Oletko tehnyt sellaista kakkua
että siinä on esim. suorakaiteen muotoinen pohja, halkaistu kahteen osaan, välissä vaikka mansikkamousse. Päällä joko kermaa tai kiille? Onko vaikeaa?
Kommentit (10)
Kukaan ei ole koskaan tehnyt sellaista kakkua.
Mä just tein pakastevadelmista ja niiden mehusta kiille/marjahyytelökerroksen juustokakun päälle ( suurin osa vadelmista oli siellä juuston seassa) Toimi yllättävän hyvin. Kermavaahdon vois pursuttaa reunoille, olis varmaan ihan kivan näköinen. Pyöreitä tuollaisia olen tehnyt, myös hedelmä/kiillepäällysteisen.
Ja joo, olen tehnyt monesti.
Mulla on suorakaiteen muotoinen irtopohjareunus, jonka sisälle kasaan kakun. Silloin sen keskelle tulevan täytekerroksen saa oikeasti paksuksi (joku 3 cm) eikä se valu. Ja on tosi kivan näköinen ilman reunapursotuksiakin.
Kiillettä ei voi laittaa, jos ei ole noita irtopohjareunoja. Ja niidenkin kanssa se nestemäinen tahtoo valua, jos ei ole aukottoman tiukkaan sullottu pohja laitoja myöten. Mutta tavis kermanhan voi laittaa ilman reunojakin.
jäähtyä, niin kyllä sen voi laitta ilman reunojakin. Olen niin tehnyt. Se valuu hiukan reunoille, mutta sen voi peittää kermalla. Kermavaahto vain minigrip yms muovipussiin, reikä kulmaan ja avot, kätevällä pursottimella voi koristaa reunat:-)
jäähtyä, niin kyllä sen voi laitta ilman reunojakin. Olen niin tehnyt. Se valuu hiukan reunoille, mutta sen voi peittää kermalla. Kermavaahto vain minigrip yms muovipussiin, reikä kulmaan ja avot, kätevällä pursottimella voi koristaa reunat:-)
Mutta minä edelleen väittäisin, että siitä ei tule sitten sellainen, jonka itse kelpuuttaisin :) Kun (minun mielestäni) kakussa on myös ulkonäkö erittäin tärkeää, joten en kelpuuta valuvaa kiillettä, joka kertoo siitä, että silloin kiille ei yksinkertaisesti _voi_ olla kauttaaltaan tasainen tai sitten se on olemattoman ohut ja pohja kuultaa läpi
Itse teen paljon kiilteitä kakkujen päälle, ja minusta sen pinnan pitää olla virheettömän sileä, paksuutta ehkä 5 mm ja kun on puhe tietyntyyppisestä kakusta, myös reunoilta täysin sileä, jotta sitä kestää katsoa sivulta.
Tarkkaa, kyllä. Mutta siksipä nuo säädettävät reunukset niin käteviä onkin, että ei tartte peitellä kermalla virheitä ja valumia, jos kakun on tarkoitus olla reunoilta(kin) kermaton.
tärkeää on maku. Ja jos laitat siihen hedelmiä tai marjoja, niin eihän se kakunpinta saa näkyäkään. Kiillehän on vain kiille hedelmien/marjojn päällä, eihän sitä pelkästään kai kukaan laita. Kerma mun mielestä sopii hyvin, siis oikea kerma, ei kreemi. Mutta jos haluat siistit reunat, niin nehän voi leikata. Mä olin nuorena leipomossa töissä, ja niin siellä isojen kakkujen reunat hoideltiin... Tunnettu leipomo ( siis hyvällä)
Me puhuttiin eri asiasta. Luulin ap:n tarkoittavan esim monen hyytelökakun päälle laitettavaa sileää kiillekerrosta, joka tehdään siis vaikkapa glögistä tai mehusta + liivatteesta. Sinä puhuit siitä sokerikiilteestä, joka tosiaan valutetaan marjojen päälle.
Maku on tärkein kakuissa, se on tottakai tärkein. Mutta kun myyntiin kakkuja teen, mun pitää huolehtia, että myös ulkonäkö on täysi kymppi, siksi suorastaan saivartelen sen suhteen :)
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/horeca/horeca-reseptit/makeat_le…
tähän tyyliin. -ap
Kukaan ei ole koskaan tehnyt sellaista kakkua.