Toimeentulotuesta tietävät
Tietääkö kukaan voiko toimeentulotukea saada takuuvuokran maksuun? Entä voiko toimeentulotukea saada jos joutuu vuokraamaan asunnon siten että vuokra-ajat menevät päällekkäin?
Olen puoli vuotta yrittänyt säästää jotta saisin säästettyä takuuvuokran summan jotta voisin vuokrata paremman asunnon. Tilillä on taas 3.45€ ja kukkarossa 0,55€...
Olen hyvin pienituloinen opiskeleva kahden lapsen äiti joten uskoisin olevani oikeutettu toimeentulotukeen jos sitä hakisin. Ylpeys ei ole antanut hakea koska olen aina vain selvinnyt seuraavaan kuuhun ilmankin. Asuntomme on 40m2, meitä yksi aikuinen ja kaksi leikki-ikäistä ja esim keittiössä ei ole kuin yksi tiskiallas (eikä tiskikoneelle paikkaa). Etsin tilalle noin 60m2 kaksiota jossa lapsiperheelläkin toimiva keittiö ja lapsiystävällinen, Turvallisen oloinen ympäristö. Eli minusta vaatimukseni ei edes ole kohtuuton(?).
En vain saa millään sitä takuurahaa itse kasaan. Jäin miettimään pitäisikö kuitenkin nostaa toimeentulotukea niin paljon kun saan, jatkaa perustuloillani kituuttamista ja laittaa ttt säästöön kunnes saan takuuvuokran summan kasaan. Vai voisiko sosiaalitoimisto suostua maksamaan sen takuuvuokran suoraan?
Asuinpaikaltani on todella vaikea saada vuokra-asuntoa siten että vanhan irtisanomisaika ehtisi umpeutua. Olen hylännyt muutaman halvalla takuuvuokralla olevan asunnon koska en saisi rahoja maksaa kahden asunnon vuokraa päällekkäin. Mietin, tulisikohan sosiaalitoimisto vastaan tässä?
Kommentit (17)
kun olet noin perseaukinen jo nyt??????????????
Olen katsellut asuntoja jotka ovat noin satasen nykyistä kalliimpia (500€->600€). Ja yllätys, saan asumistukea kuten muutkin opiskelijat, joten tuokin ero tasoittuisi pikkuisen. Lisäksi haen asuntoa alueelta jolta kulkeminen kouluun ja päiväkotiin olisi helpompaa eli asunto toisi myös säästöä. Täällä vain opsikelija-asunnoissa on vain pieniä (solu)kaksioita sekä sitten ihan kolmioita. Noita kaipaamiani 60m2 kaksioita ei ole.
Ongelma on puhtaasti takuuvuokrassa ja mahdollisessa vuokrien päällekkäisyydessä.
mutta päällekkäisiä vuokria tuskin maksavat (eli joutuisit maksamaan sen toisen vuokran siitä rahasta mikä olisi tarkoitus käyttää muihin kuluihin)
Lastensuojelullisista syistä saat todennäköisesti takuuvuokran suoraan niin ettei rahaa edes käytetä tililläsi ja niinhän se on parempikin.
Soita heti huomenna äläkä haaskaa aikaa kirjalliseen hakemukseen liitteineen.Keskustelussa sinulle kerrotaan mitä sinun pitää tehdä.Varaudu olemaan avoin.Myös lasten tilit tutkitaan parin kuukauden takaa.
Kannattaa kyllä hakea toimeentulotukea, jos on siihen oikeus. Alle sen eläminen on älyttömän köyhää!
Kunnalla on mahdollisuus myöntää toimeentulotukea takuuvuokraan harkinnalla, jos perusteet täyttyvät. Harkinnalla tarkoittaa sitä, että kunnan ei ole pakko myöntää tukea. Oleellista on, että teille ylipäätään jää toimeentulotukivajetta ja muutto on välttämätön. En osaa sanoa, onko 40m2 asunto peruste muuton välttämättömyyteen. Jos asunto on nykyisinkin kaksio, en itse näe mitään niin suurta perustetta, että sinun kannattaisi ottaa vastaan luultavasti nykyistä kalliimpi kaksio. Astianpesukoneen paikka tai yksi tiskiallas ei ole perusteita muuton välttämättömyyteen. Välttämättömyys voi olla esim. että asunto on asumiskelvoton, hakija saa työpaikan toiselta paikkakunnalta, avioero, nykyinen asunto on aivan liian kallis jne. Sitten kunta haluaa varmaan tietää, mihin nykyisen asunnon takuuvuokra menee ja voiko sen käyttää uuden asunnon takuuvuokraksi? Lisäksi oleellista on, kuinka kallis takuuvuokra on, joissakin kunnissa saatetaan myöntää yhden kuukauden takuuvuokra ja loput pitää maksaa itse.
Toimeentulotuessa huomioidaan vain yhden asunnon vuokra menona, samoin kuin asumistuessakin eli toisen asunnon vuokraan joudut etsimään rahat muualta.
Aina voi hakea, joten ei kannata jättää asiaa selvittämättä vaan ota yhteyttä sosiaalitoimistoon. Kuntien käytännöt ja harkinnanvaraisen toimeentulotuen myöntämisen perusteet vaihtelevat. Kannattaa joka tapauksessa hakea kuukausittain tukea, miksi et hakisi? Unohda ylpeys, ei hakemisesi kenellekään muulle kuulu.
sos.toimi myöntää ns. sitoumuksen takuuvuokraan, ainakin kunnan/kaupungin vuokra-asuntoihin tällainen käytäntö ollut, yksityiset tuskin hyväksyy. Ota vaan reilusti yhteyttä sos.toimistoon, niin siinähän se selviää! Eikä tosiaan oo häpeä hakea rahaa oikeesti toimeentuloon!
Ei tässä mistään lastensuojelusta ole kysymys. Mutta hakemuksessasi tulee ehdottomasti olla kaikki mahdolliset perustelut, myös nuo, mitä kirjoitit myöhemmin eli matkat päiväkotiin yms. ja että ne helpottaisivat oleellisesti arkeasi. Niin, ja jos saat tukea, niin muistathan, että myös muuttokuluihin on mahdollista hakea tukea eli varmaan tarvitset muuttoautonkin.
Asuntoni ongelmana siis lähinnä se että se on niin epäkäytännöllinen lasten kanssa. Minulle tilat riittäisivät neliöiden puolesta jos tämä (soluksi tarkoitettu) keittiö olisi jotenkuten toimiva. Haen kuitenkin samantein hiukan isompaa koska kun eron jälkeen muutimme tähän puolet isommasta asunnosta molemmat lapset lopettivat omatoimisen leikkimisen sisällä. Täällä vain ei ole tilaa touhuta kun huonekalut täyttävät joka neliön. Lisäksi viime talvena makkarin ikkunan alalaidassa nökötti jääpuikot pahimmilla pakkasilla.
Muuttaminen ei siis ole aivan pakollista mutta kovasti toivoisin pikkuisen parempaa.
Nykyisessä asunnossa takuuvuokra on vain 250€ kun opiskelija-asuntojen ulkopuolelta takuuvuokra on aina vähintään yhden kuukauden vuokra mutta helposti kahdenkin. En siis saisi kuitattua takuuvuokraa edes puoliksi tämän asunnon takuulla.
Niin, kaipa tuota toimeentulotukea olisi muutenkin haettava. Minut on vain kasvatettu asenteella että ainoa kunniakas keino selviytyä ongelmista on selviytyä niistä ilman apuja...
ap
Niin, ja jos saat tukea, niin muistathan, että myös muuttokuluihin on mahdollista hakea tukea eli varmaan tarvitset muuttoautonkin.
Minulla ei ole autoa eli todennäköisesti joutuisin vuokraamaan sen. Tai ehkä voin saada ex-miehen vanhemmilta auton ja peräkärryn, en ole varma. Mutta hyvä tietää että tuohon voi saada tukea jos en onnistu löytämään tuttua joka auttaisi.
ap
on 250e maksettua takuuvuokraa nykyisessä asunnossa? Käytä se viimeisen kuun vuokraan, niin jää jo se päällekkäinen vuokra pois...?
tv. Samanlaisen kasvatuksen saanut, ja saanut myös toimeentulotukea opiskeluaikana :)
Etsi netistä oman kuntasi sossun rajat takuuvuokriin ja avustuksiin. Esim. Helsingissä raja kolmelle henkilölle on 850€ ja jos vuokra menee yli tuon, et saa euroakaan (reilua, vai mitä?).
sinunhan pitäisi saada yleistä asumistukea, ei opiskelijan asumislisää..?
on 250e maksettua takuuvuokraa nykyisessä asunnossa? Käytä se viimeisen kuun vuokraan, niin jää jo se päällekkäinen vuokra pois...?
tv. Samanlaisen kasvatuksen saanut, ja saanut myös toimeentulotukea opiskeluaikana :)
Nykyinen vuokra siis 500€/kk ja haen asuntoa joka olisi noin 600€/kk. Mutta voisi olla että sitten perässä tulisi uusi lasku koska nuorin on piirtänyt tussilla oviin. Ei nyt kuitenkaan noin suurta summaa.
Sanoin saavani asumistukea niin kuin muutkin opiskelijat. Eri nimistä ja eri säännöillä mutta yhtä lailla tukea vuokranmaksuun. Tiedän että jos hankkisin riittävän tuoreesti peruskorjatun, saisin vaikka sen vanhan asunnon kokoisen kolmion samalla omavastuulla mitä nyt maksan. Mutta taas ottaa se ylpeys vastaan...
Sanoin saavani asumistukea niin kuin muutkin opiskelijat. Eri nimistä ja eri säännöillä mutta yhtä lailla tukea vuokranmaksuun. Tiedän että jos hankkisin riittävän tuoreesti peruskorjatun, saisin vaikka sen vanhan asunnon kokoisen kolmion samalla omavastuulla mitä nyt maksan. Mutta taas ottaa se ylpeys vastaan...
Älä turhaan stressaa täällä. Tilaa aika sossuun ja juttele siellä. Saat oikeaa tietoa! Tsemppiä😊587
kun olet noin perseaukinen jo nyt??????????????