Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selitämme sen, että 8 laudaturia kirjoittaneet ylioppilaat (8) olivat kaikki miehiä?

Vierailija
20.05.2011 |

Tyttöjen alistettu asema ja väheksyntä?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuonna 9 L:ää kirjoittanut oli nainen.

Tai eihän nykyään kirjoiteta yhdellä kertaa vaan 2-3 erässä, joten suoritukset eivät ole vertailukelpoisia siinä suhteessa "wanhaan" malliin.

Vierailija
22/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippuälykkäitä yksilöitä on joka ikäluokassa kourallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai eihän nykyään kirjoiteta yhdellä kertaa vaan 2-3 erässä, joten suoritukset eivät ole vertailukelpoisia siinä suhteessa "wanhaan" malliin.

Vierailija
24/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksihän minun ylioppilastodistukseni arvosanat ovat vain välillä c:stä e:hen? Ja miksi laudatureja kiskoi ne, jotka lukaisi kirjansa läpi korkeintaan kerran?

Minusta siihen tarvitaan älyä, lukemalla ei pärjää. Minä luin kuin hullu, enkä tuon parempaan pystynyt.

Vierailija
26/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuplat, tyttö ja poika. Molemmat lähtivät samaan lukioon samoilla keskiarvoilla. Edelleen opintomenestys on sama, mutta tapa opettaa suosii poikia (ja nyt tarkoitan nimenomaan lukioon halunneita ja korkeakouluopintoihin tähtääviä poikia). Opo antaa heille enemmän aikaa (poika jutteli opon kanssa 20 min, tytölle riitti 5 min, koska "aikataulu vähän venyi, nyt ei ehdi enempää"). Opettajat pyrkivät järjestämään asiat poikien toivomalla tavalla esim. joustavat helpommin poikien esseepalautusten kanssa kuin tyttöjen.

Tämän vuoden 8 laudaturia pojille olivat sattumaa, pitkällä ajanjaksolla tyttöjä ja poikia on suunnilleen samat määrät "laudaturkahmijoina". Mutta on oikeasti huomionarvoista, että kun tytöt menestyvät, pidetään sitä uhkana maailmanjärjestykselle ja samaan aikaan itsestäänselvänä, koska koulu tehty tytöille, mutta kun pojat menestyvät, on kyseessä ahkeruus ja älykkyys ja fiksut valinnat.

Vierailija
27/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luit ihan turhaan kuin hullu, olisit ajatellut samalla.

Vierailija
28/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät pysty tuohon edes "lukemalla yötä päivää".

Vierailija
29/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luit ihan turhaan kuin hullu, olisit ajatellut samalla.

Hassua, että silti selvisin ihan maisteriksi asti.

Mutta vastaa vielä siihen toiseen kysymykseen: "Miksi laudatureja sai ne, jotka lukaisi asiat läpi korkeintaan kerran?" Ja senkin yleensä edeltävänä yönä...

En muista, mikä numero olin.

Vierailija
30/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lukenut lainkaan yo-kirjoituksiin, vietin lukuloman ulkomailla, tuli vain 6 eximiaa, nyyh. Toiseksi silloin kun itse kirjoitin 8 laudaturia oli max. Miten joku voi kirjoittaa 9 ainetta: A1-kieli, A2-kieli,B-kieli,C-kieli,D-kieli, matematiikka, reaali, äidinkieli. Miten voi tulla 9 laudaturia? Kaikki eivät ole valinneet 4-5 kieltä, ei taida olla mahdollista resurssien puitteissa. Jos lukee englantia pitkänä kielenä, ei voi aloittaa vaikka ranskaa 5.luokalla, ranskan lukijat taas voivat ottaa englannin A2-kieleksi.

Vierailija
31/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lukenut lainkaan yo-kirjoituksiin, vietin lukuloman ulkomailla, tuli vain 6 eximiaa, nyyh. Toiseksi silloin kun itse kirjoitin 8 laudaturia oli max. Miten joku voi kirjoittaa 9 ainetta: A1-kieli, A2-kieli,B-kieli,C-kieli,D-kieli, matematiikka, reaali, äidinkieli. Miten voi tulla 9 laudaturia? Kaikki eivät ole valinneet 4-5 kieltä, ei taida olla mahdollista resurssien puitteissa. Jos lukee englantia pitkänä kielenä, ei voi aloittaa vaikka ranskaa 5.luokalla, ranskan lukijat taas voivat ottaa englannin A2-kieleksi.

Helpottaa urakkaa suunnattomasti... Niin ne asiat ovat muuttuneet meidän ajoista. :)

Vierailija
32/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalissa kirjoitetaan kaikki aineet nykyään erikseen. Täten esim. nämä 8 laudaturin pojat kirjoittivat mm. fysiikan, kemian, biologian ja vaihtelevasti terveystiedon, maantiedon jne. Joku (jotkut) näistä 8 l:n pojista taisi sitten kirjoittaa myös lyhyen saksan, äidinkielen, englannin ja ruotsin lisäksi. Muuten pojilla ei ollut ylimääräisiä vieraita kieliä.

Jos em. systeemi olisi ollut käytössä silloin, kun minä olisin kirjoittanut ylioppilaaksi, olisin minäkin saanut paljon useampia laudatureja kuin mitä aikoinaan sain. Sama pätee varmasti moneen muuhunkin.

Vierailija
33/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen alistettu asema ja väheksyntä?

Tietääkseni tänä vuonna kahdeksan laudaturin ylioppilaita on kolme eikä kahdeksan.Miehiä kaikki kylläkin.

Vierailija
34/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden 9ällän yo oli kylläkin poika:)

...vai oliko 9L:n ylioppilaita useampi?

Vierailija
35/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuplat, tyttö ja poika. Molemmat lähtivät samaan lukioon samoilla keskiarvoilla. Edelleen opintomenestys on sama, mutta tapa opettaa suosii poikia (ja nyt tarkoitan nimenomaan lukioon halunneita ja korkeakouluopintoihin tähtääviä poikia). Opo antaa heille enemmän aikaa (poika jutteli opon kanssa 20 min, tytölle riitti 5 min, koska "aikataulu vähän venyi, nyt ei ehdi enempää"). Opettajat pyrkivät järjestämään asiat poikien toivomalla tavalla esim. joustavat helpommin poikien esseepalautusten kanssa kuin tyttöjen.

Tämän vuoden 8 laudaturia pojille olivat sattumaa, pitkällä ajanjaksolla tyttöjä ja poikia on suunnilleen samat määrät "laudaturkahmijoina". Mutta on oikeasti huomionarvoista, että kun tytöt menestyvät, pidetään sitä uhkana maailmanjärjestykselle ja samaan aikaan itsestäänselvänä, koska koulu tehty tytöille, mutta kun pojat menestyvät, on kyseessä ahkeruus ja älykkyys ja fiksut valinnat.

Eli olet siis tosissasi sitä mieltä, että joku poika kirjoitti 8 ällää siksi että hän sai viettää 20min tuokion opon kanssa, ja tyttö ei päässyt 8 ällään koska hänelle varattiin aikaa opon kopissa istumiseen vain 5min?? AV-logiikkaa parhaimmillaan :DD

Vierailija
36/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai siis selvästi nokkelampaa kykyä yhdistellä asioita eli ihan tyhmä ei tietenkään saa laudaturia tai ylipäätään mitään arvosanaa...

Mutta normaaliälykkyydellä varustettu suhteellisen monipuolisesti osaava ja ahkera ihminen onnistuu kyllä saamaan nuo laudaturit kasaan.

Monella vain kompastuskivenä on se, että jokin osa-alue on heikompi, esim. ei ole kielipäätä, joten ulkoaopettelullakin on rajansa. Tai ei ole matemaattisia lahjoja. Mutta jos on äidinkieli hallussa, niin sillä pärjää jo pitkälle. Reaali sujuu helposti, samoin äidinkieli ja ongelmaksi jää lähinnä kielet. Jos niissä osoittaa keskinkertaista lahjakkuutta, pääse ahkeruudella tosiaan laudatureihin.

T. 6 L:n ylioppilas (vanhalla järjestelmällä)

Vierailija
37/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, että kaikki ovat poikia on puhtaasti sattumaa. Ei sillä ole tilastollista merkittävyyttä. Pitäisi tarkastella pidempää ajanjaksoa, jos haluaisi jotain johtopäätöksiä vetää.

Vierailija
38/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet siis tosissasi sitä mieltä, että joku poika kirjoitti 8 ällää siksi että hän sai viettää 20min tuokion opon kanssa, ja tyttö ei päässyt 8 ällään koska hänelle varattiin aikaa opon kopissa istumiseen vain 5min?? AV-logiikkaa parhaimmillaan :DD

Vierailija
39/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin kuin muutkin sanoivat, se selittyy sattumalla.

Sille joka ihmetteli kirjoitettujen aineiden määrää:lyhyitä kieliä voi kirjoittaa kaksi samana päivänäkin. Silloin saa koeaikaa yhteensä kahdeksan tuntia. Ja nykyäänhän on ainereaali, eli voi kirjoittaa ihan niin monta ainetta kuin saa kolmeen kirjoituskertaan mahtumaan. 9 ainetta on siis ihan mahdollisuuksien rajoissa.

Vierailija
40/58 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuplat, tyttö ja poika. Molemmat lähtivät samaan lukioon samoilla keskiarvoilla. Edelleen opintomenestys on sama, mutta tapa opettaa suosii poikia (ja nyt tarkoitan nimenomaan lukioon halunneita ja korkeakouluopintoihin tähtääviä poikia). Opo antaa heille enemmän aikaa (poika jutteli opon kanssa 20 min, tytölle riitti 5 min, koska "aikataulu vähän venyi, nyt ei ehdi enempää"). Opettajat pyrkivät järjestämään asiat poikien toivomalla tavalla esim. joustavat helpommin poikien esseepalautusten kanssa kuin tyttöjen. Tämän vuoden 8 laudaturia pojille olivat sattumaa, pitkällä ajanjaksolla tyttöjä ja poikia on suunnilleen samat määrät "laudaturkahmijoina". Mutta on oikeasti huomionarvoista, että kun tytöt menestyvät, pidetään sitä uhkana maailmanjärjestykselle ja samaan aikaan itsestäänselvänä, koska koulu tehty tytöille, mutta kun pojat menestyvät, on kyseessä ahkeruus ja älykkyys ja fiksut valinnat.

Tosin minä en kirjoittanut sitä, minkä sinä luit, joten olisiko ongelma sittenkin omassa aivotoiminnassasi eikä minun tekstissäni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan