Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis vähänkö mua ärsyttää kun säästin yhden pankin rahastoon! Mitä kannattais tehdä

Vierailija
19.05.2011 |

säästin lapsille yhden pankin rahastoon (jossa sijoitetaan ulkomaille).

Ajatus oli antaa nämä lahjaksi heille kun täyttävät 18v., mikä alkaa olla jo ekan kohdalla ei-enää-niin kovin kaukana.

Rahastojen huono kehitys vaan on huolettanut viime vuosina, kun ovat olleet pitkään alle hankinta-arvon.

Nyt olisi niin, että kulujen ja verojen jälkeen saisi sentään omansa takaisin ja edes PIKKAISEN tuottoakin kai.

MUTTA - vähintään yhtä hyvän ellei paremmankin tuoton olisi saanut rahoille ihan säästötilillä makuuttamalla, vaikka olisi ollut vain 1% korko.

Nyt mietin

- otanko rahat ulos kun saisi edes omansa pois, ja käytän perheen muihin hankintoihin (tilanne että rahaa tarvittais muuallekin), ja keksin niille 18v. lahjaksi jotain muuta

- otan rahat ulos ja laitan tilille "turvaan" 18v. päivää odottamaan (tosin sitten ei tule sitä mahdollisuutta, että rahastojen arvo nousisi eli niilä ei pääse tienaamaan talletusta enemmän, mikä alunperin oli ajatus)

- annan olla ja kerron sitten 18v. ylläriksi että tällaiset on olemassa.

Summa ei ole suuren suuri, n. 1000 eur/lapsi, mutta meille ihan isohko raha. Pesämuna ajokorttiin tai kotoa muuttamiseen tms.

Tosin pelkään että jos annan sen noin vaan, niin tuhlaavat turhuuksiin.

Rahastona olisi vähän kimmoketta pitää säästössä, kun on vaiva alkaa niitä pankissa nostamaan.

Toisaalta riskinä myös etenkin yhden tuhlurilapsen kohdalla, ettei jaksa odottaa vaan ottaa rahat heti ulos vaikka olisi merkintäarvoa alempikin summa, ja tuhlaileee...

Nyt saisimme vielä rahat takaisin perheen käyttöön (vaikka rahastot lasten nimissä), kun ovat alle 18v. Eli nyt voisi vielä ne rahat kotiuttaa.

Ja onko tuo turhan arvokas 18v. lahja, riittäiskö pienempikin?

(joo tiedän että jotkut saa auton ja kaikkea, mutta ehkä meillä ei...tai sitten saavat meidnä vanhan pikku kakkosauton :).

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisia myyntituloja ei saa ottaa perheen käyttöön, olivat lapset alaikäisiä tai ei. Alaikäisen omaisuutta ei saa käyttää!

meidän vanhempien rahoistahan ne rahat on sinne rahastoon laitettukin. Sattuivat nyt olemaan vaan lasten nimissä. Mulla on täysi käyttöoikeus lasten tileihin. Mistäpä sitä kukaan huomaisi edes jos otan sieltä noita rahoja. Tai kai ne rahaston rahat voitaisiin mun tilille suoraankin laittaa, eihän lapsilla välttämätät edes olisi omia tilejä vielä. Ja Jos vaikka olisi lapsilisät tulleet sattumoisin lapsen nimissä olevalle tilille, eikö muka niitäkän rahoja saisi ottaa sieltä? Ainakin aikanaan äitini käytti mun nimellä olevaa tiliä, johon kai talletti lapsilisiä tai jotain rahaa välillä jemmaan, ja sieltä hän nosti niitä rahoja milloin mihinkin ruokamenoon jne. Itse en saanut ikinä penniäkään. Löysin vaan kerran pankkikirjan nimelläni ja kysyin miten mulla on näin paljon rahaa ollut tilillä ja mihin ne on käytetty, hän meinasi että hänen sinne laittamia rahojahan ne nolikin.

Jos et ole valmis niitä rahojasi lapsillesi antamaan silloin ei kannata niitä lasten nimiin säätää vaan itsellesi. Jos laitat lapsilisät menemään lapsesi tilille ne on sen jälkeen lapsen rahoja eikä sinun. Jos lastesi rahat joudut siitä viime kädessä oikeuteen vastaamaan.

Vierailija
22/24 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vuosituhannen vaihteessa lurahtivat monet lähes 100 % alaspäin. Fiksuinta olisi ollut sijoittaa lisää vuosina 2002 - 2005. Nyt on taas sama aika, kannattaa laittaa lisää. Paras aika kylläkin meni jo, eli vuosi 2009 oli erinomaisten sijoitusten aikaa. Älä vaan lunasta rahastoja vielä, vaan odota useita vuosia.

enkä nyt äkkiseltään löytänty milloin aloitin, luultavasti n. v. 2000, ja lopetin näköjään v. 2004 aikana talletukset. Muutenhan voisi odottaa vielä vuosia, mutta vanhimpien lasten synttärit lähenee, eli siihen nähden ei ole enää "useita" vuosia mahdollista odottaa. eikä ehkä voi vain vanhimman lapsen rahastoa ottaa nyt ja jättää toista, kun ois reilua, että molemmille olisi sitten antaa sama summa, tai sitten jos rahastona niin molemmille rahasto (jolloin itse huolehtivat milloin sen kotiuttavat). ap

18 vuotiaillahan se menee ryyppääämiseen.

Kun lapsi täyttää 18 vuotta hän saa ne vaikka et "antaisikaan". Toki viellä ehdit laittaa rahastoon rajoituksen että rahat saa nostaa aikaisintaa kun täyttää 20 vuotta ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten jossain välissä lopetin, kun se rahasto meni niin monta vuotta vaan alamäkeä, eikä kunnon nousua ole edes tullut siihen aloitusaikaan verraten.

Mutta juuri kurssilaskut ovat kuukausittain säästäjälle mannaa. Silloin saa ostettua osuuksia halvalla ja kun nousu alkaa niin silloin rahaston arvo nousee nopeasti. "Osta halvalla ja myy kalliilla".

Minä pitäisin rahat vielä rahastossa jos niille ei ole välttämätöntä tarvetta. Kurssit lähtevät nyt nousuun.

Vierailija
24/24 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:

"Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi