Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitoitte esikoisen hoitoon vauvan synnyttyä?

Vierailija
18.05.2011 |

Haluaisin kuulla perusteluja sille, miksi olette laittaneet esikoisen hoitoon toisen lapsen synnyttyä? Tai miksi lapsi on jatkanut hoidossa oloa vaikka äiti ja vauva ovat kotona?

En missään nimessä halua syyllistää ketään, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Minua vaan kiinnostaa tietää teidän perusteluja asiaan.

Meille syntyi toinen lapsi 1v6kk ikäerolla, enkä mitenkään olisi voinut niissä hormonihuuruissa edes ajatella, että olisi esikoisen laittanut hoitoon. Nuorimmainen oli vaativa vauva, mutta niin sitä vain selvittiin ekasta vuodesta kaikki suht' järjissään. :)

Eli laittakaahan asiallisia perusteluja asiaan, kiitos! :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 3-vuotias kun pienempi syntyi ja 3 v jatkoi tarhassa 3 pv viikossa. Emme luopuneet paikasta, koska ennakoimme tilanteen keiken varalta. Esikoinen oli/on vaativa lapsi, joka nukkui äärimmäisen huonosti ensimmäisen vuotensa. Ajattelimme, että jos uusi tulokas nukkuu yhtä huonosti niin en mitenkään jaksa päiviä vaativan uhmaikäisen ja vaativan vauvan kanssa.

Ja niinhän kävikin, että kun kuopus on nyt 10 kk niin en ole itse nukkunut kuin satunnaisesti viikonloppuisin kokonaisia öitä. Yleensä heräämme kaikki yöt läpeensä tunnin välein. Kun esikoinen on tarhassa, saa hän siellä leikkiä kavereiden kanssa, viihtyy hyvin, on iloinen ja minä saan välillä ottaa vauvan kanssa päikkärit. Toimii meillä ainakin ihan kivasti. Ehkä olen pullamössöäiti, mutta kaikkien kannalta parempi näin. Ehkä ensi syksynä vanhempi on jo 4 pv viikossa hoidossa ja sitten pian ajattelinkin itse lähteä työelämään vähän rentoutumaan ;)) Pienempi menee samaan tarhaan kuin veljensä.

Vierailija
22/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kanssa saatoin tehdä töitä, mutta en 2-vuotiaan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva syntyi.

Mä on vakaasti sitä mieltä että 4-5v pitää jo oppia ryhmätaitoja myös niin ettei kyse ole mistää 2krt/vk parin tunnin kerhosta. Meillä esikoinen on 9-13 tarhassa ja mä en kyllä tiedä miten olisin saanut äärimmäisen herkkäunisen vauvan ja tuohukkaan esikoisen olemaan aina kotona.

mutta mä en myöskään ymmärrä miksi alle 2v esikoinen tekee täyspäiviä tarhassa kun äiti ja vauva on kotona. Ainakaan jos kakkonen oli suunniteltu koska omat voimavarat pitää mitoittaa jaksamisen kanssa.

Vierailija
24/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan pitää PK-paikasta kiinni, jotta pääsee siellä eskariin tuttujen kavereiden kanssa ja jatkaa siitä sitten kouluun samassa porukassa.

Hoidossa 3pv/viikko, lyhyttä päivää.

Vierailija
25/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva syntyi. Oli ollut päivähoidossa 1,5-vuotiaasta lähtien. Ensin oli tarkoitus mennä hoidon keskeytyksellä, mutta vauva olikin sairas, joten päädyttiin pari ekaa kuukautta 3 pvää/vko hoidolla niiksi päiviksi, kun vauva oli sairaalassa/lääkärissä. Sitten tuli hoidon keskeytys ja esikoinen sai olla 4kk äidin ja vauvan kanssa kotona. Sinä aikana oli 4-vuotisneuvola, jossa todettiin kielellisiä vaikeuksia ja hienomotoriikkavaikeuksia ja suositeltiin päivähoitoa. Niinpä sitten aloitettiin taas 3 pvää/vko.

Juuri nyt esikoinen on pitkällä kesälomalla ja molemmat lapset aloittavat päivähoidon elokuussa samassa päiväkodissa.

Ap:lle vielä sen verran, että vaikka meillä on neuvolan suositus esikoisen hoitoa varten, niin pidän 4-vuotiasta ja nyt varsinkin 5-vuotiasta jo niin isona, että pari muutaman tunnin kerhopäivää ei riitä. Mielestäni 4-vuotiaasta ylöspäin pitäisi luoda laajempi kerhosysteemi esim. kolme kertaa viikossa neljä tuntia, mikä valmistelisi sitä eskaria ja koulua varten.

Vierailija
26/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin sitä mieltä, että mullakin on oikeus edes 8 h/vkr leikkiä, että meillä on vain 1 lapsi. ihan olin siis laiska, itsekäs paska. vanhin lapsi on menossa yliopistoon syksyllä, pitääkin kysyä, mitä traumoja hänelle tästä koitui.

ekat oli kaksoset.

Vierailija
27/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella vaikea puhehäiriö joka myöhemmin dignosoitiin dysfasiaksi. Päiväkoti oli ehdoton kuntoutuksen takia puheterapian lisäksi.

Keskimmäinen oli 4 vuotta kun kuopus syntyi. Halusi itsekin pysyä päiväkodissa kun vauva oli erittäin itkuinen ja enkä olisi pystynyt tarjoamaan mitään virikkeitä kotona. Päiväkodissa oli kaverit ja yksityinen 15 lapsen päiväkoti oli muutenkin tosi kiva paikka.

Vierailija
28/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin asiallisia vastauksia ja kuten olen jo kahteen kertaan maininnut, tarkoituksena ei ollut aiheuttaa mitään dramaa asiasta, mutta olihan tämä tällainen viesti odotettavissa... *huokaus*

-ap

Vierailija
29/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat lapset 3 ja 4. Jatkavat päivähoidossa, 3pv/vko noin 4-5 h/pvä. Syynä ihan se että he viihtyy siellä, heillä on kavereita, kaipaavat toimintaa ja kavereitaan. kesäkuu ja heinäkuu lomaillaan kaikki :)

Vierailija
30/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti tuohon laiska paska-viestiin.

-ap

Vierailija
31/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tein satunnaisia hommia äitiyslomalla, mikä onnistui vauvan kanssa, mutta ei lapsen ollessa jatkuvasti kotona

- lapsen kaverit ja sosiaalisten taitojen harjoittelu, jota olisi yhtä hyvin voinut harrastaa jossain kerhossa tai puistossakin, mutta kun sosiaalinen ympäristö ja kaverit olivat valmiina pk:ssa, miksi olisimme ne vaihtaneet

Esikoinen vauvan syntyessä vajaa 4 v ja pk:ssa 2-3 päivää viikossa

Vierailija
32/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset lähti yhdessä kun esikoinen oli reilu 3v ja kakkonen vajaa 2v. Heillä siis ikäeroa 1v6kk.

Nyt tuo keskimmäinen jäi hoitoon kun vauva syntyi. Oli 4.5v ja isoveli aloitti eskarin.

Kakkonen on ollut 3 päivää viikossa 8.30-12 hoidossa

Vierailija
33/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tarhassa jo 3 vuotta joten läheisiä kavereitakin siellä. Ei siis haluttu pistää esikoisen koko sosiaalisia kuvioita uusiksi kahtena vuonna peräkkäin (sisarus syntyi viime vuonna, tänä syksynä esikoinen menee eskariin) ottamalla kokonaan pois tarhasta ja laittamalla johonkin kerhoon tms.

Vierailija
34/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 3 v. kun pikkuveli syntyi. Oli päiväkodissa 2-4 päivää viikossa n. 6 tunnin päiviä. Arvasin, että tulisin olemaan väsynyt vauva-aikana ja kolmevuotiaan viihdyttäminen ei olisi onnistunut väsyneellä päällä. N. 1,5 vuoden vapaan aikana ehdimme pitää kaksi pitkää kesälomaa.

Kaikki meni loistavasti.

Vierailija
35/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 3 v. kun pikkuveli syntyi. Oli päiväkodissa 2-4 päivää viikossa n. 6 tunnin päiviä. Arvasin, että tulisin olemaan väsynyt vauva-aikana ja kolmevuotiaan viihdyttäminen ei olisi onnistunut väsyneellä päällä. N. 1,5 vuoden vapaan aikana ehdimme pitää kaksi pitkää kesälomaa.

Kaikki meni loistavasti.

Vierailija
36/36 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille asiallisesti vastanneille. Valaisitte tätä asiaa hyvin. :)

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi