Pitääkö 8 v pojalta jo vetää esinahka taakse pesulla?
Kommentit (29)
Olis pitäny tehdä jo monta vuotta sitten pesu siten...
vetänyt tai käskenyt vetämään, nyt jo murkkuja.
Tuonikäinen poika osaa tehdä sen itse kun opastat asian hänelle. Esinahan alle jää helposti valkoista "tahmaa" joka on hyvä huuhdella pois ettei tule tulehduksia.
Asia selvisi minulle aikanaan niin, että pojalle 4 v. tuli pippeli kipeäksi ja vein hänet lääkäriin. Hän sitten tutki tilanteen ja määräsi parantavaa voidetta. Hän myös kertoi että tuonikäiselle voi opettaa jo pesemään esinahan alta, jotta osaa sitten isompana.
En olisi itse ymmärtänyt asiaa. YH olin silloin.
Meillä poika on 2v7kk, eikä olla vielä pesty esinahan alta.
olen kyllä sanonut miehelle että hän saa opastaa poikaa tuossa pesuasiassa, itse en puutu siihen kun en poikien anatomiasta mitään tiedä. Saattaa olla että ovatkin puhuneet asiasta.
Kannattaisko leikata se nahka pois niin ei tarvi tuollaisia miettiä???
Se esinahka kuuluu olla pojalla/miehellä. Eikä tosiaankaan tee pedofiiliksi se, että huolehtii lapsen hygieniasta.
Minua myös kiinnostaa, minkä ikäisen pitäisi puhdistaa esinahan alta. Meillä poika 5v. mutta koska esinahka on halki, kerää se helpommin likaa ja bakteereja, joten on ollut vähän pakko jo pienestä pitäen pitää huolta ppuhtaudesta.
ja hyvinkin tärkeästä asiasta??
Kannattaisko leikata se nahka pois niin ei tarvi tuollaisia miettiä???
Ei ole mikään pakko terveyden tai hygienian takia vedellä tai käskeä poikaa vetelemään esinahkaa taakse ennen kuin se on mennäkseen. Ei vetelemättömyydestä seuraa automaattisesti tulehduksia tai epäpuhtautta. Esinahan liikkuvuus ja liikkuvaksi muuttumisen ajankohta on yksilöllinen eikä sitä ole mikään pakko keinotekoisesti kiirehtiä. Riittää, että pysyttelee selvillä tilanteesta, katsoo säännöllisesti ettei mitään tavallisuudesta poikkeavaa ihon ärtymistä näy tai tule poikkeavia hajuja tms.
Alle kouluikäisen pojan esinahan alle muodostuva erite ei ole sinänsä haitallista ja pakollista pois jynssättävää - se juuri auttaa pikkuhiljaa erottamaan esinahan terskasta. Tietysti jos pojalla on jotain rakenteellista poikkeamaa, pissa ei tule kunnolla kaikki ulos tai jotain, on otettava selvää mikä olisi paras yksilöllinen toimintatapa.
Esinahan luonnolliseen kehitykseen ei siis ole millään lailla pakko tai edes tarve puuttua, saati pakottaa jo taaperoikäisen esinahkaa taakse, se ei ole ainoastaan turhaa vaan myös haitallista ja tuskallista. Jos esinahka pakotetaan irti terskasta ennen tarvittavaa kypsyyttä, alle voi muodostua kiinnikkeitä tai arpikudosta, joiden kanssa on vielä hankalampaa.
Googlatkaa esim. sellaisilla hakusanoilla kuin intact boy foreskin, niin löydätte asiallisia ohjeita, kuten tämä http://www.doctorsopposingcircumcision.org/info/info-forcedretraction.h…
Siis neuvottu poikaa vetämään sitä taaksepäin, kun suihkuttaa itseään. Itsekin näin teen useimmiten ainakin kun pesen poitsun alapäätä. Eihän sitä mitenkään kovakouraisesti tehdä, ihan vähän vaan. Esinahka ei nuoremmilla liiku kuin vähän, joten ihan varovaisestihan sitä liikutetaan, että suihkulla saa sisältä huuhtaistua. Poika voi tämän tehdä itsekin, kuten meillä yleensä tekeekin. Vauvana ei tehty, mutta oisko muutaman vuoden ikäisestä. Suihkulla vaan ainoastaan, ei pesuainetta. Mieheni, lasten isä on lääkäri, ja hänen neuvostaan on näin alusta asti tehty. On kuulemma ihan hyvä, että se liikkuvuus tulee siihen esinahkaan noin luontaisesti ajan myötä, ja lapsi oppii sen hygienian. Lapseni on nyt 6v.
joista vanhempi jo 16v enkä ole IKINÄ, koskaan, milloinkaan vedellyt heidän pippeleitään mihinkään suuntaan!
Ja hyvin ovat ilman tauteja olleet!
Vähän aikaa sitten keskustelin lastenlääkärin (nainen) kanssa asiasta. Hän kauhistui kun kuuli että meillä oli terveyskeskuksessa kehotettu vetämään pojalta esinahka taakse pestessä. Sanoi että valitettavasti monet vanhat (erityisesti mieslääkärit) viljelevät tätä tapaa jota nykyään pidetään huonona.
nahan alle tulleesta valkoisesta "talista" ei tarvi kuulemma välittää ja se on luonnollista.
liikkuvat taakse ja hulskuttelua, kun opetetaan vehkeitä pesemään. Hyvin on hepit pysynyt kondiksessa :)
Ei ole mikään pakko terveyden tai hygienian takia vedellä tai käskeä poikaa vetelemään esinahkaa taakse ennen kuin se on mennäkseen. Ei vetelemättömyydestä seuraa automaattisesti tulehduksia tai epäpuhtautta. Esinahan liikkuvuus ja liikkuvaksi muuttumisen ajankohta on yksilöllinen eikä sitä ole mikään pakko keinotekoisesti kiirehtiä. Riittää, että pysyttelee selvillä tilanteesta, katsoo säännöllisesti ettei mitään tavallisuudesta poikkeavaa ihon ärtymistä näy tai tule poikkeavia hajuja tms.
Alle kouluikäisen pojan esinahan alle muodostuva erite ei ole sinänsä haitallista ja pakollista pois jynssättävää - se juuri auttaa pikkuhiljaa erottamaan esinahan terskasta. Tietysti jos pojalla on jotain rakenteellista poikkeamaa, pissa ei tule kunnolla kaikki ulos tai jotain, on otettava selvää mikä olisi paras yksilöllinen toimintatapa.
Esinahan luonnolliseen kehitykseen ei siis ole millään lailla pakko tai edes tarve puuttua, saati pakottaa jo taaperoikäisen esinahkaa taakse, se ei ole ainoastaan turhaa vaan myös haitallista ja tuskallista. Jos esinahka pakotetaan irti terskasta ennen tarvittavaa kypsyyttä, alle voi muodostua kiinnikkeitä tai arpikudosta, joiden kanssa on vielä hankalampaa.
Googlatkaa esim. sellaisilla hakusanoilla kuin intact boy foreskin, niin löydätte asiallisia ohjeita, kuten tämä <a href="http://www.doctorsopposingcircumcision.org/info/info-forcedretraction.h…" alt="http://www.doctorsopposingcircumcision.org/info/info-forcedretraction.h…">http://www.doctorsopposingcircumcision.org/info/info-forcedretraction.h…;
Pojathan luontaisesti liikuttaa esinahkaansa ja sehän sitä liikkuvuutta lisää... siis se lapsen itsetyydytys. Minulla on käsitys, että sen myötä se todellakin on mennäkseen. Minun käsittääkseni tämä on se luonnollinen kulku siis. Sitä nyt ei tietenkään tarvitse edistää, taitaa luonto ajaa eteenpäin tämän todellakin ilman vanhemman puuttumista. Helppo kuitenkin neuvoa lapselle huuhtaista pippeliään suihkussa. Ei se mitään pahaa manipulaatiota ole tai pakottamista. Ei pojan itsensä tekemänä todellakaan tee kiinnikkeitä, en mitenkään jaksa uskoa. Tuo on oikein, että sitä esinahkaa ei pidä pakottaa taaksepäin, tuskin pojat niin itselleen tekevätkään.
Ei olisi tullut mieleenikään..!
Lääkäri taisi tarkistaa joskus alle kouluikäisenä, mutta sen jälkeen ei olla puututtu niihin asioihin enää kenenkään kohdalla.
("Että tyttö oppii isonakin välttämään sillin hajua...").
Tasa-arvoa kehiin, arvon av-mammat ja antakaa niiden poikienne pippelien olla ihan rauhassa!
kyllähän ne puhdistuu vaikka vettä juomalla vai?:D
Ei kai luonto tee mitään sellaista elintä joka ei itse itseään puhdista. Ei korvaakaan tarvi välttämättä jynssätä kyllä sieltä tyahnat valuu itse ulos.
Ei tietenkään pidä mennä jynsäileen lapsen vehkeitä eikä veteleen. Tuollaisaesta voi jäädä ikuiset traumat.
kyllähän ne puhdistuu vaikka vettä juomalla vai?:D
Eikä se pillu edellenkään kaipaa sitä puhdistusta vaan ne muut ihmiset jotka sitä joutuu haisteleen. Mitään muuta syytä tuohon AP:n vetelemisintoon ei ole kuin pedofiliset taipumukset
mutta nykyohjeen mukaan ei pienen lapsen esinahkaa vedetä pesussa taakse,
istumakylpy on aivan riittävä pesu pienelle lapselle.
Esinahan liian voimakas käsittely voi aiheuttaa kiinnikkeitä ja esinahan liikaa tiukkuutta arpeumien myötä.
Meillä poika 2v5kk kylvetetään istumakylvyssä ja huomautan aina että muistaa pestä pippelinkin. Lapsi itse tietää ettei ole liian kovakourainen pestessään.
Mitään tulehduksia ei ole koskaan tullut.
Näiltä palstoilta saa aina vastauksia molemmista ääripäistä oli asia mikä hyvänsä,
kannattaa mielummin kysyä esim. neuvolasta