Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli puhetta, että lapset loppuu perhepäivähoidosta

Vierailija
23.05.2011 |

koska rajataan hoitopäivän pituutta.

Esimies sanoi, ei pidä paikkaansa. Oli katsonut usean kymmenen päiväkotilapsen hoitoaikoja.

Suurin osa on alle 9h hoidossa.

Perhepäivähoidossa ne vanhemmat on jostain syystä laittaneet hoitoaikasopimikseen 10h/vrk vaikka tarve paljon vähäisempi.

Eikä meidän palkka tipu!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pääasiallisesti lapsi olisi hoidossa 9h. Hoitoajan pituuteen ei pysty kukaan puuttuumaan.

Kun on joustava työaika niin joskus on vain oltava pidempään, ja sen takia laitan 10h.

Vierailija
2/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pääasiallisesti lapsi olisi hoidossa 9h. Hoitoajan pituuteen ei pysty kukaan puuttuumaan.

Kun on joustava työaika niin joskus on vain oltava pidempään, ja sen takia laitan 10h.

Useimmissa kunnissa hoitajan työpäivän pituudeksi tulee 9 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikeaksi tekee tuo tiettyjen aikojen noudattaminen. Eli minun työajat on 8-16 ja miehen miten sattuu. Joskus lähtee aikaisemmin kuin minä, joskus myöhemmin. Ja töissä saattaa olla yömyöhään. Ollaan sovittu, että se vie lapsen hoitoon, kumpi lähtee myöhemmin. Minä jos vien, niin lapsi menee klo 7, mutta toisinaan mies vie vasta klo 8-9 välillä.

Minä pääsen töistä klo 16 ja olen hakemassa lasta vasta klo 17. Mies saattaa toisinaan päästä hakemaan aikaisemmin. Hoitoaika on pakko kuitenkin olla klo 7-17 (10h) koska toisinaan joudun minä viemään ja hakemaan, jos mieheni ei pääse. Ja usein se tosiaan olen minä, joka lapsen hakee.

Nyt tuon lakimuutoksen vuoksi jouduimme lyhentämään hoitoaikaa siihen 9h. Jos siis haluamme pph-paikan pitää. Ja haluamme. Eli joko lapsi viedään myöhemmin ja haetaan samaan aikaan, kuin ennenkin (silloin mies joutuisi AINA VIEMÄÄN) ja se ei onnistu. No, viedään lapsi sitten samaan aikaan, kuin ennenkin, mutta haetaan aikaisemmin (minä vien, sopii hyvin, mutta kuka hakee? Mies ei välttämättä aina ehdi klo 16 hakemaan lasta) No, nipsastaan puoli tuntia molemmista päistä (en pääse viemään, enkä hakemaan, ilman että myöhästyn töistä tai lähden aikaisemmin) Ja pomo tykkää! Joku ratkaisu oli pakko tehdä ja kummankin uhrauduttava. Onneksi voin joustaa jonkin verran työajoissa, mutta aika laskelmoimiseksi tämä menee.

Ja ei siinä vielä kaikki. Kaikilla muilla hoitolapsilla pitää olla sama hoitoaika! Eli jos yhdelle sopii tietty aika, toiselle ei sovikkaan ja kolmas haluaa ihan muuta. Voin vain kuvitella, kuinka moni jo noiden taistelujen jälkeen vaihtaa hoitopaikkaa päiväkotiin. Kun se on vain helpompaa.

Me pidimme silti pph-paikan, koska päiväkotiin lapsi ei vain sopeutunut. Todettu monta kertaa ja yhtä itkua ollut. Nyt sitten pähkäilemme elokuusta lähtien, miten hoidamme viemisen ja hakemisen. Onneksi minä olen tuon työaikalain voimaan tulemisen jälkeen vain lyehyen aikaa töissä ja sitten jään kotiin. Onneksi. Lapsi voi jatkaa lyhyempiä hoitopäiviä tutulla hoitajalla ja minun ei tarvitse jättää itkevää lasta päiväkotiin viikko toisensa perään.

Mutta kyllä hankaloittaa pitkän ajan tähtäimellä tämä työaikalaki monien perheiden arkea ja varmasti monet vanhemmat vaihtavat hoitopaikan päiväkotiin. Minäkin olisin vaihtanut, jos en jäisi töistä nyt pois. Kyllä ne lapsen itkut olisi ollut vain pakko kestää. Nyt sentään saamme hiukan armonaikaa ja lapsi kasvaa. Ja ehkä sitten parin vuoden päästä päiväkoti onkin jo mitä mukavin paikka.

Vierailija
4/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tarhassa, jossa hoitoajat joustavat. Olisi hirveä stressi tuijotella kelloa joka päivä että kohta pitää lähteä hakemaan lasta tarhasta.

Vierailija
5/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllinen tarve on ihan perseestä etenkin perheissä, joissa on 3 hoitoikäistä lasta tai enemmän.

Vierailija
6/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tarhassa, jossa hoitoajat joustavat. Olisi hirveä stressi tuijotella kelloa joka päivä että kohta pitää lähteä hakemaan lasta tarhasta.

että eivät hyväksy sitä, että vien lapsen ennen klo seitsemää. Hoitoajaksi määritelty 11 tuntia (luitte aivan oikein, työmatkaan bussilla menee reilusti yli tunti suuntaansa, vaikka matkaa ei ole kuin 35 km) eli 6.30 - 17.30. Päiväkoti aukeaa virallisesti 6.30, mutta koska muut lapset tulevat vasta 7.15 jälkeen, joutuu siellä yksi odottamaan lastani. Ja vastaavasti päiväkoti suljetaan 16.30, jonka jälkeen yksi hoitaja on paikalla lapseni kanssa.

Päiväkodista on ilmoitettu, että tämä ei voi jatkua, lapseni hoitaminen on heille liian kallista. Olen vastannut, että minä en voi asialle mitään. Perhepäivähoidossa hoitopäivä oli lyhyempi, koska mies pääsi sieltä hakemaan, nyt päiväkodista se ei onnistu.

Lohdun sanana kaikille niille, jotka kauhistelevat hoitopäivän pituutta: yleensä lapsi on siellä vain noin 9 tuntia, koska kuljen omalla autolla.

Vierailija
7/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia pph ja lähes kaikkien lasten hoitoajat ovat olleet välillä 7.30 - 16.30, mikä on jatkossa mun työaika. Ryhmässä on aina ollut korkeintaan yksi lapsi, jolla hoito on alkanut ennen 7:ää tai jatkunut 17:ään asti, ja nämä lapset ovat venyttäneet mun työaikaa 10 - 10,5-tuntiseksi. Nyt tällaiset lapset menevät tarhaan. Tuskin tulee olemaan mikään ongelma saada lapsia, joiden hoitoaika osuu mun työaikaan, koska ei se ole ollut ongelma tähänkään asti.

Vierailija
8/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan enää halua perhepäivähoitajaksi, niin kyllä heille lapsia riittää.

Ne jotka laittaa lapsensa tähän kodinomaiseen hoitomuotoon niin tietää että lapsella pitää olla tukiverkosto joka on valmis hoitamaan phh:n lomien aikana.

Vierailija
9/11 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eivät hyväksy sitä, että vien lapsen ennen klo seitsemää. Hoitoajaksi määritelty 11 tuntia (luitte aivan oikein, työmatkaan bussilla menee reilusti yli tunti suuntaansa, vaikka matkaa ei ole kuin 35 km) eli 6.30 - 17.30. Päiväkoti aukeaa virallisesti 6.30, mutta koska muut lapset tulevat vasta 7.15 jälkeen, joutuu siellä yksi odottamaan lastani. Ja vastaavasti päiväkoti suljetaan 16.30, jonka jälkeen yksi hoitaja on paikalla lapseni kanssa. Päiväkodista on ilmoitettu, että tämä ei voi jatkua, lapseni hoitaminen on heille liian kallista. Olen vastannut, että minä en voi asialle mitään. Perhepäivähoidossa hoitopäivä oli lyhyempi, koska mies pääsi sieltä hakemaan, nyt päiväkodista se ei onnistu. Lohdun sanana kaikille niille, jotka kauhistelevat hoitopäivän pituutta: yleensä lapsi on siellä vain noin 9 tuntia, koska kuljen omalla autolla.

eikä ikinä ole valitettu. Nykyisin klo 6.30 on tarhassa jo 5 lasta. 17 jälkeisestä hoidosta ei ole tietoa, koska siihen ei ole meillä tarvetta.

Vierailija
10/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa kunnissa hoitajan työpäivän pituudeksi tulee 9 tuntia.

Ihan on hyvä asia että hoitopäivän pituutta etenkin kaikkein pienimpien kohdalla rajotetaan.Tuntuu kyllä aika julmalta alle kolmevuotiasta päivittäin pitää hoidossa 9-10t. Tämä on muuten vain Suomalaisen yhteiskunnan erikoisuus.

Vierailija
11/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustovara. Normaalisti mies vie n. 8.15 ja haen 15.45-16.30. Mutta toisinaan mieheni on työmatkoilla tms.jolloin joudun viemään n.7.15-7.30.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä