Ulkomailla asuneet. Kertokaa onko Suomi oikeasti paras maa
Kommentit (56)
jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa, se mikä mättää (minusta) Suomessa toimii ehkä muualla paremmin ja se mikä mättää muualla toimii ehkä Suomess aparemmin.
Ihan järjetön sosiaaliturva on tehnyt maasta sen, että kaikki vaan makaa ja valittaa. Lisäksi maahanmuuttajia, juuri nyt tarkoitan niitä, jotka eivät ole aikeissakaan kehittää maata ja työskennellä virtaa ovista ja ikkunoista. Sosiaaliturvavaroilla elävien osuus lisääntyy koko ajan hirveästi ja maksajien määrä vähenee, jolloin on selvä, että pitää säästää kaikesta ja nythän hallitus on heti leikkaamassa 800 miljoonaa perusturvasta. Sosiaaliturva pois pakolaisilta kokonaan, pitää olla Ranskan tulevan mallin mukaisesti 2 vuotta töissä ensin, että on oikeutettu sosiaaliturvaan, tämä jo seuloo suurimmat kusettajat. Verot on pakko saada alas ja ostovoima ylös. Itse asun Portugalissa ja täällä palkasta menee veroa noin 10 %:a, autot on halpoja ja ruoka myös, ihan eri ostovoima kuin Suomessa.
olemme tottuneet elämään täällä. Kotoisuus, omien parissa oleminen.
Siinäpä ne. Muilta osin kyllä nautin elämästä muualla. Esimerkiksi itse olen sellainen juttelijatyyppi, joka heittää kommenttia kaikille kaupankassasta naapureihin. Ei kyse ole syvästä ystävystymisestä vaan small talkista. Se ei suomalaisilta suju vaan kokevat keskustelun ohimennenkin jotenkin kaveruuteen velvoittavana.
mielipiteeni on, että Suomessa on moni asia hyvin, mutta muualla voi olla vielä paremmin. Ne asiat, mitä itse arvostan, olivat noissa kahdessa maassa paremmin: ilmainen terveydenhoito, henkinen ilmapiiri, ilmasto, verotus - mitä nyt päällimäisenä tuli mieleen. Esim. Suomessa harjoitettu politiikka on jo pitkään vienyt maatamme päin persettä, nimenomaan juuri siihen huonompaan suuntaan, mikä muualla on jo valmiiksi ollut huonoa. Käsittämätöntä!
Se, mikä Suomessa taas on hyvää, on luonto ja jokamiehenoikeus. Ei Englannissa esim. lähdetä lähimetsään marjastamaan, eikä liioin kävelylle rentoutumaan - se on jonkun omaisuutta, joka on kieltänyt kuljeskelun maillaan!
Asun silti Suomessa. Miksi? Täällä on helpompi tehdä töitä omalla äidinkielellä, sukulaiset ja ystävät asuvat täällä, eikä mies enää halua ulkomaille. Jos mies olisi vielä halukas lähtemään ja saisin töitä Australiasta, lähtisin heti.
mielipiteeni on, että Suomessa on moni asia hyvin, mutta muualla voi olla vielä paremmin. Ne asiat, mitä itse arvostan, olivat noissa kahdessa maassa paremmin: ilmainen terveydenhoito, henkinen ilmapiiri, ilmasto, verotus - mitä nyt päällimäisenä tuli mieleen. Esim. Suomessa harjoitettu politiikka on jo pitkään vienyt maatamme päin persettä, nimenomaan juuri siihen huonompaan suuntaan, mikä muualla on jo valmiiksi ollut huonoa. Käsittämätöntä!
Se, mikä Suomessa taas on hyvää, on luonto ja jokamiehenoikeus. Ei Englannissa esim. lähdetä lähimetsään marjastamaan, eikä liioin kävelylle rentoutumaan - se on jonkun omaisuutta, joka on kieltänyt kuljeskelun maillaan!
Asun silti Suomessa. Miksi? Täällä on helpompi tehdä töitä omalla äidinkielellä, sukulaiset ja ystävät asuvat täällä, eikä mies enää halua ulkomaille. Jos mies olisi vielä halukas lähtemään ja saisin töitä Australiasta, lähtisin heti.
Täällä asuvana en kyllä ole samaa mieltä. Täällä on ikuinen syksy, ei kunnon kesää eikä kunnon talvea eikä kevättä. Aina sataa ja tuulee ja on pilvistä. Suomessa on tosi ikävä talvi, etenkin jos ei ole lunta ja on pimeää, mutta muuten Suomessa on mielestäni ilmasto parempi kuin Engannissa. Samoin Englannissa on surkeat koulut, vaarallista ja epäpuhdasta ellei ole rahaa asua valkoisten/juutalaisten alueilla ja olla ns piireissä. Jos joku köyhänä lähtee Englantiin haahuilemaan niin kyllä asuminen ja elämisen laatu on niin surkeaa, ettei mitään rajaa, sama kun asuisi Suomessa sillan alla.
olemme tottuneet elämään täällä. Kotoisuus, omien parissa oleminen.
Siinäpä ne. Muilta osin kyllä nautin elämästä muualla. Esimerkiksi itse olen sellainen juttelijatyyppi, joka heittää kommenttia kaikille kaupankassasta naapureihin. Ei kyse ole syvästä ystävystymisestä vaan small talkista. Se ei suomalaisilta suju vaan kokevat keskustelun ohimennenkin jotenkin kaveruuteen velvoittavana.
Siellä tuntemattomat höpöttää koko ajan jotain ja pidin sitä ahdistavana.
Täällä asuvana en kyllä ole samaa mieltä. Täällä on ikuinen syksy, ei kunnon kesää eikä kunnon talvea eikä kevättä. Aina sataa ja tuulee ja on pilvistä. Suomessa on tosi ikävä talvi, etenkin jos ei ole lunta ja on pimeää, mutta muuten Suomessa on mielestäni ilmasto parempi kuin Engannissa. Samoin Englannissa on surkeat koulut, vaarallista ja epäpuhdasta ellei ole rahaa asua valkoisten/juutalaisten alueilla ja olla ns piireissä. Jos joku köyhänä lähtee Englantiin haahuilemaan niin kyllä asuminen ja elämisen laatu on niin surkeaa, ettei mitään rajaa, sama kun asuisi Suomessa sillan alla.
Voisin allekirjoittaa joka sanan.
Suomi on hyvä maa, mutta ei niin erityinen tai joukosta erottuva, kuin ajattelin sen olevan maailmalle lähtiessä. Vuodet ulkomailla osoitti, että elämä voi olla hyvää monenlaisissa olosuhteissa ja että kullakin maalla on sekä hyvät, että huonot puolensa. En voi laittaa suosikkijärjestykseen kokemuksiani.
Olemme vasta muuttaneet takaisin Suomeen ja kipuilemme molemmat asiaa mieheni kanssa. Veri vetää maailmalle. Kaipaamme enemmän kansainvälisyyttä -enkä tarkoita maahanmuuttajajengejä parveilemassa steissillä- vaan ennakkoluulottomia, koulutettuja ja fiksuja ihmisiä, jotka ovat karaistuneet ja pudottaneet laput pois silmiltä eri maissa asumisen myötä (jos ihminen on aina asunut kotimaassaan, sen huomaa -ja tämä maasta ja kansallisuudesta riippumatta).
Kaipaamme myös iloisempaa ja vapautuneempaa ilmapiiriä, sekä lievemmässä määrin tupakan savua, alkoholia ja humalaisten virtsaa katukuvassa.
Suomessa sen sijaan "maailman huippua" on liikkumisen vapaus ja turvallisuus. En voi saada tarpeeksi tästä ilosta :)
Eli jos olet köyhästä perheestä, työtön, sairas jne., niin Suomessa on helppo asua. On asumistuet, lapsilisät, tuet opiskelijoille jne. Pitkät aitiyslomat, isyyslomat, tutkinnon suorittaminen kartuttaa eläkettä.
Sitten taas jos olet parempiosainen, osaat ehkä kaivata jo muita arvoja, kuin minimitoimeentuloa. Silloin voidaan alkaa puhua viihtymisongelmista ym.
Omasta mielestäni Suomi on hyvä maa ja yhteiskunta on toimiva. Ihmiset eivät myöskään ole ihan niin jäykkiä ja juroja, kuin täällä annetaan ymmärtää. Jos olet itse avoin, niin kyllä se metsä vastaa kuten sinne huudetaan...
siis kaupungeissa seka maaseudulla. Ikina en ole tormannyt moiseen kulkukieltoon! En nyt tietenkaan ihan jonkun farmin pihan lapi ole kavellyt, mutta peltojen poikki kuljin koirankin kanssa siella karjan seassa, muistaa vain laittaa portit kiinni, tai useimmitenhan on sellaisia kohtia aidassa, joista jalankulkijat kiipeavat yli, eika tarvitse huolehtia porteista.
Meilla voi menna tuohon lahimetsaan takapihan toiselle puolelle ja karhunvatukoita ja vadelmia ovat pensaat kesaisin pullollaan :)
Tykkaan nykyisesta kotimaastani ja olen ollut taalla jo 15 vuotta. Ekat 10 vuotta arvostelin kaikkea paa punaisena, mutta sitten rupesin nakemaan asiat toisin ja tajusin etta tama onkin itse asiassa just mulle sopiva yhteiskunta. i]
Mullakin meni noin 10 vuotta Suomea ikavoidessa, mutta sitten aloin tottua asuinmaahani ja nyt en enaa edes tykkaa Fazerin sinisesta (sukulaiset sita aina tullessaan toivat ja lomilla sita ostelin mukaan), paikallinen suklaa on PALJON parempaa! ;)
Kaipaamme enemmän kansainvälisyyttä -enkä tarkoita maahanmuuttajajengejä parveilemassa steissillä- vaan ennakkoluulottomia, koulutettuja ja fiksuja ihmisiä, jotka ovat karaistuneet ja pudottaneet laput pois silmiltä eri maissa asumisen myötä (jos ihminen on aina asunut kotimaassaan, sen huomaa -ja tämä maasta ja kansallisuudesta riippumatta).
Tässä teillä on kyllä sokea kohta. Olette todennäköisesti työnpuolesta asuneet, jossakin yhteisössä, jossa porukkaa on tullut joka puolelta ja silloin ymmärrän tämän asian Jos muutatte oikeastaan mihin tahansa "normaaliin" naapurostoon niin törmäätte ihan samaan ongelmaan. Hyvin iso osa ihmisest ei ole asunut ulkomailla.
Kaipaamme myös iloisempaa ja vapautuneempaa ilmapiiriä, sekä lievemmässä määrin tupakan savua, alkoholia ja humalaisten virtsaa katukuvassa.
Missä Suomessa nykyään törmää tupakansavuun? Missä ihmeessä te olette asuneet? Suomessa kun on maailman tiukin tupakka lainssäädäntö. Missä on savuttomampaa kuin Suomessa?
Alkoholin allekirjoitan noin puolessa maailman maissa. Työnpuolesta olen remunnut aika monessa maassa eikä tuo kännijuominen oikeasti ole niin harvinaista kuin Suomessa annetaan ymmärtää.
Itse en asu aivan kaupungin keskustassa joten tuo kusemis ongelma ei mua haittaa mutta ymmärrän kyllä jos asuu aivan keskustassa.
Suomessa sen sijaan "maailman huippua" on liikkumisen vapaus ja turvallisuus. En voi saada tarpeeksi tästä ilosta :)
Tämä on se juttu mitä oikeasti todella harva pelkästään Suomessa asunut ymmärtää. Suomessa ihmiset pelkää Tampereellakin keskustoria, mikä olisi ihan missä tahansa muualla käsittämättömän turvallinen paikka.
Tähän vielä kun lisätään ilmainen koulutus, korruptio vapaus (vaalirahoista huolimatta Suomi on oikeasti korruptiovapaa maa).
Mutta kuten joku sanoikin Suomi ei ole hyvä paikka lapsettomalle, koulutetulle, terveelle ja töissä käyvälle. Suomi sen sijaan on hyvä paikka kun lapsia pitää kouluttaa tai syystä tai toisesta päätyy työttömäksi.
Kuinka voitte vaittaa etta Englannissa ei voi lahtea kavelylle. Koko maa on pullollaan public bridleway -polkuja ja commoneita ja mielettoman upeita paikkoja. Itse juuri palasin 2 h kavelylenkilta ja vaikka asun Lontoon esikaupungeissa niin heti talomme takaa paasen metsaluontoon ja lampien rannoille, niityilla nakyy hevosia, lampaita, ohitin taloja joissa pidetaan kanoja, toisesta myytiin hunajaa yms. En Suomessakaan nae tuommoista. Kun siella menee metsaan niin se on sitten vaan sita korpea ja risukkoa.
Mutta se on totta etta mukavaan elintasoon paastakseen Englannissa on oltava pikkasen varakkaampi kuin perustasoinen persaukinen jollainen Suomessa parjailee ihan mainiosti, kiitos loistavan sosiaaliturvan. Sellaisten kuulee usein valittavan ulkomailla, eivatka viihdy.
itse olen asunut ulkomailla useammissa eri paikoissa n:7vuotta, palasin Suomeen 7 vuoden jälkeen, mutta muutin pois jo 4kk:n kuluttua, joudun asumaan suomen lähistöllä "henk.koht.syistä... joten asetuin asumaan Viroon Tallinnaan.. Suomi on muuttunut turvattomaksi ja taloudellisesti mahdottomaksi paikaksi asua, Rikollisuutta on enemmän kuin missään muissa pohjois maissa, ja poliisit eivät yksinkertaisesti kykene turvaamaan kansalaisten elämää. koska byrokratia ja jatkuva resurssien vähentäminen tekee sen mahdottomaksi,
Kuinka voitte vaittaa etta Englannissa ei voi lahtea kavelylle. Koko maa on pullollaan public bridleway -polkuja ja commoneita ja mielettoman upeita paikkoja. Itse juuri palasin 2 h kavelylenkilta ja vaikka asun Lontoon esikaupungeissa niin heti talomme takaa paasen metsaluontoon ja lampien rannoille, niityilla nakyy hevosia, lampaita, ohitin taloja joissa pidetaan kanoja, toisesta myytiin hunajaa yms. En Suomessakaan nae tuommoista. Kun siella menee metsaan niin se on sitten vaan sita korpea ja risukkoa. Mutta se on totta etta mukavaan elintasoon paastakseen Englannissa on oltava pikkasen varakkaampi kuin perustasoinen persaukinen jollainen Suomessa parjailee ihan mainiosti, kiitos loistavan sosiaaliturvan. Sellaisten kuulee usein valittavan ulkomailla, eivatka viihdy.
Mekin asumme taalla Englannin "kakkoskaupungissa" ja aina olin kuvitellut kaupunkia keskustan lisaksi vain joiksikin betonilahioiksi vieri vieressa, mutta kaikkea muuta. Meillakin on puistoja ja metsaa joka puolella, aivan upeita sellaisia!! En itsekaan oikein jaksa uskoa miten luonnon keskella olemme taalla, ja keskustaan kuitenkin vain noin 3km!
etta miten voitte myoskin valittaa Englannin ilmastosta!? Esimerkiksi tana kevaana on ollut koko ajan tosi upeat ilmat. Ja mita sitten jos joskus sataa, vettakin tarvitaan valilla! On ihan puppua vaittaa etta Englannissa sataa aina. Useimmiten taalla hyvat ilmat. Nytkin +22.
Mina ainakin rakastan tata maata.
Ja lisaan viela alkuperaiseen aiheeseen etta ei, Suomi ei ole silla tavalla uniikki tai tavattoman hienosti hoidettu maa, etta silla olisi jotain erityista vetovoimaa: ihan samanlaista voi loytaa muualtakin ja olla taysin onnellinen. AINOA asia mita ei voi ulkomailla saada, on sellainen tietty huumorintaju ja tietyista inside-jutuista keskustelu. Kuten nyt vaikka Kummelit tai lemppari kouluruokien muistelu tai saunakulttuuri ja saunassa vihtominen. Toiselle suomalaiselle ei tartte selittaa, se ymmartaa valmiiksi... just sita tietynlaista sanatonta yhteenkuuluvaisuuden tunnetta joskus omasta maasta kaipaan. Kaikki muu on paremmin taalla muualla :)
Samaa mieltä! Itse asun ulkomailla enkä ole tajunnut neuvolasysteemiä kaivata.