Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhastulehduksesta tietäviä?

Vierailija
18.05.2011 |

Kauanko kesti? Miten lääkittiin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin kilpparin liikatoimintaan raskausaikana. Se oli mielestäni raju ja kamala vaiva mutta hellitti kun selvisi lääkityksellä suht hyvin ja sain sitten noin reilun puolen vuoden päästä toteamisesti (jota ennen olin sairastanut hyvän tovin) ainakin väliaikaisesti terveen paperit.

Mulla ei alkusyy varmasti koskaan selvinnyt. Viimeinen hoitanut lääkäri arveli, että kyse todennäköisimmin oli juuri tuosta kilpirauhastulehduksesta. Mulla se ilmeisesti meni huomaamatta jos sen sairastin. Eli oireetonkin voi ilmeisesti olla tai sitten se liikatoiminani olikin sitä. Pitäisikin uskaltautua kilppari kokeisiin sillä liikatoiminnan uusiminen tai vajaatoiminnan alkaminen jossain vaiheessa on itselläni lääkärin mukaan riskinä ja yli vuosi kun olen kokeissa käynyt.

Vierailija
2/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi varteenotettava tekijä kilpirauhasen vaivoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastanut kilpirauhasen vajaatoiminnan. Nyt 3v myöhemmin todettiin vajaatoiminta.

Vierailija
4/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tämänkin talven.

Vaativa kiireinen työ, kaksi lasta, joista toinen sairastaa kroonisesti, miehellä aloitteleva yritys, minkä takia taloudellinen vastuu on minulla.

Nyt minä tein kotoa käsin kolme viikkoa töitä kovassa flunssassa niin, että hoidin sairastelevat lapset samalla. Sitten pamahti tämä tulehdus.

Vierailija
5/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastanut kilpirauhasen vajaatoiminnan. Nyt 3v myöhemmin todettiin vajaatoiminta.

sorry sekoilu :)

Vierailija
6/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastaako vajaatoimintaa/liikatoimintaa? Onko se ihan verikoe? En muista enää.

Ap

Vierailija
7/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se siis tarkoitti sitä, että vastalääkityksestä huolimatta arvoni paukahti liikatoiminnan puolella mittaamattomiin eikä sitä voitu jodittaa, koska arvot oli reilusti päälle 80.

Olin sairaalassa 3 viikkoa, että ne saatiin jollain spessulla lääkkeellä alas ja sain rauhottavia. Kun ne oli edes 30 tietämillä niin voitiin jodittaa (joditus kun hajottaa kilpparikudosta jolloin hetkellisesti arvot nousee niin siksi sitä ei voi tehdä jos ne on jo kovin korkealla sillä kuoleman riski kasvaa).

Tilanteeni olis niin paha, että ilman mitään pyyntöäni tuli luokseni jo sairaalan pappikin.

Kilppari jodetettiin tuplasti ja nyt sen jälkeen olen elänyt vajaatoiminnan kanssa ja se oli tarkoituskin, koska olin hengenvaarassa.

Myös leukosyyttini laski roimasti ja olin kuumeessa, elimistö oli melko rankoilla.

Älkää siis ihmiset sekoittako myrkytystä ja tulehdusta tavalliseen häiriöön sillä ne on kaksi eri asiaa ja kilpirauhasen toimintahäiriökin voi olla sairaudesta johtuvaa. Nämä kaikki selviää verikokein lääkärissä ja jokaiselta sairastuneelta ne tulisi tutkia sillä sairaudesta johtuva on perinnöllinen.

Sitten on erikseen vielä kilppariin liittyvä struuma. Kilpirauhanen usein kasvattaa kokoa varsinkin vajaatoiminnassa, mutta kun lääke saadaan balanssiin niin monella se myös poistuu itsellään. Joillekin jää häiritsevästi ja siksi leikataan.

Vierailija
8/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se siis tarkoitti sitä, että vastalääkityksestä huolimatta arvoni paukahti liikatoiminnan puolella mittaamattomiin eikä sitä voitu jodittaa, koska arvot oli reilusti päälle 80.

Olin sairaalassa 3 viikkoa, että ne saatiin jollain spessulla lääkkeellä alas ja sain rauhottavia. Kun ne oli edes 30 tietämillä niin voitiin jodittaa (joditus kun hajottaa kilpparikudosta jolloin hetkellisesti arvot nousee niin siksi sitä ei voi tehdä jos ne on jo kovin korkealla sillä kuoleman riski kasvaa).

Tilanteeni olis niin paha, että ilman mitään pyyntöäni tuli luokseni jo sairaalan pappikin.

Kilppari jodetettiin tuplasti ja nyt sen jälkeen olen elänyt vajaatoiminnan kanssa ja se oli tarkoituskin, koska olin hengenvaarassa.

Myös leukosyyttini laski roimasti ja olin kuumeessa, elimistö oli melko rankoilla.

Älkää siis ihmiset sekoittako myrkytystä ja tulehdusta tavalliseen häiriöön sillä ne on kaksi eri asiaa ja kilpirauhasen toimintahäiriökin voi olla sairaudesta johtuvaa. Nämä kaikki selviää verikokein lääkärissä ja jokaiselta sairastuneelta ne tulisi tutkia sillä sairaudesta johtuva on perinnöllinen.

Sitten on erikseen vielä kilppariin liittyvä struuma. Kilpirauhanen usein kasvattaa kokoa varsinkin vajaatoiminnassa, mutta kun lääke saadaan balanssiin niin monella se myös poistuu itsellään. Joillekin jää häiritsevästi ja siksi leikataan.

Kilppari voi tointua tulehduksesta tai voi jäädä häiriöitä loppuiäksi

Vierailija
9/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisimmin otetaan TSH ja T4V. Monesti T3V kertoisi parhaan totuuden, mutta se otetaan äärimmäisen harvoin.

TSH kertoo kilpparin pitkäaikaisen arvon/tilanteen ja on siten tärkeämpi mittari monesti. Joditukset saattaa häiritä T4V arvojen tulkintaa myöhemmin.

Edellinen, tulehduksen sairastanut.

Vierailija
10/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voi. Toimintahäiriö on silti eri asia kuin tulehdus. Kumpikin voi mennä itselläänkin ohi ja uusiutuu helpolla.

Vierailija
11/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kysyin miksiköhän tulehdus uusi.

Ap

Vierailija
12/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kysyin miksiköhän tulehdus uusi.

Ap

Vierailija
13/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakusanoja esim. googleen myrkkystruuma, struuma, kilpirauhasen toimintahäiriö, kilpirauhasen liikatoiminta, kilpirauhasen vajaatoiminta, kilpirauhastulehdus.

Kilpirauhasiin kuuluu myös ns. pikkurauhaset ja kilpparin toimintaa säätelee hypotalamus

Vierailija
14/19 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljoakaan. Se voi olla flunssa, stressi, väsymys, raskaus, synnytys.

Synnytyksen jälkeinen toimintahäiriö voi puhjeta ihan 6kk synnytyksestä eli ei välttämättä heti.

Kaikenlaiset hormoneihin liittyvät heittelyt.

Itselläni on häiriö ollut yhteensä 15v.

Vierailija
15/19 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus kymmenisen vuotta sitten.

Sattui toisaalta kaulalle vasemman solisluun päälle ja toisaalta myös korvaan. Sitä ennen oli helvetinmoinen kurkkukipu, jossa en voinut puhua enkä niellä.

Tuo kurkkukipu kesti parisen viikkoa ja sen jälkeinen kaula/korvasärky yli puoli vuotta, melkein vuoden päivittäin.

Sitten kävin lääkärissä useaankin otteeseen ja joka toinen diagnosoi korvatulehduksen ja joka toinen nielutulehduksen. Ei ollut kumpikaan.

Viimein eräs kandi älysi kysyä mihin tarkalleen ottaen sattuu ja kun näytin niin tiesi olevan kilpparit. Tunnusteli ja vasen oli turvonnut ja siitä suoraan ultraan ja ohutneulanäytteeseen. Ultrassa nähtiin vasemmassa kilpparissa kyhmyjä ja kun pakotin niin ultraaja suostui kertomaan, että voi olla kasvain tai jotain muuta.

Pari viikkoa odottelin tuloksia ja jostain syystä oireet helpottivat siinä ajassa, ja kun menin kuulemaan tuomiotani, niin lääkäri kertoi, että se paha kurkkukipu oli aloittanut kilpparitulehduksen ja se kaula/korvasärky oli oireita syntyneestä kilpirauhastulehduksesta.

Kontrollit oli alkuun vuoden välein tai raskaanaollessa. Nyt en ole käynyt kontrolleissa neljään vuoteen kun mitään oireita ei ole.

Loppujen lopuksi itsekään en ole ihan varma, oliko minulla siis kilpparitulehdus vai ei. Lääkärit sanoivat, että tilanne voi mennä joko liika- tai vajaatoiminnaksi, mutta mitään ei ole tapahtunut nyt vuosiin.

Vierailija
16/19 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasiahan siis on vain yksi, ei ole mitään vasenta ja oikeaa kilpirauhasta. Tyreoidiitin diagnoosiin ei myöskään tarvita ultraääntä eikä sitä yleensä tehdäkään kilpirauhastulehduksen vuoksi, diagnoosi perustuu oireisiin ja labrakokeisiin.

Vierailija
17/19 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kilpirauhasen liikatoiminta talttui 3kk:n Thyroxin -lääkityksellä. Oisko se mun T4(?)-arvo ollut jotain reilut 40 silloin kun menin ekan kerran lääkäriin vapinan, ripulin ja laihtumisen takia.

Raskausaikana vielä noita arvoja seurattiin erikseen, mutta olivat aina kunnossa. Tästä kaikesta on jo kuutisen vuotta aikaa.

Vierailija
18/19 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt se uusi. Sain juuri diagnoosin. Viimeksi epämääräisiä oireita oli yli puoli vuotta ennen kuin menin väsymyksen takia lääkäriin.

Nyt koko kaula turposi ja on kosketusarka, joten tiesin heti itsekin, mistä on kyse.

Ap

Vierailija
19/19 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasiahan siis on vain yksi, ei ole mitään vasenta ja oikeaa kilpirauhasta. Tyreoidiitin diagnoosiin ei myöskään tarvita ultraääntä eikä sitä yleensä tehdäkään kilpirauhastulehduksen vuoksi, diagnoosi perustuu oireisiin ja labrakokeisiin.

Tämä ei ihan pidä paikkansa. Kaikki tulehdukset ei näy labroissa. Autoimmuunitulehduksessa vasta-aineet nousevat, muuten ei. Monesti ultraa ei tosiaan tehdä, mutta esim. mulla tulehdus näkyi vain siinä.

Jos siis sulla on kilpparin toimintahäiriöitä eikä lääkitystä millään saada kohdilleen, kannattaa ultra vaatia. Vika voi löytyä sieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme