Mikä on mielestäsi hyvä peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 16:16"]
paremmat paperit "huonosta" lukiosta kuin "hyvästä" lukiosta. Koulu tekee silloin hyvää työtä.
sitä huonommalla pääsee Helsingissä vain jämäpaikkoihin...[/] Helsingissä pääsee esimerkiksi lukioon alemmalla keskiarvolla kuin esimerkiksi Tampereella. Liekö missään Helsinkiä alhaisemmat toteutuneet keskiarvorajat?
todella suuret erot hyvien ja huonojen lukioiden suhteen. Huono lukio on jämäpaikka...
Miten kympin oppilas voi parantaa tulosta ylppäreissä. Esim. Ressuun pääsi viime vuonna siis alin KA 9,42 eli huippujoukkoa
Meijjän kaikilla lapsilla on ka ollu aia yli kymmenen - ne onkin tullu minnuun!!!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2011 klo 15:01"]
Yli 8,5 on hyvä. Itselläni oli 8,7 (päätin siis juuri toissapäivänä peruskouluni :D)
Mutta koulukohtaisia eroja todellakin on, itsellänikin on kavereita joilla on keskiarvo yli yhdeksän vaikka ovatkin joko yhtä hyviä tai jopa ehkä huonompiakin kuin minä. Ero johtunee siitä, että meidän koulussamme on todella korkea kynnys, ja ystävieni koulun 10 on meillä 9 tai jopa vähemmän.
Se tietysti on sitten epäreilua, he kun pääsevät helpommin hyviin/haluttuihin lukioihin.
[/quote]Mitä tarkoitat korkealla kynnyksellä?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 16:18"]
Peruskoulussa pitää noudattaa päättöarvionnin kriteereitä, joten arvioinnissa ei voi/saa olla koulukohtaisia eroja. yläkoulun ope
Tulkintaahan se arviointi on. Toinen yläkoulun ope
Tokihan sitä voi olla noudattamatta.
Päättöarvioinnille on asetettu yksityiskohtaiset, valtakunnalliset kriteerit vain arvosanalle 8. Kaikki siitä ylöspäin tai alaspäin on opettajan tulkintaa.
Edelleen se toinen yläkoulun ope.
Kokeista tulee esim matematiikassa 9-, 10- ja 9,5 , tekee läksyt, ylimääräistä jos on annettu tehtäväksi, aktiivinen tunnilla niin 10 tulee todistukseen
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 16:11"]
sitä huonommalla pääsee Helsingissä vain jämäpaikkoihin...[/]
Helsingissä pääsee esimerkiksi lukioon alemmalla keskiarvolla kuin esimerkiksi Tampereella. Liekö missään Helsinkiä alhaisemmat toteutuneet keskiarvorajat?
todella suuret erot hyvien ja huonojen lukioiden suhteen. Huono lukio on jämäpaikka...
Oppilasaines heikompaa, opettajat pätevyydeltään samaa , huippulukioissa on kova tahto menestyä , sitäpaitsi "huonosta" lukiosta pääsee yliopistoihin ja voi älliä kirjoittaa
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:15"]
Yli 8,5 on hyvä. Itselläni oli 8,7 (päätin siis juuri toissapäivänä peruskouluni :D)
Mutta koulukohtaisia eroja todellakin on, itsellänikin on kavereita joilla on keskiarvo yli yhdeksän vaikka ovatkin joko yhtä hyviä tai jopa ehkä huonompiakin kuin minä. Ero johtunee siitä, että meidän koulussamme on todella korkea kynnys, ja ystävieni koulun 10 on meillä 9 tai jopa vähemmän.
Se tietysti on sitten epäreilua, he kun pääsevät helpommin hyviin/haluttuihin lukioihin.
[/quote]Mitä tarkoitat korkealla kynnyksellä?
[/quote]Tarkoitatko että nk hyvissä lukiossa kuten Ressu, Syk, Norssi, Etelä-Tapio, Viikki on sellaista porukkaa että päässeet liian helposti peruskoulussa kun kynnys matala. Kaikki noi koulut kirjoitti tosi hyvin. Kiitos älykkäiden oppilaiden.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 11:30"]
Riippuu koulusta ja kuinka tiukasti/löyhästi numerot annetaan, mutta jos keskiarvo on yli 9, niin silloinhan suurin osa arvosanoista on 9-10.
[/quote]Kokeiden numerot, onko tuntilla aktiivinen vai passiivinen, lisätehtävät jos niitä on, läksyt tehty,
Yli 8,5 on hyvä, toki riippuu koulusta.
Omalla lapsellani oli päättötodistus eilen 9,2 ja vielä kielikoulusta, eli erinomainen tulos.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 15:28"]
että 7,5 arvosanalla on ihan hyvä. Sillä voi tehdä vielä ihan mitä haluaa ja ovet ovat avoimina joka suunta
[/quote]
Olen olltu vähän huolissani kun olen saanut kuvan että alle kasin keskiarvolla ei pääse paljon mihinkään tai vain muutamaan lukioon? Onko näin että seiskan keskiarvolla ei pääse Helsingissä moneenkaan lukioon tai entä jos keskiarvo jää vaikka himpun alle seiskan?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:45"]
Yli 8,5 on hyvä, toki riippuu koulusta.
Omalla lapsellani oli päättötodistus eilen 9,2 ja vielä kielikoulusta, eli erinomainen tulos.
[/quote]Ei pääse Ressuun ei SYK iin
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 15:28"]
että 7,5 arvosanalla on ihan hyvä. Sillä voi tehdä vielä ihan mitä haluaa ja ovet ovat avoimina joka suunta
[/quote]
Olen olltu vähän huolissani kun olen saanut kuvan että alle kasin keskiarvolla ei pääse paljon mihinkään tai vain muutamaan lukioon? Onko näin että seiskan keskiarvolla ei pääse Helsingissä moneenkaan lukioon tai entä jos keskiarvo jää vaikka himpun alle seiskan?
[/quote]Alle 7 ei ainakaan viime vuonna päässyt lukioon Hgissä, miten lie Vantaalla ja Espoossa
Yli 8 keskiarvo on hyvä, en mene sen allekkaan lasta tyhmäksi väittämään. Yläaste (ja lukio) on nyt mitä on, ei sillon aina kiinnosta opiskelu.
Itse olin 8,3 oppilas lukiossa. Pääsin 8,2 keskiarvolla keskikokoiseen Itä-Suomen lukioon jonne oli noin 7,5 keskiarvoraja. Olisin pystynyt parempaankin keskiarvoon jos olisin halunnut, mutta en jaksanut keskittyä niihin aineisiin, joista en käynyt kuin ne 1-2 kurssia, joista sitten sain pienellä vaivalla yleensä sen kasin. Olin todella surkea kolmessa aineessa, kemiassa, fysiikassa ja matikassa, jotka olivat kutosia. Niissä en jaksanut edes yrittää, "heittämällä läpi" oli mottoni. Muista aineista sain ysejä ja kymppejä. Keskiarvoni olisi ollut paljon parempi jos olisin saanut nuo kolme ainetta kurottua siihen kasiin...
Olin siis perushyvä oppilas. Paska varmasti jossain Ressussa ja Helsingissä tuskin olisin mihinkään hyvään päässyt, mutta hyvä näin. Perushyviäkin tarvitaan ja tuolla perähikiän opinahjossa kaikki olivat samalla viivalla. Ei ollut hyviä ja huonoja kouluja, vain se yksi, joka oli hyvä.
Yli 9. Noin yleisesti kasin saa peruskoulusta käsittämättömän pienellä osaamisella nykyään. Kasin oppilaiden osaaminen on kaukana siitä, mitä kasilla piti osata vaikka 10 tai 20 vuotta sitten. Tietysti tämä on hiukan koulukohtaistakin, mutta pidän kasia perusnumerona, joten sitä ei erityisesti voi mainita hyväksi. Se on tavallinen, ihan ok.
Jep, jep. Tottakai teillä on tiukkaa. Niin oli aina munkin kouluissa ja vielä yliopistossakin omalla alalla opintopisteet oli tavallista tiukemmassa...:=)
Ei kannata kuitenkaan tuollaisia selittää tai tekee itsensä höpsöksi.
[/quote]
Tämä riippuu ihan koulusta!! Oma keskiarvoni oli 9,3. Numerot riippuu ihan opettajasta. Itse olin/olen vieläkin paras oppilas luokassani. Joka kokeesta tai muusta sellaisesta 9-10 ja tunnilla aktiivinen niin numeroksi todistukseen 8. Joten kaikki riippuu opettajasta!!
Yli 9, mutta niin, ettei mikään aine ole alle 9.
Tämä ei vaadi älykkäältä juuri muuta kuin läsnäoloa tunneilla, ja normaaliälyinenkin pääsee ysiin aika maltillisella työnteolla.
Sellainen, millä pääsee ammattikouluun, muttei lukioon...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2011 klo 11:32"]
Vanhin lapseni oli yksityisessä koulussa, josta keskiarvo 9 oli jo mahtava, nuorin on tavisperuskoulussa ja keskiarvonsa on söpösti 10, vaikka ei ole erityisen fiksu. Muut vain ovat paljon tyhmempiä.
Eli hyvä keskiarvo on sellainen, jonka ko. koulusta saa 5% parhaimmisto.
[/quote]Ei pääse Ressuun, ei Sykkiin eikä Etelä-Tapion lukioon, eikä Norssiin