Mä en tajua miten se voi toimia, että molemmilla on omat tilit!
Siis vaikka olisikin sitten joku yhteinen, josta juokseva menot hoidettaisiin ja molemmat laittaisi siihen rahaa vaikkapa tulojensa suhteessa.
Kuulostaa siis äkkiseltään reilulta... mutta.
Meillä ainakin on yhteinen tili, johon kaikki raha tulee. siitä sitten siirrään kyllä heti jemmaan toiselle tilille tietty summa rahaa, josta maksetaan as.laina + sähkö, vakuutus yms.
Ja säästötilille joku summa myös - jota käytetään sitten yhdessä johonkin kodin remppaan tai matkaan tms.
Mutta loput on kaikki yhteistä, mitä sitten käytetään miten sattuu... ruokaan, juomaan, vaatteisiin, leluihin, huvituksiin.
Jos olisi niin että kummallakin olisi omat tilit joihin tämä ylijäävä raha jäisi, niin miten sitten esim. jos haluaisin että lapsille ostetaan vaatetta tai joku kalliimpi lelu, mikä nyt ei mahdu siihen budjettiin mitä on siirretty sinne perusmenojen tilille. Siitä pitäisi aina neuvotella että kuka maksaa, onko tarpeen, missä suhteessa maksetaan..
Ja tällaisessa tilanteessa esim. miehelleni jäisi tietty paljon enemmän rahaa kun hän on töissä ja minä kotona. Sillionkin, vaikka hän maksaisikin suhteessa isomman osan perusmenoista.
Ja sitten mua ärsyttäisi myös esim. se, jos yhteisestä ruokarahasta ostetettaisiin jotain mielestäni tarpeettomia herkkuja, viiniä, olutta... niinkuin nyt tietty ruokakauppakäynnillä tietysti ostettaisin.
Uhhh, kyllä olisi hermoja repivää tuollainen.
Kommentit (98)
se vasta hermoja repivää on... Teillä ei sun ukon kanssa taida olla välit kovinkaan hyvässä kunnossa?
muu systeemi EI VAAN VOI TOIMIA kuin tuo ap:n ja hänen miehensä malli. Ei kertakaikkiaan voi.
pyöritettäisiin erillisillä rahoilla, mutta onneksi ei tarvitse. Meille on yksinkertaisinta koota kaikki tulot yhdelle tilille, maksaa sieltä laskut ja kauppamenot.
Käymme yleensä yhdesä kaupassakin.
Jos ylimääräistä rahaa jää, tuhlaamme (yhdessä) yleensä lapsille jotakin kivaa, käymme ulkona syömässä...
Tarpeen mukaan kummallekin vaikka vuorotellen sitten rahaa ylimääräisiin. Viime vuonna mies osti moottoripyörän, tänä vuonna minä olen tehnyt kolme kotimaan matkaa.
Toimii meillä, kun ei ole salattavaa.
Isommista ostoksista esim. pesukoneesta säästettiin kuitti ja merkittiin siihen kumman ostama on. Ja seuraava osti sitten vuorostaan telkkarin ja niin edelleen. Eipä sellainen parisuhde kauaa kestänyt, kun ei oltu taloudellissa mielessä perhe! Olipa helppo tehdä avioeron ositus!
Meillä on molemmilla omat tilit ja (kauhistus!) omat luottokortit. Miehen säästötiliä pidetään jemmarahapaikkana.
Ikinä ei ole tarvinnut tapella ja näin on menty jo seitsemän vuotta.
Mun mielestä on kaikkein selkeintä, että on omat tilit. Me ei ainakaan olla niin rikkaita, että tilillä olisi paljon rahaa vaan aina olisi neuvoteltava ostoista, että voisi luottaa siihen, että tilillä on rahaa. Kiva sitten olla kassalla ja tilillä ei katetta, kun mies olisi ehtinyt höyläämään sen tyhjäksi :D. Ja näin, kun on oma tili, mun ei tarvi selitellä miehelle shoppailujani, jotka se varmaan kyseenalaistaisi, jos rahat ois täysin yhteiset.
Se maksaa laskuja, jolla on tilillä entiten rahaa. Sama homma ruokaostosten kanssa. Ja kyllä, voidaan ostaa tuosta vain vaikka kaljakopan ilman että siitä olisi erikseen keskusteltava. Molemmat kyllä tiedämme, onko johonkin "ylimääräiseen" rahaa.
se vasta hermoja repivää on... Teillä ei sun ukon kanssa taida olla välit kovinkaan hyvässä kunnossa?
mutta minä ainakin olen sen verran tarkka raha-asioissa, että jos tietäisin että toisella on omalla tilillään mahdollisuus pitä isoja rahoja ´ja mulla ei, niin olisin kyllä tarkka siitä mitkä menot on yhteisiä ja mitkä hän sitten maksaa sieltä omaltaan.
Nyt kun siis IHAN KAIKKI on yhteistä, niin ei ole väliä. Minähän tässä TÄLLÄ hetkellä hyödyn kun olen kotona, mutta tilanteet välillä toisinkin, ja onhan sillä mun kotityölläkin kai arvonsa...
ap
ja mitään ongelmaa ei ole tullut. Se maksaa, joka kerkeää. Molemmat ollaan järkeviä rahankäyttäjiä, ja se mitä kukin maksaa on vain mennyt jakoon. Mies maksaa autoa, ja yhtiövastikkeen, mä yleensä vakuutukset, lapsen vaattet yms menot. Ruokalaskut se joka sattuu. Jos toiselle tulee enemmän menoja, niin toinen on si automaattisesti maksanut enmmän. Esim hammaslääkärilaskuja yms.
Ei olla vielä koskaan rahast riidelty, 20 v aikana. Aika hyvin siis toimii:-). Siis vaikka tilit on eri, niin meillä on yhteinen koti, olemme perhe, ja tuemme toinen toistamme.
ajatellut että parisuhteeseen menon pitäisi jotenkin saada mut luopumaan niistä.
Meillä on aina ollut omat tilit miehen kanssa, mies maksaa kaikki isot asiat ja mun rahat on lähinnä mun käyttöön.
Tietty jos molemmat puolisot on ihan persaukisia, eikä ole varmuutta miten rahat riittää mihinkin laskuun ja menoon, niin yhteinen tilihän on varmaan lähes välttämättömyys. Mutta kenenkään muun raha-asiat ei liikuta mua.
mies laittaa silloin tällöin muutaman tonnin tililleni. No problem. Kumpikin ostaa mitä haluaa. Emme keskustele rahasta tai siitä mitä ostamme. Hyvin on toiminut. Me olemme miehen kanssa yksi yksikkö joka aikoo olla yhdessä kunnes kuolema meidät erottaa. Siksi on tarpeetonta erotella minun tai sinun rahoja.
saamme enemmän rahaa säästöön. Eli kummankaan "omalle" tilille ei jätetä rahaa, vaan siellä käyttötilillä pidetään vaan sen verran rahaa kun tarvitaan ja sitten siellä as.lainan-maksu-tilillä, ja sitten säästöön loput.
Näin pystyy aika paljonkin välillä säästämään. Jos sieltä yhteiseltä käyttötililät meinaa rahat loppua, niin sitten otetaan säästötililtä takaisin.
OIs vaikeampi vahtia näitä tilejä, jos olisi molemmilla omat käyttötilit.
ap
itse kotiäitinä mies töissä. Loppukuusta on kuitenkin se tilanne molemmilla, että tilit lähes nollilla, joten tasoissa ollaan. Minä yleensä hoidan vaatetukset ja omat menoni, mies kaiken muun. Ja kun menen töihin, olen luvannut ottaa maksettavakseni esim. sähkö-, öljy-, jätemaksuja yms. Lainat on miehen nimissä, kuten talokin, joten siitä en maksa mitään.
Molemmilla on omat lainat ja lainanlyhennykset. Sähköt, vakuutukset, ruoka, juoma, kodinkoneet, netti, taloustavarat, pesuaineet jne. yhteiseen käyttöön tuleva ostetaan luottokortilla, jonka lasku maksetaan joka kuukausi puoliksi. Tai siis minä maksan nuo omalta tililtäni ja laitan miehelle s-postilla siitä tiedot. Hän sitten maksaa osuutensa minulle.
Molemmilla on omaa rahaa säästössä omilla tileillä ja lomat yms. maksetaan sitten niillä rahoilla niin ikään puoliksi. Jos meillä olisi lapsia, niin hankkisimme lasten tarvikkeet ja vaatteet yhtä lailla luottokortilla ja maksaisimme laskun 50-50. Ei todellakaan ole vaikeaa!
mutta minä ainakin olen sen verran tarkka raha-asioissa, että jos tietäisin että toisella on omalla tilillään mahdollisuus pitä isoja rahoja ´ja mulla ei, niin olisin kyllä tarkka siitä mitkä menot on yhteisiä ja mitkä hän sitten maksaa sieltä omaltaan.Nyt kun siis IHAN KAIKKI on yhteistä, niin ei ole väliä. Minähän tässä TÄLLÄ hetkellä hyödyn kun olen kotona, mutta tilanteet välillä toisinkin, ja onhan sillä mun kotityölläkin kai arvonsa...
ap
En mä voisi kuvitellakaan, että mun mies pimittäisi multa RAHAA. Herran jumala, ei mua kiinnosta raha! Meillä on tasan yhteiset haaveet, kyllä yhteiset rahat käytetään ihan siihen mihin ne riittää.
Meillä on täysin yhteiset rahat mutta eri tilit. Ja näköjään myös aika hyvä luotto toistemme kesken...
Toinen maksaa laskut, toinen kauppalaskut, silloin tällöin käydään kuitit läpi ja tasataan menot tulojen suhteessa. Ja kyllä meillä menee yhteisistä menoista miehen olut ja minun valkkari! Ei ole niin suuret summat kyseessä. Näin kummallekin jää omalle tilille omaa rahaa, jolla voi tehdä ihan mitä haluaa.
Lomamatkoista puhutaan etukäteen, että osataan säästää, tosin kummallakin on jo rahaa säästössä.
mies siirtää rahat (mm. lapsilisät) ja jonne tulee s-etu (yli satanen kuussa).
itse kotiäitinä mies töissä. Loppukuusta on kuitenkin se tilanne molemmilla, että tilit lähes nollilla, joten tasoissa ollaan. Minä yleensä hoidan vaatetukset ja omat menoni, mies kaiken muun. Ja kun menen töihin, olen luvannut ottaa maksettavakseni esim. sähkö-, öljy-, jätemaksuja yms. Lainat on miehen nimissä, kuten talokin, joten siitä en maksa mitään.
Jos rahat on yhteiset, miten voi ärsyttää se, että niistä ostetaan jotain mielestäsi tarpeetonta?
Meillä on yhteiset rahat mutta eri tilit. Hyvin toimii, ei ole yhtään monimutkaista.