Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porin juoksukoulun 6. viikko (23-29.5)

Vierailija
23.05.2011 |

Porin juoksukoulun 6. viikko käynnistyi!

http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html

Joka viikko uusi ketju ja uuden ketjun osallistujalistalle pääsee jos vähintään kerta viikkoon käy edistymistään kommentoimassa, muuten tippuu pois listoilta, ettei turhaan roikuteta nimimerkkejä listoilla, jotka jättävät leikin kesken. Muista kopioida uusi ketju suosikkeihin niin löytyy helposti!

osallistujat:

plösö

kakkonen

gabriel

piippa

vendi

hillevi

bobotjie

6. viikon ohjelma:

maanantai

Juokse 9 min. Käänny pitämättä taukoa. Juokse 9 min kotiin.

tiistai

Tee 30 min rauhallinen kävelylenkki

keskiviikko

Juokse 12 min, käänny. Juokse 12 min kotia kohti taukoa pitämättä

torstai

Vapaa. Unohda kaikki muu ja ihmettele vain, kuinka hyvin olet edistynyt.

perjantai

Tee ½ - 1 tunnin kävelylenkki

lauantai

Juokse lyhyehkö lenkki vain huvin vuoksi. Älä yritä suorittaa mitään

sunnuntai

Mittaa 5 km:n matka ja juokse se. Tänään olet saavuttanut tavoitteesi!

Linkki edelliseen ketjuun:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1395845/juoksukoulun…

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin,päivän urakka suoritettu. Ohjelmassa oli siis 5km + 5 min juoksu sekä sama lyhyt pätkä kävelyä takaisin. Mittasin kuuden kilometrin lenkin,jonka arvioin suurinpiirtein tuossa ajassa selvittäväni. Loppujen lopuksi tuli juostua koko lenkki,en malttanut laittaa ollenkaan kävelyksi :)

Alku oli todella tahmeaa, olin vähällä jättää koko lenkin sikseen, mutta sitten 2,5 km alkoi helpottaa ja loppu tulikin sitten huomattavan paljon kevyemmin, jopa niin, että pystyin kiristämään loppua kohti vielä vauhtia.

Oletteko te muut huomanneet ruokavalion vaikutuksista juoksuun? Itselläni oli eilen varsinainen herkkupäivä juhlakakkujen ja muun makean parissa, tulipa juotua muutama lasi viiniäkin. Nyt jäi epäilyttämään, josko tuo mässäily teki niin voimattoman olon lenkin alussa? Täytyy nyt ruveta miettimään hiukan tarkemmin noitakin asioita, jotta jaksaa juosta.

Tsemppiä taas kaikille uuteen viikkoon!

Vierailija
22/54 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt pari viikkoa vähän hiljaiselona... lenkillä on käynyt, mutta en ole juurikaan juossut. Nyt ollaan myös viikonloppu maalattu terassia, joten on sit muu ulkoilu jäänyt vähemmälle. On vähän sellainen olo, että nyt kun ei ole mitään ohjelmaa niin en osaakaan enää liikkua!

Tietäisikö joku jonkun hyvän ohjelman jonka mukaan voisi juoksua harrastaa? En todellakaan haluaisi aloittaa Porin juoksukoulua alusta, mutta en myöskään ole vielä valmis jatkamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Gabriel, hieno lisäys aikaan! :)

Vendi, olen myös yrittänyt etsiä tuollaisia "ylläpito-ohjelmia", mutta en ole vielä onnistunut löytämään. Entäs jos otat muutaman viimeisen viikon ohjelman uudestaan? Vaikka siis viikot 5 ja 6, eikä se jatkaminenkaan ole ollut ollenkaan kamalaa ;) Todella ällistyttävän nopeasti se kunto kohoaa, kun jaksaa säännöllisesti puurtaa.

Vierailija
24/54 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin just katselemaan kuinka olette jaksaneet helteillä juosta ja hienosti tuntuu etenevän! Hyvä te!

Täällä polvi on kunnossa, mutta lastenvahti puuttuu :( Jospa sitten loppuviikosta vihdoin pääsisi matkaan. Ja just viikkoja 5 ja 6 ajattelin vetää kunnes muuta keksin.

Vierailija
25/54 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kauniista sanoista! :) Mutta ihan yhtälailla tekin olette olleet minun apunani harrastuksen jatkamisessa ja tsemppaamisessa! Ja hyvä mielihän siitä vain tulee itselle jos saa muitakin innostettua liikkumaan. Kiitos teille kun olette jaksaneet mukana kaikki nämä viikot!

Itse pääsin vihdoista viimein taas juoksun makuun tänään aamulla kun mies tuli työreissultaan. En juossut kuin 15 minuuttia, mutta voi miten hyvältä tuntui juosta kivuttomilla jaloilla! En muistanutkaan kuinka kivaa se oli! Tämän 1,5 viikon tauon aikana niin polvi kuin penikatkin olivat ehtineet kunnolla parantua. Toivottavasti kivuilta vältytään jatkossakin. Pyrin juoksemaan n. joka toinen päivä jos vain suinkin onnistuu. Sunnuntaina sitten seuraavan kerran. Ja nimenomaan aamulla niin ei tule niin hirvittävän kuuma. Nytkin olin tosi hikinen lenkin jälkeen.

Kakkosella etenee ohjelma hienosti! Mahtavaa! Minulle tuo ensimmäinen 5km:kin oli jo sitä viimeisillä voimilla ja sisulla vedettyä juoksemista, joten täytyy tosiaan kuntoa kasvattaa vielä lisää rutkasti ennen kuin edes haaveilen pidemmistä pätkistä.

Kuinkakohan paljon sitä on tullut nyt kaiken kaikkiaan juostua tämän 8 (?) viikon aikana?

Vierailija
26/54 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vihne, kuinka väsynyt ihminen voikaan olla... Kävin heittämässä ensimmäisen kerran vitosen lenkin läheisellä kuntoradalla. Olin vaan unohtanut, että lenkin profiili on vähintäänkin haastava, jatkuvaa ylä- ja alamäkeä... Alamäetkin niin hurjia, ettei uskalla kunnolla juosta. Noh, tulipahan tehtyä 40 minuutin intervallitreeni :D

Taidan vielä toistaiseksi pysytellä täällä asfaltilla hieman vaatimattomampien mäkien takia, vaikka muutoin hiekkapolku olikin jaloille mukavampi juosta. Kokeillaan muutaman viikon päästä vasta tuota lenkkiä seuraavan kerran...

Viikonlopuksi päästäänkin pienelle kaupunkilomalle, joten taitaa lenkkeilyt jäädä väliin, palataan tiistaina taas asiaan! Kiva oli plösö kuulla, että kivut olivat tauon aikana hellittäneet :)

Vierailija
27/54 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti teillä menee Kakkonen ja Gabriel! Hyvä hyvä! Kohtahan Gabrielkin varmaan uskaltautuu yrittämään 5km? Ei se enää varmaan kaukana ole? Oletko mittaillut matkaa kuinka pitkästi ehdit 35 minuutissa juosta?

Itse kävin heittämässä aamusella 25 minuutin lenkin ja oli kivaa. Pahalta ei tuntunut missään vaiheessa. Voi kun vaan penikat pysyisi kunnossa jatkossakin niin voisi näistä juoksuista nauttia! Apua, kirjoitinko minä tuon edellisen lauseen? Enpä kyllä ennen kuvitellut, että juokseminen ja nauttiminen mahtuisi samaan lauseeseen. :D

Toivottavasti Kakkosella oli kiva viikonloppureissu!

Vendiiiiii!!! Älä luovuta! Tule juttelemaan ja jatka juoksuja nyt kun olet niin hyvään alkuun päässyt!

Vierailija
28/54 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan Hillevi on palannut reissusta? Ihmettelinkin kun ei ollut pitkään kuulunut mitään. Piti ihan käydä kertaamassa, että oliko jotain reissua tai muuta ohjelmassa. Voisin huomenna laittaa uuden ylläpitoketjun pystyyn. Tämä otsikko kun on vähän harhaanjohtava.

Vierailija
29/54 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olette jaksaneet treenailla helteistä huolimatta.

Minä olen nyt palannut reissusta, ja siellä kävi näin: Ensimmäisessä matkakohteessamme sunnuntaina kävin mieheni kanssa noin 2,5 km / 20 min lenkillä. Kun maasto oli vähän vierasta, päädyimme reitille, jolla oli todella jyrkkä alamäki ja vastaavasti todella jyrkkä ylämäki. Ihan hyvin meni siitä huolimatta. Sen jälkeen jatkoimme matkaa. Maanantaina ja tiistaina ei oikein ollut juoksumahdollisuutta (käveltyä kyllä tuli, niin kuin arvelinkin, ja välillä aika haastavassakin maastossa - hyvää treeniä!). Keskiviikkona minulle nousikin sitten 39,5 asteen kuume - siis toinen korkea kuume alle kuukauden sisällä. Keskiviikosta perjantaihin olin ihan sänkypotilas, eilen lauantaina oli jo vähän parempi olo ja lämpökin oli laskenut normaalilukemiin. Onneksi olin eilen siinä kunnossa että jaksoin kotimatkan (viiden tunnin laivamatka ja reilun 300 km ajomatka kotiin), muuten oltaisiin jouduttu jäämään pidemmäksi aikaa ja maksamaan itsemme kipeiksi ja miehen työjutut olisivat menneet ihan penkin alle ja sitäkin myötä olisi tullut taloudellista tappiota. Lomasta jäi kuitenkin loppujen lopuksi ihan hyvä fiilis, koska alkumatka oli harvinaisen onnistunut ja eilen jaksoin jo laivalla tehdä kaikenlaista asiaankuuluvaa.

Mutta tämä sairastelutilanne huolettaa nyt. Minulla on lapsesta saakka ollut huono vastustuskyky ja sairastelen tiheästi, mutta tämä on jo jotain aika poikkeuksellista. Yleensä flunssani ovat aika lieviä, noin korkea kuume nousee vain suunnilleen kerran vuodessa. Ja tämä jälkimmäinen tauti oli vielä harvinaisen ärhäkkää sorttia, enpä muista milloin olisin viimeksi sairastanut näin rajusti. Ehkä aloin treenata liian pian edellisen taudin jälkeen, ja se sitten kostautuu näin. Nyt ajattelin, että pitäisin ihan useamman päivän taukoa juoksemisessa sen jälkeen, kun kaikki oireet ovat menneet ohi, niin ei vahingossakaan tulisi mitään jälkitauteja. Se kyllä vaatii kovaa tahdonvoimaa, kaipaan juoksemista jo nyt ja ensi viikoksi tulisi ihanan viileät ilmatkin.

Juoksennelkaahan minunkin puolestani :)

Vierailija
30/54 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen illalla juoksemassa 2x9 min, joka meni hyvin. Ekaa kertaa kokeilin suurimman osan lenkistä juosta asfaltilla ja hyvältä tuntui. Vähän pohkeissa meinas alussa krampata, mutta meni onneksi ohi. Mä kun mittasin itselleni 5 km lenkin, josta pieni osa on asfalttia ja loput soraa, joten täytyy vähän jalkoja totutella siihenkin pintaan. Oon tähän asti juossut pääasiassa soralla.

Tänään käytiin aamupäivästä vaunuttelemassa pojan ja koiran kanssa, joten tuli hoidettua 30 minuutin kävelylenkki :)

Tällä hetkellä suunnittelen, että sunnuntaina lähden juoksemaan sitä 5km urakkaa ja niin kauan juoksen kun tuntuu hyvältä ja sit jos en jaksa juosta niin kävelen loput ja yritän joku muu päivä uudestaan :)

Vierailija
31/54 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirri tulee perässä täällä alkuviikoilla.

Vierailija
32/54 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään jo juoksemassa huomisen 2x12minuuttisen koska en eilen pystynyt juoksemaan kun ei ollut lapsille hoitajaa ja piti valita juoksenko eilisen vai huomisen ohjelman mukaan ja päätin valita huomisen.

Sain juostua, mutta tiukkaa teki ja nyt pelottaa vähän enemmän se sunnuntainen. Kelloa tuli vilkuiltua loppumatkasta vähän väliä ja penikatkin ilmoitteli taas itsestään...

Loppuviikkokin menee vähän soveltaen kun en halua perättäisinä päivinä juosta, joten vaihtelen juoksujen ja kävelyjen ja vapaiden paikkaa hieman.

Ei ole Vendillä enää polvet vaivanneet? Hyvä jos näin on.

Ja jatka vaan sitkeästi eteenpäin Mirri!!

Vierailija
33/54 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekos jaksaneet jatkaa treenaamista sunnuntain jälkeen? :)

Minä kävin juuri 20 minuutin lenkillä. Pituutta tuli 2,5 km. Kaksi viikkoa sitten juoksin 20 minuutissa 2,4 km, eli olen jo vähän onnistunut kasvattamaan nopeutta (7,2 km/h => 7,5 km/h). Alkupuoliskon menin tosi hitaasti, mutta lopussa pistin jalkaa toisen eteen ihan hyvään tahtiin. Muuten meni kivasti, mutta juokseminen 20 asteessa suorassa auringonpaisteessa on näköjään liikaa minulle: päätä särkee ja on vähän hutera olo ahkerasta vesitankkauksesta huolimatta (ONNEKSI hoksasin viime tipassa napata vesipullon mukaan, muuten olisin varmaan kuollut). Pitää seuraavan kerran juosta joko aamulla tai illalla ja harkita jos ottaisi hanaveden sijasta vichyä mukaan ainakin pidemmille lenkeille. Myöskin voisi yrittää etsiä sellaisen reitin jolla olisi enemmän varjopaikkoja, nyt ei ollut varjoa juuri ollenkaan.

Seuraavalle lenkille lähden varmaan torstaina tai perjantaina.

Vierailija
34/54 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan! Polvi alkaa olla jo parempi ja mieleni tekisi jo lenkkipolulle, mutta miehen työreissun vuoksi lastenvahteja ei ole enkä näin ollen pääse...Harmittaa!

Meilläkin on reissu pian tiedossa, mutta itse ajattelin ottaa sen oikein kuntoilun kannalta. Hotlassa on kuntosali ja tietenkin uima-allas ja ajattelin hyödyntää niitä tehokkaasti. Varmaan löytyy juoksumattokin! Ja mikäpä mukavampaa kuin juoksun ja suihkun jälkeen lillua viilentävässä uima-altaassa.

Kakkosella taitaa pian olla jo toinen vitonen plakkarissa jos oikein ohjelman jatkoa muistelen?

Miten Vendillä menee? Ei ole kuulunut mitään hetkeen?

Yritetäänkö pitää sitä vähintään kerta viikkoon kommentoitua yllä? Siitä voisi sitä lisäpontta juoksun jatkumisellekin tulla.

Vierailija
35/54 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin äsken 35 minuutin lenkiltä,juoksu(hölkkä) kulki kevyesti:)Viimeiset 5 minuuttia tosin tuntui jo enemmän kunnonkohotukselta...

Jos joku olisi sanonut minulle esim. kuukausi sitten,että kohta juokset puolen tunnin lenkkejä,en olisi uskonut!!

Aurinko paistoi,varjossa +23 ,ruusut tuoksui,tuuli oli nyt vähäisempi kuin viimeksi.

Vierailija
37/54 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kuudes viikko! Hienosti on porukka pysynyt mukana, vaikka osa on tippunutkin matkasta pois. Nyt alkaa varmaan itsekullakin olla jo luottamusta ja uskoa siihen, että tämä homma onnistuu! Sunnuntain 5 km kyllä vähän hirvittää kieltämättä silti. Viime ketjun lopussa kyselin onko jo 5km matka jo katsottuna valmiiksi, miten on?

Hilleville kovasti paranemista ja otahan rauhassa niin kauan kuin tarvii!

Mihinköhän NN on hävinnyt? kirjoitteli niin aktiivisesti alkuun?

Miten Piipan juoksut edistyy? Entäs Bobotjie?

Miten muuten, jos ja kun 5km tavoite on sunnuntaina saavutettu, miten meinaatte jatkaa? Ohjelman mukaisesti eteenpäin kymppiin vai onko oma tavoitteenne 5km ja jatkatte omin päin sen juoksemista? Itse en ole vielä päättänyt. Hieman tekisi mieleni jatkaa ohjelman mukaan. Pelottaa että jos ei säännöllistä ohjelmaa ole, että juoksemaan ei tule lähdettyä...

Vierailija
38/54 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mittasin itselle juuri matkan, joka olisi sen 5 km, mutta vähän jännittää, että kestääkö kunto. Mä kun pääsen 15 minuutissa vain 1,5 km, joten vähän mietittyttää, että kauanko joutuisin juoksemaan 5 km. On käynyt mielessä myös sellainen vaihtoehto, että sunnuntaina yritän juosta 30 min ja katotaan sit kuinka pitkälle pääsen.

Toistaiseksi oon suunnitellut, että tavoitteena on se 5 km ja jos en sunnuntaina vielä sitä jaksa juosta niin sitä sit yritän harjoitella niin kauan, että jaksan :) Se ohjelman puuttuminen myös mua vähän mietityttää, mutta kai sitä pitää jotain kehitellä...

Vierailija
39/54 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uusi viikko edessä, on kyllä todella nopeasti tämä ohjelma mennyt, enkä todellakaan olisi uskonut että näin helposti pääsen tavoitteeseen. Tai no, eihän siellä nyt vielä olla, mutta uskon vakaasti suoriutuvani sunnuntaista :D

Täällä myös on mittailtu jo viisi kilometriä valmiiksi, tuli itse asiassa 5,2 km matkaa. Nyt on niin kova into päällä, että tekisi mieli lähteä heti kokeilemaan, mutta odotellaan kiltisti ohjelman mukaista järjestystä.

Minä ainakin jatkan ohjelmaa eteenpäin. Nyt olen päässyt ihan hyvään vauhtiin, mutta tunnen itseni ja kun kesä tuo tullessaan kaikkea ohjelmaa, voisivat juoksut helposti "unohtua". Nyt kun on selkeä ohjelma, jota noudattaa, ei tule niin helposti lipsuttua vaikka välillä vähän joutuukin säätämään. Toinen syy on se, että en ole koskaan juossut 10 km:a (aiemmat lenkkeilyt 5-7 km pitkiä), joten haluan haastaa myös itseni :)

Vierailija
40/54 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tavoittele vielä sitä 5 km:ä...tai joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä,mutta en siis vielä ensi sunnuntaina.

Tulin juuri 20 minuutin lenkiltä,ja takaisin kävelin 25 minuuttia.Ja naama on vieläkin ihan punainen!!Kävin siis jo suihkussa.Toivottavasti väri palautuu ennalleen:D

Olen kyllä tosi tosi tyytyväinen jo tähän 20 minuutin juoksuun!!En olisi aloitettaessa uskonut,että kunto voi näin nousta 0=

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan