Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsi olla hoidossa 10 tunnin hoitopäiviä?

Vierailija
24.05.2011 |

Olen aloittamassa työt ja työmatkoineen siitä tulee pojalle hoitoajaksi 7.00-17.00. Eli kymmenen tuntia hoitoaikaa päivässä. Onko se sallittua?... tai pakkohan sen on olla...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä 8-16 ja työmatkoihin on riittää just just tunti, joten päiväkodille mennään ennen seitemään. Lähden päiväkodilta 7.00 ja takaisin olen noin 17.00, joten hoitoaika on laitettu 17.15.

Vierailija
22/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain on on vaikea ymmärtää ettei esim 2 aikuisen taloudessa voida lomittaa aikatauluja lainkaan niin ettei ne hoitopäivät venyisi siihen 10h:n.

Elämä on valintoja, kuka pitää mitäkin tärkeänä.

Aina elämä ei ole valintoja. Lapsi oli kotona siihen asti kun täytti 3 vuotta sen jälkeen oli pakko palata töihin. Hoitoalalla päivätöissä palkka on niin huono että jos tekee lyhyempää päivää ei pysyt maksamaan elämistä Helsigissä (kaksion vuokraa, peruskuluja, korotettuja päivähoitomaksuja ym)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

FYI, monilla aloilla joutuu painamaan epäsäännöllisiä työaikoja pienellä palkalla - asumismuodosta ja/tai lainasta riippumatta.

Vai pitäisikö vanhempien sitten vaikkapa uudelleenkouluttautua ennen lasten tekoa, että voisivat tuon pikkulapsiajan tehdä lyhennettyä työaikaa toimistolla?

Jos valitaan se iso asunto, iso omakotitalo ja sen mukana tuleva asuntolaina kyllähän se tarkoittaa, että lasten kotonaoloaika vähenee, koska vanhemmat raatavat pitkiä päiviä saadakseen asuntolainaa maksettua. Pikkulapsiaika on nopeasti ohi, sen ajan voisi helposti valita toisinkin ja sitten kun lapset aloittavat koulun siirtyä asuntovelkaisiksi.

Pikkulapsi aika on se kaikkein tärkein lasten myöhempää elämää ajatellen joten onhan panostus siihen yhteiseen aikaan myös viisastakin.

Vierailija
24/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei sulla ole edes sisälukutaitoa! :(

Miten voisi olettaa että ymmärtäisit ihmisiä kun omanapa on omanapa.

20

Vierailija
25/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei sulla ole edes sisälukutaitoa! :(

Miten voisi olettaa että ymmärtäisit ihmisiä kun omanapa on omanapa.

20

ei ole 22

Vierailija
26/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisi töihin jos lasten hoitoaika olisi yli 9h. Nyt ovat 8h. Talous ei olisi siinä tilanteessa, että olisi "pakko" pitää lapsia 9-10 tuntia hoidossa.

Sinä ja sinä, noin kapeakatseinen ihminen on onneton äitinä vaikka olisi töissä vain 4h/pv.

Vierailija
27/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitaan se iso asunto, iso omakotitalo ja sen mukana tuleva asuntolaina kyllähän se tarkoittaa, että lasten kotonaoloaika vähenee, koska vanhemmat raatavat pitkiä päiviä saadakseen asuntolainaa maksettua. Pikkulapsiaika on nopeasti ohi, sen ajan voisi helposti valita toisinkin ja sitten kun lapset aloittavat koulun siirtyä asuntovelkaisiksi. Pikkulapsi aika on se kaikkein tärkein lasten myöhempää elämää ajatellen joten onhan panostus siihen yhteiseen aikaan myös viisastakin.

ja silti lyhentämään työaikaa, joillekin joka penni on ihan välttämätön vaikka eläisikin vaatimattomasti vuokralla. Jotkut lapset pärjäävät loistavasti tulevaisuudessa riippumatta hoitopäivän pituudesta ja jotkut eivät vaikka olisivat kotihoidossa.

Vierailija
28/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkkeitä ottanut, onko sulla kokemusta niistä?

Lapsi kuoli, sanoin jo -ei elämässä aina voi tehdä valintoja. Joskus vaan elämä on mitä on.

On se kiva, kun teillä eräillä löytyy pokkaa arvostella toisia "vääristä valinnoista" kun ne omat on ne oikeat.

Ja ei, en ole pitänyt lapsia 10 h hoidossa, en puolusta itseäni. Toisin arvostelen niitä jotka ei näe elämää kuin mitä se on omassa osoitteessa ja muut tekee väärin.

20, alkujaan 16

Vierailija
29/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi laitata lapsiani ikinä 10h päivässä hoitoon, kauheaa! kyllä on lapsilla pitkät "työpäivät" ja miten rankkaa se niille onkaan. sitten ne raukat saa varmaan kesällä 2vkoa lomaakin

Vierailija
30/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuorin lähti eskariin. Säästöön en pahemmin mitään saanut, eikä ulkomaanmatkoja tehty.

Kerhoissa lapset kävivät ja saivat viettää kiireettömän varhaislapsuuden.

Elämä on valintoja, mikä sinulle on tärkeintä (lapsetko) ?

Vierailija
31/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain on on vaikea ymmärtää ettei esim 2 aikuisen taloudessa voida lomittaa aikatauluja lainkaan niin ettei ne hoitopäivät venyisi siihen 10h:n.

Elämä on valintoja, kuka pitää mitäkin tärkeänä.

on sekä isä että äiti, että terveisiä yh:lle...

Vierailija
32/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi laitata lapsiani ikinä 10h päivässä hoitoon, kauheaa! kyllä on lapsilla pitkät "työpäivät" ja miten rankkaa se niille onkaan. sitten ne raukat saa varmaan kesällä 2vkoa lomaakin

Vierailija
33/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap:n kysymys oli, että saako lapsi olla 10 tuntia päivähoidossa.

On se omituista että jos "minun ei tarvitse pitää lapsiani 10 tuntia hoidossa, niin silloin ei varmastikaan kenenkään muunkaan tarvitse pitää. Ja ne jotka pitää ovat aivan paskoja vanhempia."

Ei jeesus sentään.

Vierailija
34/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.30 - 15.00/16.30. Välillä lapsi sanoo että miksi äiti tulit niin aikaisin oisit tullut myöhemmin että saan leikkiä ulkona. Ja tänäänkin olisi saanut jäädä kotiin kun olin etätöissä, mutta eikö tuo tarhaan halunnut mennä, koska kotona olisi joutunut olemaan sisällä äidin kanssa.

Eivät kaikki tarhat niin kauheita paikkoja kuin täällä kuvitellaan.

Vierailija
35/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on eskari-ikäisestä pojasta. Eli tähän asti olen hänet ja hänen isotsiskonsa hoitanut itse kotona ilman mitään tukea yhteiskunnalta nyt jo kolmeen vuoteen (yheensä olen ollut kotona 9v) ja nyt on säästötili totaalisen tyhjä. Eli palkkaa olisi saatava.

Ja kun ei asuta ihan missään keskustassa niin työmatkaa tulee 55 kilsaa ja tunti siihen on varattava. Eli poika aloittaa eskarin ja joutuu ennen sitä pari tuntia olemaan hoidossa ja sitten iltapäivällä lisää viiteen asti.

Mielestäni olen hoitanut äitihommani ihan hyvin, nyt vain on pakko laittaa hänet hoitoon mutta 6 vuotta olen häntä kotona hoitanut. Pitäisi olla perusturvallisuuden ihan kohdillaan. Isommat tytöt (syksyllä toka- ja kolmasluokkalainen) ovat innoissaan kun pääsevät koulun iltapäiväkerhoon syksyllä.

Vierailija
36/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmissa päiväkodeissa ulkoillaan iltapäivällä ja sen kauemmin saa lapsi siis olla ulkona ja leikkiä kavereidensa kanssa

Vierailija
37/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli talo oli velaton, autoistakaan ei enää lainaa jäljellä, mutta työnantaja ei antanut mahdollisuutta lyhentää työpäivää. Lain mukaan mahdollista, mutta käytännössä ei onnistu. Kun kuopus täytti 3v piti valita, palaanko töihin vai jäänkö työttömäksi, oman alan työpaikkoja ei noin vain saatavilla.

Jäin pois töistä, en kirjautunut työkkäriin (koska en hakenut töitä) ja kun palasin työmarkkinoille, ei työpaikkoja ollut. Nyt on työmatka suuntaansa vähän yli 100 km, joten ehkä olisi kannattanut mennä töihin aikanaan eikä jäädä kotiin.

Vierailija
38/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kivaa ole mutta aina ei ole vaihtoehtoja. Meillä on molemmilla tarkat työajat, ei mahdollisuutta liukumille. Työaikaa voisi toki toinen meistä lyhentää mutta se tarkoittaisi nelipäiväistä viikkoa ja silti täsmälleen yhtä pitkiä työpäiviä. Ei ole siis mahdollista lähteä joka päivä pari tuntia aikaisemmin.

Tokihan voisi jättäytyä työttömäksi mutta harva haluaa oikeasti ryhtyä tähän ja ottaa riskin joutua kaikenmaailmaan turhiin työkkärin koulutuksiin ja työllistämisiin. Eikä se taloudellisestikaan olisi mitenkään järkevää.

Vierailija
39/41 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittamassa työt ja työmatkoineen siitä tulee pojalle hoitoajaksi 7.00-17.00. Eli kymmenen tuntia hoitoaikaa päivässä. Onko se sallittua?... tai pakkohan sen on olla...

Tiesitkö että lapsilla jotka viettävät yli 35/t viikossa päiväkodin ryhmähoidossa on selkeästi enemmän eri tasoisia emotionaalisen kehitykseen liityviä ongelmia.Tiedän ettei ole kiva kuulla jos töihin on pakko mennä, mutta onhan se kuitenkin parempaa kuin että kieltää totuuden. Yritä saada pph:oon jos lapsesi alle kolme, huomattavasi vähemmän stressiä ja myös riskejä kehitykselle.

Vierailija
40/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mielelläni haluaisi, mutta meilläkin voi parikertaa kuussa lähennellä hoitopäivä tuota 10 h, jos miehelläni on pitkä työpäivä. Hän vie lapsen hoitoon omien töidensä mukaan. Mieheni työt 7,30 -18.15 välillä. Minun työni alkavat jo 5 aikaan aamusta ja loppuvat n. 18. Päivällä on taukoa, mutta se sijoittuu hoidossa ruokailu ja nukkumisaikaan, joten ei ole mitään järkeä hakea lasta kotiin. Tuolloin ajelisin lapsen kanssa parhaaseen leikki aikaan n 23 km, tekisimme ruuan, söisimme kävisimme päikkäreille ja sitten lapsi täytyisikin herättää takaisin autoon ja jossain välissä antaa vielä välipala ennen hoitoon uudelleen vientiä. Hoito on melko lähellä mieheni työpaikkaa. Meiltä matkaa noin 23-25 km. Minun työni on siinä välillä. Hoitopaikkaan kuitenkin sieltä n 16-17 km. Joten illastakin jos varttia aiemmin pääsisin töistä kuin mieheni en välttämättä kovin montaa minuttia aiemmin ehtisi lasta hakea. Lapsi on osan päiviä kotona, jos mieheni työt alkavat myöhemmin ja minä ehdin kotiin päiväksi. Silloin iltahoidon klo 14.30-16...18.30 hoitaa isovanhempi sanalla kun katsovat ekaluokkalaisen perään. Täällä iltapäiväkerho loppuu jo klo 17. Ykköskuokkalaisen koulu on vielä n 10 km päinvastaiseen suuntaan kuin työmme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan