Onko niitä, joiden mielestä perhepeti on ällöttävä?
Minusta perhepedin ajatus on jotenkin eläimellinen. En halua, että vauva imee tissiäni nukkuessani kuin koiranpentu. Tosin eskimot nukkuvat juuri noin ja heille se sopii, koska perhepeti on lämmin vaikka asutaankin iglussa!
Minusta moderni suomalainen äiti saa kuitenkin pitää ihmisyytensä ja oman sänkynsä vaikka onkin maailmaan tuonut pienen ihmisen.
Kommentit (43)
Huvittava ketju. Ei olisi ennen tätä tullut mieleenkään, että jonkun mielestä vauvan kanssa samassa sängyssä nukkuminen on ällöttävää. Ei mene mun tajuntaani, että miten se voi olla?
Eri sängyssä nukkuminen on aivan uusi länsimainen keksintö. Valtaosa maapallon vauvoista nukkuu edelleenkin äitiensä vieressä, onneksi!
Antakaa mun kaikki kestää. "Seksielämä pilalla" what?
Tämä ketju on todella omituinen.
En tiedä mitä ällöttävää perhepedissä on. Ei mulle tullut edes pieneen mieleen antaa rintaa jossain muualla kuin sängyssä,siis öisin. Valvoisin itse jossain sohvalla 1-2h syöntihetken toistuen 2-3 kertaa ? Jep jep!
Ihmekös jos väsyttää...
Antakaa mun kaikki kestää. "Seksielämä pilalla" what? Tämä ketju on todella omituinen. En tiedä mitä ällöttävää perhepedissä on. Ei mulle tullut edes pieneen mieleen antaa rintaa jossain muualla kuin sängyssä,siis öisin. Valvoisin itse jossain sohvalla 1-2h syöntihetken toistuen 2-3 kertaa ? Jep jep! Ihmekös jos väsyttää...
Kyllä meillä riitti yksi kerta yössä, vaipanvoahtoineen aikaa meni n. 20 min. Sängyn laidalla jaksoin istua sen ajan, ei tertte nukkua samaan aikaan.
Meillä aikuisten sänky on aikuisten sänky, tehdään me siellä muutakin kun naidaan, jutellaan, halaillaan, hellitellään toisiamme, ei onnistuis vauva vieressä.
Ja mies kuorsaa kun pieni porsas ja ei olis tullu mieleenkään ajaa sitä muualle omasta sängystään.
En minäkään ällöttäväksi kyseistä toimintaa hauku, mutta on se ihan pöhköä. Ja meillä saa lapset tulla viereen jos näkee vaikkapa pahoja unia ja nukkua siinä aamuun, en nyt sentään ihan tiukkis ole ;)
mutta sopii kai näille viherpiiperö-erityislapsi-vanhemmille. Imetetetäänkin eskariin asti ja typerä mamma ei tiedä, että mies perhepetiin kyllästyneenä nai muualla. Hyi!
Antakaa mun kaikki kestää. "Seksielämä pilalla" what? Tämä ketju on todella omituinen. En tiedä mitä ällöttävää perhepedissä on. Ei mulle tullut edes pieneen mieleen antaa rintaa jossain muualla kuin sängyssä,siis öisin. Valvoisin itse jossain sohvalla 1-2h syöntihetken toistuen 2-3 kertaa ? Jep jep! Ihmekös jos väsyttää...
niin, isompien lastenko huoneisiin pitäs mennä hässiin vaiko keittiöön? Tai leikkimökkiin? Ei kaikilla niitä neliöitä ole sadoittain ylimääräisiä.
No on sulla jutut!
PS. Meillä ei ole mitään "perhepetiä" vaikka vauva nukkuu vieressä. Ärsyttää koko sana.
mutta en pidä siitä. Nukuttiin kuopuksen kanssa pari kuukautta samassa sängyssä, hän keskellämme vaunukopassa. Se riitti. Nyt kaikki nukkuvat omissa sängyissään ja silti menee tosi kovaa! Imetyskin onnistui tän kuopuksen kanssa, aiemmin meni pieleen ja pipariksi....
Yö on mun aikaa - nukun muutenkin koiranunta - en halua että nukutaan kaikki huonosti. Siksi emme käytä perhepetiä.
se parittelu ja synnyttäminenkin on, jotka siihen pienen ihmisen maailmaan saattamiseen liittyy. ja imettäminen ihan valvaillakin.
Eläimiähän me ollaan.
Mutta totuus on ettei pienelle vauvalle sen parempaa paikkaa olekaan kuin äitinsä läheisyys, myös nukkuessa.
kun haluan nukkua yöni mahdollisimman vähin keskeytyksin ja haluan, että myös vauva nukkuu hyvin. Mieluummin eläimellinen kuin uupunut.
Se ei vaan ole meidän juttu. Haluan, että jokaisella on oma sänkynsä. Itsekkäästi ajatellen, koska kyllä minulla on tuossa oma lehmä ojassa. Nimittäin minun ja mieheni seksielämä. Se on kummankin lapsen jälkeen jatkunut melko nopeasti ja vilkkaana, johon ei välttämättä olisi ollut mahdollisuutta jos vauva olisi nukkunut vieressä.
Jos vauva jokatapauksessa nukkuu vaunukopassa niin mitä etua siitä ajattelitte olevan että otatte sen vaunukopan sänkyynne?
Nukuttiin kuopuksen kanssa pari kuukautta samassa sängyssä, hän keskellämme vaunukopassa. Se riitti. .
Siis vaiva nukkuu äidin vieressä? Aina ja jatkuvastiko? No eihän siinä järkeä olekaan, ihmekös jos parisuhdekin voi huonosti vauva-aikoina joillain kun ei miehelle ole enää edes peiton alla tilaa.
Siis vaiva nukkuu äidin vieressä? Aina ja jatkuvastiko? No eihän siinä järkeä olekaan, ihmekös jos parisuhdekin voi huonosti vauva-aikoina joillain kun ei miehelle ole enää edes peiton alla tilaa.
että mahdumme loistavasti sänkyyn kaikki. Parisuhdettakin jaksaa hoitaa, kun ei tarvitse yöllä nousta sängystä jatkuvasti.
mutta en pidä siitä. Nukuttiin kuopuksen kanssa pari kuukautta samassa sängyssä, hän keskellämme vaunukopassa. Se riitti.
Mutta tottakai on olemassa ihmisiä, joiden mielestä perhepeti on ällöttävä. Mistä tahansa asiasta löytyy joku, jonka mielestä se on ällöttävä. Toisten mielestä sitten taas ei.
herännyt siihen että olisi yöllä ottanut vauvan viereen, joka ikinen aamu se kainalosta kuitenkin löytyi?
Toisille se on ainoa toimiva ratkaisu.
Itselläni oli useita syitä siihen, miksi pidin vauvaa vieressäni. Imettäminen oli helpompaa yöllä, kun ei tarvinnut puolinukuksissa toikkaroida hakemaan parkuvaa vauvaa syliin.
Vauva ei myöskään viihtynyt omassa pedissään, vaan nukkui siellä huonommin kuin vieressä.
Muistin myös, miten ankeaa oli itselläni, kun en saanut pienenä nukkua vanhempien vieressä. Jouduin aina nukkumaan omassa sängyssä, pelkäsin pimeää ja näin painajaisia. Mutta olin kiltti lapsi, joka totteli vanhempiaan. Oma lapseni ei ole ollut yhtä rauhallinen tallukka.
Niin se vain on, että perhe-elämän voi kokea niin eri tavalla. Ystävieni kanssa olemme eri mieltä lähes kaikista käytännön asioista, oli kyse perheen raha-asioiden hoidosta, asumismuodosta tai lasten kasvatuksesta. Mutta niin se vain on, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
monesti neuvoloissa ja synnyttäjien vuodeosastolla suositellaan vieressä nukuttamista, koska se on useimmiten helpompaa äidille ja vauvalle. Ja tutkitusti vähentää kätkytkuolemariskiä.
Meillä perhepedissä nukkuu myös isovanhemmat ja miehen siskon perhe. Tämä se on todellinen Perhepeti, josta ei paremmaksi nukkuminen muutu. Mukana on myös yhteiset lemmikit, koira ja kolme kissaa sekä satunnaisesti marsu. Emme todellakaan ole mitään esimoja vaan ihan tavan persuja.
monesti neuvoloissa ja synnyttäjien vuodeosastolla suositellaan vieressä nukuttamista, koska se on useimmiten helpompaa äidille ja vauvalle. Ja tutkitusti vähentää kätkytkuolemariskiä.
Vaikka meillä ei ole lapset vauvana nukkuneet meidän kanssamme, ei se tarkoita, että he eivät saisi tulla viereen. Viisivuotias kömpii aina välillä yöllä viereen jos vaikka näkee painajaisia.
Perustelin tuossa aikaisemmassa viestissä miksi meillä muksut ovat nukkuneet omissa sängyissään ihan vauvasta lähtien. Mutta esim. yösyöttöjen kannalta perhepeti olisi ollut aika turha, koska kummatkin lapset olleet pulloruokittuja. Joka tapauksessa olisi pitänyt nousta.
erikoista kyllä että sillekin on joku sana kun lapsi nukkuu vieressä. Sitä en kyllä ymmärrä miten joku voi käyttää sanaa ÄLLÖTTÄVÄ SIITÄ, ETTÄ OMA VAUVA OTETAAN VIEREEN NUKKUUN? sen ymmärrän ettei se sovi kaikille ja kaikki tekee miten itse parhaaksi näkee.