Ekaluokan vanhempainilta, mitä
haluaisit kuulla/tehdä ja mikä on mielestäsi turhaa? Kertokaa kokemuksianne ja toiveitanne!
Kommentit (22)
miten muuten vanhemmat voisivat tutustua toisiinsa? Itse en mene pelkästään kuuntelemaan open luentoa, vaan mahdollisesti myös kommentoimaan ja kyselemään. Johtuu tosin siitä, että olen itsekin ope...
Toki open on pidettävä homma hanskassa siten, että pysytään asiassa.
Ei ryhmätöitä eikä vanhempien esittelykierrosta.Open on pidettävä homma hanskassa eikä saa antaa toisten alkaa kehuskella omia lapsiaan. Ihan sama mitä siellä puhutaan, kunhan ope on jämäkkä eikä laita vanhempia hommiin tai puhumaan. Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja parin ekan vanhempainillan jälkeen ymmärsin jättää ne kokonaan väliin.
Open on pidettävä homma hanskassa eikä saa antaa toisten alkaa kehuskella omia lapsiaan. Ihan sama mitä siellä puhutaan, kunhan ope on jämäkkä eikä laita vanhempia hommiin tai puhumaan. Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja parin ekan vanhempainillan jälkeen ymmärsin jättää ne kokonaan väliin.
Esittelystä jotenkin selviän, mutta sekin mieluummin istualtaan. Mutta jos jotain tehtäviä tai muita niin menen ihan lukkoon. Tulee liikaa oma kouluaika mieleen.
- opettajan taustan - kuinka kauan opettanut, millä asteilla, missä päin jne
- minkälaisia opetusmenetelmiä opettaja pääsääntöisesti käyttää
- mitkä arvot ohjaa opettajan toimintaa
- kuinka opettaja tulee toimimaan kiusaamistilanteissa
- kuinka ja missä asioissa opettaja toivoo, että vanhemmat on yhteydessä häneen
- kuinka ja millaisissa asioissa opettaja tulee antamaan palautetta vanhemmille lapsen toiminnasta
- mitkä on koulun säännöt (esim. pyörällä tulo kouluun ym asiat)
- aikooko opettaja olla mitenkään mukana kouluajan ulkopuolisessa toiminnassa vai pitääkö heti laittaa pystyyn vanhempaintoimikunta, joka järkkää täysin kaikki luokan pikkujoulut ym.
Tässä siis muutamia asioita.
Ja lista kiertämään, jossa oppilaiden nimet ja ne vanhemmat, jotka suostuu, laittaa perään oman nimensä ja yhteystietonsa, ja lista kopioidaan kaikille.
monet eivät sitä todellakaan halua, kuten minä!
Toki sellaiset vanhemmat, jotka haluavat tulla esille, ilmaiskoon mielipiteensä. Mutta ei missään nimessä sellaista, että järjestäin kaikki nousee ylös ja esittelee itsensä ja kertoo lapsestaan, kuin pakon edessä...
- millainen luokka on ryhmänä
- miten tukea koulunkäyntiä kotona
- millaisia opiskelutottumuksia kotona opettaja suosittelee.
minkäänlaisia esittelykierroksia! Ope kyllä ainakin mun lasten kohdalla on kertonut kaiken tarpeellisen enkä ole kysellyt mitään.
Open on pidettävä homma hanskassa eikä saa antaa toisten alkaa kehuskella omia lapsiaan. Ihan sama mitä siellä puhutaan, kunhan ope on jämäkkä eikä laita vanhempia hommiin tai puhumaan. Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja parin ekan vanhempainillan jälkeen ymmärsin jättää ne kokonaan väliin.
Esittelystä jotenkin selviän, mutta sekin mieluummin istualtaan. Mutta jos jotain tehtäviä tai muita niin menen ihan lukkoon. Tulee liikaa oma kouluaika mieleen.
Luulin että olen ainoa, joka menee lukkoon enkä siksi halua mitään esittelyjä tai tehtäviä.. "Kiva" että on kohtalotovereita...
- opettajan taustan - kuinka kauan opettanut, millä asteilla, missä päin jne
- minkälaisia opetusmenetelmiä opettaja pääsääntöisesti käyttää
- mitkä arvot ohjaa opettajan toimintaa
- kuinka opettaja tulee toimimaan kiusaamistilanteissa
- kuinka ja missä asioissa opettaja toivoo, että vanhemmat on yhteydessä häneen
- kuinka ja millaisissa asioissa opettaja tulee antamaan palautetta vanhemmille lapsen toiminnasta
- mitkä on koulun säännöt (esim. pyörällä tulo kouluun ym asiat)
- aikooko opettaja olla mitenkään mukana kouluajan ulkopuolisessa toiminnassa vai pitääkö heti laittaa pystyyn vanhempaintoimikunta, joka järkkää täysin kaikki luokan pikkujoulut ym.Tässä siis muutamia asioita.
Ja lista kiertämään, jossa oppilaiden nimet ja ne vanhemmat, jotka suostuu, laittaa perään oman nimensä ja yhteystietonsa, ja lista kopioidaan kaikille.
ettekö myöskään mitenkään halua tietää kuka on kenenkin vanhempi? Missä muussa yhteydessä voisitte tutustua?
Siis eihän se tarvitse olla kuin : Maija Meikäläinen, Matin äiti...
ja sitten voi mennä juttelemaan, että ai, meidän Pekka on puhunut teidän Matista ja haluaisi, että Matti tulisi joskus meille leikkimään, olisiko se ok ja miten teille sopisi...
että vanhemmat oppivat tuntemaan toisensa. Eli esittely on todella tärkeä asia, mistä ihmeestä sitä muutem voi tietää kuka kenenkin vanhempi on. Meillä on molempien lasten kohdalla myös ekassa vanhempain illassa perustettu vanhempainyhdistys ja kerätty kaikkien (halukkaiden) vanhempien yhteystiedot ja kopioitu lista kaikille sekä perustettu spostilista joka on tosi kätevä asioiden hoitamiseen, toinen jossa opettaja on mukana toinen missä vaan vanhemmat. Opettaja toki kertoo itsestään, kokemuksestaan, arvoistaan työtavoistaan jne, nämä on tärkeitä. Muuten ollaan yhdessä sovittu, kerätäänkö luokalle rahaa, millaisia retkiä halutaan tehdä, mitä yhteistä toimintaa luokan lasten ja vanhepien kesken, esim. meillä on ollut peli-iltaa,pulkkailua, makkaranpaistoa jne, kivoja tapahtuia joissa tutustuu. Eli kaikkein tärkeimpänä pidän vanhempien verkostoitumista heti alusta lähtien, sitten on helppo olla yhteydessä niin pienisssä kuin isoissakin asioissa. Ja olen aivan vakuuttunut että myös kodin ja koulun yhteistyötä sekä opettajan opetustyötä helpottaa kun vanhemmat ovat aktiivisesti mukana ja verkostoituneet. Ainakin tällaista palautetta meidän koulun opettajilta on tullut.
supermammalta, joka haluaa olla kaikenlaisessa toiminnassa mukana ja tehdä asioita. Hyvä, tee niin, mutta kaikki eivät siihen kykene. Tai sitten olet itse opettaja.
että vanhemmat oppivat tuntemaan toisensa. Eli esittely on todella tärkeä asia, mistä ihmeestä sitä muutem voi tietää kuka kenenkin vanhempi on. Meillä on molempien lasten kohdalla myös ekassa vanhempain illassa perustettu vanhempainyhdistys ja kerätty kaikkien (halukkaiden) vanhempien yhteystiedot ja kopioitu lista kaikille sekä perustettu spostilista joka on tosi kätevä asioiden hoitamiseen, toinen jossa opettaja on mukana toinen missä vaan vanhemmat. Opettaja toki kertoo itsestään, kokemuksestaan, arvoistaan työtavoistaan jne, nämä on tärkeitä. Muuten ollaan yhdessä sovittu, kerätäänkö luokalle rahaa, millaisia retkiä halutaan tehdä, mitä yhteistä toimintaa luokan lasten ja vanhepien kesken, esim. meillä on ollut peli-iltaa,pulkkailua, makkaranpaistoa jne, kivoja tapahtuia joissa tutustuu. Eli kaikkein tärkeimpänä pidän vanhempien verkostoitumista heti alusta lähtien, sitten on helppo olla yhteydessä niin pienisssä kuin isoissakin asioissa. Ja olen aivan vakuuttunut että myös kodin ja koulun yhteistyötä sekä opettajan opetustyötä helpottaa kun vanhemmat ovat aktiivisesti mukana ja verkostoituneet. Ainakin tällaista palautetta meidän koulun opettajilta on tullut.
minusta myöskin on kaikkein tärkeintä oppia tuntemaan vanhempia, eli ihmisiä joiden luona oma lapsi käy leikkimässä heidän lapsiensa kanssa
ihmettelen, miten joku voi päästää vaan lapsensa toisten kotiin puhumatta ja tietämättä mitään tuon lapsen vanhemmista?????
minusta on todella tärkeää, että edes jotenkin tuntee lapsen vanhemmat ja heidän kasvatusperiaatteitaan, kun päästää omansa heidän kotiin leikkimään
mistä sitä muuten tietää mitä siellä tehdään ja mitä syötetään???
meidän lasten luokilla kaikki vanhemmat on yhtä supereita. Mun mielestä on vaan tärkeää, että tunnen ja tiedän millaiset vanhemmat lasten kavereilla on, missä ne asuu, kenen luona voi syödä ja ketkä voi ruokkia meillä, kenen luo voi mennä koulun jälkeen tai kuka saa olla meillä kylässä/yökylässä jne. Paljon helpompi sopia käytännön asioista kun tuntee, saatikka sitten isoomista asioista jos joskus tulee eteen kiusaamista tai jotain jotain muuta esim. teini iässä. Ja kun vanhmempain verkosto on luotu heti aluksi se on just rikkaus kun aina joku jaksaa olla paikalla tai järjestää jotain, ei aina tarvitse itse osallistua kun koko luokan vanhemmat on mukana. Ja opettajallekin tämä on tärkeä tuki. Lapset 1lk ja 4lk. Ps. Ja meillä on aika rentoa meininkiä js oikeasti kivaa, usein mennään nykyään vanhmpain illan jälkeen pistäytymään vielä lasillisella lähikuppilassa:)
Lapsi leikkii pääsääntöisesti näiden lasten kanssa. Pitääkö vanhempien tuntea koko luokan lasten vanhemmat, ei minun mielestäni.
Lapsi leikkii pääsääntöisesti näiden lasten kanssa. Pitääkö vanhempien tuntea koko luokan lasten vanhemmat, ei minun mielestäni.
Ja kun lapset kasvaa, niin kaverisuhteet vaihtuu ja reviiri laajenee. Ja kyllähän se tietynlaista yhteishenkeä tuo luokalle että vanhemmat tuntee toisensa, ja samalla lapsille turvallisuuden tunnetta. Onneksi saan asua täällä yhteisöllisessä Käpylässä, jossa tämä toimii hyvin.
samanikäisiä lapsia ?????
miten sitten tutustua kehenkään??
kyllä ehdottomasti juuri vanhempainillat ja -toimikunnat tärkeitä
niin ja ei sitä tartte seisten itseään esitellä
luokkakoko on noin km 25
eikä aina kaikki kuiteskaa ole paikalla, joten ope voi laittaa tuolit rinkiin ;)
jolloin näkee ja kuulee heikoimmankin piipityksen:)
tuolit rinkiin ;) jolloin näkee ja kuulee heikoimmankin piipityksen:)
[/quote]
tuolit rinkiin ;) jolloin näkee ja kuulee heikoimmankin piipityksen:)
kuka aikuinen ihminen ei osaa sanoa nimeään ja lapsensa nimeä ?täh!
mikä siinä on niin vaikeaa ja millaisia reppanoita heidän lapsistaan tulee ???
Toki osaan sanoa nimeni ja kertoa lapseni nimen, mutta hän on valitettavasti samassa koulussa kuin minä olin aikoinani.
Entisellä koulukiusaajallani on lapsi samalla luokalla kuin minun lapseni. Minä en sinne vanhempaintapaamisiin mene, minulle riittää että tapaan opettajan kahden kesken.
Monet kyllä kaipaavat esittelyä, on hyvä tietää lapsen kavereita ja vanhempia edes nimeltä. Mitä teillä siellä vanhempainillassa on puhuttu? Ei kai se ihan samantekevää ole kuitenkaan, mitä siellä puhutaan?
Olisi kiva kuulla lisääkin kommentteja