hyvä ja helppo ohje kinkkukiusaukseen tai lohikiusaukseen?
En ole kumpaakaan ikinä tehnyt, muutenkin tosi huono tekemään ruokia. Nyt olen ajatellut kunnostautua, kun esikoinen kohta 1v. Viikonloppuna tein makaronilaatikkoa ja lapsi tykkäsi kovasti. :)
Kommentit (13)
korvaamalla kinkkusuikaleet lohisuikaleilla. Mausteeksi tilliä.
Muuten samalla tavalla kuin kinkkukiusaus, mutta kinkun sijaan tietysti lohisuikaleita. Itse ostan yleensä palan (kirjo)lohta, jonka paloittelen ja marinoin hetken sitruunamehussa, oliiviöljyssä, mausteena suolaa ja pippuria. Valmiita kirjolohisuikaleitakin voi tietysti käyttää, jos tykkää niistä marinadeista.
Kilon pussi peruna-sipulisekoitusta kaupan pakastealtaasta, pussillinen kinkkusuikaleita, yrttisuolaa, mustapippuria, 2-3 purkillista kolmen juuston tai kolmen sipulin kermaa. Laita vuokaan pohjalle puolet perunasuikaleista, sitten kinkkusuikaleet ja päälle loput perunat. Ripottele pinnalle suolaa ja pippuria, kaada kermat sekaan. Juustoraastettakin voi laittaa, jos siitä tykkää. Sitten vain uuniin, 200 astetta, n. tunti.
Laita laakeaan vuokaan peruna-sipulisekoitusta 1 pussi (pakaste), vuorotellen valmiiden kinkkusuikaleiden kanssa, perunaa alle ja päälle. Kaada sekaan kermaa tai ruokakarmaa joka kestää uunin lämpöä. Uunissa muistaakseni 30 min, tai 45 min, en muista tarkemmin.
Jos annat taaperolla, älä lisää suolaa, kinkkusuikaleet on aika suolaisia.
Kirjolohikiusaukseen voi laittaa samalla systeemillä kirjolohta kinkun asemasta, eli ostat kirjoholifileen, vedät siitä veitsellä suikaleita ja ohuita palasia, ei nahkaa, ja laittelet samalla tavalla vuuan pohjalle peruna-sipulia, sitten kalaa, kalan päälle vähän suolaa ja tilliä ja peruna-sipulia ja sitten tuo kerma / kasvisrasvakerma / ruokakerma ja uuniin.
Vaihtelee vaan vähän mausteita. Todella näppärä ruoka. Kokeile myös broilerikiusausta. Voi laittaa sekaan vaikka maissiakin broilerin lisäksi.
te siis ne kirjolohi ja broilerisuikaleen raakana sinne laatikkoon ja uuniin? En ole ap vaan toinen aloittelija.. :)
te siis ne kirjolohi ja broilerisuikaleen raakana sinne laatikkoon ja uuniin? En ole ap vaan toinen aloittelija.. :)
laittamalla mukaan vähän (esim. 2 viipaletta) kylmäsavustettua lohta pieninä siivuina.
Ostan 400g jauhelihaa, 500g perunasipulisekoitusta, puskin flora kevyt ja paksu kermaa.
Uuni päälle 225`
Voitele uunivuoka
Ruskista jauheliha ja mausta makusi mukaan
Kaada perunasipulisekoitusta uunivuoan pohjalle ja päälle jauhelihat sekä loput perunasipulisekoituksesta.
Kaada kerma vuokaan ja sitten vaan uuniin 60min
Ja kun ottaa uunista, niin antaa asettua 10min ennen tarjoilua
Ja helpotukseksi sama ohje löytyy perunasipulisekoituspussista
Ja aina voit vaihtaa jauhelihan tilalle juuri niitä kinkkusuikaleita tai anjovista
Perusohjeen sekaan voi laittaa melkeinpä mitä vain, esimerkiksi pakastevihannespussin tai kevyesti keitettyä porkkanaa ja kukkakaalia. Meillä syödään tosi usein näitä sitä-sun-tätä-laatikoita... Kermankin voi korvata esim. tuorejuustopurkin jämällä, jota on notkistettu maidolla.
Minä olen paistanut lihan/kalan varmuuden vuoksi ensin pannulla.
Perusohjeen sekaan voi laittaa melkeinpä mitä vain, esimerkiksi pakastevihannespussin tai kevyesti keitettyä porkkanaa ja kukkakaalia. Meillä syödään tosi usein näitä sitä-sun-tätä-laatikoita... Kermankin voi korvata esim. tuorejuustopurkin jämällä, jota on notkistettu maidolla.
mutta nää tuunaus-laatikot on yleensä ihan kauheen makuisia :(
Perusmaut on parhaita!
Perusohjeen sekaan voi laittaa melkeinpä mitä vain, esimerkiksi pakastevihannespussin tai kevyesti keitettyä porkkanaa ja kukkakaalia. Meillä syödään tosi usein näitä sitä-sun-tätä-laatikoita... Kermankin voi korvata esim. tuorejuustopurkin jämällä, jota on notkistettu maidolla. Minä olen paistanut lihan/kalan varmuuden vuoksi ensin pannulla.
mutta nää tuunaus-laatikot on yleensä ihan kauheen makuisia :( Perusmaut on parhaita!
Ei meillä laatikoita vieraille tarjotakaan :) Lapsille maistuu, ei mene jämät hukkaan ja tulee niitä vihanneksia syötyä.
jos lohen paistaa ensin pannulla ja sitten vielä uunissa, se on kyllä niin järkyttävän kuivaa, että väittäisin syömäkelvottomaksi :(
Kilon pussi peruna-sipulisekoitusta kaupan pakastealtaasta, pussillinen kinkkusuikaleita, yrttisuolaa, mustapippuria, 2-3 purkillista kolmen juuston tai kolmen sipulin kermaa. Laita vuokaan pohjalle puolet perunasuikaleista, sitten kinkkusuikaleet ja päälle loput perunat. Ripottele pinnalle suolaa ja pippuria, kaada kermat sekaan. Juustoraastettakin voi laittaa, jos siitä tykkää. Sitten vain uuniin, 200 astetta, n. tunti.