Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiiko linssikeitto laihduttajalle?

Vierailija
16.05.2011 |

Millainen tuote linssi on ravintona? Onko punaisessa ja vihreässä eroa? Kannattaako laihduttajan syödä linssikeittoa ja voikio sitä syödä huoletta vaikka kaksi lautasellista / ateria? Onko se siis kevyttä? Yritän tässä vain kartoittaa, että millä saisin vatsani täyteen, jotta olisi sellainen syönyt olo ja nälkä ei myös iskisi ihan kohta. Vinkkejä muutenkin kyselen ja tuosta linssistä jos joku tietäis?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä proteeni lähde. Rautaa ja B vitamiinejä. Teen silloin tällöin vihreistä linsseistä keiton-nami nami. Kuullota valkosipuli (paljon), sipulit(paljon) ja porkkanaa maun mukaan. Lisää myös lihaliemi. ja tomaattimurskaa. Mausteeksi esim. pippuria, chiliä, savupekonia+linssit.

Huuhtelen linssit ja jätän noin 10 min lämpöiseen veteen ennen keittämistä. Kypsyvät näin parissakymmenessä minuutissa. Sopii myös smetanan kanssa nautittavaksi.  Laihduttajille ja proteiinipitoisena erittäin hyvä kuntosaleilla kävijöille.:)

Vierailija
2/20 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2011 klo 18:54"]

Niistä saa rasvatonta ruokaa halutessaan (itse lisään kyllä keittoihin öljyä koska kuullotan niihin tulevia vihanneksia ensin) ja sisältävät paljon kuitua. Kuituhan pitää kylläisenä pitkään. Linssikeitosta saa myös ihan loputtomiin erilaisia versioita - aina vaikeaa valita tekisikö ihan perusversiota eli porkkanaa + perunaa + punaisia linssejä, vaiko hieman hienompaa ja tulisempaa eli punaiset linssit + kookosmaito + limetin mehu + jotain rehuja, vaiko vihreitä linssejä + tomaattimurskaa, vaiko egyptiläistyylistä eli punaisia linssejä + tuoretomaattia ja sipulia + loppuvaiheessa reilusti sitruunamehua ja persiljaa... Itse tykkään käyttää punaisia enemmän, kypsyvät tosiaan nopeammin ja ovat hyviä. Laihduttaja en ole mutta hoikkarakenteinen (171/58 kg, paljon lihasta) ja syön linssikeittoa aika usein, kertaalleen viikossa parissa koska on niin helppoa ja nopeaa ja vaihtelevaa.

Aika usein tulee myös syötyä keiton jämät esim pastakastikkeena.

Ai niin, tein muuten joku aika sitten kaalilaatikkoa siten että korvasin soijarouheen (/jotkut laittaa jauhelihaa) linsseillä. Keitettyjen kaalien lomaan siis keittämättömiä punaisia linssejä ja keittämätöntä puuroriisiä uuniin, paljon nestettä ja parisen tuntia oli. Ihanan makuista tuli, teen jatkossakin noin. Tässä siis vinkiksi jos keitot ei innosta.

[/quote]

Rupes kiinnostamaan tuo tulinen veriso. Olisiko ohjetta. Olen kerran tehnyt linssikeittoa jonka soseutin. Ihan hyvää, mutta en jotenkin saanut siihen mitään makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2011 klo 18:58"]

Paljon kuituja, mutta ei niitä nyt kahta lautasellista saa syödä, jos aioit laihduttaa :)

[/quote]

No kyllä nyt normaalia linssikeittoa voi laihduttaja syödä kaksi lautasellista, ellei keitossa ole tosi paljon rasvaa. Keitothan on usein hyvinkin kevytkalorisia ihan siksi, että niissä on niin paljon vettä.

Vierailija
4/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muuta siihen linssikeittoon laittaa! Katso Finelistä ravintosisältö.

Vierailija
5/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mun mielestä linssit ovat hyvinkin terveellistä ruokaa.

Meillä on just ruoaksi porkkana/kurpitsa/linssikeittoa.

Punaiset linssit kypsyvät nopeammin kuin vihreät.

Vierailija
6/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko jotenkin erityisesti hoikan ihmisen muonaa? Yksi tuttu, joka on hoikka ja tarkkailee syömisiään muutenkin syö linssikeittoa usein.

Vierailija
7/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä saa rasvatonta ruokaa halutessaan (itse lisään kyllä keittoihin öljyä koska kuullotan niihin tulevia vihanneksia ensin) ja sisältävät paljon kuitua. Kuituhan pitää kylläisenä pitkään. Linssikeitosta saa myös ihan loputtomiin erilaisia versioita - aina vaikeaa valita tekisikö ihan perusversiota eli porkkanaa + perunaa + punaisia linssejä, vaiko hieman hienompaa ja tulisempaa eli punaiset linssit + kookosmaito + limetin mehu + jotain rehuja, vaiko vihreitä linssejä + tomaattimurskaa, vaiko egyptiläistyylistä eli punaisia linssejä + tuoretomaattia ja sipulia + loppuvaiheessa reilusti sitruunamehua ja persiljaa... Itse tykkään käyttää punaisia enemmän, kypsyvät tosiaan nopeammin ja ovat hyviä. Laihduttaja en ole mutta hoikkarakenteinen (171/58 kg, paljon lihasta) ja syön linssikeittoa aika usein, kertaalleen viikossa parissa koska on niin helppoa ja nopeaa ja vaihtelevaa.

Aika usein tulee myös syötyä keiton jämät esim pastakastikkeena.

Ai niin, tein muuten joku aika sitten kaalilaatikkoa siten että korvasin soijarouheen (/jotkut laittaa jauhelihaa) linsseillä. Keitettyjen kaalien lomaan siis keittämättömiä punaisia linssejä ja keittämätöntä puuroriisiä uuniin, paljon nestettä ja parisen tuntia oli. Ihanan makuista tuli, teen jatkossakin noin. Tässä siis vinkiksi jos keitot ei innosta.

Vierailija
8/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisuus kyllä unohtui heti, tuohon kookosmaitoliemikeittoon laitan aina myös chiliä/currya/muita vahvoja mausteita.

Leikkipuistoevääksikin linssikeitto on loistava, joko itselle termariin juotavaksi kylminä talvipäivinä tai sitten lapsen kanssa lämmitettäväksi puiston mikrossa jos leikit venyvät eikä jaksa kotiin takaisin lounaalle.

Vierailija
9/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kuituja, mutta ei niitä nyt kahta lautasellista saa syödä, jos aioit laihduttaa :)

Vierailija
10/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetty ruskea/valkoinen papu 22.2 g /100g

Kuivat linssit 29g /100g,

Eli pavut ja linssi on myös hyviä proteiinilähteitä.

Vierailija
12/20 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä punaiset että vihreät linssit todellakin ovat lähestulkoon rasvattomia (voit sitten itse lisäillä mitä rasvaa haluat), kuitupitoisia ja erittäin rautapitoisia (lihan lukemissa raudan suhteen).

Minä teen usein linssikeittoa kun haluan tiputtaa pari kiloa ja syön sellaisenaan myös (siis kypsytettynä) ja pistän vain oliiviöljyä ja suolaa joukkoon. Omaavat myös alhaisen GI arvon, eli eivät heilauttele sokeriarvojasi.

Vierailija
13/20 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yllättävää, että punaisissa linsseissä on kuitenki noin 330kcal/100g,  vaikka ei sitä rasvaa olekaan. Tavallisessa 23% sikanautajauhelihassa on 270kcal/100g. 

Vierailija
14/20 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävää, että punaisissa linsseissä on kuitenki noin 330kcal/100g,  vaikka ei sitä rasvaa olekaan. Tavallisessa 23% sikanautajauhelihassa on 270kcal/100g. 

Niin, kuivissa linsseissä 100g/330 kcal. Keittäessä massa noin kolminkertaistuu, eli keitetyissä linsseissä noin 100g/100 kcal.

Vierailija
15/20 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

punainen ja vihreä linssi on sama ,vain vari pn eroavuutena. linssejä saa kokonaisina ja rikottuna.... itse teen linssikeiton jonka annan haurua hiljalleen valurauta padassa uunissa. minä käytän punaisia linssikeittoo ja vihreitä linssejä riisin ja bulgurin kanssa.linssit kannattaa liottas yön yli ja asmulla huuhtoa kunnolla ja sitten keittää soseeksi. lisään yleensä porkkanaa ja pieni pala chiliparikaa ja vähän parika jauhetta ja tuoreita tomaatteja(pyrettä en mielellään käytä jos ei ole itse tehnyt) ja lisään myös itse vslmistamas tai kaupan (suolatonta) voita. tässä syntyy perinteellinen satiinimaisen pehmeä linssikritto

Vierailija
16/20 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi linssit alentavat 'huonoa' kolesterolia, varsinkin kun heittää mukaan tomaattimurskaa tai -pyrettä purkillisen.

Heh, keitin juuri ison kattilallisen punaista linssikeittoa, njam.

Vierailija
17/20 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto on erinomaista kenelle vaan.

Itse en yleensä laita edes kermaa tai kookosmaitoa vaan teen tomaattimurskaan ja kasvisliemeen. Oliiviöljyä lorautan päälle lautasella

Vierailija
18/20 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en yleensä laita edes kermaa tai kookosmaitoa vaan teen tomaattimurskaan ja kasvisliemeen. Oliiviöljyä lorautan päälle lautasella

Kokeile joskus seesaminsiemenöljyä (paahdetuista siemenistä). On tosi hyvää, ainakin jos pitää aasialaistyyppisistä mauista. Lisäksi kivaa vaihtelua ja on tuo öljykin ihan terveellistä.

t. Tuo em. punaista linssikeittoa juuri keittänyt

Vierailija
19/20 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tietämyksellä en ihmettele yhtään ettei palstan "laihdutukset" onnistu.

Vierailija
20/20 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile joskus seesaminsiemenöljyä (paahdetuista siemenistä). On tosi hyvää, ainakin jos pitää aasialaistyyppisistä mauista. Lisäksi kivaa vaihtelua ja on tuo öljykin ihan terveellistä.

t. Tuo em. punaista linssikeittoa juuri keittänyt

Totta, täytyy kokeilla. Käytän sesam öljyä yleensä lihan kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän