Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva kotona, isommat päiväkodissa

Vierailija
16.05.2011 |

Eli kesällä syntyy vauva, jonka kanssa minä jään kotiin. Viime viikolla tuli ilmotus että vanhemmat sisarukset ovat saaneet päiväkodista hoitopaikat. mitä mieltä?? Perhe on kaksikielinen ja jotta oppisivat toisen kielen, olisi tärkeää että he menisivät päivähoitoon, minä kun kotona puhun heille vain suomea. Ja olisiko millainen hoitoaika hyvä.. Mutta on ristiriitaisia tunteita asian suhteen.. kertokaa kokemuksia, kiitos.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko mietit tätä "vitsiä"? 20 vuotta?

Vierailija
42/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli päiväkodissa 3-4 päivänä klo 9-16 välillä. Ilmoita mielummin vähän pidemmät hoitoajat. Jos vauvan kanssa tuleekin lähtiessä hässäkkää, ei tarvitse juosta päiväkodille.

Minusta lapsesi ovat tosi hyvässä iässä osittaiseen päivähoitoon. Heillä on vielä sisarus mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes vastata tähän mut et ap sais mahdollisimman paljon mielipiteitä sanon omani. Teillähän on kaksi isompaa tosi samanikäiset (3 ja 4 v.) eli heillä on loistavasti seuraa toisistaan. Siihen sit kerhot ja puistoilut ja harrastukset päälle niin varmasti oppii sosiaalisuutta ja käytöstapoja. Eli multa jyrkkä ei päiväkotisuunnitelmillesi.

Mä en tajua miksi ihmiset tuntuvat luulevan, et päiväkoti on joku portti taivaaseen ja ilman sitä ei lapsesta kasva kunnollista. Asiahan on melkein päinvastoin... Eli nimenomaan kotihoidetuista lapsista kasvaa fiksuja ja toiset huomioonottavia koululaisia. Päiväkodissa oppii huutamaan (muuten ei saa ääntään kuuluviin) ja kyynärpäätaktiikkaa (muuten ei saa huomiota, eikä pysty pitämään puoliaan suuressa lapsilaumassa).

mutta teenpä vielä kerran.

Kun meillä on subjektiivinen päivähoito kirjattu lakiin, on täysin oikein käyttää sitä. JOkainen perhe tekee päätökset lastensa hoitoon laittamisesta tai laittamattomuudesta itse, omista näkökannoistaan käsin ja omat lapsensa tuntien.

Minäkin ehkä suosittelisin tähän asti kotihoidetuille kerhoja ja harrastuksia, en uutta ympäristöä vauvan syntymän jälkeen. Päivähoitoa ei ole hyvä aloittaa silloin, kun perheeseen tulee uusi jäsen.

MUTTA jos päädytte päivähoitoon, on se täysin hyväksyttävä vaihtoehto. On aivan sama, mitkä ovat päivähoidon todelliset kustannukset. Emmehän me maksa terveydenhoidostakaan todellisia kustannuksia puhumattakaan esim. kerhojen, leikkipuistojen tai neuvoloiden todellisista kustannuksista. Kun tällainen apu on tarjolla, sitä ilman muuta saa käyttää ilman syyllistäviä kommentteja. Nämä samat syyllistäjät nostavat kaiken maailman tuet yhteiskunnalta ja kehtaavat sitten valittaa, kun joku muukin saa yhteiskunnalta jotain.

Toinen asia on tuo päivähoidon "kamaluus" ja kotihoidossa kasvaneiden huomioonottavuus. Nuokin väitteet ovat kärjistyksiä ja yksilökohtaisia. Omat kokemukseni murrosikäisten nuorten parissa ovat olleet täysin päinvastaiset. Itsekeskeisimmät lapset ovat olleet kotihoidettuja prinsseja ja prinsessoja, joille edelleen murrosiässäkin on vanhempien ollut vaikea tuottaa pettymyksiä ja jotka olettavat saavansa palvelua heti. Näiden lasten käsittely on ollut haastavaa, mutta haastavinta on ollut näiden vanhempien kanssa toimiminen...

Päivähoidossa oppii nimenomaan odottamaan vuoroaan ja ottamaan muut huomioon. Opitaan, miten leluja lainataan, miten toista ei saa lyödä eikä käyttäytyä ihan miten vaan. Hiekkaa ei heitetä ja toisten leikkejä ei keskeytetä. Päivähoidossa opitaan siis yhteiskunnan perusteet.

Enemmän olisin huolissani päivähoidon pahimmista kompastuskivistä esim. kiusaamisesta tai hoitajien epäpätevyydestä. Ei tulisi mieleenikään ajatella, että lapsi oppisi sieltä huutamista tai kyynärpäätaktiikkaa. Kolme päiväkotia on tullut tutuksi eikä yhdessäkään kukaan huuutanut eikä töninyt toisia jonossa. Aina elokuussa kun kotihoidetut tulevat, on pientä kärhämää, mutta kun oppivat talon tavoille, sujuu arki hienosti. Kotihoidettujen ongelmanahan on oppia se, että kaikki ei voi tapahtua heti eikä hän voi olla aina se ykkönen vaan vuoroaan on odotettava ja välillä on muidenkin vuoro.

Toki päiväkodistakin tulee niitä huonokäytöksisiä lapsia. Mutta pääasiassahan koti hoitaa kasvatuksen, joten nämä lapset käyttäytyvät huonosti, olivat sitten kotona hoidettuja tai päiväkodissa.

Vierailija
44/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkielinen päiväkoti, jossa lapset köytettiin tuoleihin syömään oksennusta...

Sitäpaitsi ainakin Helsingissä ruotsinkielisissä päiväkodeissa ei se ruotsi ainakaan niin kamalan autenttista ole.

Vierailija
45/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hoitoajat tietysti rajataan siten etteivät ole joka päivä 8-10tuntia..

Vierailija
46/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekevät lisää lapsia jos ei jaksa edes kulkea heidän kanssaan missään?

Ihan kuin aikuiset naiset odottaisivat valtion hoitavan lapset, heidän ei tarvitse kuin puskea vauva maailmaan.

Ja oikeasti tunnen itseni superäidiksi (vaikka kauhea "teiniäiti" olenkin). Minulle on kolmas lapsi tulossa, esikoinen (4v) kulkee kerhoissa, yhdessä käymme perhekahviloissa, ystävien luona yms.

Miksi on niin vaikeaa järjestää itsekin virikkeitä?

Ja ei oikein kelpaa syyksi ettei ole mitään paikkaa! Takuuvarmasti pienestäkin kylästä löytyy seurakunnan kerho! Itsekin kuskaan 15km suuntaansa lastani.

Itsepä olen lapset synnyttänyt, minä heidät hoidankin. Mieheni avustuksella kylläkin :)

Vierailija
47/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt sitä että miksi ihmeessä ihmiset

Vierailija - 16.05.11 02:38 (ID 12681602)

tekevät lisää lapsia jos ei jaksa edes kulkea heidän kanssaan missään? Ihan kuin aikuiset naiset odottaisivat valtion hoitavan lapset, heidän ei tarvitse kuin puskea vauva maailmaan. Ja oikeasti tunnen itseni superäidiksi (vaikka kauhea "teiniäiti" olenkin). Minulle on kolmas lapsi tulossa, esikoinen (4v) kulkee kerhoissa, yhdessä käymme perhekahviloissa, ystävien luona yms. Miksi on niin vaikeaa järjestää itsekin virikkeitä? Ja ei oikein kelpaa syyksi ettei ole mitään paikkaa! Takuuvarmasti pienestäkin kylästä löytyy seurakunnan kerho! Itsekin kuskaan 15km suuntaansa lastani. Itsepä olen lapset synnyttänyt, minä heidät hoidankin. Mieheni avustuksella kylläkin :)

Vierailija
48/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, miksi ihmiset tekevät lisää lapsia jos eivät jaksa edes virikkeitä heille keksiä? :O

Tuntuu jotenkin oudolta tavalta.

Tuo meidän 4v oikein innoissaan odottaa jo vauvan saapumista, miltähän hänestä tuntuisi jos yhtäkkiä laittaisin heidät päiväkotiin ja itse jäisin vauvan kanssa kotiin.

Eiköhän tässä pidä lapsiakin ajatella eikä vain itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä