Eskareiden/entisten eskareiden äidit:
Tyttäreni menee syksyllä eskariin ja tapaamisessa sanottiin että sukset ja luistimet pitää löytyä kotoa. Meillä ei ole,toki voidaan ostaa jos ne oikeesti niitä käyttää,mutta kun meidän tyttöä ei ole ennen viety luistelemaan ja hiihtämään =/ Ne vaan on jäänyt opettelematta,eli miten homma toimii jos tyttö menee sinne ihan ummikkona,eihän eskariopeilla ole varmaan aikaa yhtä lasta pitää pystyssä?
Kommentit (68)
Miksi ostaa lapsille jotain, mikä ei heistä tunnu luontevalta. Jos pitää uimisesta ja tanssista, niistä on valmis myös maksamaan. Mutta en kyllä maksaisi suksista, jos lapseni ei voi sietää hiihtämistä vai siksi, että koulu vaatii. Tulee vaan merkintä ettei ollut välineitä, mutta ei ne liikunnan numeroon ole vaikuttanut.
Ei lapselle voi opettaa, että voit tehdä aina ja joka asiassa mitä sä haluut... Opetussuunnitelmaan kuuluu tutustua tiettyihin lajeihin. Ihan samalla tavalla kuin matematiikassa kuuluu opetella sekä kerto- että jakolaskua ja geometriaa ja derivointia. Sanotko siinäkin kohtaa lapselle, että voit valita, mitä haluat. Jos jakolasku ei oo sun juttu, niin ei sun tarvii siihen sallistua.
ja lapsi on osannut luistella & hiihtää kyllä jo kaksi vuotta. Eskarissa harjoittelevat noita ja uintia, jotta kaikilla olisi kouluun mennessä edes alkeet hallussa. Eli kyllä pitää olla urheiluvälineet! Aika outoa minusta, jos lapsi ei osaa lainkaan kumpaakaan lajia ja on jo kuusi...
opettaa lasta uimaan, pyöräilemään, luistelemaan ja hiihtämään. Ne on perustaitoja.
Eskariin piti hankkia joo, mutta tasan kerran kävivät hiihtämässä ja kerran luistelemassa.
Meillä on lähin luistelukenttä yli 10 km:n päässä joten ei sinne omatoimisestikaan monesti menty.
Hiihtämisestä ei lapsi pidä yhtään joten kova hinta tuli parille kokeilukerralle. Ensi vuonna ainakin monot on auttamattomasti liian pienet.
Ja hei, ei kaikki asu isoissa kaupungeisa. Täällä ei saa käytettynä ostettua yhtään mitään jollei tutuilta löydy. Postituskulutkin nousisivat varsin suuriksi.
ei eskarissa numeroita tai todistuksia jaella vaan siellä vaan kokeillaan kaikenlaista. Toki odotetaan että lapsi osallistuu kuten muutkin. Esim mun eskarilaispoikani paras ystävä on ulkomaalaistaustainen eikä osaa luistella yhtään. Koskaan ei ole mitään haitannut. Suosittelen silti sitä että yhdessäkin treenaatte. Lapsi saa itsevarmuutta.
MUTTA miksi se sulkisi pois muut taidot? Meillä kyllä hiihdetään ihan kilometritolkulla talvisin, ollaan luisteltu kunnolla jo pari-kolme talvea, on pyöräilty ilman apupyöriä kaksi kesää, lasketeltu kaksi talvea jne.
Ei meilläkään empaattinen ja ystävällinen tyttö kenellekään naura, mutta voi silti ihan aidosti ihmeissään kertoa meille vanhemmille päikkypäivän jälkeen, että "Emmillä ei ihan totta ole suksia!" tai "Laura sanoi, että ei ole koskaan käynyt uimahallissa". Ilman mitään ilkeilyä.
vaikka olikin luistimilla ensimmäisen kerran eskarissa. Samassa ryhmässä on jääkiekkoilijoita ja luistelijoita ja hyvin oli mennyt. Taitavammat auttoivat opettelevia. Samaa minä voisin sanoa uinnin osalta, että johan sitä joutuu eskarilainen naurunalaiseksi jos ei osaa uida eskarissa. Tosin eipä tyttöni naura kenellekään joka ei osaa uida, vaan auttaa muita tarvittaessa ja leikkii vedessä uimataidottomien kanssa iloisesti. Tyttö ui vapaata, selkää ja alkeisrintauintia 50 m, pituussukeltaa kymmenen metriä ja kuljettaa pelastusrengasta 50 metria.
Lapselle voi opettaa että on asioita jotka voi itse valita. Pitäisikö lapselta siis kieltää futis ja tanssi koska pitää olla kunnolla aikaa opetella luistelemaan ja hiihtämään koska koulussa ne on liikuntatunnilla. Vapaa-aikansa voi itse valita.
Eikä sitä luistelua ja hiihtoa tarvitse vapaa-ajalla harrastaa, jos ei halua. Mutta koulussa ne kuuluu opetussuunnitelmaan ja siellähän sitä oppii. Outoa, jos kotoa opetetaan, että ei sun tartte urheilutunnille osallistua.
on ollut mitä parhaimmat luistelusäät ainakin pari talvea, ja hiihtämäänkin on päästy.
Ja kyllä, minusta ainakin luistelun alkeellinen opettelu pitää hoitaa eli on aika hurjaa, jos 6-vuotias ei ole koskaan luistellut! Kiva siellä nyt sitten notkua muiden pilkattavana.
toinen helsinkiläinen, jonka lapsi hiihtää päiväkotiin aina kun pystyy. Luistelemana oppi 4-vuotiaana, laskettelemaan 5-vuotiaana. Kyllä aloitteleva 6-vuotias vielä oppii nopeasti, joten kannattaa kyllä hankkia välineet ja opettaa itsekin paljon eli en jättäisi eskarin varaan. Meillä on päiväkodista kyllä käyty luistelemassa jo ennenkin eskaria noin kerran kahdessa viikossa. Onhan siellä luistinradalla niitä luistelukelkkoja, joilla aloittelija voi harjoitella...
esim jalkapallo tai tanssi mutta on se kyllä oikeasti vähän outoa jos 6v lasta ei koskaan ole vielty luistelemaan. Eikö se lapsi muka itse koskaan pyytänyt?
Uiminen on tärkeä kansalaistaito, nuo edelliset eivät todellakaan sitä ole.
Etelä-Suomessa ehti olla monta peräkkäistä talvea jolloin ei hiihdetty ja luisteltu ollenkaan. esim. monessa koulussa ei sen vuoksi enää edellytetä noiden kapineiden hankintaa.
Lapselle voi opettaa että on asioita jotka voi itse valita. Pitäisikö lapselta siis kieltää futis ja tanssi koska pitää olla kunnolla aikaa opetella luistelemaan ja hiihtämään koska koulussa ne on liikuntatunnilla. Vapaa-aikansa voi itse valita.
meillä ainakin hiihdetään, lasketellaan, luistellaan, uidaan, pyöräillään, jumpataan, tanssitaan balettia, pelataan jalkapalloa jne. Ja kaikissa näissä hallittu hyvin perusteet jo ennen eskaria. No, ehkä vain olemme urheilullinen perhe!
Luistelu ja hiihto ovat niin turhia lajeja nykypäivänä kun valinnanvaraa on vaikka kuinka. Uiminen on tärkeä kansalaistaito, nuo edelliset eivät todellakaan sitä ole.
Etelä-Suomessa ehti olla monta peräkkäistä talvea jolloin ei hiihdetty ja luisteltu ollenkaan. esim. monessa koulussa ei sen vuoksi enää edellytetä noiden kapineiden hankintaa.
Joka vuosi on Helsingissä päässyt luistinradalle tai jäälle luistelemaan/hiihtämään! Ne kehittävät tasapainoa ja ovat hyvää liikuntaa ulkona. Mitä turhaa niissä on? Ei kai kukaan hiihdä/luistele, jos vanhemmat eivät siihen kannusta tai eivät edes välineitä vuokraa kokeiltavaksi! Tervetuloa rautatieasemalle luistelemaan Helsingin keskustaan ensikin talvena!!!
normaaliin lapsen lapsuuteen kuuluu että hän saa halutetessaan hiihtää ja luistella talvisin. Useimmat lapset tykkäävät erityisesti luistelusta ja vanhemman syy jos lapsi ei saa edes mahdollisuutta opetella :( aika järkkyä! Esim luistelu on koulussa joka tavli yleistä ja miettikää miltä lapsesta tuntuu kun ei osaa yhtään ja muut luistelevat. Normaali pieni lapsi haluaa kokeilla noita ainakin!
Eikä sitä luistelua ja hiihtoa tarvitse vapaa-ajalla harrastaa, jos ei halua. Mutta koulussa ne kuuluu opetussuunnitelmaan ja siellähän sitä oppii. Outoa, jos kotoa opetetaan, että ei sun tartte urheilutunnille osallistua.
Urheilutunneille pitää osallistua, mutta annetaan vaihtoehtoja, kun kyseessä on uinti, hiihto, luistelu tai telinevoimistelu.
Meillä ei käyty uluistelemassa ennen eskaria. Poika siis veti luistimet jalkaansa ensimmäisen kerran viime talvena esikoulussa, samoin sukset. Open kanssa juttelin ja hän sanoi että neljän luistelu kerran jälkeen ei pystynyt enää sanomaan kuka osasi ennen ja kuka oppi vasta eskarissa.
meillä monta lasta ja minulla todellakin muutakin tekemistä kuin seistä luistinradalla. En tykkää itse luistella enkä ole sinne lapsiakaan ohjannut Sen sijaan meidän eskarilainen osaa soittaa pianoa, pelata pesäpalloa, lukea jne.
Harva eskarilainen tai ekaluokkalainen osaa kaiken jo valmiiksi. Eikö siellä olla sitä varten että opitaan. Ja kannattaa opettaa niille lapsille että ihmiset on erilaisia ja osaa eri juttuja. Eli jos sinä olet hyvä luitelemaan niin toinen voi olla hyvä vaikka lukemaan=)Eiköhän kaikista löydy jotain kehitettävää
että meillä on eskarissa paitsi hiihdetty ja luisteltu, myös tanssittu ja uitu. eLi aika monenlaisia lajeja tasapuolisesti. Ei kaikkien tarvitse joka lajista älyttömästi pitää tai alkaa harrastaa niitä myös vapaa-ajalla, mutta ihan kiva on tietty tuntuma saada kaikkeen.
mutta silti niitä taitoja pitäisi olla jo pohjaksi, kun eskariin menee.
"Normaaliin vanhemmuuteen kuuluu"
opettaa lasta uimaan, pyöräilemään, luistelemaan ja hiihtämään. Ne on perustaitoja.
Perustaitoja on aika moni asia mitä moni ei osaa. Edes aikuisena. Kuten esimerkiksi kiittää tai olla avulias.
Normaaliin vanhemmuuteen myös kuuluu painua helvettin vauvasivuilta ja mennä opettelemaan itsepuolustuslajeja jotta voi sitten lapselleen opettaa miten puolustautua sekopäitä vastaan iltasin. Sekin on aika hyvä perustaito tässä nykymaailmassa. Vedä siis täydellisen äidin olemus vittu päähäsi ja mene nauttimaan normaalista vanhemmuudestasi.
Mutta meillä ainakin eskarista oltiin tänä vuonna n. 20 kertaa luistelemassa ja saman verran vähintään hiihtämässä. Vähän ankeeta olis sun lapsen olla sen aikaa juoksemassa saappaillaan siinä vieressä, vai mitä? Ja varmasti ehtii oppia kummatkin taidot, joten suksi- ja luistinkauppaan vaan kunhan säät syksyllä kylmenevät, hopi hopi. Ei siellä kaikki muutkaan osaa kaikkea, eskariaikana oppii hyvin.
Varmaan kannattaa vähän katsoa miten kauas heidän täytyy lähteä päästäkseen jäälle tai ladulle - meillä kumpikin on ihan omassa pihassa siksi kuluttavat niitä ahkerasti.
Vai etkö sä oikeasti halua, että sun lapses oppii nämä taidot? tuskin niistä mitään suurta hyötyä elämässä on mutta aivan varmasti iloa ja huvia!