Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsia vai ei - plussia ja miinuksia

Vierailija
24.05.2011 |

ensin miinukset

- raskaus ja synnytys jättää pysyviä jäkiä ja mahdollisesti vaurioita

- imetys pilaa rinnat

- valvominen väsyttää

- lapsen valvominen ja kiukuttelu hermostuttaa

- väsymys kiristää pinnaa ja parisuhdetta

- lapsi maksaa paljon eikä ole enää varaa hemmotella itseä

- asuntoa pitää vaihtaa isompaan ja asuinalue valita lapsen/lasten ehdoilla

- ei ole enää omaa aikaa eikä rahaa omiin harrastuksiin

plussia

- lapset tuo uutta sisältöä elämään

- lapsia rakastaa paljon

- lapsista on seuraa

- kun on lapsia on oma perhe

- rakkaus omaan mieheen voimistuu lasten myötä

Lapset harkinnassa. Olenko unohtanut jotain plussia tai miinuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei muut voi tietää, oletko unohtanut jotain. Omalla kohdallani noi miinusasiat ei pitäneet oikein mitkään paikkaansa. Mun miinukset oli jossain ihan muualla (lapsi on silti).

Vierailija
2/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hirveä huoli lapsista (sairastumiset, onnettomuudet...)

+ mieletön rakkaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon, ettei itseä ole enää varaa hemmotella, että rinnat olisivat pilalla, että synnytys olisi jättänyt pysyviä vaurioita ja että asunto olisi pitänyt vaihtaa (asumme edelleen keskustassa kolmiossa).

Minun miinukseni olisivat siis

- oman ja parisuhteen ajan vähäisyys

- hermojen kiristely ja väsymys (jälkimmäinen kesti omalla kohdallani tosin vain noin puoli vuotta, mikä on ihmisen elämässä lyhyt aika)

Nämä ovat tietysti yksilöllisiä kokemuksia.

Plussiin lisäisin sen, että muuttuu itse ihmisenä. Minulle suurin syy hankkia lapsia oli se, että elämään tulee erilaisia vaiheita ja sisältöjä ja itse kasvaa niiden mukana.

Vierailija
4/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattavat aiheuttaa.

Eikä se lopu vaikka lapsi täyttää 18v.

Vierailija
5/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vievät kaiken ajan ja vaativat aina enemmän kuin pystyisi oikeasti antamaan.

Toisaalta niitä rakastaa valtavasti ja aikuistuminen olisi ainakin minulle ollut mahdotonta ilman lapsia. Mikään vaikea työ tai sairaus tms. ei koettele ihmisen jaksamiskykyä niin kuin pari taaperoikäistä. Siitä jos selviää kunnialla, tietää pystyvänsä melkein mihin hyvänsä.

Vierailija
6/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin miinukset

- valvominen väsyttää

- lapsen valvominen ja kiukuttelu hermostuttaa

- väsymys kiristää pinnaa ja parisuhdetta (meillä vaan vauva-vaihe)

- asuntoa pitää vaihtaa isompaan (asuinalue sellainen että oltaisiin voitu asua täällä ilman lapsiakin)

- Vähemmän aikaa omiin harrastuksiin (mun harrastukset ei vie hirveästi rahaa) ja vanhojen kavereiden tapaamiseen

-kotiäitinä pikkulapsen kanssa oli tylsää ja ahdistavaa

-spontaanius (esim. lähdetäänpä tänään leffaan tai keikalle) vähenee

plussia

- lapset tuo uutta sisältöä ja uusia näkökulmia elämään

- lapsia rakastaa paljon

- lapsista on seuraa (vauvoista ei kyllä minusta juurikaan...)

- rakkaus omaan mieheen voimistuu lasten myötä

-tuo biologista tyydytystä (jos siis on tunne että haluaa lisääntyä)

-lapsi tuo paljon iloa (suukkoja, oivalluksia, hassutteluja jne)

Vierailija
7/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman omia lapsia olisin jäänyt kiertämään kehää itseni ympärille. Kun katson omia lapsiani (6 ja 8-vuotiaat) tuntuu ihan absurdilta ajatukselta, että noita ajattelevia ja toimivia lapsia ei olisi olemassa!

Toki pikkulapsivuoden pienen ikäeron sisarusten kanssa olivat raskaita, mutta olen kiitollinen siitä, että minulla on PERHE.

Tämä oli hyvin henkilökohtainen kannanotto, yksi muiden joukossa.

Vierailija
8/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kannata hankkia lapsia

Mutta asiaa ajatellaankin tunteella ja jossakin vaiheessa tulee tarvetta huolehtia muistakin kuin itsestään. Eli siinä vaiheessa, kun tulee sellainen olo on lapsen aika. Eikä sitä rakkauden määrää voi ymmärtää ennen kuin sen kokee. Aivan käsittämätöntä, miten paljon ja pyyteettömästi voi omaa lastaan rakastaa. Mutta vasta kun siihen on valmis ja siltä tuntuu.

Biologia on hoitanut asian niin, että useimmilla tulee jossakin vaiheessa tarve pidellä omaa nyyttiä sylissä. Kaikille ei tule koskaan eikä heidän tarvitse lapsia hankkia. Onneksi nykyään (useimmat) voivat valita.

Vierailija
9/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikään elämänalue ei juurikaan tule kohentumaan lasten myötä jos nyt ajatellaan terveyttä, omaa kuntoa, ulkonäköä, parisuhdetta, ystävyyssuhteita, työssäkäymisen mahdollisuutta, taloudellista tilannetta. Eli kaikki menee vähän heikompaan suuntaan useimmiten.

Vierailija
10/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

plussia ja sitten on plussia, on miinuksia ja sitten on miinuksia. Jotkut miinukset on tavallaan myös plussia ja jotkut plussat kääntyykin miinuksiksi. Mietippä miksi.

Yhden vinkin voin antaa. Kun lapsi sairastuu, se tuo järjetöntä huolta toisinaan, mutta kun pystyykin auttamaan pientä flunssaista potilasta ja saa kiitokseksi märän räkäisen suukon sitä tuntee itsensä korvaamattomaksi. Harvoin mikään muu asia kuin vanhemmuus saa ihmisen tuntemaan niin vahvaa rakkauden ja tarpeellisuuden tunnetta. Nämä jo yksistään ovat niin isoja plussia, että moni miinus jää jälkeen.

Mutta on sitten ihmisiä, joille esimerksi oma vartalo on kaikki kaikessa, lapsestakin huolimatta ja sitten menee ne rinnat ja se voi tosiaan laskea elämänlaatua aivan kaikkialla, harrastuksissa, töissä, parisuhteessa. Toisaalta, jos on rahaa, voi ottaa silarit ja saa lopulta ainakin hetkellisesti entistä paremmat tissit.

Ei näitä plussia ja miinuksia voi niin suorasukaisesti laskea, koska asiat merkitsevät ihmisille niin eri tavoin. Yksi on kuitenkin lähes varmaa, että lasten myötä koet pohjatonta rakkautta, huolta, surua, pelkoa, ahdistusta, empatiaa, iloa, onnistumisen tunnetta, tärkeyttä, jopa korvaamattomuutta.

Vierailija
11/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

plussia ja sitten on plussia, on miinuksia ja sitten on miinuksia. Jotkut miinukset on tavallaan myös plussia ja jotkut plussat kääntyykin miinuksiksi. Mietippä miksi.

Yhden vinkin voin antaa. Kun lapsi sairastuu, se tuo järjetöntä huolta toisinaan, mutta kun pystyykin auttamaan pientä flunssaista potilasta ja saa kiitokseksi märän räkäisen suukon sitä tuntee itsensä korvaamattomaksi. Harvoin mikään muu asia kuin vanhemmuus saa ihmisen tuntemaan niin vahvaa rakkauden ja tarpeellisuuden tunnetta. Nämä jo yksistään ovat niin isoja plussia, että moni miinus jää jälkeen.

Mutta on sitten ihmisiä, joille esimerksi oma vartalo on kaikki kaikessa, lapsestakin huolimatta ja sitten menee ne rinnat ja se voi tosiaan laskea elämänlaatua aivan kaikkialla, harrastuksissa, töissä, parisuhteessa. Toisaalta, jos on rahaa, voi ottaa silarit ja saa lopulta ainakin hetkellisesti entistä paremmat tissit.

Ei näitä plussia ja miinuksia voi niin suorasukaisesti laskea, koska asiat merkitsevät ihmisille niin eri tavoin. Yksi on kuitenkin lähes varmaa, että lasten myötä koet pohjatonta rakkautta, huolta, surua, pelkoa, ahdistusta, empatiaa, iloa, onnistumisen tunnetta, tärkeyttä, jopa korvaamattomuutta.

Vierailija
12/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi herranen aika, ei olis tullu mieleenkään tehdä tällaista listaa kun lapsesta aloin haaveilemaan ja se ei tullu meille kuin manulle illallinen. "Lapset harkinnassa" - se ei tänä päivän ole itsestäänselvyys että tulee helposti jos ollenkaan. Jos edes mietit miinuksia kannattaako miettiä lasten "hankkimista" ollenkaan. jos miinuksia onkin niin kyllä kaikki ihanat plussat ne kumoaa, voi tsiisus...

Vierailija
13/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ottavat todella paljon, mutta antavat niin paljon enemmän takaisin, että sitä on vaikea kuvitella ennen kuin sen itse kokee. Itse kärsin aikanaan pitkään lapsettomuudesta ja ajattelin aina jääväni paljosta paitsi jos lasta ei tule. Mutta nyt lapsen saatuani tajuan, että onneksi lapseton ei pysty edes kuvittelemaan kuinka paljosta todella jää paitsi jos lasta ei tule.

Vierailija
14/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että voiko kuvitella viettävänsä elämänsä ilman lasta?

Vierailija
15/15 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmastonmuuto,lisääntyvät luonnonkatastrofit, terrorismi, sodat, epätasa-arvo. liikakansoitus ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi