Onko niitä, joiden mielestä perhepeti on ällöttävä?
Minusta perhepedin ajatus on jotenkin eläimellinen. En halua, että vauva imee tissiäni nukkuessani kuin koiranpentu. Tosin eskimot nukkuvat juuri noin ja heille se sopii, koska perhepeti on lämmin vaikka asutaankin iglussa!
Minusta moderni suomalainen äiti saa kuitenkin pitää ihmisyytensä ja oman sänkynsä vaikka onkin maailmaan tuonut pienen ihmisen.
Kommentit (43)
Perhepeti on mun mielestä se, että isot lapset nukkuu vieressä. Ja siis monta lasta ja kaikki nukutaan samassa leveässä sängyssä. Ja siis en nyt tarkoita isoilla lapsilla mitään rippikouluikäisiä, mutta sanotaan nyt alle kouluikäisiä. Sitä en ymmärrä. Mutta jos kaikki nukkuu näin hyvin, niin mikäs siinä. Meillä on aina nukuttu omissa sängyissä. Vauva-aikana joskus vieressä, jos on ollut tosi tiheitä syöntejä.
Ei se perhepeti kuitenkaan ole mun mielestä mitenkään ällöttävä. Erikoinen ratkaisu kylläkin, enkä itse lähtisi siihen.
suomalainen lastenlääkäri on sitä mieltä, että vanhemman vieressä nukkuminen lisää hiukan riskiä kätkytkuolemaan.
Edelleenkään ei tiedetä mikä kätkytkuoleman aiheuttaa, Jorvin sairaalan lastentautien apulaisylilääkäri Turkka Kirjavainen kertoo.
Tärkeimmät vaaratekijät tunnetaan. Selvimpiä ovat nukuttaminen vatsallaan ja äidin tupakointi raskauden aikana, vähäisempiä nukuttaminen kyljellään, liian lämpimässä tai vanhemman vieressä. Vauvoilla on myös todettu viitteitä hengitystietulehduksesta.
"Kuolleiden vauvojen verenkierron säätely ei ole ehkä ollut aivan normaali. He eivät ole reagoineet elvytykseen, vaikka se olisi aloitettu nopeasti", Kirjavainen sanoo.
Meillä vauva nukkui omassa sängyssään, sänky kiinni meidän sängyssä. Vauva nukkui todella hyvin, söi 1 kerran yössä nopeasti ja jatkoi taas uniaan, kasvoi +1 käyrällä ja oli siis rintamaidolla 8 kk asti. Nukkunut syntymästään asti hyvin. "Muutti" omaan huoneeseen 1 v. Missä myös nukkui hyvin. Nykyisin on jo yläasteella, nukkuu edelleen hyvin ;)
Tärkeintä on muistaa, että mikä sopii toiselle, ei ehkä sovikaan toiselle. Tärkeintä on, että järjestely on sellainen, missä koko perhe nukkuu parhaiten.
Meillä on ainakin eläimellinen perhepeti, siellä nukkuu koko porukka koirista lähtien.
Toisiahan ällöttää jo imetyskin, eivätkä siitä syystä edes yritä imettää lapsiaan. Se on ihan ok.
Itse en uskaltanut ihan vastasyntynyttä vieressä nukuttaa, mutta 2-3 kk iästä nukkui jo vieressä. Olin paljon virkeämpi aamuisin kun yöllä saattoi tissittää puoliunessa.
Sama lapsi nukkuu vielä 3-vuotiaanakin vieressämme joka yö, vaikka nukahtaakin aluksi omaan sänkyunsä. Muistan ite pienenä, miten ihanaa ja lämmintä oli nukkua äidin vieressä. :)
Puhutteko te oikeasti perhepedistä? Meillä vauva nukkuu vieressä, mutta ei sille mitään erityistä sanaa tarvita.
Nukkukoon yhdessä ken haluavat, mutta meillä se ei olisi toiminut. Kaksoset, jotka eivät nuku paikallaan, mies kuorsaa...ei siis oltaisi ketään nukuttu hyvin.
Mutta enemmänkin mua ällöttää just sana perhepeti, ja kun kaikkeen tarvii nykyään keksiä joku sana.
ettei mun tarvinnut nousta sängystä imettääkseni. Kopassa vauva oli sen takia että oman tilanteemme takia en uskaltanut ottaa vauvaa viereeni ilman kovaa koppaa. Enkä toisaalta malttanut laittaa vauvaa monen metrin päähän omaan sänkyynsä suoraan.
Saat nauraa ihan niin paljon kuin haluat.
vauva nukkuukin mun vieressä (ja mies toisella puolella). Isommat lapset nimittäin nukkuvat omissa sängyissään.
perhe joka nukkui kaikki lasten vaatimuksesta perhepedissä olohuoneen lattialla. Vanhemmat eivät olleet useampaan vuoteen ehtineet uuteen omaan sänkyynsä kun lapset eivät siihen "suostuneet". Kuusivuotias ei ollut koskaan nukkunut omassa sängyssään. Se on mielestäni ällöttävää.
vaikka ihan sänkyyn kiinni? Ei tosiaan kuulosta kovin toimivalta vauvan koppa sängyssä vanhempien keskellä.
ettei mun tarvinnut nousta sängystä imettääkseni. Kopassa vauva oli sen takia että oman tilanteemme takia en uskaltanut ottaa vauvaa viereeni ilman kovaa koppaa. Enkä toisaalta malttanut laittaa vauvaa monen metrin päähän omaan sänkyynsä suoraan.
Minusta ihmisyyteen juuri kuuluu läheisyys, eikä ihmisyyttä millään lailla VÄHENNÄ se, että oma rakas vauva on iholla.
Ei siinä mitään, kukin valitkoot sen nukkumistavan, joka hänelle sopii. Jos on taipuvainen selkäoireisiin ja nukkuu huonosti, perhepeti ei ehkä sovi. Jos vauva herää tiuhaan, se perhepeti voi olla ainoa ratkaisu, joka pitää äidin tolpillaan.
vaikka ihan sänkyyn kiinni? Ei tosiaan kuulosta kovin toimivalta vauvan koppa sängyssä vanhempien keskellä.
Eipä olisi voinut. Vaunujakaan ei olisi mahtunut sängyn viereen. Lattialle koppa olisi mahtunut, mutta kuka laittaa lapsen lattialle nukkumaan? Miksi kuvittelitte että vauvan oma sänkykin on kauempana sängystämme?
monen metrin päässä. Meillä koppa oli kiinni sängyssä mutta ei lattialla, mies kyhäse sellaisen tason johon se koppa laitettiin, samalle tasolle sängyn kanssa.
Eipä olisi voinut. Vaunujakaan ei olisi mahtunut sängyn viereen. Lattialle koppa olisi mahtunut, mutta kuka laittaa lapsen lattialle nukkumaan? Miksi kuvittelitte että vauvan oma sänkykin on kauempana sängystämme?
monen metrin päässä. Meillä koppa oli kiinni sängyssä mutta ei lattialla, mies kyhäse sellaisen tason johon se koppa laitettiin, samalle tasolle sängyn kanssa.
Niin kysymykseni kuuluikin että miksi kuvittelit/te että lapsen sänky on kauempana sängystämme. Ja vastaan - siksi että vieressä ei ole tilaa! :DDDDDDD JOS sängyn vieressä olisi tilaa (esim vaunut) tai sänky - olisi koppa toki ollut vieressäni muulla tavoin kuin keskellä sänkyämme. Mutta tehkää te vaan niinkuin teille on hyvä. Meillä ei enää nukuta "perhepedissä"... :D
Ja tää alkaa olla niin aiheen vierestä etten viitsi edes vastata.
Vauvako ryömii itsekseen tissille kun sinä nukut? :D
Sä olet nyt palannut vähän liian pitkälle luontoon :D Anna kun arvaan, vauva ei ole vielä edes syntynyt?
Vauvako ryömii itsekseen tissille kun sinä nukut? :D Sä olet nyt palannut vähän liian pitkälle luontoon :D Anna kun arvaan, vauva ei ole vielä edes syntynyt?
jossa emakko makaa nisät kokoajan valmiina.
Mua ei lähtökohtasesti ällötä toisten ihmisten nukkumatavat, mutta joihinkin en itse suostuisi. Yhden tutun 11v poika nukkuu äitinsä kanssa, nukahtaakseen pitää saada nyplätä äidin hiuksia. Isä nukkuu vierashuoneessa. On minusta annettu vähän iso valta oidipaaliselle pojalle. jos minä ajattelen, että nukkuisin oman esikkoni kanssa samassa sängyssä, niin ei siinä mitään ällöä olisi. Mutta se sänkupaikka on kyllä varattu pojan isälle.
sikäli alunperinkin vatasit väärään ketjuun. Vauvan koppa aikuisten sängyssä ei ole mikään perhepeti.
Olen samaa mieltä että nukkukoon kaikki miten haluaa, ja etsiköön itselle parhaan ratkaisun. Ihmisiä, vauvoja, vanhempia, asuntoja on erilaisia joten se mikä toimii y hdellä ei toimi toisella ja niin pois päin.
Niin kysymykseni kuuluikin että miksi kuvittelit/te että lapsen sänky on kauempana sängystämme. Ja vastaan - siksi että vieressä ei ole tilaa! :DDDDDDD JOS sängyn vieressä olisi tilaa (esim vaunut) tai sänky - olisi koppa toki ollut vieressäni muulla tavoin kuin keskellä sänkyämme. Mutta tehkää te vaan niinkuin teille on hyvä. Meillä ei enää nukuta "perhepedissä"... :D Ja tää alkaa olla niin aiheen vierestä etten viitsi edes vastata.
että miten ihminen joka ei mielestään ole eläin, pitää lapsensa vieressä nukkumista, voi olla yhdynnässä tai synnyttää?
Ja, kyllä vauva ja taaperokin vielä ryömii tissille, kun äiti nukkuu. Tuloksena tyytyväinen lapsi ja virkeä äiti. Näin oli siis meillä, en väitiä että kaikkien tulisi toimia näin.
Esikoinen nukkui alkuun osin kehdossa vieressä ja osin kainalossa, osin vatsani päällä. Oli itkuinen vauva ja vatsavaivoja oli kovasti, nukkui aamuyöllä usein koholla vatsani päällä pötköttäen. Silloin en erityisesti tykännyt vieressä nukuttamisesta, koska en löytänyt hyvää asentoa ja hartiat menivät jumiin.
Kuopus on nukkunut lähes ainoastaan samassa sängyssä meidän kanssa. Nukkuu tyynyjen välissä, siitä aina puoliunessa otan tissille. Se on ollut pelastava tekijä, sillä syömistiheys oli jossian välissä 1-2h ympäri vuorokauden. Nyt olen alkanut nukuttaa osan yöstä pinnasängyssä.
Perhepeti on sanana hirveä. Samankaltainen kuin kaikki keksityt vauva-aiheiset sanat. Pottailut ja kestoilut ja liinailut jne.
Puhutteko te oikeasti perhepedistä? Meillä vauva nukkuu vieressä, mutta ei sille mitään erityistä sanaa tarvita.