Onko 100 euroa ok häälahja
tuttavapariskunnalle joka toivoo rahaa lahjaksi? Emme mene häihin mutta haluamme kuitenkin muistaa. Paljonko itse annat?
Kommentit (15)
40-50 egee. Kun ajattelee omia häitä ja oli vielä markka aika, ei kukaan antanut 600 mk :) kyllä se oli 100 mk-200 mk. jos näin ajatellaan.
500-1000 markkaa oli ihan normilahja 90-luvulla. Ja toiseksi, niistä markoista on nyt melkein kymmenen vuotta, onhan nyt inflaatio rahaa kalvanut ja elintaso tuossa ajassa noussut.
me ollaan annettu sitä summaa ja itse en lähtisi sen alle.
Liekköhän meillä sitten tavallista köyhempiä sukulaisia kun 90-luvulla omissa häissämme 100-200mk oli yleisin summa? Eikä edes tajuttu pitää liian vähänä, hmmm... Mikähän ahneus nykyihmisiä vaivaa? Ei niitä häitä lahjojen takia järjestetä. Eihän? Tai ei lahjarahoilla ole tarkoitus kattaa häiden kustannuksia.
tuota rahasummaa johonkin mitä joskus vuonna nakki on annettu. Johan rahan arvokin on muuttunut sen jälkeen.
Munkin mielestä aika iso summa. Jos olette erityisen läheisiä ystäviä, niin sitten ehkä.
Mä laittaisin varmaan joku 50-80 euroa meidän perheeltä.
Kylläpähän on euron myötä monelta rahanarvon tietämys vähentynyt pelottavasti. Tämä on tätä kun joillekin ei mikään riitä. Ei minulla ainakaan ole palkka noussut samassa suhteessa jos ajatellaan että ennen oli ok antaa sata markkaa ja nykysin viisikymmentä euroa on jo liian vähän. Että siksipä pientä vertailua.
Mutta jos ette mene, tuntuu suurelta. Eikö siinä tapauksessa onnittelukortti riitä?
Ei siitä nyt kovin pitkä aika ole kun markka vaihtui euroksi
ei nyt ihan lyhytkään, sentään lähes yhdeksän ja puoli vuotta ja tilivaluuttana vielä pidempään.
Ja vuoden 2001 250 markkaa vastaisi kutakuinkin nykyistä 50 euroa.
Mutta kaikenkaikkiaan vertaaminen markka-aikaan on ihan perseestä, markka-aika kun kun kuitenkin kesti n. 140 vuotta ja piti sisällään vielä rahanuudistuksenkin.
Jos ei mene, ei ole tapana antaa lahjaa kuin ihan läheisille sukulaisille. Miksi tuttavaperhettä pitää muistaa muuten kuin vaikka kauniill akortilla, jos ei mene juhliin??
anteeksi kun olemme köyhiä mutta minuste 100 on iso raha, todellakaan ei kukaan meille antanu aikoinaan noin suurta (anteeksi jos meillä köyhät sukulaiset) ja sori kun vertasin markkoihin, joissain tapauksissa se tulee vaan mieleen.
saatiin taisi olla jotain 500 mk suuruusluokkaa... Tai taidettiin me anopilta saada 1000mk, mutta muuten oli kyllä sellaista 50mk-200mk suuruusluokkaa... Ja ap:lle: 100e mielestäni liian iso summa jos ette mene häihin.
vaan "tuttavia" ettekä ole edes menossa juhliin, niin miksi ihmeessä pitäisi antaa yhtään mitään??
Jos ei mene, ei ole tapana antaa lahjaa kuin ihan läheisille sukulaisille. Miksi tuttavaperhettä pitää muistaa muuten kuin vaikka kauniill akortilla, jos ei mene juhliin??
Kyllä meidän suvussa ja tuttavapiirissä ainakin annetaan lahja jos juhliin on kutsuttu, mutta itse on estynyt osallistumaan juhliin. Ja mielestäni lahjan arvo on sama, meni sitten paikalle tai ei, mikä ero siinä on? Ennenmminkin voisi antaa enemmän ellei mene, koska silloin säästää matkakulut, mahdolliset vaatehankinnat yms.
40-50 egee. Kun ajattelee omia häitä ja oli vielä markka aika, ei kukaan antanut 600 mk :) kyllä se oli 100 mk-200 mk. jos näin ajatellaan.