Miten pukeutuisit jos koodina smart casual?
Sain kutsun juhliin, joiden pukukoodina on smart casual. Tiedän, että kyseessä on silti melko konservatiivinen tilaisuus, mutta en tiedä keitä muita on kutsuttu. Tilaisuus alkaa arki-iltapäivällä, ei varmaankaan kestä myöhään.
Ajattelin pukeutua siistiin mekkoon jonka helma jää polven yläpuolelle. Mekon päälle jakku, jalkaan korkkarit ja mustat 50 den sukkahousut. Jonkin verran koruja ja laukuksi clutch. (Laukkuasia hieman epäilyttää, onko clutch liian iltalaukkumainen? Omani ei ole kiiltävä tai kimaltava vaan nahkainen ja simppeli.)
Aveciksi lähtee mies, joka varmaankin laittaa nahkakengät, suorat housut, värillisen kauluspaidan ilman krakaa ja ehkä pikkutakin.
Kuulostaako oikealta? Miten itse pukeutuisit ja miten miehesi?
Kommentit (9)
Smart casual voi tarkoittaa myös jakkua, kauluspaitaa ja farkkuja korkkareiden kanssa. Olet siis enemmän kuin etiketin tason mukaisesti pukeutunut. Et kuitenkaan mielestäni liikaa, voi olla että clutch on tosin turhan iltapukumainen.
Itsekin pukeutuisin johonkin siistiin ja hiukan tavismekkoa juhlavampaan ja miehenkin asu on varmasti ok.
Mutta itse mietin noita paksuja sukkahousuja, eikö nyt olisi jo aika vaihtaa ihonvärisiin tai mustiin ohuisiin sukkiksiin. Itse ainakin eilen juuri pähkäilin saman ongelman kanssa ja tulin siihen tulokseen että paksut sukkahousut näyttävät liian talvisilta.
toihan tarkoittaa että "siistit vaatteet" eli ei mitään silkkimekkoa.
Käytätkö sitä clutchia myös arkena, tarviiko laukkua vaihtaa.
joka sopii siistinä työasuna töissä päiväsaikaan sekä illalla ravintolaan. Eli esimerkiksi siisti mutta ei liian juhlava jakkupukku, yksinkertainen mekko jakun tai siistin neuleen kanssa tai esimerkiksi villakangashame, siisti paita ja jakku. Asusteita voi tarvittaessa vaihtaa tai lisätä, jos vaihdetaan paikkaa (esim. ensin luento ja sen jälkeen illallinen).
rennon tyylikästä. Miehen pukeutuminen on hyvä. Onkohan kesäkeleillä päiväaikaan mustat sukkahousut ihan tyylikäs ratkaisu? Laita ihonväriset!
tuo mekko jonka laitan on varmaan hyvä. Se ei ole ihan arkisen arkinen, mutta ei cocktail-tason juhlavakaan. Ei siis mikään kotimekko mutta ei kiiltävää kangasta tai muuten pramea.
Ehkäpä tosiaan vaihdan paksut mustat sukkikset ohuisiin ja/tai ihon värisiin. Pitää käydä laukkuvarasto läpi, löytyisikö sieltä sopiva pieni olkalaukku clutchin tilalle.
Luulen, että arkisesta pukukoodista huolimatta tuo tilaisuus ei ole niin casual, että farkut kävisivät, olivatpa miten siistit tahansa. Tai mekko/suorat housut on ainakin siitä turvallinen vaihtoehto, että ei mene ainakaan alipukeutumisen puolelle. Eikä toisaalta missään tapauksessa ammu yli. (Parempi kuitenkin mielestäni pukeutua hieman yli kuin ali.)
Kiitos kaikille vinkeistä! :)
Ap
paksut sukkikset voi olla tosiaan huono valinta, se on aika talvinen yhdistelmä. Jos sattuu kaunis aurinkoinen päivä, niin pistää helposti silmään.
Kuulostaa siltä, että juhla alkaa heti työpäivän jälkeen? Pukukoodi on siis varmaan, että tule niin kuin pukeudut töihin, mutta ei ihan farkuissa ja trikoopaidassa kuitenkaan. Jotkut tulee puvussa kun niin töihin joutuu pukeutumaan.
Teidän vaatevalinnat sopii hyvin.
Jos itse käytät jakkua, miehelläkin varmaan saa olla se pikkutakki.