Olipahan lääkärikäynti :(
Kävin terveyskeskuksessa, koska toinen päkiäni oli tosi kipeä. Yksinkertaisesti lähdin hakemaan kortisonipiikkejä, jotta tulehdus saataisiin kuriin. (Reumaatikkona tunnistan kyllä vaivan ja lääkitys ei ole tällä hetkellä riittävä).
Kun menin ovesta sisään ja kerroin vaivani, niin lääkärin ensimmäinen kommentti oli "sinun pitäis vähän pudottaa painoa, niin ei olisi jalat niin kovilla". Yritin äkistä väliin, että painoa on lähtenyt tänä vuonna 7 kg ja että perussairautena on taustalla reuma.
Varmaan kymmenen minuuttia jänkkäsi painosta. Sitten usean pyyntöni jälkeen katsoi jalkaani ja totesi "tulehdushan täällä on, mutta ei tämä vastaanottoaika on enää riitä pistämiseen, varaa aika huomiseksi". Kerrankin minulla keitti yli, että jos olen sitä kortisonipiikkiä tullut pyytämään, niin en minä huomiseksi siihen aikaa varaa, että herra pistää vaan nyt.
Sairauslomaa irtosi tämä päivä ja sekin murputuksen saattelemana - yleensä olen lääkäreiden kanssa joutunut taistelemaan toiseen suuntaan. Eli kokemuksen mukaan päkijä kestää työnteon jo parin päivän päästä, mutta aina on määrätty kotiin ainakin viideksi päiväksi.
Hitto, että tuli paska fiilis - yritän selittää itselleni, että lääkärillä vaan oli huono päivä tms.
(Ehkä tää avautuminen vähän helpotti)
Kommentit (33)
vasta sitten voidaan ottaa kantaa,oliko lääkäri väärässä.
Päivään ei oikein pysty astumaan. Ja toisaalta reumalääkäri on aina painottanut, että pitäisi nivel pitäisi pyrkiä pitämään levossa seuraava vuorokausi... Sinällään työni on pääasiassa istumatyötä, mutta päästäkseni työpisteeseen joudun kävelemään työpaikalla melkoisen matkan.
Ja kyllä, olen lääkärin kanssa yhtämieltä - painoa on ihan liikaa (173 cm/110 kg) ja se osaltaan lisää nivelten rasitusta. Mutta voisiko nähdä jotain muutakin kuin pelkän ylipainon? Etenkin kun tosiaan painoa on jo lähtenyt 7 kg ja suunta on jatkuvasti alaspäin. Mielummin kaipaisi kannustusta kuin ainaista painostusta "pudota painoasi"
Ap
Tervehdin lääkäriäni hymyillen, häntä on aina kiva nähdä, ja sanoin että olen TAAS samalla asialla. Polvi ei parane millään enkä pärjää kivun kanssa. Kerroin vielä, että olen tullut sillä ajatuksella, että saisin puudutepiikin, jotta olo lievittyisi hetkeksi.
Hän harmitteli kovasti vaivaani, myönteli että se on hankala.
Sain punktion ja kortisoni-puudute-lääkepistokset, lähetteet reuma- ja tulehduskokeisiin. Lääkäri kysyi minkä verran tarvitsen kipulääkettä ja kirjoitti reseptin sen mukaan.
Lupasi yrittää kiirehtiä jatkolähetettäni, pyysi hakeutumaan uudelleen, jos en pärjää ("koska sitä varten hän siellä on") ja muuten neuvoi tuomaan kipulääkereseptiä uusittavaksi.
Kysyin itse mistä saisin apua ja aloitettua hoitopolun, kun en omin voimin saa laihdutettua. Sain ohjeita.
Kiitin häntä jälleen kerran ihanasta hoidosta! Jaksan taas pötkiä monta viikkoa.
164/110kg minäkin
vaikka ehkä aiheellista, vaan ei sentään koko vastaanottoaikaa sentään. Mutta eihän se voi tietää, että 7kh on lähtenyt, se kun ei taida edes näkyä missään? Mutta tsemppiä siihen painonpudotukseen! Ja tsemppiä tulevaan työpäivään.
Jotenkin en itse kyllä viitsisi hakeutua valittamaan vaivoista, jotka johtuvat painosta. Koska onhan se reumaattiselle nivelelle ihan eri juttu, onko painoa 55 vai 110 kg.
Itsekin siis reumaatikko olen.
mutta mainitsin ainakin kahdesti, että millekään kitukuurille en voi pääni kanssa lähteä ja olen saanut painoni putoamaan 7 kg ihan vaan pienillä ruokavaliomuutoksilla ja liikunnan lisäämisellä.
Mutta jos se potilaan kuunteleminen on noin vaikeeta, niin sit se on.
Ap
mutta mainitsin ainakin kahdesti, että millekään kitukuurille en voi pääni kanssa lähteä ja olen saanut painoni putoamaan 7 kg ihan vaan pienillä ruokavaliomuutoksilla ja liikunnan lisäämisellä. Mutta jos se potilaan kuunteleminen on noin vaikeeta, niin sit se on. Ap
Mikäs sun päässäkin on sitten vikaa? Tarkoitatko jotain mt-ongelmia? Ehkä vähän nopeampi tahti vois jopa olla parempi?
Ja sen takia miäkin sitä painoa pudotan. Se vaan, että on itsensä päästänyt lihomaan tähän kuntoon, saa aikaan sen, ettei ne kilot ihan hetkessä lähdekään. Ja sillä välilläkin sitä hoitoa pitää saada, jotta on sitten normaalipainoisena jotkin nivelet jäljellä...
Ap
Tässäkin on muutamaan otteeseen ollut anorexiaan "sortuminen" aika lähellä, onneksi lähimmäiset ovat katkaisseet epäterveen paastoamisen heti alkuunsa. Siis mielummin hitaasti ja rauhassa kuin anorektisesti...
Ap
Tässäkin on muutamaan otteeseen ollut anorexiaan "sortuminen" aika lähellä, onneksi lähimmäiset ovat katkaisseet epäterveen paastoamisen heti alkuunsa. Siis mielummin hitaasti ja rauhassa kuin anorektisesti... Ap
viime viikolla lääkärissä valittamassa vatsakipua ja tiputtelua. Lääkäri alkoi höpöttämään klamydiasta. Sanoin ettei ole ollut muita kumppaneita kummallakaan ja seurustelun alussa kävin testeissä. Sain sit lähetteen kuitenkin labraan verenkuvaan ja klamydiatestiin. Ei tutkinut vatsaa, ei painellut, ei mitään muutakaan.
Ei ollut klamydiaa, mutta tänään plussasin :)
Jotenkin en itse kyllä viitsisi hakeutua valittamaan vaivoista, jotka johtuvat painosta. Koska onhan se reumaattiselle nivelelle ihan eri juttu, onko painoa 55 vai 110 kg. Itsekin siis reumaatikko olen.
Olis pistänyt piikin silläkin ajalla kun motkotti.
Toiv. vaiva helpottaa. Tsemppiä painonpudotukseen, varmaan helpottaa reumaakin.
Jotenkin en itse kyllä viitsisi hakeutua valittamaan vaivoista, jotka johtuvat painosta. Koska onhan se reumaattiselle nivelelle ihan eri juttu, onko painoa 55 vai 110 kg.
Itsekin siis reumaatikko olen.
eikös ap sanonut että 7kg on lähtenyt?? jos aloittaa laihduttamisen luuletko että kaikki ylimääräinen katoaa samantien??
En ymmärrä tollaista vinkumista. Ja oikeaqsti, jos oot kauhee norsu, niin tottahan se on, että itsellesi vaivoja aiheutat sillä lisää.
Tässäkin on muutamaan otteeseen ollut anorexiaan "sortuminen" aika lähellä, onneksi lähimmäiset ovat katkaisseet epäterveen paastoamisen heti alkuunsa. Siis mielummin hitaasti ja rauhassa kuin anorektisesti... Ap
Oletko käynyt ravintoterapeutilla ja suunnitellut elämäntapamuutoksesi ammattilaisen kanssa? Mikä on tavoitepainosi, 75kg?
Jos painoa on runsaasti, se myös putoaa alussa nopeasti. Joten tuo 7 kilon pudotus on aika vaatimaton suoritus, kun eletään jo toukokuun puoliväliä. Tsemppaa vaan siinä painonpudotuksessa, todennäköisesti nivelet voivat sen jälkeen huomattavasti paremmin ja joudut harvemmin myös terveyspalveluiden asiakkaaksi.
En ymmärrä tollaista vinkumista. Ja oikeaqsti, jos oot kauhee norsu, niin tottahan se on, että itsellesi vaivoja aiheutat sillä lisää.
tuonne latvakakkosketjuun siitä, miten täällä käy porukkaa vain vittuilemassa ja ilkeilemässä muille, ja tässäpä on nyt juuri paraatiesimerkki semmoisesta!
Anoreksiaan lienee aika pitkä matka tuosta 110 kilosta
se on muiden syömishäiriöiden lailla ensisijaisesti mielen sairaus, joka tosin vaikuttaa myös fyysisesti.
tuonne latvakakkosketjuun siitä, miten täällä käy porukkaa vain vittuilemassa ja ilkeilemässä muille, ja tässäpä on nyt juuri paraatiesimerkki semmoisesta!
Siinä oli kysymys, ja sen lisäksi TOTUUS. Koska ihan terveelläkin ihmisellä lihavuus tuo ongelmia. Jos sitä ei kestä kuulla, niin ongelmahan ei ole minun... Ja turhia(kin) saikkuja haetaan tänä päivänä niin paljon, että kyllä sitäkin kehtaa epäillä syyksi.
Siis hyvällä kysyn.
Eli onko se se tulehdus vai pistoskohta vai mikä? Eli särkeekö niin kovasti vai et pysty kävelemään? Onko sinulla seisomatyö?
Kyselen vain kun itse sain piikkejä päkiään ja sain sairalomaa mutta en käyttänyt sitä, koska minulla on istumatyö.
Paljonko sinulla sitten on ylipainoa kun se noin jaksoi motkottaa.?