Kuinka monta bodya/paitaa vauva tarvitsee?
Kommentit (10)
Riippuu silti vauvastakin. Mun pojalla saattoi olla saman body koko viikonlopun käytössä mut likkakaverin pojalla oli jo päivän viides vaatekerta päällään kun puolen päivän jälkeen soiteltiin... Toiset puklaa solkenaan, toiset ei. Siltikään ei 6 bodyä olisi riittänyt vaikka medän poika olia aika 'siisti' jos vauvasta niin voi sanoa. En olisi jaksanut joka päivä pyörittää puolityhjää pesukonetta koska muutama body ja potkuhousut ei sitä todellakaan täytä. Meillä niitä paitoja ja bodyjä oli varmaan lähemmäs 36 mutta mä syyllistyin kyllä ylivarusteluun...
Mä pesen pyykkiä joka päivä ja meillä myös kuivausrumpu, eli silloin pärjää ihan varmasti noin kuudella. Mutta jos pesee harvemmin ja laittaa sisällä narulle kuivumaan, niin pitää olla hieman enemmän.
Toisten vauvat kakkaavat kerran viikossa, eli silloin ei varmaan kauheasti ainakaan kakkavuotoja tule. Toiset kakkaavat monta kertaa päivässä ja kaikki ei aina valitettavasti pysy ihan siististi vaipassa... Olen ymmärtänyt, että myös kestikset vuotavat herkemmin, ainakin alussa hommaa opeteltaessa.
Mutta kuudella pääset jo hyvin alkuun ja sittenhän voit hommata lisää, jos tuntuu, että tarvitset. Vauvat myös kasvavat yllättävän nopeasti (jotkut käyttävät pieniä kokoja vain viikon-pari), joten siinäkään mielessä ei kannata hamstrata mitään järjettömiä varastoja. Katsohan ensin millainen tyyppi sieltä tulee, minkä kokoinen, ja miten teidän käytännöt muokkautuu. Sitten tiedät myös paremmin, minkälaisista vaatteista pidät (bodyt, kietaisut, potkarit, puolipotkarit jne.)
Nyt meillä menee päivässä 5 x paita/housu, niin vaatteita pitää kuitenkin olla kahdelle päivälle jotta on aina kuivaa päälle laitettavaa.
eikö niitä sitten ole pestäväksikin eri tahtia?
noin viisi kertaa päivässä ja lisäksi puklaili hirveästi, ei olisi tuo määrä riittänyt millään. Tyttö sen sijaan kakkii kolmen päivän välein eikä puklaa, joten menee sama body pari, kolmekin päivää perättäin. Kiinteiden aloituksen jälkeen ne menee sitten sottuiseksi muutaman kerran päivässä!
ja helposti! Mutta mä en kyllä koskaan olekaan pessyt vauvan vaatteita erikseen, en näe mitään syytä siihen. Eli koneeseen vaan kaikki vauvan vaatteet, puklurätit, pyyhkeet ja muu oma pyykki, kyllä sitä aina löytyy, eli tyhjiä koneita en pyöritä. Ja imettäessä mä ainakin hikoilin aina todella paljon, eli omiakin vaatteita tuli vaihdeltua tiiviisti.
ja puklasi toisen mokoman (isoja), joten vahinkojakin sattui vähintään pari päivässä. Meillä oli käytettyjä, ei niin kauniita bodeja, reilusti kotikäyttöön ja kylään lähtiessä puin kauniit vaatteet mahdollisimman viime tipassa :)
jos sulla on nyt esim. 6 bodya kokoa 56cm ja sitten vielä vaatteita seuraavassa koossa, niin ei sulle mitään hätää ole. Voit seurailla millainen kakkaaja/puklaaja teidän vauva on. Ja jos sitten onnistuu likaamaan kaikki bodyt yhden päivän aikana, niin päälle seuraavaa kokoa ja kone pyörimään. Sitten voit hankkia lisää vaatteita. Ja tulet varmasti myös samaan vielä lahjaksikin vaatteita. Mulla oli varmaan vähän enemmän vaatteita, mutta oikeasti käytin varmaan suunnilleen tuon määrän. Pojalle en varmaan kuutta bodyä enemmän ostanut, koska tytöltä oli vielä vaatteita varastossa, eli periaatteessa varastossa oli vaaleanpunaisia varavaatteita. Mutta ei niitä kyllä juurikaan koskaan tarvittu. Puklailua ei ollut, mutta kakkavuotoja kyllä.
Esikoinen ei puklaillut koskaan ja kun kestovaipoista siirrtyttiin kertiksiin, ei ohivuotojakaan enää tullut, joten tuolla määrällä bodyja oltaisiin varmaan pärjättykin, ja otettu sitten vaan isompaa kokoa päälle varavaatteiksi. Kakkonen puklailee ja paljon ja on muutenkin tuottelias. Joskus en ehdi viedä vauvaa edes hoitopöydältä pois kun uusi satsi puklua/kakkaa on tullut. Tuo kuusi bodya menis jo päivässä. Pienen vauvan vaatteita on kuitenkin kirpparit täynnä ja hyvin edulliseen hintaan, joten niitä on ihan hyvä hamstrata. Ne kun saa käytön jälkeen myytyä tai lahjoitettua eteenpäin pois tilaa viemästä.
bodyjä. Ihan nättejä saa 1-2 eurolla ja kotikäyttöön soveltuvista hieman kulahtaneemmista tarvitsee usein maksaa vain 0,5 euroa.
Meillä 50 senttiset vaatteet eivät menneet likaiseksi ellei vaippa vuotanut. 60 senttiset taas saivat jonkun verran puklitahroja. 70 senttiset joutuu vaihtamaan joka ruokailun jälkeen. Kiinteiden aloittamisen myötä vaatteet likaantuivat ihan eri tahtia.