Että ärsyttää kunnallinen terveydenhuolto!
Joo, olen raskaana oleva astmaatikko ja soitin neuvolaan, koska oloni on suoraan sanoen hirveä. Keuhkot eivät selkeästi hengitä kunnolla, olen hengästynyt, yskin, ja hengitys rohisee/vinkuu. No, neuvolasta todettiin, ettei neuvolalääkäri voi auttaa, koska heillä ei kuulemma ole tarvittavia tutkimusvälineitä(?), soita terveyskeskukseen.
No, seuraavaksi sitten soitin terveyskeskukseen, jossa täti yritti ensin saada minua soittamaan neuvolaan (kunnes lopulta suostui katsomaan tietoni, ja tajuamaan, että olin jo sinne soittanut), ja sitten totesi, ettei heiltä saa lääkäriaikoja, ei täksi eikä esim. huomiseksi päiväksi! Mene päivystykseen.
No seuraava etappi sitten on tuo päivystys kolmelta, ja siellä sitten tiedän joutuvani taas taistelemaan, että pääsen lääkärin tapaamaan, ja kunhan olen jonoon päässyt, niin jonottamista on edessä ainakin se kahdesta kolmeen tuntiin. Todennäköisempää on neljän-viiden tunnin jonotus. Eli koko ilta meneekin sitten siellä jonottaessa.
Että pistää siis vihaksi tämä systeemi! Luulisi nyt sentään, että raskaana oleva otettaisiin tosissaan, onhan tässä kyseessä myös pienen lapsen hyvinvointi! Mutta kun ei niin ei. Mutta pakko se on itselleen jostain palvelua vaatia, olo on niin kamala.
Kommentit (40)
Vastaanoton lähäri sanoi heti kärkeen, että luomi ei ole koskaan päivystyasia (en asioinutkaan päivystysluukulla, vaan tavallisella ajanvarauksella). Ajan sain sitten 4 viikon päähän, kun ei kuulemma ole aikoja annettavana...
Sentään sait ajan.
Omassa kunnassani ei-kiireellisille ei edes anneta aikoja. Vastaus on yleensä "tämän kuun ajat on jo annettu, soita ensi kuussa" tai "vielä ei tämän kuun aikoja voi antaa, soita myöhemmin uudestaan ... ei, en tiedä milloin aikoja voi antaa"
odottamaan Jorvissa tiputukseen pääsyä yht. 8 tuntia. Olin oksentanut päiväkausia (kokoraskauden ajan, mutta tauotta reilu viikon). Olin pahasti kuivunut ja heikossa kunnossa.
Mutta joo odotin todella heikkovointisena tuon 8 h jonka jälkeen jouduin siis tiputukseen. Lisäksi sain hoitajalta vittuilut päälle tyyliin ethän sä kuolemaa tee, mitä valitat..
Viimeinen kertani kunnallisessa terveydenhuollossa, tuon jälkeen olen hoidattanut itseni ja lapseni yksityisellä ja taatusti hoidatan jatkossakin.
Tänäänkin soitin vasta yhdentoista aikaan ja heti sain ajan iltapäiväksi.
Aina on minut otettu tosissaan ja tosi hädässä olen päässyt päivystyksessäkin suoraan lääkärin vastaanotolle.
Kiitos vaan kaikille meidän alueen lääkäreille ja sairaanhoitajille!
Esim. kunta jossa asuin muutama vuosi sitten oli tällainen terveydenhuoltopalveluiltaan. Soitti vain, ja ajan sai lähes heti, ja jossei ei saanut, oli puhelimessa olevan työntekijän ääni pahoitteleva. Muutenkin olivat työntekijät terveydenhuoltopuolella todella ystävällisiä, mitä valitettavasti eivät nykyisessä kunnassani ole. Mieheni kanssa haaveilemme, että pääsisimme tuonne takaisin muuttamaan (myös olisi molempien perheet lähempänä), mutta ehkä se jonain päivänä onnistuu!
Ap
siitä miten ihmisiä pompotetaan julkisella terveydenhoitopuolella eikä mikään toimi. Ja SILTI valitetaan, että ei muka voi toimintaa parantaa ja tehostaa.
Vastaanoton lähäri sanoi heti kärkeen, että luomi ei ole koskaan päivystyasia (en asioinutkaan päivystysluukulla, vaan tavallisella ajanvarauksella). Ajan sain sitten 4 viikon päähän, kun ei kuulemma ole aikoja annettavana...
Sentään sait ajan. Omassa kunnassani ei-kiireellisille ei edes anneta aikoja. Vastaus on yleensä "tämän kuun ajat on jo annettu, soita ensi kuussa" tai "vielä ei tämän kuun aikoja voi antaa, soita myöhemmin uudestaan ... ei, en tiedä milloin aikoja voi antaa"
Silloin kun syynä on mukavuudenhalu, vaihtoehtona on yksityislääkäri, jota muuten myös tuetaan verorahoilla ja rankasti! Varmasti saitana ihmisenä haet sen kelakorvauksen yksityislääkärikäynnistäkin.
Osittain samaa mieltä. uskon siihen että suomessa saa hyvää lääkärihoitoa kun on oikea kunnon hätä. Jos esimerkiksi kaatuu ja saa avohaavan päähän, niin ei silloin jonoteta 4-5 tuntia vaan kyllä päivystys ottaa jonon ohi. Jos hätä ei ole hengenhätä, niin joutuu odottamaan, ellei jaksa odottaa niin on mentävä yksityiselle.
Ja pitää ottaa huomioon ettei akuutteja leikkauksia tai isoja leikkauksia tehdä muutenkaan yksityisellä vaan isoissa sairaaloissa julkisella puolella. Lähinnä se epämukavuus ja ns. huono hoito tulee siinä alussa ennen varsinaista hoitoa.
Mutta on se tosiaan epäreilua että se ensihoito takkuaa pahasti verrattuna yksityiseen. Resurssit ei vaan riitä. Ja jos itse käy harvoin lääkärillä, niin potuttaahan se ettei sinne kerran vuodessa pääse heti. Asiaa pitää katsoa kokonaisvaltaisesti kuitenkin. Eli kaikkiin potilaisiin suhteutettuna resurssit ei riitä.
odottamaan Jorvissa tiputukseen pääsyä yht. 8 tuntia. Olin oksentanut päiväkausia (kokoraskauden ajan, mutta tauotta reilu viikon). Olin pahasti kuivunut ja heikossa kunnossa. Mutta joo odotin todella heikkovointisena tuon 8 h jonka jälkeen jouduin siis tiputukseen. Lisäksi sain hoitajalta vittuilut päälle tyyliin ethän sä kuolemaa tee, mitä valitat.. Viimeinen kertani kunnallisessa terveydenhuollossa, tuon jälkeen olen hoidattanut itseni ja lapseni yksityisellä ja taatusti hoidatan jatkossakin.
Olikohan tuossa pikkuisen liioittelua..? Ei mikään sairaala odotuta pyörtymisen partaalla olevaa oksentavaa 7kk raskaana olevaa naista 8 tuntia. Kävit varmaan myös synnyttämässä yksityisella vai kuinka?
koska olen astmasta kärsinyt jo monta vuotta osaan esim. kotona mitata pef-tuloksia, sekä lisätä lääkitystä itsekin. Eli aivan turhasta en valita, sillä olen jo kotona tehnyt minulle ohjeistetut toimenpiteet, ettei ensimmäiseksi tarvitsisi lääkäriin mennä. Kuitenkin nämä eivät nyt jostain syystä ole auttaneet, ja tästä puhuimme neuvolassa jo viime viikolla. Ja koska olen viikolla 38 en voi jättää tätä asiaa muutaman päivän päähän, koska koen, että jos synnytykseni käynnistyy nyt, tarvitsen myös keuhkojeni kapasiteettia mahdollisimman täysinäisenä lapsen synnyttämiseen.
Ap
odottamaan Jorvissa tiputukseen pääsyä yht. 8 tuntia. Olin oksentanut päiväkausia (kokoraskauden ajan, mutta tauotta reilu viikon). Olin pahasti kuivunut ja heikossa kunnossa. Mutta joo odotin todella heikkovointisena tuon 8 h jonka jälkeen jouduin siis tiputukseen. Lisäksi sain hoitajalta vittuilut päälle tyyliin ethän sä kuolemaa tee, mitä valitat.. Viimeinen kertani kunnallisessa terveydenhuollossa, tuon jälkeen olen hoidattanut itseni ja lapseni yksityisellä ja taatusti hoidatan jatkossakin.
Olikohan tuossa pikkuisen liioittelua..? Ei mikään sairaala odotuta pyörtymisen partaalla olevaa oksentavaa 7kk raskaana olevaa naista 8 tuntia. Kävit varmaan myös synnyttämässä yksityisella vai kuinka?
..tein valituksen asiasta sillä KYLLÄ, olin oikeasti todella heikossa hapessa. Ja kyllä synnytin yksityisellä.
Valitukseeni ei reagoitu mitenkään. Minua hoitanut lääkäri pahoitteli tilannettani ja oli todella pahoillaan.
myös huonosta palvelusta. En nyt muista miten tuo meni, mutta hoitovirhe kuitenkin syövän hoidossa. KUn asia oli saatu käsiteltyä, mummoni oli jo kuollut. Lopputulos kuitenkin oli tyyliin "näitä sattuu, ja olemme hyvin pahoillamme". No en usko, että vaikka asiat olisi oikein hoidettu olisiko tilanne ollut eri. Nyt emme kuitenkaan koskaan saa tietää.
tuollaisia asioita varten ja sinullahan ei ole hengenhätää, joten voit kyllä odottaa muutman tunnin jonossa.
..tein valituksen asiasta sillä KYLLÄ, olin oikeasti todella heikossa hapessa. Ja kyllä synnytin yksityisellä. Valitukseeni ei reagoitu mitenkään. Minua hoitanut lääkäri pahoitteli tilannettani ja oli todella pahoillaan.
Oletko töissä/työsuhteessa? Oletko tarkistanut saatko käyttää työterveyden palveluita äitiysloman aikana? Meillä ainakin (onneksi) onnistuu.
oikeen sopiva ketju mullekkin tähän hetkeen.. juuri tulin tk:sta lääkäristä ja sain taas todeta että julkinen terveydenhuolto ei todellakaan enää pelaa. Ensin odotin sitä lääkäriaikaa kaksi kuukautta kipeän, liikuntarajoitteiseksi menneen olkapääni kanssa ja mitä sanoo tämä lääkäri!!!
ei vaivautunut edes tutkimaan, sanoi että elä tee sellaisia liikkeitä jotka sattuu (eli pitäs vissiin lopettaa koko käden liikuttaminen) ja laita mobilatia.
tällä menolla kun tilanne pahenee, mun käsi on kohta käyttökelvoton...
ja huomauttelijoille sitten kerrottakoon, että varasinkin jo ajan yksityiselle alan erikoislääkärille. jospa sieltä sitten jotain apua edes sais, vaikka kalliiksihan se tulee.
suomessa ei enää saa hoitoa kuin yksityisellä...
olisi ehdotus ap:lle, vaikka jo 'muutaman vuoden' myöhässä: MENE ITSE TÖIHIN JULKISEEN TERV HUOLTOON !!! Kuulet sitten juuri tasan itsesi kaltaisi hysteerikkoja, narisoija, valittaja, HUUTAJIA ja hulluja, joille terv huollon henkilöstön pitäisi toimia oman toimen ohella myös lapsenvahtina, ennustajana ja viihdyttäjänä.
TERVETULOA!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 13:02"]Silloin kun syynä on mukavuudenhalu, vaihtoehtona on yksityislääkäri, jota muuten myös tuetaan verorahoilla ja rankasti! Varmasti saitana ihmisenä haet sen kelakorvauksen yksityislääkärikäynnistäkin.
[/quote]
Just näin. Ja raskaus ei ole sairaus.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 13:16"]
Sentään sait ajan. Omassa kunnassani ei-kiireellisille ei edes anneta aikoja. Vastaus on yleensä "tämän kuun ajat on jo annettu, soita ensi kuussa" tai "vielä ei tämän kuun aikoja voi antaa, soita myöhemmin uudestaan ... ei, en tiedä milloin aikoja voi antaa"
No ei tarvi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 12:36"]Joo, olen raskaana oleva astmaatikko ja soitin neuvolaan, koska oloni on suoraan sanoen hirveä. Keuhkot eivät selkeästi hengitä kunnolla, olen hengästynyt, yskin, ja hengitys rohisee/vinkuu. No, neuvolasta todettiin, ettei neuvolalääkäri voi auttaa, koska heillä ei kuulemma ole tarvittavia tutkimusvälineitä(?), soita terveyskeskukseen.
No, seuraavaksi sitten soitin terveyskeskukseen, jossa täti yritti ensin saada minua soittamaan neuvolaan (kunnes lopulta suostui katsomaan tietoni, ja tajuamaan, että olin jo sinne soittanut), ja sitten totesi, ettei heiltä saa lääkäriaikoja, ei täksi eikä esim. huomiseksi päiväksi! Mene päivystykseen.
No seuraava etappi sitten on tuo päivystys kolmelta, ja siellä sitten tiedän joutuvani taas taistelemaan, että pääsen lääkärin tapaamaan, ja kunhan olen jonoon päässyt, niin jonottamista on edessä ainakin se kahdesta kolmeen tuntiin. Todennäköisempää on neljän-viiden tunnin jonotus. Eli koko ilta meneekin sitten siellä jonottaessa.
Että pistää siis vihaksi tämä systeemi! Luulisi nyt sentään, että raskaana oleva otettaisiin tosissaan, onhan tässä kyseessä myös pienen lapsen hyvinvointi! Mutta kun ei niin ei. Mutta pakko se on itselleen jostain palvelua vaatia, olo on niin kamala.
[/quote]
Systeemi on vain tuollainen. Neuvolalle tosiaan kuuluu vain raskauden hoito, ei perussairautesi hoito. Terveyskeskus on ensisijainen, mutta ei sieltäkään voida aikaa tyhjästä antaa. Sitten vaan päivystykseen. Jos sulla oikeasti ei henki kulje, kyllä saat sieltä apua heti.
Meillä terveydenhoito sujuu oikeasti hyvin. Kannattaa katsoa Netflixistä dokkari jenkkilän systeemistä. Antaa vähän perspektiiviä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 13:06"]Tänäänkin soitin vasta yhdentoista aikaan ja heti sain ajan iltapäiväksi.
Aina on minut otettu tosissaan ja tosi hädässä olen päässyt päivystyksessäkin suoraan lääkärin vastaanotolle.
Kiitos vaan kaikille meidän alueen lääkäreille ja sairaanhoitajille!
[/quote] juu no tätä minäkin! Aina olen päässyt samana päivänä lääkäriin kun olen heti aamulla soittanut. Kokeileva ap soittaa klo 8 sitä aikaa. Ne ajat menee heti aamulla ja puolenpäivän aikaan soittelu on jo aika turhaa.
lyhin käyntiaika maksoi vain jotain 45 eur.