Kuinka paljon te kotiäidit ehditte leikittää lapsianne?
Mulla lapset 3kk ja 2,5v. Poden todella huonoa omaatuntoa, kun en ehdi esikoisen kanssa kauheasti enää leikkiä tai tehdä mitään muutakaan. Kaikki aika menee kotitöihin ja vauvan hoitoon. Esikoinen osaa kyllä leikkiä hienosti pitkiä aikoja itsekseenkin, mutta käy aina välillä pyytämässä minuakin leikkeihin. Lähes aina joudun vastaamaan "sen jälkeen, kun olen...". Harmittaa...Olisiko sittenkin pitänyt jättää esikoinen päiväkotiin "virikehoitoon", vaikka jäin äitiyslomalle?
Kommentit (24)
Syyllisyyttä poden myös siitä, kun en ehdi askarrella ja piirtää lapsen kanssa. Olen jo kehittänyt mielessäni kauhukuvan, ettei esikoinen osaa edes pitää kynää kädessä, kun menee eskariin. Emme ole ikinä maalanneet vesiväreillä, sormiväreillä tms. saatikka muovailleet muovailuvahoilla.ap
Olen jo aiemmin vastannut kaksosten äiti. Jos podet sormivärimaalaamisesta huonoa omaatuntoa, niin pian ehkä pääset siitä, tässä vinkki vaikka huomiselle. Kun olette syöneet aamupalan ja lapsi on vielä syöttötuolissa tai pöydän ääressä kuitenkin, ota pöydälle piirustuspaperia ja vaikka jotain hilloa, tai mitä sitten kaapista löytyykin, ei värin tarvitse olla sormiväriä. Sitten vain näytät kuinka hilloa levitellään ja lätkytellään paperiin, muista pukea huonommat vaatteet jo valmiiksi päälle, niin ei tarvitse valmistautua enempiä. Ja näin on lapsesi päässyt maalaamaan sormiväreillä :) Helppoa ja nopeasti toteutettavaa, ei vaadi suurta valmistautumista.
Syyllisyyttä poden myös siitä, kun en ehdi askarrella ja piirtää lapsen kanssa. Olen jo kehittänyt mielessäni kauhukuvan, ettei esikoinen osaa edes pitää kynää kädessä, kun menee eskariin. Emme ole ikinä maalanneet vesiväreillä, sormiväreillä tms. saatikka muovailleet muovailuvahoilla. ap
Suojaat pöydän vahakankaalla, laitat paperia ja vaikka ne sormivärit siihen tarjolle. ja itse voit samalla tiskailla ja siivoilla, katselet sivusilmällä ettei koko keikkitötä piirrä ja söherrä..
Miksi sun pitäisi olla koko ajan läsnä siinä toiminnassa, askartelussa, piirtämisessä ja muovailussa? Meillä 5v piirtää nytkin, otti itse paperit ja kynät ja tulee aina näyttämään mitä on taiteillut ja 2,5 söhertelee siinä sivussa kans jotakin.
Itse olen tässä ja äsken kipasin tiskaamassa, kohta puen ne ulos ja juon rauhassa kahvetta rappusilla kun kaikki touhuaa itsekseen hiekkalaatikolla, ei mua sinnekään tarvita :)
Nyt tuollaset pelot pois, tottakai se oppii kynää pitämään kädessä kun annat sen pitää vaikket itse olisikaan kokoajan vieressä.
4
Meillä muksut 1,5v ja 2v 8kk ja mä olen usein monta päivää itsekseni niiden kans kun mies on muualla töissä, normaalistikin tekee pitkää päivää. Tuossa ne pyörii jaloissa, ulkoillaan mahdollisimman paljon ja siellä leikitään hiekkiksellä ja keinutaan. Usein touhuavat keskenään kun teen pihahommia. Jos haluan tehdä jotain rauhassa, esim. ripustaa pyykkejä tai laittaa ruokaa niin lykkään surutta jonkun lasten ohjelman päälle tai istutan molemmat pöydän ääreen ja annan piirustusvälineitä. Siinä ne viihtyvät aikansa. Ja olen vakaasti sitä mieltä että niiden on parempi molempien täällä kotona vaikka en ehdi/jaksakaan askarrella pahvipupuja..