Pitääkö palkka maksaa tässä tapauksessa? (mielestäni työnantajan moka)
Teen siis keikkahommia ja eilen piti olla noin viikko sitten sovittu keikka erääseen tapahtumaan. Työaika piti olla 12-18. Noin tunti ennen työn alkua pomo soitti ja kertoi naureskellen että ohhoh, kävi pieni moka, työaikasi piti oikeasti olla 8-14. Hänen mielestään juttu oli ilmeisesti tosi huvittava.
Noh, sovittiin kuitenkin että menen 12sta ja teen työtä niin kauan kun tapahtumassa riittää väkeä. Olin sitten lopulta valmis jo puoli kolmen aikaan koska tapahtuma loppui virallisesti jo kahdelta.
Nyt työantaja on kuitenkin sitä mieltä minulle kuuluu antaa koko jutusta vain tuo kahden ja puolen tunnin palkka! Koko aamuisen puhelun ajan pomo antoi mielestäni ymmärtää että saan silti tuon sovitun kuuden tunnin palkan. Mokahan ei ollut minun! En olisi edes lähtenyt jos olisin tiennyt saavani parin tunnin liksan, työmatkaakin kertyi ihan kiitettävästi!
Mitä voin tehdä, soittoa PAMille vai onko tässä joku porsaanreikä jossa työnantaja pääsee pälkähästä?
Kommentit (29)
liksa kuudesta tunnista, se on fakta.
lukee työsopimuksessa että työaika vaihtelee viikottain ja työ on keikkaluontoista, niin saat palkan tehdyistä työtunneista. Helppoa.
Antaa ymmärtää ei ole sama kuin sanallisesti luvata.
Ei tähän tarvita edes porsaanreikää.
Työsopimuksessa lukee muistaakseni (en nyt voi kaivaa sitä kun en ole kotona) jotain kyllä että työ on keikkaluontoista, mutta myös että ilmoitetut työajat ovat sitovia. Luulisi tämän koskevan myös työnantajaa.
Ja kirjallisia todisteita löytyy vain netissä olevasta varausysteemistä.
jos haluat samalle työnantajalle vielä tehdä, niin tuskin kannattaa alkaa paljon liittoihin soittelemaan.. Työ kun on keikkaluontoista, niin äkkiähän nuo keikat sit loppuu..
enkä ole tuollaisissa tilanteissa alkanut käristä, vaan sopinut vain että saan uuden samanlaisen tilalle.
Eli meillä ainakin joustavat pysyvät listoilla pidempään kuin ne, jotka alkavat pitää liian tiukasti kiinni oikeuksistaan.
Työntekijä luuli, että työvuoro alkaa klo 14, mutta se oikeasti alkoikin listan mukaan klo 10. Mistähän työnantaja voisi hakea korvauksia ja kenetkä pistäisi inhimillisessä erehdyksessä tapahtuneen virheen takia asialle työntekijää vastaan? Kun näitä erehdyksiä sattuu aina.
Työntekijä luuli, että työvuoro alkaa klo 14, mutta se oikeasti alkoikin listan mukaan klo 10. Mistähän työnantaja voisi hakea korvauksia ja kenetkä pistäisi inhimillisessä erehdyksessä tapahtuneen virheen takia asialle työntekijää vastaan? Kun näitä erehdyksiä sattuu aina.
tästä tulisi työntekijälle seuraamuksia. Joko tehtäisiin tunnit sitten ilmaiseksi sisään tai palkkaa ei vaan makseta. Ja tuollaisessa tilanteessa viimeistään 10.15 alettaisiin soitella työntekijälle että mikä kestää. Eli olisi kiva jos se oikeus toimisi toistekin päin.
tästä tulisi työntekijälle seuraamuksia. Joko tehtäisiin tunnit sitten ilmaiseksi sisään tai palkkaa ei vaan makseta. Ja tuollaisessa tilanteessa viimeistään 10.15 alettaisiin soitella työntekijälle että mikä kestää. Eli olisi kiva jos se oikeus toimisi toistekin päin.
Soittihan työnantajakin ap:lle heti kun virheen huomasi! jos työntekijä myöhästyy, niin tietenkään tekemättömistä tunneista ei makseta, mutta kuinka hän joutuisi korvaamaan ylimääräisesti sen, että työpaikalla on jouduttu tekemään erityisjärjestelyjä? Palkan pidättäminen tekemättömistä tunneista ei ole mikään korvaus työnantajalle.. Pitäisikö työntekijän maksaa työntekijälle siitä, ettei ilmestynyt paikalle? Eli niistä tunneista, kun joku muu joutui hoitamaan hommansa, tuntipalkka+sivukulut? Tuollaisesta tuskin kenkää saisi, eikä edes olisi irtisanomisperuste.
Soittihan työnantajakin ap:lle heti kun virheen huomasi! jos työntekijä myöhästyy, niin tietenkään tekemättömistä tunneista ei makseta, mutta kuinka hän joutuisi korvaamaan ylimääräisesti sen, että työpaikalla on jouduttu tekemään erityisjärjestelyjä? Palkan pidättäminen tekemättömistä tunneista ei ole mikään korvaus työnantajalle.. Pitäisikö työntekijän maksaa työntekijälle siitä, ettei ilmestynyt paikalle? Eli niistä tunneista, kun joku muu joutui hoitamaan hommansa, tuntipalkka+sivukulut? Tuollaisesta tuskin kenkää saisi, eikä edes olisi irtisanomisperuste.
Pitäisikö työntekijän maksaa TYÖNANTAJALLE siitä, että tuli vahingossa väärään aikaan.
että seuraavalla kerralla et lähde lainkaan, koska ei kannata enää.
Enpä usko että saat palkkaa koko ajalta. Sun olisi täytynyt pitää kiinni työajasta, ja tehdä töitä klo 18 asti. Mutta kun lähdit kotiin, niin palkan maksu katkeaa.
Kyllähän se niin on, että teillä oli sopimus kuuden tunnin keikasta - mikäli se peruuntuu työnantajan puolelta, pitäisi palkka maksaa tuolta ajalta.
Kun itse tein friikkuna keikkoja neuvottelin sopimukseen myös lauseen, että mikäli keikka peruutetaan alle 24h ennen suunniteltua alkamista, pitää maksaa koko varatulta ajalta. Näin en siis joutunut erikseen peräämään oikeuksiani näissä tapauksissa.
Joskus tosin kävi niinkin, että olin lupautunut jollekin keikalle, kieltäytynyt kaikista muista samalle ajanjaksolle tarjotuista duuneista, käyttänyt tuntikausia valmistautumiseen jne. ja sitten keikka peruttiin kahta päivää aiemmin... Ei tuntunut ihan reilulta sekään.
Ja jos työnantaja sairastuu, niin työntekijä maksaa hänelle sairausajan palkkaa ihan niin kuin työnantaja maksaa työntekijälle?
Työnantajalla ja työntekijällä on kullakin ihan oma roolinsa tässä pelissä, eikä niitä voi noin vaan kääntää toisinpäin ja olettaa, että homma toimii niin. Jos työnantaja on hölmö ja tekee sopimuksen (tai hänellä on huono tuuri ja tekee sopimuksen), vaikkei töitä ole, niin valitettavasti sovittu palkka on maksettava. (Ja kun on kyse keikkatöistä, sopimukseksi katsotaan ilmoitus seuraavan keikan ajankohdasta ja kestosta, joka ap:n tapauksessa onneksi on myös kirjattu vuorolistaan...)
Mulla ei siis nyt tosiaan ole sitä työsopimusta käsillä niin en osaa näihin nyt satavarmasti vastata. Täytyy palata asiaan.
ap
Sun olisi täytynyt pitää kiinni työajasta, ja tehdä töitä klo 18 asti. Mutta kun lähdit kotiin, niin palkan maksu katkeaa.
tapahtuma loppui kahdelta! En olisi edes voinut jäädä 18.00 asti sinne yksin seisomaan, eiköhän järkkärit ois ajaneet pois :D
ap
Mutta nyt te olitte sopineet, että menet klo 12 ja teet työtä niin kauan, kuin tapahtumassa riittää väkeä.
Näin tapahtui. Teitte siis ihan yhteisen sopimuksen mukaan. Eli palkka maksetaan siitä, mitä sovittiin. Jos työnantaja ei olisi soittanut sinulle/ et olisi suostunut siihen, että vuorosi loppuu mahdollisesti aiemmin olisit oikeutettu listan mukaisten tuntien palkkaan. Nyt et, sillä muutitte vuoroa molemminpuoleisella sopimuksella.
Se on sitten kokonaan toinen juttu, että ainakin useissa työsopimuksissa on 4 tunnin minimityöaika. Ihan en ole varma onko tämä lakisääteinen, eri alojen sopimuksista riippumaton etuus. Tarkasta työaikalaki ja oma sopimuksesi. Mutta voi tästä neljän tunnin minimimaksustakin olla vähän epäselvyyttä, mikäli itse olet ihan vapaaehtoisesti lähtenyt sopimuksen mukaisesti pois töistä väen lähdettyä klo 14.30. Periaatteessa sinun olisi kuitenkin vähintään pitänyt tarjoutua tekemään jotain tuo 4 tuntia, jotta siihen palkkaan olisit oikeutettu.
Tässä ketjussakin on sellaista huuhaata, ettei pahemmin kannata uskoa.
Suullinen sopimus on yhtä pitävä kuin kirjallinen ja tässä tapauksessahan sopimus on kirjattu myös vuorolistalle (olethan tallentanut sen?).
Ei ole kyse mistään "ylimääräisestä korvauksesta", kun työnantaja maksaa palkan sovitusta työstä.
Olitte kyllä tosiaan tehneet uuden sopimuksen puhelimessa...
Eikä se aiempi (vuorolistaan merkitty) enää päde.
Nyt pitäisi vaan tietää, lupasiko työnantaja jonkun tuntimäärän vai ei...
kuinka epätoivoisesti tarvit keikkatyötä. Jos et tule toimeen taloudellisesti ilman sitä, ei ehkä kannata alkaa rutisemaan työnantajalle tai keikat loppuu tosi nopeaan. Mutta jos se on lisätienestiä muun työn rinnalla ja uskallat niin vie toki eteenpäin.
Mun entinen työnantaja kerran perui mun työvuoron 30min ennen työnvuoron alkua. Olin tuolloin kaupassa töissä (säännöllinen 32 tuntia viikossa luki työsopimuksessa) ja meillä piti olla inventaario. Olivatkin saaneet inventoitua tavarat muiden kanssa tosi nopeaa, joten soitti ettei tarvi tulla ollenkaan. Palkkakuitin saatuani huomasin että tuosta ei oltu maksettu minulle ollenkaan. En vienyt asiaa eteenpäin, mutta se oli viimeinen niitti joka varmisti päätökseni että lähden muualle.
Sitten kun sain uuden työn ja irtisanoin itseni (2vk irtisanomisaika), seuraavana päivänä töihin saapuessani minulle oli laitettu työvuoroja 3vk päähän. Sanoin työnantajalle että mulla on 2vk iritsanomisaika ja sen aion myös pitää, niin tämä yritti että mulla on muka joku velvollisuus tehdä listaan merkityt vuorot.
en silti ymmärrä miten tämän nyt virallisesti pitäisi mennä. Sovittiin siis että menen 12sta, lähden kun työt on tehty, mutta voin olla myös 18sta asti jos vain onnistuu. Tapahtumapaikalla ei ollut ketään työpaikkani edustajaa, eikä minun pitänyt kirjata mihinkään ylös monelta lähdin. Eli siis työantaja ei voi mitenkään todistaa monelta lähdin paikalta, eivätkä tapahtumajärjestäjät tienneet/olleet kiinnostuneet työajoistani yhtään kun koitin heiltä kysellä lisäinfoa.
ap
Suullinen sopimus on pätevä ja te teitte puhelimessa sopimuksen että menet töihin klo 12.
Hyvin yksinkertaista.
lukee työsopimuksessa että työaika vaihtelee viikottain ja työ on keikkaluontoista, niin saat palkan tehdyistä työtunneista. Helppoa.
Antaa ymmärtää ei ole sama kuin sanallisesti luvata.
Ei tähän tarvita edes porsaanreikää.