Mistä haluaisit meidän keskustelevan tällä palstalla?
Hei, olemme Paula ja Maarit Elämä On Parasta Huumetta ry:stä! Katso www.eoph.fi
Keskustelemme tällä palstalla päihteistä ja lapsiperheen elämästä aina parillisten viikkojen torstaisin, kello 14.-15.30.
Onko sinulla ideoita tai toiveita teemoista, joita toivot meidän käsittelevän? Vastaa tähän viestiin tai lähetä meille palautetta: maarit@hubu.fi tai paula@hubu.fi
Monipuolisia keskusteluja odotellen :)
Kommentit (10)
Kiitos viestistäsi!
Elämä On Parasta Huumetta ry:llä on olemassa neuvontapalvelu, joka sisältää sekä puhelinneuvonnan että nettineuvonnan. Voitko esittää kysymyksesi heille (kopioimalla esim. yllä olevan viestin). Tässä linkki: http://www.eoph.fi/neuvonta/
Kaikki neuvontapalvelut ovat ilmaisia, ja vastaajina toimivat terveysalan ammattilaiset. Toivottavasti saat apua mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.
Kaunista kesää!
Muistan myös vauvapalstalta hakeneeni tukea ja neuvoja kun mieli teki lähteä juomaan tai vetämään.
Avoin ja koruton keskustelu siitä mitä päihteet aiheuttavat syntymättömälle vauvalle saattaisi herättää joitain äitejä.
Toivoisin vastaavassa tilanteessa oleville helppoja linkkejä avun hakemiseen ja tuen saamiseen. Ja käytännön vinkkejä mitä voi tehdä silloin kun niitä mielitekoja tulee. Kaikki eivät asu konkreetisen avun piirissä (esim a.klinikka) ja tietysti mielitekoja tulee myös ns. virastoaikojen ulkopuolella jolloin ei auttavat puhelimetkaan päivystä tai ei voi soittaa neuvolaan.
Itse olen nyt ollut raittiina yli vuoden ja terve 9kk vauva piristää elämääni paremmin kuin yksikään päihde! =)
Tiedän että on muitakin jotka ovat alkoholista riippuvaisia tavallisia perheenisiä ja -äitejä, jotka kuitenkin hoitavat asiansa; työnsä, perheensä ja lapsensa kunnialla ja hyvin. Kuulun itse heihin.
Kukaan ei tiedä riippuvuudestani enkä haluakaan tietävän, siksi en halua myöntää riippuvuuttani julkisesti, itselleni toki sen olen myöntänyt jo jokin aika sitten.
Haluaisin asiantuntijoiden ja alkoholismin kanssa kamppailijoiden yhteistä keskustelua siitä, voiko alkoholismista (pahasta sellaisesta) parantua omin voimin ja jos niin miten.
Lopetin tupakoinnin n. puoli vuotta sitten helposti Allen Carr;n kirjan avulla. Kirja lupasi helpon menetelmän tupakoinnin lopettamiseen ja mielestäni tuo kirja oli henkeni pelastus tupakoinnin lopettamisessa, olin tupakoinut parikymmentä vuotta ja lopetin kirjan luettuani noin vain, enkä tule polttamaan enää yhtään tupakkaa koskaan.
Jos jokin kirja saa vannoutuneen tupakoijan ajatukset, sydämen ja aivot ymmärtämään ja haluamaan tupakanpolton lopettamisen ja hän siinä myös helposti onnistuu, ON VARMASTI oltava keino myös alkoholiriippuvuuden lopettamiseen itsenäisesti ilman sen kummempaa ulkopuolista tukea. (?)
Tähän toivon keskustelua, ohjeita, kannustusta, faktaa, kokemuksia ja eritoten saman kanssa kamppalilevia myötäeläjiä jotka myös ovat sulkemassa pulloaan viimeisen kerran. =)
t. M.T
raskausaikana huumeidenkäyttö epäilyihin.
Olen koko aikuisikäni käyttänyt huumeita,nyt omin voimin raitistunut muutama vuosi sitten,mutta ahdistelu hoitohenkilökunnalta teki raskaudestani vaikeaa,ja epämiellyttävää.
Eikä piina ole vieläkään ohitse.En taida koskaan päästä epäilyksen varjosta,ja se kalvaa ja inhottaa kun ajattelenkin niitä nöyryyttäviä seuloja sekä halveksivia katseita.
Siinäkin voisi olla jutun aihetta.
Tällä EOPH:n palstalla keskustellaan ajoittain myös pelaamisesta, mikä tarkoittaa niin tietokone- ja konsolipelaamista kuin rahapelaamista sekä niiden roolia perheen arjessa. Mietinnän alla on keskusteluaiheita lasten pelaamisesta, mutta myös esimerkiksi äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla olevien aikuisten pelaamisesta. Otamme mielellämme vastaan ehdotuksia myös pelaamista käsittelevien keskustelujen teemoista.
on seuraavanlainen:
perhe: minä, mies, lapsia 2 (7 ja 9v)
mies alkoholisti, nyt tällä hetkellä taas se en juo enää ollenkaan vaihde.
poika ilmeisen ihaillen katsoo isän juomista.
mies on alkkis ainakin neljännessä polvessa...
miten saan pelastettua pojan samalta tieltä?
onko täällä mahdollista käydä asiallista kannabiskeskustelua? erityisesti siitä näkökulmasta, miten pahin asia tämän päihteen käyttöön liittyen on salailu ja pelko kun todelliset päihdeongelmaiset ihmiset saavat pilata elämänsä ja perheensä laillisella alkoholilla.
eli mekonium näytteestä otettava huume labra testi tulokset on viime aikoina menny jonkin verra pielee
ks myös nämä linkit http://www.libero.fi/fi-fi/Vanhempien-jutut/Foorumi/Huone/Aihe/?topicId… ja sitte tänne vauva lehden keskusteluihin on kommentoitu myös aikasemmi näin
"Vierailija - 29.6.2012 10:26 (9/18)
Ikävä kyllä väärät positiiviset
labvastaukset eivät ole harvinaisia. Esimerkiksi huumenäytteissä tulee vääriä positiivisia eri laillisten lääkeaineiden (tai siementen!) metaboliiteista (esimerkkinä yskänlääkkeitä joita voi ostaa ihan käsikaupastakin).
Uskon että oikeasti voi olla kyse väärästä positiivisesti. "
Mielestäni kaikkien täytyisi aluksi lukea tämä Jan Holmbergin kolumni. http://janholmberg.weebly.com/2/post/2013/01/mit-isot-edelt.html . Se on kirjotettu lapsen silmin ja niin totta!
Hei, haluaisin apua ongelmaani, ( tuskin olen ainoa tämän saman asian kanssa painiskeleva)... Siis olen pian 40v ja vielä lapseton.
Ongelmani ovat lääkkeet, joita olen saanut vuosien saatossa, sillä olen yrittänyt rakentaa uraa. Vuosia olen käynyt töissä, tosin olen kokenut useita irtisanomisia. Nytkin olen työtön, koska tuli kenkää, vaikka työni tein hyvin, näin lukee työtodistuksessa. Tämäkin työ oli sinänsä oli mielenkiintoinen, mutta yrityksen johto, pariskunta, olivat varsinaisia julmureita. Pitivät minua, kuin ns.laitonta työläistä ilman työterveyshoitoa. Olin liian kiltti ja arka, kuten liian usein on tapahtunut, enkä uskaltanut riittävän ajoissa ilmoittaa liittoon. Työsuhteeseen sisältyi muutoinkin ns.hyväksikäyttöä ja kiusaamista yrityksen johdon/esimiesten taholta.
Olen siis yleensä pärjännyt töissäni hyvin ja lukenut nuorena useamman tutkinnon. Olen vuosien saatossa kokenut tavallaan kovia, etsinyt lähes jatkuvasti uutta työtä.
Nyt huomaan usein pyöriväni itsesäälissä. Mieskin ihmettelee, miksen nyt työttömänä edes harrasta mitään, mutta tuntuu siltä, etten osaa aloittaa mitään, enkä kestä pettyä enää, en edes tiedä mihin. Haluaisin vain työn, jossa saisin käydä ja minua arvostettaisiin.
Alkoholi on ollut ongelma pahimmissa hetkissä, sillä yleensä olen kokenut olevani oikeutettu juomaan itseni känniin, kun on työmaalla asia on vaivannut tai, kun on tullut fudut. Mielestäni maailma on väärin. Nyttemmin tässä asiassa olen päässyt parempaan suuntaan, enkä juo juuri ollenkaan, enkä tahdokkaan, sillä haluan tuleville lapsille raittiin kodin.
En siis saa nukuttua ilman lääkkeitä ( imovane ja Oxamin). En tiedä miten niistä pääsee eroon, vähennä vähitellen on sanottu, mutta en kykene tuohon! Ilman imovanea olen pystynyt olemaan oxaminin turvin, mutta silloin oxamin on tullut otettua useampi tbl yöksi. Olen yrittänyt joitakin masennuslääkkeitä, mutta eivät tehoa, ongelma johtuu kai enemmän peloista, kuin masennuksesta. Myös terapiaa olen kokeillut, mutta hypnoosista on ollut hieman apua.
Koen tämän todella hankalaksi tilanteeksi, sillä lapsien saanti on toiveena ja mieskin vähitellyt lämminnyt asian suhteen. Mieheni on erittäin lääkekriittinen, eikä haluaisi minun käyttävän odotusaikana mitään lääkettä. Olen,kuin umpikujassa, vaikken huumeista riippuvainen olekkaan,sillä kiellettyjä ovat kai nämä unilääkkeetkin.
Tarvitsen apua,missä on vikaa ja miten onnistun?