KIERUKAN ASENTAMISAJASTA YM.!!!
Kuinka pian kuukautisten jälkeen kierukka olisi ihanteellista asentaa?
Lääkäri halusi, että odotan kahdet kuukautiset sektion jälkeen ennen kierukan asennusta,ja tänään ne toiset kauan odotetut kuukautiset sitten alkoivat.
Eli mille päivälle kannattaa tilata asennusaika ja mistä? Asutaan Helsingissä ja ajattelin asennuttaa kierukan yksityisellä gynekologilla. Mistä löytyisi kohtuuhintainen mutta taitava asentaja (minulla on taaksepäin kallistunut kohtu)?
Kiitos jos ehditte vastata! Asialla alkaa olla kova kiire ;)
Kommentit (9)
jekkuli:
Itsellä ollut nyt yhdet menkat ja seuraavien aikana voisi asentaa mutta miten osaan varata ajan kuukautisten aikaan osuvaksi kun kierto tuskin heti on lähelläkään säännöllistä, on tää hankalaa=)
Tämä oli minullakin ongelmana. Eli yhdet kuukautiset tuli tosi kivasti, mutta nämä seuraavat alkoi kuukautiskierronpäivänä 43! Joten etukäteen aikaa on mahdotonta varata tässä tilanteessa..
Minunkin piti asennuttaa kierukka julkisessa ehkäisyneuvolassa, mutta palvelu oli siellä niin epäasiallista ja töykeää, että päädyin yksityiseen. Rahatilanne kyllä ei ole juuri nyt paras mahdollinen, joten täytyy vielä harkita julkistakin puolta.
Minulle terv.keskuslääkäri sanoi,että ensimmäisen kierukan saa sieltä maksutta,eli aion käyttää tämän tilaisuuden hyödykseni.Eli menkkoja odotellaan..
Jo jälkitarkastuksessa sanottiin, ettei mutään estettä kierukan laitolle ole. Jotenkin projekti vaan on venähtänyt. Poika on nyt reilut 6 kk. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Kierukan asettaminen on kuulema kivuttominta heti kuukautisten jälkeen (muistaakseni niin ohjeistettiin). Niitä ei kuitenkaan tarvitse jäädä odottamaan. Helsingissä ensimäisen kierukan saa ehkäisyneuvolassa ilmaiseksi.
ehtona kai on ,että kuukautiset ovat alkaneet ja kai se oisi ihanne, että ainakin yhet jos ei kahet ois tullut.itse olin yksityisellä, koska halusin pelata varman päälle(mikään ei ole siis varmaa kuin epävarma;)että se ultrattiin laiton jälkeen.hibtaa tuli 90e, ja kyseessä oli siis kuparikierukka.menin vuodon loppu vaiheessa laittoon ja niin ne kai suosittelevatkin laittoa, kuukautisten loppu vaiheilla.itselläni kanssa vähän pitkittyi laitto, hih..tytär täytti 8kk silloin.kuukautiset alkoivat kyllä heti jälivuodon loputtua..hih.
ja terveydenhoitaja tiesi kertoa et kierukan voi laittaa 4-5 kk kuluttua sektiosta. Kuukautisten ei tarvi olla alkaneet, ja kierukkaa ei tarvi laittaa kuukautisten aikana. Tällöin kuitenkin tarvitaan negatiivinen raskaustesti. Yksityisellä puolella saattavat kuulemma laittaa vaikka jo jälkitarkastuksen yhteydessä. Tämä systeemi oli vähän muuttunut siitä kun kierukan laitosta viimeksi kyselin n. vuosi sitten, silloin sanottiin et laitetaan kuukautisten aikana.
Alkup. suunnitelma oli laittaa kierukka jo ennekuin vuoto alkaa. Jälkitarkastuksessa otin asian puheeks, minulle myös lääkäri suositteli, et odottelen 4-5kk synnytyksestä ennenkuin se asetetaan siksi, että mitä nopeammin synnytyksestä se laitetaan, sitä helpommin se tulee pois kun kohdunkaula ei ole sulkeutunu täysin. Menkat mulla kerkes kuitenkin alkaa, ja koska kierto on tosi epäsäännöllinen(21-45pv) sain nopasti ajan asettamiseen. Sit pitää olla suht tuore papakoe, muistaakseni korkeintaan puolivuotta vanha. Ja jos ei menkat ole tullu, niin asettamisaamuna tai lähipäivinä pitää olla se raskaustesti tehty ja tietty nega..
Toivottavasti auttoi! :)
Olen tässä itekin alkanu miettimään kierukkaa (siis hormonikierukkaa) mutta en tiiä paljonko se maksaa apteekissa..!?
joten osaisitteko auttaa..
terveysasemalla aattelin laitattaa, joten siihenhän tulee kai vielä se joku 20 euroa sitä poliklinikka maksua..
Synnytyksestä on nyt 7kk, menkat ei oo vielä alkaneet, mutta ei tuo laitto nyt ihan ajankohtainen olekaan, mut kyselisin tuota hintaa jo näin etukäteen.
Mirena-hormonikierukalla on käyttäjälle 2 eri hintaa riippuen siitä onko lääkäri määrännyt sen sairauden hoitoon vai pelkkään ehkäisyyn. Ilman Kelan korvausta hinta on kai 160 euron kieppeillä, korvauksella vähennettynä alle 100 euroa. En muista tarkkaan ja on voinu hintakin muuttua siitä kun viimeksi olin asian kanssa tekemisissä.
Mulle neuvolaterkkari suositteli jo raskausaikanani Mirenaa kun olisin halunnut sterilisaatiolähetteen jo synnärille mukaan. Tein juuri toisen lapseni ja ikäkin painaa joten pistätän piuhat poikki heti kun saan lääkäriltä lähetteen. Mutta kokeilen ensin tuota hormonikierukkaa.
Kärsin karmeista PMS-oireista ja vuodan kuin hana menkkojen aikana joten pyydän jälkitarkastuksessa Mirena-reseptiin sen sairauden hoito -merkinnän. Käyn sen sitten julkisella asennuttamassa kunhan saan tarkemmat ohjeet.
Itse aion laitattaa kierukan ihan tuolla kunnallisella. Muutaman viikon kuluttua vois laittaa. Täällä asennetaan aikasintaan 3kk kuluttua synnytyksestä, eikä kuukautisten ole tarvinnut edes alkaa. Jos alkavat, asennetaan kierukka KUUKAUTISTEN AIKANA. Kuulemma helpompi sillon!
Itsellä ollut nyt yhdet menkat ja seuraavien aikana voisi asentaa mutta miten osaan varata ajan kuukautisten aikaan osuvaksi kun kierto tuskin heti on lähelläkään säännöllistä, on tää hankalaa=)