Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokavinkkejä 9kk vauvalle

Vierailija
26.05.2011 |

Mitä syötätte tämän ikäisille vauvoillenne?

Nyt kaivattaisiin piristystä ja uusia makuja ruokiin. Kaupan ruuilla mennään. Tuoreraasteita kurkusta ja tomaatista käytetään lisänä.

Joko esim. raejuustoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan vasta 10 kk iässä hapanmaitotuotteet, niinkuin on suositeltu. Niin tein esikoisen kanssakin.

Meillä ihan samanlainen ruokavalio kuin teillä. Tälle neidille pitää vielä olla aika sileää tavaraa...Tosin harjoitellaan muutakin, eli annan leivänmurusia yms. "luvallista".

Hedelmiähän voi muussata myös itse, ja lisäksi teen kiisseleitä kun marjoja on pakastimessa.

Vierailija
2/11 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alkanut nyt karkeampi ruoka maistumaan neidille. Olen miettinyt että kuinkahan sitten kotiruokaan siirtyminen onnistuu, kun on tottunut kaupan soseisiin (ei ole huolinut itsetehtyä). Mutta kai hän ajan kanssa niihinkin tottuu.

Tosissaan olen myös soseuttanut itse hedelmiä, avocadostakin saa kivoja pieniä paloja pureskeltavaksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk Ruvettiin siirtymään samaanruokaan kuin muu perhe. Tein kasvissosekeittoa, kasvisliemikuutiolla korvaan suolan ja vasta sitten kun pikku kaverin annos oli otettu lisäsin sulatejuustoa. Makaroonilaatiko, vähemmän mausteita ei suolaa muussa kuin keitinliemessä. Leipää meillä musuteltiin, banaania, omenaa porkkanaa jyystettiin.

Kokeile lisätä vaikka oreganoa jauhelihan joukkoon, tomaattipyrettä, 10 kk meillä ruvettiin kokeilemaan maitotuotteita pikkuhiljaa, jugurtteja, rahkoja, raejuustoa taisin ensin kokeilla hylänä ja sit jos ei tullut mitään niin siirryin tavalliseen.

Vierailija
4/11 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk Ruvettiin siirtymään samaanruokaan kuin muu perhe. Tein kasvissosekeittoa, kasvisliemikuutiolla korvaan suolan ja vasta sitten kun pikku kaverin annos oli otettu lisäsin sulatejuustoa. Makaroonilaatiko, vähemmän mausteita ei suolaa muussa kuin keitinliemessä. Leipää meillä musuteltiin, banaania, omenaa porkkanaa jyystettiin. Kokeile lisätä vaikka oreganoa jauhelihan joukkoon, tomaattipyrettä, 10 kk meillä ruvettiin kokeilemaan maitotuotteita pikkuhiljaa, jugurtteja, rahkoja, raejuustoa taisin ensin kokeilla hylänä ja sit jos ei tullut mitään niin siirryin tavalliseen.

ja e:t vielä päälle.

Maustaisin valkosipulilla ja yrteillä ja laittaisin suolan vasta omalle lautaselle.

Ja ei kai kukaan enää nykypäivänä keitä pastoja, riisiä ja perunoita suolavedessä?

Vierailija
5/11 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitetyn perunan ja porkkanan ja muiden vihannesten paloja, keitettyä makaronia, suolattomia jauhelihan murusia, suolatonta uunilohta yms.

Kun teet aikuisille melkein mitä tahansa ruokaa, ota lapselle osa erikseen niin, että et lisää siihen suolaa tai suolaisia maustesekoituksia, marinadeja yms. etkä maitotuotteita. Notkista tarvittaessa äidinmaidolla tai korvikkeella (esim. muusi). Tarjoa sopivasti soseutettuna tai maistelupalasina.

Vierailija
6/11 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt näin:

-Aamupuuro klo 8

-Lounas klo 11.30

(-Välipala klo 14-15)

-Päivällinen klo 17

-Iltapuuro klo 19

Imetän vähän joka välissä miten sattuu...

Puuro on puolet kauraa ja puolet jotain toista viljaa. Öljyjä laitan sekaan vaihdellen. Sitten kun 10kk tulee täyteen, kokeilen lisätä vähän maitoa puuronkeittoveteen :).

Jos olemme liikenteessä niin annan purkista. Kotona yleensä samaa kuin itse (suolattomana), haarukalla muussattuna.

Innoitusta etsin koulun ruokalistalta, siellä on 6 viikon lista.

Olisi kiva kuulla muiltakin yksityiskohtaisia vinkkejä ja päivärytmiä :)

Vierailija
7/11 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että lapselle ei maistu omatekoiset ruoat eli vain purkkiruoka menee, niin voit alkaa sekoittaa purkkiruoan sekaan muita ruoka-aineita ja pikkuhiljaa lisätä kotiruoan osuutta purkkiruoassa. Pikku hiljaa siirrytte näin kokonaan kotiruokaan.

Vierailija
8/11 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa ollaan niin hysteerisisä siitä että pitää olla maustamatonta lapselle? Suolan poisjätön ymmärrän mutta maailmalla lapsille syötetään mausteita ja heistä tulee kaikkiruokaisia mutta Suomessa lapsille tuputetaan mautonta ruokaa ja ihmetellään miksi lapsi nirsoilee.

Vierailija
9/11 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin kyllä pikkuhiljaa opettamaan muun perheen ruokiin. Vauvan annos pois ennen suolan ja mausteiden lisäämistä. Pienissä määrin myös maustetta, yksi kerrallaan per annos maistettavaksi. Ei niin, että ykskaks on pippurit, valkosipulit, basiligat, oreganot jne.

Vierailija
10/11 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa ollaan niin hysteerisisä siitä että pitää olla maustamatonta lapselle? Suolan poisjätön ymmärrän mutta maailmalla lapsille syötetään mausteita ja heistä tulee kaikkiruokaisia mutta Suomessa lapsille tuputetaan mautonta ruokaa ja ihmetellään miksi lapsi nirsoilee.

Monet suomalaiset käyttävät itse aika vähän niitä mausteita. Ehkä siksi niitä ei tule kokeiltua vauvallekaan.

Vierailija
11/11 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse ole huomannut tuollaista :O ehkä halutaan välttää vatsavaivoja? Mä olen imetyksen kautta totuttanut vauvaa mausteisiin, mutta kaikilla tämä ei kyllä toimi, ja en kyllä laittaisi vauvaa kerta toisensa jälkeen kärsimään masuvaivoista jos tuntuu ettei totu. Kyllä sitä kerkiää myöhemminkin.