Miten pitkä oli karenssi jos itse jää työttömäksi? Taidan jäädä...
olen tässä pohtinut mitä ihmeen järkeä on mennä töihin!
Työni olisi henkisesti raskasta ja vaativaa, paljon työmatkoja, liikkumista paikasta toiseen mikä on mulle rassaavaa kun en tykkää autolla ajamisesta.
Pitkiä päiviä ja palkatonta ylityötä kun käytännössä iltaisin ja vk-loppuisin pakko aina hoitaa jotain asioita koneella tai valmistautua johonkin yms.
LIsäksi emme saaneet lapsia lähipäiväkotiin, eli tosi hankalaksi menee elämä senkin asian kanssa.
Ja mulla on pitkähkö työmatka, arviolta kolme varttia per suunta kun ruuhkia.
Ja käteen jää niin vähän rahaa tuosta härdellistä, että ei oikein kannata.
Työttömänä saisin ensin ansiosidonnaista, ja sitten kun se loppuisi, niin saisi varmaan jo sossusta paikattua vajetta.
Nettona käytössä oleva raha ei olisi oikeasti töissä käydessä sen isompi kuin jotkut sossun normit, mitä laskeskelin tuossa. KUn lasken pois kaikki pv-hoitomaksut ym. kulut mitä pakko olla jos käyn töissä. (Lounaat, työvaatteet, siivoja..)
Rahaa jäisi jopa enemmän kotona ollessa.
Niin miksi kävisin töissä?
Saisin olla lasten kanssa kotona ja viettää leppoisaa elämää.
Kommentit (24)
mihin mut voitaisiin pakottaa, korkeakoulututkinnolla.
Ei tällaisiin päällikkötason hommiin joita olen tehnyt, haeta ihmisiä työkkäristä työllistettäväksi.
Ja toisaalta siinähän tosiaan on jotain rajoja, ettei korkeasti koulutettujen tartte mennä heti johonkin siivoojaksi tms.
Ja vaikka tulisikin kutsu haastatteluun, niin tuskin ottavat jos ei ole kovin motivoitunut...
ap
Niin miksi kävisin töissä?
Saisin olla lasten kanssa kotona ja viettää leppoisaa elämää.
kun et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Kotiäitiyteen on ihan eri tuet.
Jos jäät työttömäksi, niin aina on mahdollisuus "joutua" töihin ja jos niistä kieltäydyt, niin saat taas karenssia sen 3kk. En siis usko, että kannattaa...
Miksi luulet, ettei sinua työllistettäisi? Mitä jos joudutkin töihin vielä kauemmas? Kannataa siis miettiä tosi tarkkaan ennen kun irtisanoudut.
Niin miksi kävisin töissä? Saisin olla lasten kanssa kotona ja viettää leppoisaa elämää.
onhan kunta teoriassa velvollinen järjestämään paikan sitten 2 vk varoajalla, jos työllistyisin.
Ja toisaalta - voinhan mä ne paikat pitää, ehkä nekin olisi maksuttomia paikkoja tai hyvin pienet maksut, jos tulojen mukaan.. ja/tai voisin ottaa lyhennetyllä hoitoajalla jolloin maksut myös pienenee.
Ai SE vasta ois luksusta :) saisin olla kotona, ja lisäksi viedä vielä lapset hoitoon kun huvittaa.
ap
näinhän oikeasti moni tekee - on kotona eikä mene töihin. Tuet juoksee.
Sitä paitsi mun tekisi mieli kovasti tehdä vielä yksi lapsi, mutta tuloillamme meillä ei ole siihen varaa!
Mutta sitten olisi! Iloisesti tulot kasvaisi kun yksi lapsi tehtäisiin vielä.
OIKEASTI - mua ei siis huvita enää yhtää tehdä töitä niska limassa ja maksaa korkeita veroja, kun samaan aikaan ollaan kotonamakaaja tt-tuella elävien perusosia nostamassa JA antamassa heille lapsilisiäkäin päälle ekstraa JA ottamassa niitä pois "hyvätuloisilta" (lue keskituloisilta).
Tällaiset puheet ja vatvonnat luo niin paljon epävarmuutta koko töissäkäynnin mielekkyydelle, että en ihan oikeasti jaksa.
Meidän arki on niin h..vetin rankkaa jo muutenkin, lasten raijaaminen pv-kotiin jne.
ap
Niin miksi kävisin töissä? Saisin olla lasten kanssa kotona ja viettää leppoisaa elämää.
onhan kunta teoriassa velvollinen järjestämään paikan sitten 2 vk varoajalla, jos työllistyisin. Ja toisaalta - voinhan mä ne paikat pitää, ehkä nekin olisi maksuttomia paikkoja tai hyvin pienet maksut, jos tulojen mukaan.. ja/tai voisin ottaa lyhennetyllä hoitoajalla jolloin maksut myös pienenee. Ai SE vasta ois luksusta :) saisin olla kotona, ja lisäksi viedä vielä lapset hoitoon kun huvittaa. ap
Olen ihan itse ollut työkkärissä ja niin se menee:
jos lapsilla ei ole hoitopaikkaa, et ole käytettävissä olevaa työvoimaa, et saa tukia.
Se kahden viikon hoitoon pääsy ei todellakaan aina toteudu. Ja mitä jos se hoitopaika on kaupungin toisella puolella? Ja sen sun duunisi voikin alkaa jo viikon päästä.
näinhän oikeasti moni tekee - on kotona eikä mene töihin. Tuet juoksee. Sitä paitsi mun tekisi mieli kovasti tehdä vielä yksi lapsi, mutta tuloillamme meillä ei ole siihen varaa! Mutta sitten olisi! Iloisesti tulot kasvaisi kun yksi lapsi tehtäisiin vielä. OIKEASTI - mua ei siis huvita enää yhtää tehdä töitä niska limassa ja maksaa korkeita veroja, kun samaan aikaan ollaan kotonamakaaja tt-tuella elävien perusosia nostamassa JA antamassa heille lapsilisiäkäin päälle ekstraa JA ottamassa niitä pois "hyvätuloisilta" (lue keskituloisilta). ap
Mitä muuta tuo on kuin halua samaan "helppoon" elämään, toisten siivellä loisimaan?
Jos ei lapsilla ole hoitopaikkaa et saa työttömyyspäivärahaa
Ainakin vielä 3 vuotta sitten sai ihan normaalisti työttömyyspäivärahat vaikka lapsilla ei ollut hoitopaikkaa.
Hoitovapaalta jäin työttömäksi eikä minulla ollut aikomustakaan etsiä hoitopaikkaa ennen työpaikan löytämistä. Ei se ainakaan työkkärissä ongelma ollut. Kysyivät kyllä, onko lapsilla hoitopaikkaa, ja kun vastasin kieltävästi sanoivat ettei se ole ongelma.
Meillä kolme tarhalaista ja kaksi työssäkäyvää ja elämä on kyllä varsin leppoisaa. Emme tarvitse siivoojaa, sillä ehdimme hyvin siivota itsekin ja molemmilla on lounasetu, jolloin lounaan hinnaksi jää muutama euro.
Voithan aina jäädä hoitovapaalle, jos teillä on alle 3-vuotias. Ja aina tietenkin voi irtisanoutua, mutta tällä hetkellä työmarkkinat vetävät niin hyvin, että voi olla hankala pysyä työttömänä.
Meillä on iso ero tuloissa. Hotovapaalla sain käteen 440 euroa ja nyt jää tarhamaksujen jälkeen 2500. Kyllä se pari tonnia jo tuntuu arjessa, tosin me pistetään se säästöön, mutta onpahan sitten aikanaan pesämunaa asuntoa varten.
tuo yksi, tainnut toimia laittomasti.
Mitään tällaista ei lain mukaan ole, että lapsilla olisi pakko olla se hoitopaikka valmiina.
Eihän sitä niin helposti edes saa, koska niitä jaettaessa on etusijalla ne joilla jo ON työpaikka.
Minäkin olin työttömänä jonkin aikaa 4v. sitten, jäin suoraan hoitovapaalta työttömäksi. Eikä edes kysytty onko hoitopaikkaa valmiina.
Jos ei lapsilla ole hoitopaikkaa et saa työttömyyspäivärahaa
Ainakin vielä 3 vuotta sitten sai ihan normaalisti työttömyyspäivärahat vaikka lapsilla ei ollut hoitopaikkaa. Hoitovapaalta jäin työttömäksi eikä minulla ollut aikomustakaan etsiä hoitopaikkaa ennen työpaikan löytämistä. Ei se ainakaan työkkärissä ongelma ollut. Kysyivät kyllä, onko lapsilla hoitopaikkaa, ja kun vastasin kieltävästi sanoivat ettei se ole ongelma.
vuosina 2009-2011
Mutta kukapa meistä ei joskus haaveilisi siitä, että jättää kaiken taakse. Ja jos työ on oikeasti paskaa, niin ei sinne kannata itseään tappaa. Moraalisesti kuitenkin katsoisin, että ap:n tulisi alkaa etsiä uutta paikkaa sen sijaan, että heittäytyy kotisohvalle.
Meillä kolme tarhalaista ja kaksi työssäkäyvää ja elämä on kyllä varsin leppoisaa. Emme tarvitse siivoojaa, sillä ehdimme hyvin siivota itsekin ja molemmilla on lounasetu, jolloin lounaan hinnaksi jää muutama euro. Voithan aina jäädä hoitovapaalle, jos teillä on alle 3-vuotias. Ja aina tietenkin voi irtisanoutua, mutta tällä hetkellä työmarkkinat vetävät niin hyvin, että voi olla hankala pysyä työttömänä. Meillä on iso ero tuloissa. Hotovapaalla sain käteen 440 euroa ja nyt jää tarhamaksujen jälkeen 2500. Kyllä se pari tonnia jo tuntuu arjessa, tosin me pistetään se säästöön, mutta onpahan sitten aikanaan pesämunaa asuntoa varten.
mulle jää hoitomaksujen jälkeen käteen n. 1150 eur kun teen nyt 4pv/vk (meille kyllä pakko ottaa siivooja ainakin joka toinen viikko, meillä sen verran iso perhe ja paljon siivottavaa. mun työpäivät kun on niin pitkät matkoineen, ja miehellä ja mulla myös paljon matkoja).
Jos tekisin täyttä viikkoa, jäisi pari sataa enemmän, mutta sitten hoitomaksu nousisi ja tarttis siivojan kyllä joka viikko, eli käytännössä 100 eur enemmän jäisi käteen.
ap
Menoilla ei ole merkutystä.Lain mukaan se on 419€ sulle ja 262€ per lapsi.Älä kuvittele et saat sossun avulla ylläpidettyä elämän tyylisi.Toimeentulo ei ole tarkoitettu viihdekäyttöön.Jos jäät ite työttömäksi et saa ansiosidonnaista ellet ole aktiivinen työnhakija.
Mutta kukapa meistä ei joskus haaveilisi siitä, että jättää kaiken taakse. Ja jos työ on oikeasti paskaa, niin ei sinne kannata itseään tappaa. Moraalisesti kuitenkin katsoisin, että ap:n tulisi alkaa etsiä uutta paikkaa sen sijaan, että heittäytyy kotisohvalle.
1) nykypaikkani ei edes ole pahimmasta päästä; tiedän että monessa paikassa edellytetään paljon enemmän sitoutumista ja vielä pidempiä päiviä eikä yhtään ymmärretä lapsiperheen asioita (esim. sairastelut tms.), meillä onneksi suht ok pomo noiden suhteen
2) uuden työn etsiminen on tosi aikaa vievää ja raskasta, mulla ei vaan ole siihen nyt resursseja, käyttää tunteja iltaisin ilmoituksia lukien ja yrittää soitella niihin jossain välissä ja rustata hakemuksia...
3) mitä työtä hakisin? jos saman tason tai jopa paremmin palkattua, niin olisi tosi rankkaa aloittaa uudessa firmassa, kun pitää opetella asioita ja panostaa ihan täysillä, sitten se elämä vasta oliskin rankkaa
4) jos hakisin simppelimpää työtä, palkka putoaisi entisestään (eikä ne mielellään ota ylikokenutta/koulutettua kun ajattelevat ettei viihdy tms.)
5) uudessa duunissa en saisi edes tehdä tätä 4pv/vk lain mukaan, eli senkin takia olisi rankempaa
Että ei se uuden työn etsiminen oikeastaan ole mikään ratkaisu tähän... se on ihan ylipäänsä tämä systeemi joka jotenkin mättää.
Tämä koko yhtälö,
- että työnteosta ei jää mitään ekstraa käteen verrattuna sosiaalituilla eläjiin.
- Ja uhkaillaan koko ajan jollain lapsilisän menetyksellä ym. ja verojen kiristämisellä ja että annetaan vaan sossu-eläteille lisää.
- Ja rankkuus arkipäivässä lasten kuskailun kanssa.
- Ja pitkät työpäivät kun kaikki kotona tehty lisätyökin lasketaan, nyky-yhteiskunta vaatii jotenkin liikaa ihmisiltä.
jne.
ap
Menoilla ei ole merkutystä.Lain mukaan se on 419€ sulle ja 262€ per lapsi.Älä kuvittele et saat sossun avulla ylläpidettyä elämän tyylisi.Toimeentulo ei ole tarkoitettu viihdekäyttöön.Jos jäät ite työttömäksi et saa ansiosidonnaista ellet ole aktiivinen työnhakija.
tiedän varsin hyvin miten sitä maksetaan ja miten se lasketaan. Omakohtaista kokemustakin on jostain vuosien vuosien vuosien takaa.
Viihdekäyttö on meidän elämästä ylipäänsä kaukana.
ap
töissä. Lisäksi, tuo kolmen kuukauden karenssi... se voi olla myös iänikuinen karenssi, kuten minulla. Tai rupean saamaan rahaa, kun olen ollut töissä tms. 5kk, muuten en saa rahaa kelalta ollenkaan.
Me olemme pitäneet aina välillä pieniä hoitovapaapätkiä ja niiden jälkeen työnteko taas maistuu.
Miten iso asunto teillä on? Miten et ehdi siivota, jos teet vain nelipäiväistä viikkoa? Me teemme molemmat täyttä työviikkoa, lapsia on kolme ja silti saamme kotini pidettyä siistinä.
Mutta ei siinä mitään, kyllä minäkin haaveilin kotona olosta, kun lapset olivat 1 ja 2 ja töissä oli todella stressaavaa. Mutta ei se kotiäitiyskään mitään herkkua ole ja siitä ei makseta juuri mitään.
Jos jäät työttömäksi, niin aina on mahdollisuus "joutua" töihin ja jos niistä kieltäydyt, niin saat taas karenssia sen 3kk. En siis usko, että kannattaa...