Kohta on tilillä hetken rahaa, miten ne kannattaa sijoittaa?
Tänään tehdään kaupat talosta, ja tilille jää makaamaanreilut 100 000€. Ei huvittaisi makuuttaa noita tyhjänpanttina. On mahdollisuus sijoittaa nuo puoleksi vuodeksi ja nostaa samaan aikaan asuntolainaa, tai sitten nostaa asuntolainaa vasta puolen vuoden päästä ja maksaa siihen asti (rakentamis-)kulut käteisellä. Osaisiko kukaan neuvoa? Itse olen ihan tumpelo rahojen kanssa.
Kommentit (7)
ja nostaisin lainaa vasta niiden loputtua ja silloinkin aina vain sen verran kuin kulloinkin tarvitaan. Korot asuntolainasta ovat helposti isommat kuin sijoituksen tuotot.
siis asuntolainan korot 6kk ajalta on luultavimmin suuremmat kuin tuosta summasta saatu korko.
Ja tarvitsette kaikki rahat, joten mitään riskisijoituksia ei voi tehdä. Kysy pankistasi, paljonko summalle maksetaan korkoa sellaiselle sijoitustilille, josta voit nostaa rahat halutessasi. Yleensä tällaiselta tililtä voi nostaa muutaman kerran vuodessa.
Mutta lainanne korko on tod.näk. suurempi kuin tililtä saatava tuott, joten halvemmaksi tulee, kun käytätte ensin omat rahat ja sitten nostatte lainaa. Minä tosin en käyttäsi ihan kaikkia, vaan esim. 70-80 tonnia ja sitten nostaisin lainaa. Jäisi vähän käteistä rakentamisen loppuvaiheeseen, huonekaluostoihin ym.
Auttoiko yhtään?
Sijoitusaika on niin lyhyt, että mitään muuta vaihtoehtoa ei oikein ole kuin tili. Voisitte tehdä puolen vuoden määräaikaisen talletuksen, mutta se kannattaa vain jos saatte enemmän korkoa kuin mitä maksatte lainasta.
Kysykää pankistanne löytyykö jotain sopivaa tilivaihtoehtoa.
vaan varmasti on parempi nostaa laina myöhemmin.
Vaikka talletuskorko olisi jopa 2%, mitä se ei luultavimmin ole. Niin tuolle summalle tuotto 6kk ajalla olisi 1000€.. Siitä pois 28% veroa, niin ei ole montaa satasta tilillä voittoa.
Laita 6kk määräaikaistilille, neuvottele ehto, että voit nostaa tarvittaessa kuluitta.
Jos valitset lainakorkosi viisaasti, maksat asuntolainastasi vähemmän korkoa kuin saat talletuksestasi.
Vaikka summa vaikuttaa isolta, niin siitä ei kerry kun hitusen korkoa vaikka laittaisit suurinta mahdollista korkoa antavalle säästötilille.
Tuskin haluat riskisijoittaa summaa osakkeisiin, eli maksa käteisellä kuluja. Säästät samalla uuden lainan korkoja puolesta vuodesta.