Kiinnitätkö huomiota ihmisten hampaisiin? Onko sinulle tehty oikomishoito?
Kommentit (37)
Omat hampaani oiottiin lapsena, mutta tulos ei kestänyt.
On nyt kutosella ja vieläkin kitalakiraudat öisin. Oli vuosia kiinteät raudat. Mutta kyllä on nyt upeat hampaat!! Onneksi oli niin pieni kun oikomishoito aloitettiin. Ei ole ikinä harmitellut. Vuotta nuoremmalla serkullaan on järkyttävän vinot hampaat ja vanhempansa ei laitata rautoja koska tyttö ei halua. Saa kuulemma paniikkikohtauksen kun mennäänkin hammaslääkäriin. Ehkä niin, mutta olen varma, että katuvat myöhemmin. Ihmettelen, koska muuten vanhemmat on tosi jämptejä ja järkeviä kasvattajia. Paljon järkevämpiä kuin itse olen.
ettäs en vanhin potuilas on ollut 72 vuotias. Joten ikä ei ole este.
Minulla oiottiin hampaita 8 vuotta. Oli kaikki mahdolliset raudat ja hampaitakin poistettiin 4 kpl, että hampaat saatiin suoraan riviin.
Mutta nyt ne ovat taas aivat kamalat. 20 vuoden aikana hampaat ovat menneet takaisin vinoon.
Tuntuu niin turhalta että kärsi särkyä 8 vuotta, ja siitä ei ollut mitään lopullista hyötyä.
Nykyään kuulemma oikomisen jälkeen pahoissa tapauksissa laitetaan jokin pysyvä kaari hampaiden sisäpuolelle.
Onneksi oikomishoito on kehittynyt ja oma lapseni toivottavasti tulee saamaan nätit hampaat.
mun lapsuudessa/nuoruudessa ei tällaisia oiottu, hyvin harvalla oli hammasraudat.
Olen nyt aikuisiällä 40+ haaveillut hampaiden oikomista, mutta kallista olisi yksityisellä, ei ole varaa :(
Oikeasti pitäisi alaleukaa pidentää, jotta purenta tulisi kohdalleen myös eli aikamoinen operaatio katkaista alaleuka ja ottaa reisiluusta siihen palaset ja toivoa, että leuka luutuisi.
Aikanaan lapsena mun hampaiden ja purennan oikominen olisi käynyt helpommin kuin nyt aikuisena.
No siitä olen tyytyväinen, että omilla lapsilla on tehty oikomis/purentahoidot.
Mulla on todellakin oiottu hampaat, olivat aivan ristissä lapsena. Silloin ei saanut "kosmeettisista syistä" oikomishoitoa julkisella puolella, eli mun hampaat on oiottu yksityisellä isolla rahalla. Kesti monta vuotta ja hampaita on revitty suusta ihan riittämiin, mutta tulos on kestänyt ja yhä edelleen on sen jäljiltä ideaalipurenta.
Omat alakoululaiseni ovat oikomisarvioinnissa tms. eli käyvät oikojalla tsekkauksessa, vielä ei ole oikomista ainakan aloitettu, mutta tulen tappelemaan sen heille vaikka kummallakaan ei ole kauhean vinksallaan nuo hampaat.
Kiinnitän kyllä huomiota ihan vinksallaan oleviin hampaisiin, samoin kuin upeaan hohtavaan hammasriviin. Mutta ei mua vinksallaan olevat mitenkään kovasti häiritse, joillakin se tuo vaan persoonallisuutta. Esim. näyttelijä Matleena Kuusniemellä on hampaat hiukan vinksallaan, mutta se tuo häneen vaan enemmän särmää ja on mielestäni tosi kaunis nainen.
Hei, tämä kuulostaa enemmänkin, että raha ei ole este!
Vaikka näennäisesti onkin ilmainen hammashoito kaikkille ei silti oikomista tarjota. Esim. itselleni vasta aikuisena ehdotettiin okomista, mutta hammaslääkäri sanoi että ei tuollaista purentaa lähdetä oikomaan, mutta voi hän silti lähetteen tehdä. Kun pääsin oikoja arvioitiin oikomaan kyllä lähdettiin mutta ei perusterveydenhuollossa vaan erikoissairaanhoidossa, joten täysin pieleen meni terveysaseman hammaslääkärin arviot.
Toisekseen maitohampaat voi pilata esim. tutilla, tuttipullolla, iltapullolla, jatkuvaalla mehun tai muun syömisellä/juomisella. Vesi on janojuoma.
mä en tiedä mitään niin ällöttävää ku keltaset/likaiset/hoitamattomat hampaat. ja lisäksi mietin aina niiden kohdalla kenellä siis on "yks risti kaks" -hampaat, et missä ihmeessä ne on ollu ku oikomishoitoja on lapsille ilmaseks tarjottu (toki vanhempien vastuulla on vaatia tai tapella sellaset lapsilleen, jos siihen on tarvetta). Meillä on alaikäsillä ilmanen suuterveydenhuolto, joten ällöttää, jos joku ei käytä sitä lapsillaan eli jättää hampaat hoidattamatta! ä-l-l-ö-t-t-ä-ä. Mä oon itse erittäin tarkka lapseni hampaista ja todellakaan ne ei rupea mätänemään sen suuhun (maitohampaat). Ihmettelen, et miten joillakin lapsilla voi maitohampaatkin olla pilattu? kertokaa mulle miten se on mahdollista? Mulla oli joskus yöraudat puol vuotta purentaan, mutta muuten mulla on valkoiset ja suorariviset hampaat eli kehtaan hymyillä suu auki :)
Mutta minua ei haittaa vinot pahemmin. Hoitamattomat sensijaan saavat minut ihmettelemään kyseisen henkilön hygieniaa. Suomessa saa kaikki halutessaan hoidetut hampaat kuitenkin. Vinoudesta viis. Mutta ruskea etuhammas...yäks. En voi muuten sille mitään, että katson asiaa myös työhaastattelussa.
oikomista varten. Lääkäri sanoi että ei kannata enää oikoa kun noinkin kauan olet niillä pärjännyt. :(
että 72 vuotiaalla oli purentavirhe. lapseni oikomislääkäri on ihan kunnallinen lääkäri, ollut kuulemaa koko työuransa.
olen jo viisikymppinen
ja nyt hammaslääkäri murjaisi, että pitäis oikaista noi hampaat. Ei todellakaan lapsena sitä tarjottu, eikä vielä nuorena aikuisenakaan. Enpä tiedä kannattaisiko siihen enää ryhtyä.
Pidän hampaistani, on niitä kehuttukin, vaikkeivät ihan suorassa olekaan. Kyllä huomioin toisten hampaat, varsinkin jos on samanlaiset "törröttävät" kakkoset kuin minulla. Ne ovat hauskan näköiset.
jonka hampaat eräs kouluhammaslääkäriksi kutsuttu puoskari pilasi "oikomishoidollaan". Jälkeä ovat kauhistelleet kaikki hammaslääkärit sen jälkeen, ja hampaani olisivat olleet suoremmat ilman tuota oikomis"hoitoa".
Olen kysellyt, kannattaisiko hampaita vielä ryhtyä oikomaan, mutta hammaslääkärien mukaan ei oikeastaan, koska ne pyrkivät palautumaan entiseen asentoon.
Vinot, likaiset ja mustat hampaat tekevät ihmisestä epämiellyttävän. Vaikka muuten pitäisi ulkonäöstään huolta. Tosi monet eivät pidä hampaistaan...
hampaat liikkuvat aina joten oliko se lekurille yllätys? Ala-aste oiottiin ja nyt yli 30 vuotiaana oli kiinteät reilun vuoden. Yörautoja 2sti vkossa käytän hautaan asti. Katson aina ekana ihmisten hampaat...
viisaudenhampaat kasvaa ja työntää ne takaisin vinoon.
Tunnen ainakin 5 tapausta jolle näin käynyt. Toisaalta miehelläni oli parikymppisenä etuhampaissa rako ja viisaudenhampaat työnsi sen kiinni :-). Tosin hänellä ei ole koskaan ollutkaan vinoja hampaita.
Itselläni on ollut raudat sekä 9-vuotiaana että 14-vuotiaana ja hampaani ovat vieläkin "täydelliset". Mutta multa leikattiinkin viisaudenhampaat 20-vuotiaana pois ennen kuin kunnolla puhkesivatkaan.
Todellakin kiinnitän huomiota. En tarkoituksella, mutta usein ihan tahtomattaan vilkaisee hampaita, kun joku puhuu.
Minulta on oiottu hampaat lapsena, raudat oli muistaakseni 5 vuotta.
tai erittäin vinot, et ei voi olla huomaamatta.
Sellaisissa tapauksissa ihmettelen, et ei olla oikomishoitia tehty, purentavaivojahan ja päänsärkyähän niistä tosivinoista saa.
Itselläni ei 90-luvun lamassa oijottu julkisella, sanottiin kyllä et ehdottomasti pitäisi oikoa, mut lista oli jo täynnä muita lapsia. Työttömillä vanhemmilla ei ollut varaa yksityisellä noita kustantaa.
Nyt aikuisela 2,5v. oikomishoitoa ja rautoja takana ja alkaa olla purenta kunnossa ja päänsäryt vähentyneet. Bonuksena tosi nätti hammasrivi. Ehdottomasti te joita harmittaa, ettei lapsena oli oijottu, tehkää se nyt. Pidempään kestää hoito, mutta lopputulos on kaunis ja palkitsee.