Kesän ensimmäiset "turistit" häädetty pihasta
Mikä ihme siinä on, että pyöräretkeläiset kuvittelevat kotipihaamme joksikin yleiseksi pysähtymispaikaksi. Tänne pääsee puikahtamaan kiemuraista peltotietä pitkin tai virallisesti suoraa maantieltä, ja tuolta peltojen välistä taas tuli 4 keski-ikäistä fillaristia. Tuossa kuistin kupeessa pysähtyivät, ottivat vesipullot esiin ja aikoivat ryhtyä tauolle, kun menin kysymään, mitä asiaa. Ei kuulemma ole asiaa, mitä nyt olisi mukava vessassa käydä ja pysähtyä tupakalle.
Tämä talo ei ole kestikievari eli ohjasin jatkamaan edelleen 8 km päähän, mistä löytyy kahvila. Eikä tässä pihassa tupakoida.
Kommentit (51)
Ja se tapaus oli? MIkä on hovioikeuden kanta?
Tässä se on: http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2006/i-sho20061411
Ja se tapaus oli? MIkä on hovioikeuden kanta?
Tässä se on: <a href="http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2006/i-sho20061411" alt="http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2006/i-sho20061411">http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2006/i-sho20061411</a>
Ilmeisesti vierasta lasta oli muusta syystä kielletty menemästä sisään, ei oltu siis sanottu että varo sitä koiraa (koirahan oli tuttu ja ystävällisenä pidetty), ja tärkein syy päätökseen oli ehkä se koiran rotu. Tanskandoggia nyt voisi kyllä pitää täysin seurakoirana, mutta onhan siinäkin rodussa terävämpiä yksilöitä, suurikokoinen koira tietysti ja rodun historia sitten ehkä sinne taistelukoiraan liittyy.
Onkohan se grilli ees laillinen siellä rannalla?
Se on ollut siellä talon valmistumisesta alkaen (1997) ja rakennus -ja palotarkastajia on rampannut pilvin pimein.
Mun mielestä kerrostalon pihaa ei voi verrata omakotitalon pihaan. Mä olen asunut monessa kerrostalossa, ja suurin osa naapureista on jäänyt tuntemattomaksi niin nimeltään kuin kasvoiltaankin. Minä en ainakaan edes tietäisi, grillaako siellä rannalla naapuri vai muukalainen. Jos ei roskata, niin mun mielestä saavat vapaasti grillata.
Johtuuko se tästä meidän harvinaisuudestamme, jokamiehenoikeudesta? Kuvitellaanko, että sen perusteella voi mennä toisten grillille roskaamaan tai toisten pihaan syömään eväitä?
Ihan yksiselitteisesti on väärin ja röyhkeää tunkea toisten pihapiiriin ja pyytää pääsyä vessaan oman pyörälenkkinsä päätteeksi. Miltä itsestä tuntuisi, kun omalle takapihalle leiriytyisi porukkaa ja haluaisi käyttää vaikkapa uunia? On aivan turha määkiä jostain maaseudun ystävällisyydestä, ei sielläkään tuntemattomien pihaan mennä grillaamaan tai pissimään.
Minä olen aika hyvä eksymään ja olen monet kerrat päätynyt vahingossa jollekin kärrypolulle, joka näyttää vievän isommalle tielle mutta viekin sitten jonkun pihaan. Ei ole mieleenkään tullut mennä kyselemään vessaan pääsyä tai jäädä pitämään tupakkataukoa siihen pihapiiriin vaan selvästi ennen varsinaista pihaa (autoja, leluja, terassia, nurmikkoa ja pensaita) olen kääntänyt auton tai alkanut hankalan peruutuksen. Kävelylenkillä on ollut vielä helpompi huomata ne pihapiirin merkit, ja kun olen vain nähnytkin talon ja tajunnut, että tie johtaa sinne, olen hyvissä ajoin kääntynyt ympäri.
On aivan selvää, että röyhkeät ja itsekeskeiset ihmiset vaativat jotain maaseudun ystävällisyyttä tai jokamiehenoikeuksien väärää tulkintaa oikeuttaakseen oman itsekeskeisen käytöksensä. Ei kunnioita muiden omaa, omat tarpeet ovat aina ensin. Tällaisia ihmisiä on valitettavan paljon - tämänkin ketjun perusteella.
Tässä ketjussa ongelma tuntuu olevan se, että Suomessa ei ole totuttu toisiin ihmisiin. Ihmisiä näkee niin harvoin ja niiden kanssa ollaan niin vähän tekemisissä, että yhtäkkinen ihmishavainto omassa pihassa saa verenpaineen nousemaan.
Löysätkää pipoa hyvät ihmiset!
Ihan yksiselitteisesti on väärin ja röyhkeää tunkea toisten pihapiiriin ja pyytää pääsyä vessaan oman pyörälenkkinsä päätteeksi. Miltä itsestä tuntuisi, kun omalle takapihalle leiriytyisi porukkaa ja haluaisi käyttää vaikkapa uunia? On aivan turha määkiä jostain maaseudun ystävällisyydestä, ei sielläkään tuntemattomien pihaan mennä grillaamaan tai pissimään.
...jonkun pihalle ja pyytämään pääsyä vessaan! Sen enempää kuin on perusteltua kieltää vaikka kysymästä ajo-ohjetta jostain talosta. Totta kai jokaisen täytyy poistua toisen pihasta, jos näin pyydetään, ja täytyy käyttäytyä asiallisesti. Ei ole asiallista tietenkään pysähtyä grillaamaan toisen pihalle (avotulta nyt ei muutenkaan saa tehdä), ja hätätapauksessa voit kutsua poliisit. Jos et missään tapauksessa halua tuntemattomia ihmisiä pyörimään kotoisi lähelle, niin aitaa tontti niin hyvin, ettei siitä pääse läpi.
Kotirauhan kunnioittaminen on eri asia kuin harmiton pihalla käyminen, kotirauhan rikkominen edellyttää oikeasti vahingon tekemistä. Tyyliin kukkapenkkien repiminen ja pihalla huuteleminen tai esineiden heittely on tällaisia asioita, tai pihalla väijyminen, se ettei poistu vaikka pyydetään. Edelleenkin pihalle leiriintyminen ei ole jokamiehenoikeuksin sallittua, jos joku on niin törppö että sen tekee, niin kannattaa mennä pyytämään heitä siirtymään metsän puolelle. Mutta ei se pihapiiri niin pyhä ole, etteikö siellä saisi kukaan tuntematon ihminen käydä.
T: toinen maalla asuva
porukkaa tutkiin jotain paikalle.... urpoa porukkaa sun tuttusi.
Yksi tuttu hakkasi lautaan nauloja, peitteli sen mökillä pihatien hiekkaan. Kyllästyi pihaan ajaviin. Oli hyvin tehokasta.
Minä ainakin nautin haasteista maastopyöräillessäni. Ojien ylitykset ja vaikeat maastot ja polut on vain haasteita. Miten minun pitäisi tajuta että vaikea ei liikennöidyksi tarkoitettu tie vie sinun pihallesi, kun 99,99% näistä teistä/poluista ei vie kenenkään pihalle. Sitten kun sen vahinko sattuu 0,001% tapauksista niin käännyn heti takaisin päin. Ihmiset nyt vaan tykkää kulkea maastossa, jotkut jopa vaikeassa.
aikoo laittaa metsät kiinteistöverolle. Käytännössä se tarkoittaa jokamiehenoikeuksien loppumista yksityisten omistamissa metsissä. Poliisit saavat taas lisää sakotettavaa.
Itse en omista yhtään metsää joten ei koske minua muutoin kuin jokamiehenoikeuden menettämisenä ja se harittaa. Ilmeisesti kaupungien ja valtion metsiin tehdään ulkoilureittejä ja kylttejä; että saa kulkea metsässä. Tietenkin yksityisetkin metsän omistajat voivat laittaa hinnan metsissään kulkijoille.
Tiesittäkö muuten, että suurin osa metsien omistajista asuu nykyään kaupungeissa ja ovat tavallisia palkansaajia
aikoo laittaa metsät kiinteistöverolle. Käytännössä se tarkoittaa jokamiehenoikeuksien loppumista yksityisten omistamissa metsissä. Poliisit saavat taas lisää sakotettavaa. Itse en omista yhtään metsää joten ei koske minua muutoin kuin jokamiehenoikeuden menettämisenä ja se harittaa. Ilmeisesti kaupungien ja valtion metsiin tehdään ulkoilureittejä ja kylttejä; että saa kulkea metsässä. Tietenkin yksityisetkin metsän omistajat voivat laittaa hinnan metsissään kulkijoille. Tiesittäkö muuten, että suurin osa metsien omistajista asuu nykyään kaupungeissa ja ovat tavallisia palkansaajia
että metsä on aina osa maatilaa. Jos metsille tulee kiinteistövero, on jokamiehenoikeuden pakko kadota, koska ei voi verottaa omistajaa sellaisesta, mikä on kenen tahansa käytössä. Silloin esim. pyöräily ja ratsastus maastossa loppuvat.
Se on ollut siellä talon valmistumisesta alkaen (1997) ja rakennus -ja palotarkastajia on rampannut pilvin pimein.