsemisessa. olen parikymppinen ja teitittelen yli 45-vuotiaan näköisiä.
et tykkää teitittelystä mutta ihmettelet moikkaamista? olisin teititellyt 80-vuotiasta (tosin kassatilanteessa sitä ei tarvitse tehdä kuin "ja noin olkaa hyvä"-tilanteessa, johon harva edes kiinnittää huomiota) olisin myös saattanut sanoa vanhukselle "moi", minusta se on ihan yhtä korrekti kuin "hei", päiväät, iltaat ja huomenet ovat vanhusten mielestä aina vääriä: jonkun mielestä aamu loppuu 8:00 ja ilta alkaa 13:00, vaikka yleisen käsityksen mukaan nuo ovat päivää. jos asiakas ehtii ensin sanoa "päivää" (tai huomenta tms), vastaan toki samoin, mutta jos mummo huikkaa moit, en näe mitään syytä olla vastaamatta samoin. eri asia on, jos hän sinuttelee minua, teitittelen silti itse tietenkin, koska olen huomattavasti nuorempi ja hän on asiakas.
t. eräs nuori aspa