Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako imetetyt vauvat enemmän läheisyyttä?

Vierailija
16.05.2011 |

brittiläisessä tutkimuksessa osoitettiin, että imetetyillä lapsilla on vähemmän käytöshäiriöitä. Syyksi epäiltiin joko korvikkeen laatua tai läheisyydenpuutetta.

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2011051113694868_rb.shtml

Itse uskoisin että imetetyt vauvat saa enemmän läheisyyttä. Mammakerhoissa ja muissa tapaamisissa huutavat rintaruokitut vauvat pääsee rinnalle kun taas korvikevauvoille pistetään tutti suuhun. Sama meno varmaan jatkuu kotosalla.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei sylissä. Pulloruokinnassa voi ottaa lapseen paremman katsekontaktinkin.

Ja muutenkin se sylissä pitämisen ja seurustelun määrä on riippuvaisia ihan jostain muusta kuin ruokintatavasta.

Vierailija
42/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri kuin kotona. Sinne mennään juttelemaan muiden äitien kanssa ja antamaan lasten leikkiä. Tissi on helppo kaivaa siinä juttelutilanteessakin esille, mutta pullon lämmittämistä varten pitää lähteä keittiöön, mikä katkaisee keskustelun.

Siksi moni varmaan ensiapuna yrittää siinä sitä tuttia ensin, kyse on siis SOSIAALISESTA tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei sylissä. Pulloruokinnassa voi ottaa lapseen paremman katsekontaktinkin. Ja muutenkin se sylissä pitämisen ja seurustelun määrä on riippuvaisia ihan jostain muusta kuin ruokintatavasta.

on pahasti pielessä jotain, jos et voi imettäessä ottaa katsekontaktia. Ei ihme, ettei onnistunut

Vierailija
44/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei sylissä. Pulloruokinnassa voi ottaa lapseen paremman katsekontaktinkin. Ja muutenkin se sylissä pitämisen ja seurustelun määrä on riippuvaisia ihan jostain muusta kuin ruokintatavasta.

on pahasti pielessä jotain, jos et voi imettäessä ottaa katsekontaktia. Ei ihme, ettei onnistunut

Minä muuten imetin molempia lapsiani vuoden ikään asti.

Mutta toisin kuin sinä, en revi itsetuntoani tällaisista asioista.

Minulla on pienet, a-kupin rinnat. Imetettäessä vauva oli niin lähellä rintakehää, että niska siinä olisi nyrjähtänyt, jos olisin koko ajan yrittänyt häntä silmiin katsella.

Vierailija
45/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan sitä itse lietson lisää kun uskon kyllä vahvasti, että keskiverrosti imetetyt vauvat saavat enemmän läheisyyttä ja ihokontaktia kuin korvikeruokitut. Mielestäni sen äidin, joka on korvikeruokkinut ja kovasti läheisyyttä antanut lapselleen ei tarvitse tästä asiasta hikeentyä lapsesi on hyvin voinut saada enemmän läheisyyttä kuin jonkun imetetty mutta keskiverrosti olen kyllä melko varma, että imetetyt saavat enemmän läheisyyttä.

Varmasti voi myös maidon laadulla olla vaikutusta. Ja kuinka paljon vaikuttaa sitten ihan se, että esimerkiksi enemmän koulutetut naiset keskimäärin enemmän imettävät. Siis sinänsä ihan imetyksen ulkopuolisetkin asiat voivat vaikuttaa lapsiin ei pelkkä maidon laatu tai ihokontaktin määrä.

Vierailija
46/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka kuinka pullovauvanikin sai läheisyyttä sylissä ollessaan ja muutenkin, niin kyllä se imetys antaa ERILAISTA läheisyyttä, sitä ihokontaktia nimenomaan. Ei sitä voi verrata pelkästään sylissä pitämiseen. Ja itse pullovauvan äitinä en kyllä tosiaan riisunut itseäni paljaaksi jotta vauva sai ihokontaktia. Noin keskimäärin siis imetetyt saa varmasti enemmän läheisyyttä, nimenomaan tuntea äidin lämmin iho omalla poskella.

Vierailija
47/49 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni ei ollut syyllistää ketään. Ajattelin asiaa vain ihan yleisen tason kannalta.

Itse olen kahdesti imettänyt, nyt edessä toivottavasti kolmas kerta, mutta jos imetys syystä tai toisesta ei tule onnistumaan, en ota siitä paineita tai pidä itseäni imettäviä äitejä yhtään huonompana.Ei se aina tosiaankaan onnistu eikä sille mitään voi. MUTTA olen kyllä silloin tietoinen ettei lapseni tule saamaan aivan sitä samaa määrää läheisyyttä kuin jos imetys olisi onnistunut. Tämä on hyvä tiedostaa, että jaksaa panostaa läheisyyteen.

Varmaankin läheisyyden antamiseen vaikuttaa lasten lukumäärä. Esikoisen aikana oli kaiket päivät ja yöt aikaa panostaa läheisyyteen, mutta kun lapsia on useampi, ei niin jaksa ja ehdi. Tai ainakin itseni kohdalla tulee varmaankin olemaan näin.

Vierailija
48/49 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en oo kovin fiksu :(

Vierailija
49/49 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin nautin siitä, että sain pötkötellä vauvan kanssa iho ihoa vasten ja imettää. Usein majailtiin ihan huvin vuoksikin sängyssä alkuaikoina, sillä oli niin kivaa pitää pientä ihan lähellä. Kuopus tykkäsi tosi pitkään nukahtaa rinnan päälle sydänääniä kuunnellen.

En usko, että olisivat niin paljoa olleet sylissä ja lähekkäin, jos en olisi imettänyt molempia yli vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi